hirdetés
2017-01-20 , Írta: Cserfalvi András, Képek: arhív
Bookmark and Share

hirdetés

A németek vették, mint a cukrot, az olaszok egyenesen imádták, idehaza mégsem volt túlzottan nagy keletje, Ennek ellenére a TDM kudarcnak semmiképpen nem nevezhető, inkább csak a fel nem fedezett zseni tipikus példája.

A Yamahánál a 80-as évek derekán úgy látták, új trend kezd kibontakozni, miszerint egyre többen dobnak utcai kerekeket enduróikra, hogy terepezés helyett inkább kedvükre száguldozhassanak a zsúfolt utakon és a szűk szerpentineken. Azonban hiába adtak igen sok élményt ezek a korai szupermotárdok, azért rendszeresen korlátokba ütköztek a hatótávolság, a szélvédelem, vagy éppen a motorerő terén.

 

Az irány jó volt, csak több kellett


Például a híres Super Ténéré 750-ese felfúrva nagyobbra, a legendás Delta Box vázban, de az eredeti felfüggesztéssel. Igen, ennyire volt vakmerő az első koncepció, melynek sorozatgyártott változata 1991-ben debütált TDM 850 néven. A tipikus mindenre jó, de semmiben nem kiemelkedő gép azonban a folyamatos frissítgetések ellenére egy szűk évtized alatt szinte teljesen elavult.

 

Szerencsére a japán vállalatnál a 2000-es évek elején is bőven láttak még fantáziát ebben, az addigra már nem is annyira új szegmensben, és látványosan alányúltak a gyorsan öregedő túraendurónak.

 

A gyökeres megújítás eredményeként az acélvázat alumínium, a karburátorokat injektorok, az ötfokozatú váltót hatgangos, a tisztán analóg műszerfalat részben digitális váltotta. Az Euro3-as normákhoz igazított sorkettes ráadásul kapott egy extra szelepet is, ami 4000/perces fordulat alatt korlátozta a beszívott levegő mennyiségét, ezzel csökkentve az emissziót és a zajkibocsátást.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TDM900 (használt)

 

Mai szemmel


A TDM-nek nincs könnyű dolga, mert bár a legfőbb riválisának számító Suzuki DL650-essel összevetve a kezdeti tekintélyes árkülönbség mára teljesen elsorvadt, azért még így is igen nehezen szólítják meg az egyes modellek a vásárlókat. Az emberek nagy része egész egyszerűen nem tud róla, nem ismeri, és ezért nem is számol vele. A legtöbben csak véletlen akadnak rá, ami után általában igen nagy meglepetés következik, mert ez a motor lenyűgözően szépen tartja magát.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TDM900 (használt)

 

Panasz legtöbbször csak a szélvédőt és az ülést szokta érni. Előbbi nem igazán tereli el a fuvallatokat, és még magasított változatai is csak egyre durvább örvényeket keltenek a sofőr nyaka körül. Utóbbinál az igazság az, hogy a magas építésből kifolyólag csak látványos elkeskenyítéssel tudták megoldani, hogy az alacsonyabb – értsd 175 cm körüli – motorosoknak is leérjen a lába. Ez viszont néhány óra után már vágja a combokat, főleg, hogy a tömése is keményebb a szokásosnál. Azért nem kell megijedni, a tapasztalatok szerint egy tankolás éppen kibírható köztes pihenő nélkül.

 

Címkék:  yamaha , tdm 900 , túraenduró , használt motor teszt




2017-01-21 09:34:19

Azt már csak kedvességből teszem hozzá, hogy az elképesztően gyakori dl-ből jelenleg 76 van a hahun, míg az ismeretlen típusból 49, ez valóban ordítóan nagy különbség, nem csoda ha ebből egész életedben láttál csak annyit, amennyit a másikból egy nap, hisz majd 50%-al több van belőle. Monnyuk akkor statisztikai alapon ebből is látnod kéne 2.5db/nap. Hát én ezt nem értem......

2017-01-21 09:13:48

Senki nem mondta hogy több van belőle mint a dl-ből, csak az ismeretlen röhejes megállapítás. Meg persze sokat segít az is, ha az ember nem csukott szemmel motorozik.
https://s30.postimg.org/r1ch5iq81/t_rk_ny_55.jpg
https://s27.postimg.org/jjzd00egj/100_9065.jpg
https://s27.postimg.org/u32teguer/WP_20160528_09_27_08_Pro.jpg

2017-01-21 07:59:15

Nekem a 850-es jobban tetszik. Valahogy jobban megfognak a formái!

2017-01-21 06:21:46

Hát ha tényleg ilyen sokan vannak a TDM-esek, akkor nagyon jól rejtőzködnek. Sok éve járom az utakat, de még 5-nél többet nem láttam. Ehhez képest V-Stromból egy nap látok 5-öt!

2017-01-20 22:59:03

A tdm nem túraendúró. A 3 gyári féktárcsa 153.904Ft, a negyed milla durva csúsztatás, de a cikk olvasói semmi másra nem fognak emlékezni egy hónap múlva, csak erre. Épeszű ember a kormánycsapágy cseréjénél nem használ gyári golyós csapágyat, hanem kúpgörgősre cseréli, minden érintett típusnál és márkánál, nem csak a tádénál, ezzel riogatni a népeket ugyan olyan csúsztatás mint a tárcsák. Az alacsony fordulati rángatás egy zajvédelmi csappantyúnak köszönhető, ami a JBX útmutatása alapján otthon is fél óra alatt kiiktatható, és lőn boldogság.
Az emberek számára ismeretlen(??) típusnak a legnagyobb létszámú és leglátogatottabb fóruma van a motorozzon, az éves találkozón többször is 100 fő feletti részvétellel. A cikkíró szakértőt csókoltassuk.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés
Yamaha TDM900
nincs kép

Yamaha TDM900

údaje

Hengerűrtartalom: 897 cm3

Max. teljesítmény: 86 LE (63 KW) 7500 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 89 Nm 6000 /min-nál

Fék elöl: 298 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR18

Gumi hátul: 160/60 ZR17

Tengelytáv: 1485 mm

Végsebeség: 212 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 BMW R 1200 GS 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár