hirdetés
2008-08-27 , Írta: Richie27
Bookmark and Share

hirdetés

Milyen motort vegyek? - tettem fel magamnak a kérdést évekkel ezelőtt, amikor első komoly ''nagymotorom'' megvásárlásának küszöbén álltam.

Ezer teszt elolvasása, minden ismerős kikérdezése, kiállítások, motorszalonok látogatása után csak tanácstalanul áll az ember az oly édes probléma előtt. Manapság el vagyunk kényeztetve jobbnál jobb és szebbnél szebb motorbiciklikkel és nagyon rosszat választani nem is lehet talán. De mégis, a sok próbakör és körültekintő fontolgatás nálam a hangvillások FZ családjának irányába mozdította a  mérleg nyelvét.

Amikor ''életünk párját'' választjuk magunknak, talán első legfontosabb a küllem. Szóba sem állunk egy rakás jó tulajdonságokkal rendelkező darabbal, ha nincs meg az a szépsége ami elsőre magával ragad. A kis Fazer elsőosztályú kidolgozással és dizájnnal hívja fel magára a figyelmet. Keskeny szemei, sportos orra, egyedi tankja és kecses vonalvezetése mind mind segít neki kitűnni a tömegből, de az apróbb részletek is szemet gyönyörködtetőek.

Az előd kritikáiból tanulva javítottak a lengővillán, az utas lábtartón, a plexi elhelyezésén, formáján és a műszeregységen. Végére hagytam a külalakért leginkább felelős legsajátosabb alkatrészt, a gyémánt alakú öntött alumínium vázat, amihez foghatót számomra semelyik más gyártó meg sem közelített. Ha igazán különleges gépen feszítenél, akkor temérdek gyári optikai szépségfokozót ajánl a gyártó, bár a pénztárcát igen csak ki kell nyitni.

Második erény amivel kapcsolatba kerülünk döntésünk hajnalán, a kényelem. Ráülünk, meghúzgáljuk a karokat, matatunk a lábunkkal kicsit, lebújunk az idom mögé és menetszelet képzelünk az arcunkba. Nos, a 175 cm magasságomhoz tökéletes a légelterelés, sőt, esős időben még a vízzel is elég jól elbánik az aerodinamika. A kormány egyenes háttal túrásan  elérhető, de van hely egy kis sportos idom mögé kucorodásnak is a szintén megújult ülésen. Az utas sem méltatlankodhat, kellemes szögű lábtartás, puha párnázat, kétoldali kapaszkodók kényeztetik. A kezelőszervek mind a helyükön és immár a megújult műszerfalra sem lehet panasz. Visszakapta a hagyományos mutatós fordulatszámmérőt, de digitális km/h kijelzővel párosítva. Ízléses, informatív és kesztyűben is könnyen kezelhető. A két, napi számláló, plusz az automatikus tartalék kijelzés minden igényt kielégít, viszont a levegő hőmérséklete az előző típushoz képest meglehetősen pontatlan. A sebességfokozat kijelzés reméljük, hogy a következő szérián már helyet kap.

Miután beleszerettünk szépségébe, és odaadásba, a belbecs marad kérdés számunkra. Első hallásra többnyire megrémül a kezdő motoros a 98 LE hallatán, de csak amíg nem szánta rá magát az első körre. Bármelyik levizsgázott, kezdő motorosnak odaadnám féltett kincsemet! A Yamahákra amúgy rendkívül jellemző kezességből az FZ6 repetázott is valószínűleg, hiszen pontos váltója, könnyed súlyelosztása és a hosszú fordulatszám-tartománya a bizonytalan motorosok bizalmát is elnyeri. Nincs agresszív kiugrás, ideges gázreakció, ha csuklónknak parancsolni tudunk, társunk lesz a motorozás alapjainak felépítésében. De ne csüggedjenek azok sem, akik szeretik a pörgést, a nagyobb tempót, meglátogatni egy pályanapot, vagy néha el-elemelni az elejét egy  izmosabb rajtnál. Ahogy a mutató a 7000  fölé emelkedik, kijön a sportmotor az addig kedves túrás blokkból. Mikor elhagyja a 10000-et érzi az ember, hogy mégsem játékszert vett, és bizony értő kezek alatt élvezetesen karcolhatjuk végig a ring tűzforró aszfaltját a lábtartókkal. Kétféle sportkipufogót is kipróbáltam a Fazer R6-os erőforrásán, és hátborzongató üvöltéssel forog le minden fokozatban tizennégyezerig, a piros tartomány elején pedig vajpuhasággal rúghatjuk akár kuplung nélkül is tovább a váltókart. Talán az 1-es 2-es fokozat között hallunk a szokásosnál nagyobb csattanást, de nem ijesztő. A szerpentineken is otthon van, hiszen átlagos tudású vezetőnek – mint én is - nincsenek azért olyan közel a lábtartó-bütykök, és utasunkat sem a hátunkon hordva kápráztathatjuk el a kanyargás örömével. Azon vérmérsékletű lovagjaink lesznek talán picit csalódottak, akik a nyomatékosság rabjai, és nem szeretik ha hangoskodással lehet csak komolyabb erőt kicsikarni paripájukból. Nekik vagy vissza kell váltani, vagy más modellre, mondjuk a  márka nagyobb testvérére. Fékei harapósak, pontos adagolást tesznek lehetővé, és ha jól felépül a tapadás, könnyedén rántja a magasba a hátsókereket. A váz merevségét csak akkor veszi észre még a keveset próbált pilóta is, ha némi motorozás után átül a konkurencia más felépítésű gépére. Személy szerint már szálltam le hegymenet közepén megnézni, hogy mi történt a gumival a kölcsönkapott motoron. Pár perc agyalás után csak a technikailag elmaradt vázat tudtam ludasnak kihozni a kellemetlen élményben, és boldogan ültem vissza a két részből öntött ''alu-remekműre''. A futóműve is mindenre igyekszik megfelelni, talán az első csillapítás lehetne keményebb picit és állítható. A központi rugóstagot – főleg kétszemélyes használat esetén – javaslom azonnal a legkeményebb, 7-es fokozatra állítani, különben a remek útjainknak gyorsan kárát látja a hátsó sárvédő addig karcmentes felülete.

A kötelező szervizen kívül nem igen volt gondom soha a S2-re. Alkatrészei minőségi kidolgozásúak, gyermekbetegségeit már rég kinőtte. Az első szériás FZ6-on találkozhattunk még kormánynyak-csapágy kopásával, apró elektronikai gonddal, de a páratlan szervízhálózatnak köszönhetően villámgyorsan orvosoltak minden problémát, van amelyiket hamarabb mint észleltem és garanciálisan! A garanciaidő 3 év is lehet, a megrendelt kiegészítők, alkatrészek 3 nap alatt megjönnek, az új motorokhoz tartozó assistance szolgáltatás pedig messze több mint megnyugtató. Szervizintervallum 10000 km, ami átlagosan szerintem egyszezonos futásteljesítmény a legtöbb hazai motorosnál. Fogyasztói ára magasabb a kategória többi versenyzőjénél, de azt a kicsi pluszt sok ponton visszakapjuk.


Írói vélemény:

Elfogult lennék? Lehet. Egy olyan dologért lehet elfogult az ember, ami méltó rá, és az európai motoreladási statisztikák szerencsére igazolják elkötelezettségem. Harmadik Yamahám, harmadik Fazerem és ebből is a harmadik generációmat fogyasztom, és vélhetően a következő is ez lesz, köszönhető a folyamatos fejlesztésnek, javulásnak, szépülésnek. Társam volt mindegyik, akár a tengerpartot hódítottam meg, akár csak gurulni vágytam egyet a közeli kanyargós aszfaltcsíkon, vagy a pályán akartam lépést tartani az utcai ''szupersport'' osztállyal. Sokrétűen alkalmazható jármű, alacsony fogyasztással, bőségesen elegendő teljesítménnyel, és nagy fokú megbízhatósággal. Ha szokásait megtartja a gyártó, akkor 1 éve van még az S2-nek a következő széria megjelenéséig. Kíváncsian várom, lehet-e még javítani egy ilyen jól bevált konstrukción. Sok tanácsom nem lenne, ha megkérdeznének: Mit módosítsunk rajta? - és ez mint YAMAHA FZ6 S2 tulajdonos, nagyon megnyugtató.


Előnyök:

  • Remek fogyasztás (4,5 l-től / 100km, átlagosan, tempósan motorozva 5,2 l )
  • Temérdek kiegészítő, gyors alkatrészellátás
  • Páratlan váz (főleg a design)
  • Sokoldalúság, rendkívüli kezesség, széles skálájú felhasználási lehetőség

Hátrányok:

  • Drága gyári kiegészítők, design elemek
  • Nem állítható első csillapítás
  • Pontatlan hőmérő, hiányzó fokozatkijelzés



2009-12-01 11:46:10

Tök jó cikk volt! Nem a kategóriából képzelem el álmaim motorját, de ha innen keresnék, most biztos begoogliznám és elkezdenék jegyzetelni!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ6 / Fazer S2

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (74 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 63,1 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 2 x 298 mm-es mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 180/55 - 17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2095 mm

Végsebeség: 235 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár