hirdetés
2009-08-14 , Írta: Somorjai István, Képek: Somorjai István
Bookmark and Share

hirdetés

Szószátyárok, fecsegők figyelem! A Motorrevü letesztelte a leggyakoribb, vezető és utasa közötti beszélgetést lehetővé tevő, vezeték nélküli kapcsolattartó berendezéseket.

A vezető és utasa közti kommunikációt biztosító berendezések elterjedését a fejlődés hozza magával. Egyre kisebbek, praktikusabbak és egyre egyszerűbben használhatók, sőt egyáltalán használhatók ezek a szerkezetek, így értelmet nyer létezésük. Félreértés ne essék, senki számára sem kötelező mostantól bedrótozni (inkább „beblútúszolni”) magát, ez csak egy lehetőség, akinek szüksége van rá, megteheti. A mindent, mindig és mindenhol ellenzők érvei továbbra is megingathatatlanok (pl. „pont azt élvezem, hogy a motoron nem kell hallgatni az asszonyt”), ők olvassák olyan szemmel ezt a cikket, hogy mi az, amitől megkímélik magukat: beszerelés, töltés, lemerülés, káros hullámok, beszélgetés, információ, kapcsolat…

Emlékszem még az első ilyen jellegű kommunikációs szerkezetre. A kis készüléknek látszólag semmi baja sem volt, mégis egyetlen balatoni túra alatt megutáltam és gyorsan túladtam rajta, hogy más is megismerkedhessen minden jó és még több rossz tulajdonságával. A hangszóró rettentően nyomta a fülemet, 80 km/h felett a gerjedés elviselhetetlen zajjá torzult, még szerencse, hogy az elemek két óra alatt teljesen lemerültek. És amikor leszállásnál véletlenül elfeledkeztünk a vezetékekről…

motoros kommunikációs szettek

Ez kb. 15 éve volt, azóta nagyot változott a világ. A bluetooth technológia megjelenésével drótok nélkül is könnyedén kapcsolatban tudunk maradni egymással, a kis energiafelhasználás és a fejlett akkumulátorok hosszú készenléti és beszédidőt tesznek lehetővé. Négy rendszert tettünk próbára, hogy megtudjuk, hogyan kommunikálhat egymással két, orkán erejű széllel dacoló, vastag sisakba zárt fejű ember a modern technológia segítségével.

SCALA RIDER TEAM SET
 scala rider team set  scala rider team set
Előnyök:
  • Hosszú beszélgetési idő
  • Univerzális mikrofon
Hátrányok:
  • Nem teljes értékű mindkét készülék
  • Nem vízálló


Beszerelés

Az N-Com és a BMW rendszerének beszerelése komoly felkészültséget és szakértelmet igényel, mivel a sisakokat szinte darabokra kell szedni, hogy a kábelek, hangszórók és a mikrofon mind a nekik kitalált helyre kerüljenek. A Nolant forgalmazó Euromotornál és a BMW-nél be is szerelik a szetteket (az otthoni barkácsolás a garancia elvesztésével jár), ezért ezt a terhet rögtön leveszik a vállunkról, cserébe csak bizonyos, erre felkészített bukósisakokba építhetők be. Az univerzális szetteket némi kézügyességgel pár perc alatt bármilyen sisakra fel lehet szerelni, de bizonyos esetekben elég sokat kell kísérletezni, hogy minden jó helyre kerüljön, a hangszórók ne nyomják a fülünket, és a mikrofon is jó pozícióba essen. Ebből a szempontból az Interphone többféle felszerelési lehetőséget kínál. Magát a készüléket oldható kötéssel vagy kétoldalas ragasztóval lehet a sisakhoz rögzíteni, valamint a nyitott és zárt sisakokhoz különböző headsettek közül lehet választani. A Scala Rider előnye vékonyabb hangszórója (4 mm a 6-tal szemben), amely könnyebben helyezhető el.

CELLULAR LINE INTEERPHONE
 cellular line interphone cellular line interphone 
Előnyök:
  • Nagy hatótávolság
  • Könnyen kitapintható gombok
Hátrányok:
  • Vastag hangszóró
  • Használat közben nem tölthető


Hangminőség
Bár több szempontot is figyelembe veszünk a tesztben, kétségkívül ez a legfontosabb. A hangminőség sok mindentől függ: a mikrofontól, a hangszóróktól, a sisak felépítésétől, zajszintjétől, sőt még a motor szélvédelmétől is. Zárt sisakban akár 50 km/h-val magasabb sebességgel is haladhatunk, hogy ugyanazt a zajszintet tudjuk tartani, mint egy nyitott sisakban, hasonló arányban befolyásolja az érthetőséget egy magas szélvédőjű motor egy teljesen csupasszal szemben. Ideális esetben, tehát zárt sisakban, magas plexi mögött mindegyik rendszer használható a megengedett sebességhatárokon belül, ellenben csupasz motoron vagy nyitott sisakban 110-120 km/h-nál a legtöbb készülék teljesítőképességének határára ér. A Scala Rider hangereje némiképp halványabb a többinél, az Interphone a hangok szűkebb tartományát viszi át, az N-Com a leghangosabb, cserébe a hangerő növelésével a zaj is felerősödik. Összességében mindezek hajszálnyi különbségek csak, amint kipróbáljuk a BMW rendszerét. A System V sisakban menet közben síri csend honol, és úgy beszélget vezető és utasa, mintha egy szobában lennének. A készüléket az állvédő felhajtásával sem lehet megingatni, a mikrofon immunis a menetszélre, a maradék zajokat pedig fejlett szoftver szűri ki. 130 km/h-nál a beszéd érthetősége 100%-os.

 NOLAN N-COM
 Nolan N-Com  Nolan N-Com
Előnyök:
  • Külső csatlakozási lehetőségek
  • Nagy lehetséges hangerő
Hátrányok:
  • Magas zajszint
  • Nehezen kitapintható gombok


Használat, praktikum
Az összes készülék alapvetően telefonkihangosító is egyben, illetve további – legalább három – eszköz kapcsolható hozzájuk (GPS, zenelejátszó stb.), amelyek közül gombnyomással lehet kiválasztani az éppen aktuálisat. A Nolan és a BMW kihangosítójához ráadásul nem csak bluetooth-on, hanem vezetéken keresztül is lehet kapcsolódni (pl. PMR rádióval). A Scala Rider kivételével a párok mindkét tagja teljesen egyenértékű, tehát ugyanarra képes, míg a Team Set egy fő és egy másodlagos egységből áll, utóbbi kizárólag a fő egységgel tud kapcsolatot teremteni.
Az Interphone-nak mindössze egyetlen csatlakozója van, amibe vagy a headsetet, vagy a töltőt lehet beledugni, tehát használat közben nem tölthető, így a kapcsolat az akkumulátor lemerüléséig tart. Ez kb. 5-6 óra, valamivel kevesebb, mint a többi rendszer esetében, amelyeknél ráadásul külön megvásárolható töltővel szivargyújtó-csatlakozóról is biztosíthatjuk az áramellátást, így semmi sem szab határt a beszélgetési időnek.
Sarkalatos pont, hogyan, miként találjuk meg vezetés közben kesztyűben a sisak oldalára szerelt gombokat. Ebben viszont éppen az Interphone a nyerő, a hatalmas, kiálló vezérlő és a jól elhelyezett hangerő-szabályozó gombokat könnyű megtalálni, ellentétben az N-Com és a BMW rendszer egymás mellé elhelyezett billentyűivel. A Scala Ridert – 33%-kal több gombja ellenére (3 helyett 4) – semennyivel sem egyszerűbb kezelni, mint a többi készüléket.

 BMW KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZER
BMW kommunikációs rendszer   BMW kommunikációs rendszer
Előnyök:
  • Kiváló hangminőség
  • Intelligens zajszűrés
Hátrányok:
  • Állvédőbe beleakadó mikrofon
  • Nehezen kitapintható gombok


Pluszpontok
Az extra szolgáltatások, különleges tulajdonságok külön pontokat érdemelnek. Ilyen a Scala Rider Team Set azon funkciója, hogy az utas készüléke bekapcsolható a vezető által folytatott telefonbeszélgetésbe, zenehallgatásba. A Nolan és a BMW saját rendszerei sztereo headsetjeik miatt érdemelnek pluszpontot. A legkülönlegesebb mégis az Interphone, ugyanis a nagy teljesítményű adóval felszerelt készülék hatótávolsága nyílt terepen akár 500 méter is lehet! Ebből adódóan akár két külön motoron is használható. Ez lehetőséget ad arra, hogy egy túrán két motoros figyelmeztesse egymást a várható veszélyekre, megállás nélkül megbeszélhessék a kívánt útirányt, vagy a túrát vezető motoros közvetlen kapcsolatot tartson fent a sor végét záró társával.

Összegzés:

   Scala Rider
Team Set
 Cellular Line
Interphone
Nolan
N-Com
BMW
kommunikáció
Beszerelés 4
4
5
5
Hangminőség 4
4 4 5
 Használat,
 Praktikum
4
4
5
5
Pluszpontok  1 3 1 1
Összesen  13 15
15
16
 Ár  54 000 Ft /
készlet (2 db)
79 200 Ft /
készlet (2db)
Basic kit (headset)
15 000 Ft

Blutooth kit (készülék)
50 500 Ft
 121 300 Ft / db
Forgalamzza  Dover Kft.
1139 Budapest,
Hajdú u. 30.
Dover Kft.
1139 Budapest,
Hajdú u. 30.
EuroMotor
1134 Budapest,
Lehel út 17/b
BMW
márkakereskedések



2013-10-14 08:47:26

Interphont használok lassan 3 éve a hosszú túrákon. 110 km/h óra sebességig hibátlan a kommunikációnk. Fölötte úgyis az utat kell figyelnem, nem tudok egyszerre több dologra figyelni, csak férfiból vagyok) Széles utat!

2012-03-20 14:49:48

Hát érdekes teszt...
Mi 4 sisakba szereltünk be Alan szettet. Per bukó: 8.000,- Ft. Ehhez vásároltam 14.000,- Ft-ért 2 db !!! PMR rádiót, amibe a vezető és az utasfülest lehet beledugni. Ez eddig per motor 2 személlyel számolva 20.000,- Ft körül van. Szal elég messze az itt felsoroltaktól... A beszéd (zárt sisakban) kb 60-80 km/h-ig érthető fölötte....semmi ! Sőt ! Beszéltem egy BMW-s rendőrrel és megkérdeztem, ők mit használnak és mennyire jó, mert azt hittem az övék nagyon lopótöka lehet... Hát NEM ! Ő is azt mondta, hogy ők sem hallják egymást 80 fölött !!! Ezért nem si értem, hogy mit írnak az intercomos gyártók ???!!! Szóval nagyon jó dolog és nekünk is bevált, főleg, hogy a PMR-t egyébként is tudjuk használni ha pl. kirándulni megyünk. Szóval van biztosan jobb de hogy ennyivel drágább legyen...kétlem...

2009-12-16 17:13:33

...alig elhanyagolható különbségek: N-Com: 130.000.- plusz 2db sisak, BMW: 242.600.- plusz 2db sisak, Interphone: 79.000.-, Team Set: 54.000.-

2009-11-22 08:54:34

Hát, ja, én is úgy vagyok, hogy mondom az utasnak, ha baja van és álljunk meg, kopogjon a bukómon. aztán megbeszéljük mit akart. Különben meg élvezze a motorozást meg a tájat, ne a szája járjon

2009-08-16 22:15:07

Legjobb módszer arra, hogy kommunikálunk a másikkal :) Ötletes, és praktinkus! Mutogatós korszak, bye-bye....:D

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár