hirdetés
2017-04-08 , Írta: Mező János, Képek: Yamaha
Bookmark and Share

hirdetés

A Yamahánál pár éve újraértelmezték a motorgyártást. Az MT-09 első generációja teljesen az alapokról indult, egy tökéletesen új motort építettek. Az irány telitalálatnak bizonyult. Bár még ma is frissnek számít a műszaki tartalom, már itt a második generáció.

A 2010-es évek elején azon tanakodtunk, hogy vajon mivel tölthetik napjaikat a mérnökök a Yamahánál. Megfordult a fejünkben, hogy jakuzák gyilkolták le a teljes személyzetet „Dark side of Japan” felkiáltással, aztán arra gondoltunk, hogy a motorkerékpár-piac nehézségeit látva inkább a zongorák és gitárok piacára koncentrálnak. Azt sem zártuk ki, hogy szép csöndben terveznek, fejlesztenek, új modellek tervei fölött rágják ceruzáik végét a mérnökök, de az eseménytelen évek során ezt egyre kevésbé hittük el.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)
Kattintson a képre a galériához!


Aztán 2012 őszén végre megmozdult valami. A kiállításokon lerántották a leplet a vadonatúj MT-09-ről.

 

A szó szoros értelmében minden eleme új volt. Új az öntött, két részből összecsavarozott alumíniumváz, új a csodaszép lengővilla, és teljesen új a teherviselő elemként is működő, soros, háromhengeres (CP3) „désaxé”, miszerint offset erőforrás.

 

Az FZ8 Fazerhez képest csak a blokkon sikerült 10 kg-nyi tömeget spórolnia a gyárnak, további tízet a vázon és a futóművön. A menetkész tömeg így imponáló 188 kg, az ABS-es verzióé 191 kg lett.

 

A 120 fokos gyújtássorrendnek köszönhetően izgalmasan duruzsolt alapjáraton és érzékborzolóan ordított kigyorsításokkor. A rezgéseket egy kiegyensúlyozó tengellyel csillapították és tették élvezetessé a maradékot.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

Mindehhez fordított teleszkópok, minőségi kónuszos kormány, monoblokk féknyergek tartoztak, valamint háromféle motorkarak­terisztika, A-Standard-B. A keskeny ülés-tank átmenet lehetővé tette, hogy az alacsonyabbak is biztonságosan leérjenek róla, a felegyenesedett üléspozíció pedig jó kezelhetőséget és a forgalomra való jó rátekintést tett lehetővé. Mindemellett a részletek szépen kidolgozottak, a felhasznált anyagok jó minőségűek voltak, és ár-érték arányban is jónak számított a Yamaha újdonsága.

 

Győztes csapaton ne változtass,

 

tartja a mondás, így a hangvillás mérnökök az alapokat változatlanul hagyták, a módosítások azonban minden esetben az MT-09 előnyére váltak. Legfeltűnőbb újdonságként ártatlan kinézetű lámpáját lecserélték a ma piacon látható egyik legkarakteresebb formára, amelyet szinte változatlanul vettek át az MT-10-ről.

 

Úgy néz ki, mint egy robot feje, nem véletlenül aposztrofálta a motoros világsajtó Transformernek, sőt, mi több, Hyper Transformernek az MT-10-et.

 

Kismértékben átalakították és megnövelték a két légbeömlőt, könnyebb hűtőradiátor-burkolatot kapott, módosítottak az ülés formáján, amely még keskenyebb lett a tank átmenetnél, így szinte észrevétlenül emelhették meg 5 mm-rel az ülésmagasságot.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

A motor farát a 30 mm-rel rövidebb váznyúlvánnyal megkurtították, így optikailag még kompaktabb lett.

 

A filigrán, sportos sziluettben hangsúlyosabb szerepet kap a blokk és a szép lengővilla. A zárófények és a féklámpa egy házba kerültek, 12 db LED-ből alkotnak egységet, és a mérnökök nagyon büszkék voltak az egykarú rendszámtartó konzolra, amely bal oldalról, a keréktengelytől ível a kerék mögé.

 

A szemmel látható változtatások jót tettek az MT-09-nek, még jobbat a nem látható műszaki fejlesztések.

 

A CP3-as blokk már bemutatkozásakor lenyűgözte a szakmát és az utca motorosát egyaránt, 115 lóereje, 88 Nm-es nyomatéka, a három választható teljesítménygörbe és kezelhetősége kezdőtől a haladóig, a temperált kedélyűtől az adrenalinfüggő motorosig szinte mindenkinek bejött. Annyira, hogy az alapokhoz nem is nyúltak a modellfrissítés során. Maradt a teljesítmény, a nyomaték, a három üzemmód és a háromállású, kikapcsolható kipörgésgátló, újdonság azonban a kuplungasszisztens-csúszókuplung kombó és a gyorsváltó, amely lehetővé teszi a kuplunghasználat és a gázelvétel nélküli felfelé váltásokat.

 

Címkék:  naked bike , mt-09 , yamaha




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 BMW S 1000 RR 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha SR125 1997- Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár