hirdetés
2008-05-01 , Írta: Peter Mayer, Képek: Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

A Yamaha WR 250 X bonyolult műszaki megoldásaival megmutatja a sportos négyütemű egyhengeresek jövőjébe vezető utat. Teszi mindezt ráadásul elfogadható áron.


    A körforgalom épp jókor jön. Először az enyhe jobbosban erőset fékezek – aztán villámgyorsan balra döntöm, hirtelen újra beleállítok, majd jobbra kihúzok belőle. Naaa, már vége is van? Hát ez gyorsan ment. A Yamaha WR 250 X pontosan az ilyen és ehhez hasonló pillanatokért él. Akkor van igazán elemében, ha éles, szűk kanyarokban mutathatja meg, hogy a kiváló manőverezési készség többet ér, mint a puszta teljesítmény.


    Pedig a kis modell, amely az X (supermoto) mellett R (enduró) változatban is kapható, elsőre egészen más érvekkel igyekszik meggyőzni leendő tulajdonosait. Varázsigéje a technika. Műszaki megoldásait ugyanis közvetlenül a Yamaha offroad-részlegének krosszgépeitől és versenyenduróitól kölcsönözte. Alumíniumváza és alumínium lengővillája, húzó- és nyomófokozatban egyaránt állítható rugózó elemei mellett a váz alsó része és a hátsó váznyúlvány nyugodtan készülhetett acélból is. Ráadásul a tervezők még rátettek egy lapáttal. Azt akarták elérni, hogy a WR az Euro 3 előírásait – a visszafogott hangerőt és a csekély károsanyag-kibocsátást – homogén teljesítményleadással és vonzó csúcsteljesítménnyel párosítsa.
Ezért a motor karakterisztikáját és a hangerőt rögtön két szelep is szabályozza: egy az alacsony nyomás vezérelte szívólyuk a levegőszűrőházon, valamint egy léptetőmotor által aktivált Exup-szelep a katalizátorral ellátott kipufogóban. Szintén új a befecskendezés, amely a keveréket állítja elő a négyszelepesnek. Négyszelepes? Igen, jól hallották. Miután az R1 superbike már a 2007-es modellévben eltért az addig a sportos négyütemű Yamahák védjegyének számító ötszelepes hengerfejtől, úgy tűnik, az egyhengeresek között a WR-X vezeti be az új trendet.



    Két dolgot pedig a WR biztosan jelez: egyrészt azt, hogy nem kell feltétlenül drágának lenni, ugyanis 1678000 forintos ára jóval alatta marad a verseny-WR-ének. Másrészt pedig, hogy Euro-3-időkben sem kell lemondani az erőről. A WR 250 F-nél mindössze 3 lóerővel kisebb csúcsteljesítménye és igen homogén teljesítménygörbéje (lásd a diagramot) bizonyítja, hogy mire képes a korszerű technika.

    De először egészen másfajta dolgoknak örvendhetünk. Lazán elhelyezkedve a krosszkormány mögött a teletankolva mindössze 137 kilogrammos és rendkívül keskeny szöcskét gond nélkül lehet dönteni a kanyarban. Rossz minőségű országutak? Semmi gond. A hosszú rugóutak még a legnagyobb bukkanókat is elnyelik, és a tökéletes első féknek köszönhetően a fékezési pontot a későnél is később választhatjuk meg. Persze a 32 lóerőnek vannak határai. Ami rögtön a menetstílust is meghatározza: csak a fordulatszám számít. Az ütközésig húzott gáz lesz a normális, a kis fordulatszám olyan helyzet, amelyet a legjobb elkerülni. Mindegy, meg lehet tanulni együtt élni vele, lehet vigasztalódni a csinos külsővel és legfeljebb néha álmodni a „mi lenne, ha”-ról. Például, ha a WR-X motorja 450-es lenne. 45 lóerővel és kis fordulaton is nagy nyomatékkal. Na meg egy egészen nagy körforgalomról.



2009-11-17 19:59:44

Na, igen, ez az a motor, ami kihozta belőlem a gonoszt...pedig alapjában véve nyugodt vagyok. De ez annyira kívánta a fordulatot...meg a rövid féktávokat...meg mindent. Még jó, h csak egy hétig használtam, ha tovább nyúzom, lehet nem írogatnék.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha WR 250 X

údaje

Hengerűrtartalom: 250 cm3

Max. teljesítmény: 30,7 LE (22 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 23,7 Nm 8000 /min-nál

Fék elöl: 298mm mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/70R17

Gumi hátul: 140/70R17

Tengelytáv: 1425 mm

Hossz: 2115 mm

Végsebeség: 150 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár