hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

WR 450 Dakar

Szilvási Yamaha WR 450 átépítés


Szilvási Péter eleinte KTM 660 Factory Replicával, majd átépített Suzuki DR-Z 400 E-vel, 2008-ban pedig újabb márkával, Yamaha WR 450-essel próbálta meg legyőzni a rali jelentette nehézségeket. A Yamaha WR 450-es enduróját többen is használták már alapnak a Dakar történelme során. A típus legeredményesebb versenyzője a francia David Fretigne volt, aki 2004-ben a WR 2Track-kel, vagyis a kétkerékhajtású Yamahával három speciál győzelmet szerzett, és megnyerte a 450 cm3 alatti kategóriát.

Péter választása idén a hagyományos, hátsókerék hajtású modellre esett. Ahhoz, hogy egy motor a gépátvételnél, később pedig a ralin is esélyes legyen a túlélésre és a célbaérésre, rengeteg helyen kell módosítani.

A tervezést, és az átépítést Péter régi szerelője és barátja, a Motormax színeiben ténykedő Ambrus Zoltán végezte. A munkálatok több hónapot vettek igénybe, és egy héttel a dakaros gépek kiszállítása előtt végződött. A rövidebb tesztmotorozások alapján az átépítés jól sikerült.


Szilvási Yamaha WR 450 átépítés
Az elkészült WR 450 raligép - úgy tűnik - jól sikerült. Könnyű, meglehetősen kezes, futóműve remek.

Az alapot két darab 2006-os, még az acélvázas korszakból származó WR 450-es jelentette. Egyikükből épült a versenymotor, a másik alkatrészdonorként szolgált. Az épített motorra a KTM 640 Adventure 34 literes tankja és fejidoma került. Ahol csak lehetett, csavarkötésekkel dolgoztak, hiszen a Dakar után a motort vissza akarják alakítani gyári formájára. A tank rögzítését sikerült is ilyen módon megoldaniuk, a fejidom rögzítéséhez azonban kénytelenek voltak tartókonzolt hegeszteni a vázra.

A Dakar egyik technikai jellegű előírása, hogy a motor tankjában (és nem kannában) legalább 400 km megtételére elegendő üzemanyagot és 3 liter vizet köteles vinni a versenyző. A 660-as tankja 24 liter körül van, ehhez készítettek még egy 4 literes alumíniumból hegesztett tartaléktankot is, amelyet a motor váznyúlványára erősítettek. A KTM 660-asról származó tank legmélyebb része jóval a karburátor alá nyúlik, tehát már csak emiatt sem lehetett szó ejtőtartályos megoldásról, így a nagy tank, és a póttank üzemanyagcsöveit egy szívó-vákumpumpára kötötték, ez szállítja a megfelelő mennyiségű üzemanyagot a karburátornak. Erre a megoldásra azért is volt szükség, mert az előírások értelmében csak az számít tanknak, ami be van kötve a motor üzemanyagellátó rendszerébe.


 Szilvási Yamaha WR 450 átépítés Szilvási Yamaha WR 450 átépítés
A blokk alatt elhelyezkedő kartervédő egyben az akkumulátort és a kötelező három liter vizet is magában foglalja. A hátsó tank térfogata négy liter körüli.

A blokk elé-alá masszív kartervédő elem került, ez a motorblokk védelmét látja el, emellett az előírt három liter ivóvizet és az ülés alól áthelyezett akkumulátort is magába foglalja. A gyári, 4 Ah-ás akkumulátort 8 Ah-ás, erősebb darabra cserélték, de még így sem kizárt, hogy a motor indításához esetenként a berúgókart kell majd igénybe venni.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

A jobb hűtés érdekében a WR vízhűtőjének radiátora mögé két darab, kézzel kapcsolható ventillátort építettek be. A motor elektromos berendezése a rengeteg utólag felszerelt fogyasztóhoz kissé alulméretezettnek bizonyult, ezért volt szükség a kézi kapcsolóra, amellyel csak végszükség esetén szabad bekapcsolni a ventillátorokat. A WR generátora gyárilag 120 Wattos teljesítményt ad le, és ha az összes fogyasztó működik, azok 100 W-nál is többet vesznek fel, tehát a töltésre nem marad túl nagy kapacitás.
 
Az egyik legnagyobb feladat volt a rengeteg kötelező navigációs és biztonsági berendezés elhelyezése a motoron. Ehhez egy komplex tartórendszert kellett kialakítaniuk a műszerfal helyén. Az egység tetején három antenna található: az egyik a műholdas telefoné, a második a GPS-é, a harmadik pedig az Iritrack-nek, vagyis a motor pozíciójelzőjének az antennája. A műszeregyüttes legfölső sorában, baloldalon található egy sok állítási lehetőséggel rendelkező méterszámláló, mellette a SpeedoCap látható, amely a GPS-ből kapja a jelet, és az előre megadott és beállított sebességhatárokhoz közelítve fény és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt. A fényeket a bal oldali kerek LED-es lámpa, a hangot pedig a jobb oldali fekete, kör alakú hangszóró adja. Középen az elektromotorral léptethető roadbook, alatta pedig a műholdas telefonnal egybeépített GPS tartórekesze foglal helyet. Mindkettőt a Touratech gyártotta, csakúgy, mint a bal kormánymarkolatnál ékeskedő kapcsolósort, melynek kék és piros gombjairól a méterszámláló különböző funkciói állíthatók, az alul lévő fekete billenőkapcsoló pedig a roadbook léptetője.

 Szilvási Yamaha WR 450 átépítés
Szilvási Yamaha WR 450 átépítés 

Szilvási Yamaha WR 450 átépítés

A legfelső három kis pogácsa a GPS, az IriTrack és a műholdas telefon antennái, alattuk a méterszámláló és a sebességhatárokra figyelmeztető SpeedoCap műszerfalai, középen a roadbook tartókerete, legalul pedig a műholdas telefonnal egybeépített GPS tartója látható, egyenlőre üresen. A készüléket a rajtnál veszik át.


A nagyobbik kör alakú LED-es lámpa, és a nagyobbik kör alakú hangszóró a Sentiner nevű biztonsági berendezés részei. A Sentiner erős hang és fényjelzést ad, ha egy másik jármű utoléri a motorost, így az észlelve az előzési szándékot, félrehúzódhat az előző jármű útjából. Például, ha az orosz Tschagin érkezik 160 km/órás sebességgel kamionjával…

Végezetül az erőforrás kapott még egy kis motorikus, valamint egy futómű tuningot. Az előbbit egy Akrapovic kipufogó, valamint karburálás formájában. Ambrus Zoltánék szándékosan nem hegyezték ki a WR teljesítményét, hiszen legfőbb céljuk a tartósság és megbízhatóság volt. A futóművet az olasz Lipollis futóműtuningoló céggel végeztették, akik előre más szelepeket és olajat, hátra erősebb, progresszívebb rugót és szelepeket szereltek a rugóstagba. A futóművet a Dakaron várható terepviszonyokra és Szilvási Péter súlyára hangolták be.


 Szilvási Yamaha WR 450 átépítés Szilvási Yamaha WR 450 átépítés

A WR 450 amúgy sem rossz futóművét az olasz Lippolis szelepelte át és állította be, a rugóstag is erőssebb rugót kapott. A blokkhoz nem nyúltak, csak a karburátoron állítottak az Akrapovic kipufogóhoz.


Az átalakítások sora több hónapot vett igénybe, és egy héttel a motorok Lisszabonba szállítása előtt lett készen,

így a magyar indulónak csak rövidebb tesztelésre futotta idejéből.
 
Reméljük, mindkettőjüket - Szilvási Pétert és a WR 450-et a Dakar melletti Lac Rose partján láthatjuk viszont január 20-án.



2010-01-30 12:01:50

Szerintem jó alap ralizni,bííok benne ,hogy nagyobb gond nélkül végigmennek a Dakaron!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Yamaha WR450F 2005

Yamaha WR450F

údaje

Hengerűrtartalom: 449 cm3

Max. teljesítmény: 52 LE (37 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 50 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 250 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 80/100 - 21

Gumi hátul: 110/100 - 18

Tengelytáv: 1490 mm

Végsebeség: 150 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár