hirdetés
2009-03-30 , Írta: Daniele Carrozza, Képek: Alessio Barbanti
Bookmark and Share

hirdetés

Aki azt állítja, hogy nem elég karizmatikusak az alacsony árfekvésű középkategóriájú motorok, az az új Yamaha XJ6 láttán kénytelen lesz módosítani a véleményét.

A kilencvenes évek elejétől egészen 2003-ig gyártott sikeres XJ 600 S illetve N Diversion már bebizonyította, hogy kevés pénzért is lehet tisztességes kétkerekűt találni, és napjainkban is adott rá a lehetőség. Mivel a Yamaha meggyőződéssel vallja, hogy a kialakult gazdasági helyzetben minden eddiginél fontosabb a jó ár, 10000 svájci franknál kisebb összegért kínálja vásárlóinak az újdonságot. Ennek ellenére nem holmi „alibimotor”, hanem minden részletében minőségi, kifejlett motorkerékpár az új XJ6, csupa olyan tulajdonsággal, amelyek közvetlen riválisai, a Kawasaki ER-6n és a Suzuki Gladius méltó sorába emelik.

Yamaha XJ6 Diversion
Yamaha XJ6 Diversion

Az XJ6 és a vele műszakilag teljesen azonos, de félidomba öltöztetett XJ6 Diversion merőben új fejlesztés, egyedül a motorjuk nem az, ugyanis az eggyel magasabb árkategóriát képviselő FZ6 jól bevált soros négyhengeres hajtóművét ültette át beléjük a gyártó. Pontosabban csak alapként használta fel, és 20 lóerővel 78-ra csökkentette a teljesítményét (10000 ford./perc). Ugyanakkor kis és közepes fordulaton nagyobb nyomatékot állít elő az új hengerfejjel ellátott, 16-szelepes hajtómű. Az előnyös változás mindenekelőtt a 36-ról 32 mm átmérőjűre csökkentett fojtószelepeknek és a négy az egyben rendszerű kipufogórendszernek köszönhető, utóbbi a tömegkoncentrációnak kedvező módon a motor alatt olvasztja magába a hangtompítót. Az FZ6 63 Nm-t szabadít rá a hátsó kerékre, az XJ6 esetében 60 Nm a maximális forgatónyomaték.

Yamaha XJ6
Yamaha XJ6

Kezdőkre gondolva
Míg az FZ6 az YZF-R6 génjeit magában hordozó sportos naked bike, addig az XJ6 széleskörűen használható allrounder. Fejlesztésekor elsődlegesen harmonikus teljesítmény-kifejtés, jó irányíthatóság és meggyőző utazókényelem megvalósítására törekedtek a japán cég mérnökei. Másképp fogalmazva: egyszerűen használható, élvezetes motort akartak alkotni. A hajtáslánc vonatkozásában mindez jól lemérhető a korszerűsített váltón és kuplungon: míg az FZ6 esetében húzásra lép működésbe, és a jármű jobb oldalán található a kuplungkinyomó szerkezet, addig az XJ6-nál a bal oldalon van, vagyis egy beakadásra kevésbé hajlamos, meghosszabbított tolórúd oldja a tengelykapcsolót. E megoldásnak köszönhetően kisebb a súrlódás, és könnyebben, finomabban adagolható a kuplung. A szintén a bal oldalra került váltómechanizmus esetében is hasonló utat választott a Yamaha: meghosszabbított tengely mozgatja a kapcsolóhengert. A változtatás eredményeként könnyebben és pontosabban hívhatók be az egyes sebességfokozatok. Azért is előnyös ez a kialakítás, mert a hosszú kapcsolótengely jobb torziós tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy rövid. Ezáltal csillapító funkciót is betölt, vagyis finomabban mennek végbe a kapcsolások, és nem hallható fémes zaj a váltások alkalmával.

Motor: „No worries!”
Valóban csak a legjobbakat lehet elmondani a soros négyhengeres motorról: a hasznos fordulatszám-tartomány egészében felettébb meggyőző a viselkedése, és mintaszerű kulturáltsággal veszi fel a gázt. Ennek köszönhetően kis sebességnél is közvetlenül reagál a nógatásra, és kiszámítható módon, egyenletesen fokozza a teljesítményét az XJ6.

A tesztút egyéb megállapításai:

Motor:
Kellően erős, soha nem tűnik túlterheltnek. Váltója valóban csendesebben és finomabban működik. Ennek ellenére még mindig fémes kattanást hallat, ha úgy teszi egyesbe az ember, hogy magasabb a fordulatszám az alapjáratinál. Menet közben ellenben nincs semmi gond. A kuplung nagyon finoman adagolható, és igen kíméletes.

Yamaha XJ6 Diversion motorblokk

A nyomaték közepes fordulaton meglepően nagy ahhoz képest, hogy kis hengerűrtartalmú négyhengeres motorról van szó. Már 4000 percenkénti fordulattól használható mértékű. 6000-nél köszönt be az igazi nyomaték, amely a teljesítménnyel egyenes arányban, egyenletesen nő. Örvendetes. 120 km/óránál percenként fordul a forgattyústengely a legnagyobb sebességfokozatban. Ilyenkor enyhe vibráció érezhető a lábtartókon, a motor farán azonban soha. Nincs horpadás a teljesítménygörbén, de viszonylag durván szabályoz le a motorvezérlés 12 500-nál.

Futómű:
Kimondottan és meglepően kezes. Majdnem olyan könnyű irányítani, mint egy biciklit, ennek ellenére egészen stabil. Elöl-hátul lágy beállításúak a rugózó elemek. Egyértelműen kényelemre hangoltak, ám ha kell, gyorsan is lehet haladni az XJ6-tal. Ilyenkor kissé túlterhelté válik a futómű, ami azért nem értékelhető különösebb hiányosságként, mert nem sportmotorozásra találták ki ezt a típust. Visszajelzése a puha teleszkópvilla ellenére is jó, szépen be lehet dönteni kanyarban az XJ6-ot. Az első futómű is lágy, de elmegy. A hátsó közel van teljesítőképessége határához. Már mérsékelten sportos használat esetén is pumpálni kezd a hátsó kerék. Alighanem alultompított. Semleges a kormányreakció. Minimális felállítónyomaték jelentkezik kanyarban történő fékezéskor. Elképesztősen sokat nyel el a futómű rossz minőségű aszfalton.

Fékrendszer:
Elöl puha a nyomáspont. Kezdőknek és nem szakértőknek ideális. Nagyon intenzív a lassulás. Már-már sportos, és szenzációsan jól adagolható. Viszonylag hosszú úton működik a fékpedál. Jól adagolható, de szerény hatásfokú a hátsó fék.

Yamaha XJ6 fékrendszer
Az eslő fék jól adagolható és intenzív lassulást tesz lehetővé

Ergonómia:
Előnyösen keskeny a motor. Attól függetlenül, hogy csak 174 cm magas vagyok, a nyeregből mindkét lábam könnyedén eléri a talajt. Ennek ellenére nem holmi low rider az XJ6, minden szép magasan van rajta, ahogy az a kifejlett naked bike-okon szokás. Természetes és kényelmes az üléspozíció.

 Yamaha XJ6
Természetes az üléspozíció

A lábtartók helyzete a kategóriától megszokottan sportos. A Diversion változat szélvédelme pontosan a nyakamig terjed, ami azt jelenti, hogy a vállaim is kellően védettek. Az üléspozíció jól eltalált, kényelmes, amihez hozzásegít a szép, keskeny tank is.

Általános észrevételek:
Felpattanni, kényelmesen elhelyezkedni és útra kelni. Masszív és minőségi benyomást kelt az XJ6 kidolgozottsága. Olcsó, de jó minőségű és megbízható motorkerékpár kezdőknek és különleges igényeket nem támasztó pilótáknak. Aki kicsivel többre vágyik, az válassza a Yamaha FZ6-ot.

Címkék:  yamaha , xj6 , diversion , menetpróba


2010-05-07 22:40:17

Szép motor! Biztos jó lehet menni vele!

2009-09-17 21:23:36

Volt alkalmam kipróbálni egy XJ6 -ot, nekem nagyon tetszett! Kulturált, puha és sima, olyan egyszerű vele közlekedni, mint egy biciklivel, sőt, egyszerűbb, ezt tekerni sem kell!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XJ6 Diversion 2009

Yamaha XJ6 Diversion

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 78 LE (57 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR17

Gumi hátul: 160/60 ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2120 mm

Végsebeség: 217 km/h

Yamaha
Yamaha XJ6 2009

Yamaha XJ6

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 78 LE (57 KW) 10000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR17

Gumi hátul: 160/60 ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2120 mm

Végsebeség: 210 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár