hirdetés
2010-05-31 , Írta: Frecska János , Mező János, Képek: Égő Katalin , Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Hó, jég, só és sós víz, homokvihar, hideg és meleg. Mi kell még egy motornak, hogy elromoljon?

Kevés híján huszonötezer kilométert futott, szinte mindvégig mostoha viszonyok között. Már első métereit is olyan körülmények közepette tette meg, amilyenekbe egy polgári motor egész élete alatt sem kerül. Télvíz idején járattuk be. Alig ezer kilométeres korában bedobtuk az élet sűrűjébe, elindítottuk a Budapest-Bamako Ralin, ahol jutott neki hóesés, jégeső, homokvihar, tengelyig érő óceánvíz és szörnyű minőségű benzin.
Mindent zokszó nélkül viselt, hazatért. A megpróbáltatások mindössze az elektromos rendszerében okoztak hibát, melyet a szervizben a kábelköteg cseréjével orvosoltak. Ősszel búcsúzóul megjárta még Andorrát és Dél-Franciaországot, ahol mindössze egy kábelcsatlakozó törése okozott kisebb, a helyszínen ideiglenesen orvosolható hibát.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré

A Tenere első, felületes szemlélődésre is mutatja, nem a fűtött garázs volt eddigi élettere. Az oxidációs nyomok a küllőkön, a féktárcsákon arra utalnak, hogy sózott, nulla fok alatti utakon is rótta a kilométereket. Ez az igénybevétel pedig semmilyen járművön nem múlik el nyomtalanul. A fenti állítást támasztja alá pár erősen rozsdásodott csavar a burkolatok rögzítésénél és a blokkban is.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
Mostoha sors 1. A teleszkóp alsó csúszóperselyei kopottak, cserére szorultak

Talán a legelkeserítőbb képet az atomjaira bomlott bukócső nyújtotta. Nincs információnk arról, hogy gyári-e, avagy utángyártott, de az, hogy esésnyomok nélkül is elvérzett, szomorú tény. (Megjegyzés: az egyhengeres motor meglehetősen erős vibrációval működik, mely a vezetőhöz nem jut el zavaró módon, a perifériákhoz ellenben a jelek szerint igen.)

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
Mostoha sors 2. A gyári kiegészítőként kapott bukócső vékony falú, így eltörött

Körülbelül ennyi kívülről, és akkor lássuk, mi a helyzet belül! Egy órás csavarozás és már az asztalon is van a blokk, majd még mintegy másfél és szét van terítve.

Hengerfej:
Szép égéstér semmi rendellenes. Vezérlés rendben, a szelephimba a vezérműtengely élettartama szempontjából zseniális, görgős kivitel. A vezérműtengely egyébként is golyós csapágyazású, így az egész vezérlés igen kevés kenéssel beéri, plusz mivel minden gördül, igen kicsi teljesítményigénye van.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
A vezérműtengely golyós csapágyazású, a szelephimba görgős. Semmi kopásnyom

Henger, dugattyú: Hát, itt már vannak bajok. Előre felhívták a figyelmünket, hogy egy szerviz alkalmával jelentős mennyiségű szennyeződést, homokot találtak a légszűrőházban, a szűrt oldalon. Egy elektromos kütyü felszereléséhez szerencsétlen helyre fúrt valaki egy furatot, pont a levegőszűrőre, és pont a szűrt oldalra. Az afrikai homok pedig megtalálta ezt a furatot. (Megjegyzés: egy műholdas flottakövető cég jeladót szerelt a motorba próbaként. Szerencsétlen módon a jeladó helyéül az airboxot választották, az egység tápkábelének az légszűrőház oldalába lyukat fúrtak, melyet nem jól tömítettek el.)

Az eredmény: nem katasztrofális, de szemmel látható, és intóval mérhető, a dugattyúgyűrűk felső holtponti helyzetében. Enyhe válla lett a hengernek. Ettől eltekintve, egyéb helyeken mérve tökéletes, mondhatni beépítési méreten volt a henger-dugattyú páros.

Főtengely: Hibátlan. Egy apróságtól eltekintve. A látottak alapján arra következtettünk, hogy a jobb oldali főtengelycsapágyban (golyós) a főtengely mocorgott (gyűrűvándorlás jelensége), ez a mocorgás pedig a kopott láncokon láthatókhoz hasonló barnás kiválást, kopadékot hozott létre. A mérések ellenben nem mutattak méretproblémákat. Tippünk: talán a főtengely végén lévő nagy anya, ami fixálja a lehajtó fogaskereket is, és ezzel a tengelyt is a csapágyban, talán ő nem volt kellő mértékben meghúzva. Érdemes lenne erre a későbbiek során visszatérni.

Gyűrűvándorlás

A tengelynek, adott esetben a főtengelynek szilárdan kell állnia a csapágy belső gyűrűjében. Ez biztosítja, hogy ne mocorogjon benne, mert az káros kopásokat eredményezne. A szilárd illesztés viszont nehezen szerelhetővé teszi a konstrukciót. Az arany középút megtalálása  sokszor elég nehéz.

Lássuk csak, mi a probléma a kelleténél lazább illesztéssel. Ez tulajdonképp azt jelenti, hogy a csapágy belső átmérője nagyobb, mint a tengely külseje. Nyilván század milliméternél is kisebb a hézag, ezért a hatásosabb szemléltetés kedvéért képzeljünk el egy tengelyt, amire ráteszünk egy jóval nagyobb alátétet. Ha a tengelyt vízszintesen tartva elkezdjük forgatni, látni fogjuk, hogy az alátét lassabban fog forogni, mint a tengely. Aki kételkedik, tegyen egy festett jelet mindkét alkatrészre. Tehát fordulatszám különbség fog jelentkezni. Ugyanez a jelenség játszódik le a motorban is, a kelleténél lazább illesztés esetén. A helyzetet súlyosbítja, hogy kenőolaj ebbe a szűk résbe nemigen jut.

Mindezek együtt azt fogják eredményezni, hogy lassan ugyan, de kopni kezd a két, egymással érintkező alkatrész. Első ránézésre az tűnhet fel, hogy vöröses-barnás valami látható a felületeken, ami nem más, mint maga a kopadék.

Tengelykapcsoló: Jelentéktelen, igen enyhe elszíneződés látható a fémlamellák némelyikén, melyet okozhatott akár egy intenzívebb indulás is. Egyébként a mérések rendellenességre nem utaltak.

Váltó: Tökéletes állapotú. Akár az új. A léptető villákon még működési nyomok sem láthatók, a fogaskerekek fogai hibátlanok, a kapcsolókörmök határozottan épek.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
Az egész váltó úgy néz ki, mintha tegnap szerelték volna be. Tökéletes

Futómű: Kormánycsapágy állapota megfelelő, az első teleszkóp csúszóperselyei közül az alsók kopottak, cserére szorulnak.

Hátsó futómű: A lengővilla tengelyének és a himbarendszer forgáspontjainak tűgörgős csapágyazásait rendben találtuk. A kenőanyag itt-ott elfáradt, kiszáradt, úgyhogy éppen ideje volt egy tisztítási, zsírzási karbantartásnak.

MÉRÉSI JEGYZŐKÖNYV

Mérési hely
Beszerelési méret
Szervizlimit
Mért érték
Minősítés
Vezérműtengely bütyök magassága
Szívó bütyök

43,488-43,588
43,34
43,5
Kiváló

Kipuf. Bütyök

43,129-43,229
43,03
43,13
Kiváló
Szeleprugó szabad hossza


40,38
38,36
40,1
Kiváló
Vezérműtengely ütés



0,03
0,01
Megfelelő
Dugattyú-henger illesztési hézag


0,030-0,055
0,13
0,04-0,009
Megfelelő
Dugattyúgyűrű-horony hézagok
Felső gyűrű

0,03-0,08
0,13
0,05
Kiváló

2. gyűrű

0,03-0,07
0,11
0,05
Kiváló
Dugattyúgyűrű-vég hézagok
Felső gyűrű

0,20-0,35
0,6
0,45
Megfelelő

2. gyűrű

0,35-0,50
0,85
0,55
Megfelelő

Olajlehúzó gyűrűk

0,20-0,70
n.a.
0,6
Kiváló
Szelephimba tengelyek


11,981-11,991
11,96
11,98
Kiváló
Szelep-szelepvezető hézag
Szívó szelepeknél

0,010-0,037
0,08
0,03
Kiváló

Kipuf. szelepeknél

0,025-0,052
0,1
0,06
Megfelelő
Tengelykapcsoló lamellái
Fém
Hullámosság

0,2
0
Kiváló

Kopó
Legalsó
2,90-3,10
2,8
3
Kiváló


2 darabos
2,92-3,08
2,8
3,03
Kiváló


4 darabos
2,90-3,10
2,8
3,06
Kiváló
Tengelykapcsoló rugói


55,6
52,82
55,1
Megfelelő
Főtengely
Ütés


0,04
0,02
Megfelelő

Hajtórúd fej  hézagok
Oldalirányú
0,35-0,65
1
0,45
Kiváló


Radiális
0,01-0,025

0,02
Kiváló

Összegzés:

Az XT660Z Ténéré jól vizsgázott. A mostoha bánásmód és körülmények ellenére kopások a motor belsejében nem voltak mérhetők. A henger felső részének kopása a légszűrőházba fúrt lyuk eredménye lehet, ahol homok jutott a szűrt részekbe. A gyári bukócső falvastagsága 0,8 mm, ez kevésnek bizonyult, valószínűleg ennek eredménye a törés. Az elektronikai rendszere a család  (XT660R, XT660X) leggyengébb láncszeme. Több olvasói levél is alátámasztja ez irányú tapasztalatainkat. Kevésbé kihegyezett használatnál, több törődéssel örök életűnek tűnik a Ténéré.

Címkék:  yamaha , xt , xt 660 z , ténéré , tartós teszt , szétszerelés


2010-06-11 10:24:48

Bikila!

Jó, hogy mondod, elakadtam. Jövő héten újra felveszem a nyomot.

2010-06-10 23:32:08

Szia Jmezo,

Csak most jutottam oda, hogy megnézzem a videót... érdekes, ilyen csatlakozó (ha jól emlékszem) van az XTR-ben is nekem szerencsére még nem volt gondom vele, de az a fő, hogy sikerült orvosolni a problémát.

"Van még egy dolog, aminek most nyomozok utána, ha megvan az eredmény, felteszem"
+++Eredménnyel zárult a nyomozás?


2010-06-08 19:27:33

Lassan többet írtunk a cikkhez, mint maga a cikk

2010-06-04 11:12:31

Szia Bikila!

A kis klip itt található. Inkább kellemetlen volt, mintsem nagy hiba, öt perc alatt összedrótoztam - amikor rájöttem, hogy hol a gond. Utána meg is feledkeztem róla és úgy ment még négy- vagy ötezer km-t.
http://www.motorrevu.hu/video/canal-du-midi-utifilm-elso-resz

2010-06-04 10:23:54

Igen, pont bjmedve - cikk alapján várható - véleményét szerettem volna megelőzni a hozzászólással. Bjmedve kedvéért: az elektromos meghibásodások negyon ritkák az XT660-asok, de még a Yamahák körében is (meg nyilván még egy csomó motornál is) - és ha van is, tipushibára nemigen visszavezethető.

Törvényszerűen a hibák szinte mindig ott jelentkeznek, ahol egyedileg "belenyúltak" a rendszerbe, erre pedig a konkrét példák sora szinte végtelen...

Kedves János, nem tudok veled vitatkozni, mert nem én vittem a Ténérét, de legjobb információim szerint a jeladó bekötésének következtében hibásodott meg a kábelkorbács (hogy korbács-szigetelés megsérülése, vagy megfeszítése, áthelyezése, stb....volt-e a közvetlen ok, azt ne kérdezd).
Abban viszont igazad van, hogy ez a motor kényes-pontja és gondoskodást igényel.
(Egyébként X-esem van.)
;-)

2010-06-04 00:20:04

Jmezo,

Igazán nincs mit. Véleményt, kritikát szoktam mondani, amit próbálok objektíven megfogalmazni - persze ez nem mindig sikerül - de nem kenyerem a másik cél nélküli ócsárlása sem élőben, sem a neten
Tudom, hogy ez elterjedt szokás a világhálón, de szerintem aki ezt a stílust képviseli, magáról állít ki szegénységi bizonyítványt.

"Van még egy dolog, aminek most nyomozok utána, ha megvan az eredmény, felteszem."
Kíváncsian várom! (a videót is)

2010-06-03 22:45:45

Naná, hogy kellene. Én rengeteget szenvedtem az első 100km-en a válybíer elektromos rendszerével, de lassan 17ezer km óta nem produkált hibát, csak pörög mint az őrült és megy és megy, meg nem áll, csak, ha muszáj

2010-06-03 20:24:50

Nagyon érdekes amiket írtok. 11 év mz-zés után azért szeretem a yamahámat, mert jó az elektromos rendszere. Működik. Egyébként nagyon tetszik a kis-Teneré, bár kicsit magas, szokatlan. De ha felmerül az elektromos hiba lehetősége, már arra gondolok, hogy mz-vel nem mertem 50 km-nél messzebb menni, bár mindig rendben haza hozott, de néha kellett szerelni útközben. Ennyi pénzért ilyen nem hiányozna. Azok után amit itt olvastam nem tudom eldönteni, hogy kellene, vagy mégsem.. De tetszett amit olvastam:-)

2010-06-03 15:00:49

Szia MR-Zozo!

Láttam a gratulációt is, köszönjük! :-)
Mindannyian belehajtottunk a tengerbe és hajtunk immáron öt éve, a helyszínen egyetlen motor állt meg ettől, Boskó motorja. Az érthetetlen nem indulásokról és az akkumulátor indokolatlan lemerüléséről több hírt kaptunk XT660Z/R tulajdonosoktól. Nem sokat, csak párat, de nem is csak a mi tapasztaltunk volt ez. Amennyire tudom, a többiek nem motoroztak vele sós vízben, de ez sem biztos. Igazad van, a típushiba kifejezés talán erős, de nem egyedi esetről van szó. Az elektromos rendszer ilyen-olyan meghibásodása nem teljesen egyedi probléma a mi ismereteink szerint. Nekem volt például egy akkumulátor csatlakozó törésem is, a fémlemezke a műanyag házon belül tört el, ahol elméletileg a nem hajlik. Ez az első Canal du Midi-s fimben is benne van, itt a Motorrevü weben.

"Arról viszont tudok, hogy konkrétan ennél a tesztmotornál hogyan lett "bebarmolva" a GPS, ami miatt később aztán többször nem indúlt a gép!"

Erről mit tudsz? Ott mi volt az ok? Érdekel. A jeladó tápja teljesen normálisan volt bekötve, ott a kivezetésének a tömítésével volt a baj, de az nem elektromos problémát okozott. Neked mid van? Szintén Tenere?

2010-06-03 13:43:03

Kedves János,
Sem sértésről, sem személyeskedésről (és semmi egyébről) nincs szó. Olvasd el a beírást mégegyszer..... Először is gratuláltam és csak mellékesen említettem meg, hogy helytelen volt a típushibára vonatkozó megállapítás... ;-)

2010-06-03 13:35:19

JMező!

Boskónak azért állt le az XT660R-je a Bamakón, mert szándékosan belehajtott a tengerbe (nem esett el, úgy ment végig a parton) és a sósvíz szétmarta a gyújtáskábelt/-kapcsolót.
Egyébként úgy javította meg, hogy a dudakábellel helyettesítette...
:-)

2010-06-03 13:12:28

Hangszóró!
Vigyázó szemed előtt ki merne másként megnyilvánulni? :-)
Legfeljebb Fer1, de másnapra ő is visszavesz, még akkor is, ha + 90 kg-os támogatásodat feltétel nélküli felhasználásra ajánlottad.

2010-06-03 13:08:30

Bikila,

az emberiségbe vetett, többször megingott hitemet adta vissza a leveled. Leginkább a stílusa. Már ezért is köszönet. :-)
Azért reagáltam kicsit részletesebben, mert szerettem volna tisztázni pár részletet, megosztani a teszt körülményeit veletek. Van még egy dolog, aminek most nyomozok utána, ha megvan az eredmény, felteszem. Hamarosan megy egy video az őszi, tesztbefejező túráról és a Teneréről a Motorrevü webre. Pakolás, kiegészítők, stb. Nektek már nem lesz benne semmi új, de nem mindenki van ennyire a témában, mint Ti.
Még egyszer köszönöm a kulturált választ. Sok oldalon pillanatok alatt eldurvul a helyzet.

2010-06-03 08:19:56

De jó, itt még vitatkozni is tudunk normális keretek között!
Az én motorom is elég sokat járt télen, azonban minden gurulás után lemostam, letörölgettem a sós lét róla, legkésőbb másnap reggel, de hiába, a féktárcsán és egyes csavarokon így is vannak oxidációs nyomok. Bár szerintem egy Tenerén még jól is mutat a használat nyoma(az enyém nem az...még), igazi világjáró!

2010-06-03 07:35:14

Az elhangzott érvek alapján 1-1 pontot adok mindkettőtöknek, ezen felül beírhattok egy egy piros pontot is, mert kulturáltak maradtatok! Bár nem tisztem pontozni, meg igazságot szolgáltatni, mint tudjátok én megteszem kérés nélkül is. . . . . . . .

2010-06-03 03:41:03

Jmezo,

Egyáltalán nem vettem bántásnak sem a tesztet, sem a most leírtakat. Azt végképp nem várom el, hogy bármely, általatok tesztelt motorról ne azt írjátok meg amit tapasztaltok, hanem csak dicsőítő szavakat - nem is hinném el Az XT családnak is vannak kisebb-nagyobb típushibái, gyengeségei, sosem gondoltam, hogy tökéletes motor lenne - bár nincs messze tőle

Én is csak az észrevételeimet írtam le ezzel kapcsolatban, amiből szerintem az elismerés sem hiányzott.

"Az oxidációs nyomok a küllőkön, a féktárcsákon arra utalnak, hogy sózott, nulla fok alatti utakon is rótta a kilométereket."

Erre a mondatra reagáltam, azzal, hogy télen érdemes gyakrabban érdemes ezeket a részeket tisztítani, ápolni, akkor el lehet kerülni, hogy oxidálódjanak a motor ezen részei - legalábbis nekem eddig nem jelentkeztek a küllőkön, valamint a féktárcsákon erre utaló nyomok - pedig már két, jó részben átmotorozott télen túl van a motorom.

Azt nem vitattam, hogy amikor a tengerparton érte víz, volt-e lehetőség lemosni, tisztítani.

A tesztmotorral való bánásmóddal kapcsolatban csak az általam leírt két dolgot hiányoltam - vagyis a jeladó beszerelés módjának az ellenőrzését, és a feljebb leírt téli körülmények közötti ápolást, korrózióvédelmet.

A jeladó esetében elhamarkodottan ítélkeztem irányotokban (mivel tömítve volt a rögzítésnél a furat), valamint elég lett volna annyit írnom, hogy én ellenőriztem volna a jeladó rögzítését (a "csak" tesztmotor mondat már nem kellett volna), ezért elnézést is kérek. De ezzel együtt igen felelőtlen dolognak tartom a kivitelezést...
A téli körülmények közötti karbantartásról alkotott véleményem viszont fenntartom.
Persze valószínű, hogy ez és a tengervíz együttes hatása hozta létre az oxidációt és ezt különválasztani nem lehet teljesen - ezt már csak Ti/Te tudnátok/tudnád megmondani, hogy a tengervíz után ez mennyire jelentkezett - én csak a teszt szövegére tudtam hagyatkozni.
Ezen felül nem gondoltam arra, hogy minden téren ütve-vágva lennének a motorok nálatok.

A sivatagi túrához gratulálok, bár én nem mernék rá lóhalálában felkészülni
üdv,
Nagy György

2010-06-03 00:59:28

MR-Zozo, Bikila

Engedjétek meg, hadd válszoljak bejegyzéseitek idézett pontjaira!

"Egy apróság:
Az elektromos rendszerre XT660 Klubunkban még nem volt panasz (140 regisztrált).
Arról viszont tudok, hogy konkrétan ennél a tesztmotornál hogyan lett "bebarmolva" a GPS, ami miatt később aztán többször nem indúlt a gép!"

Ha tudod, kérlek, írd meg nekem is, mert én nem tudom, mitől nem indult többször is. A Yamaha sem tudta, ezért cserélte ki a teljes kábelkorbácsot.
A 2004-es, vagy 2005-ös (nem emlékszem pontosan) Bamakón hasonló nemindulási tüneteket produkált egy XT660R, Boskó úr tulajdona és olvasói levelet is kaptunk, amely szintén erről számolt be.
Más: Nem GPS-t barmoltunk bele, mert a GPS tápkábelét egyszerűen az akkumulátor saruihoz csatlakoztattuk. Ez nem barmolás. Amiről szó volt, az a Skyguard cég és a Yamaha Motor Hungária közötti együttműködés része volt. Ennek értelmében a flottakövetéssel foglakozó cég kísérleti jelleggel beszerelt egy GSM alapokon működő jeladót a motorba. Hogy miért a légszűrőházat szemelték ki e célra, azt tőlük kellene megkérdezni, ők nem kérdezték tőlünk, hogy hová tegyék, utólag pedig nem volt beleszólásunk. A lyukat valami rágógumi-szerű (még egyszer: szerű) anyaggal tömítették - a jelek szerint egy idő után elengedett.

"Gondolom mikor feltették a GPS-t, csak beszámoltak róla, hova is rögzítették - vagy ha nem tették, hát azért egy sivatagi út előtt azt hiszem az a legkevesebb, hogy megkérdezi/ellenőrzi az ember ezt is.
A saját motorom esetében azonnal utánanéztem volna, hogy hogyan kivitelezték a dolgot. Persze ez "csak" egy tesztmotor..."

Az út előkészületei mindig lóhalálában zajlanak. Én általában az indulás napján még cikket írok, stb. Nem tetszett a légszűrőház, mint hely, de nem a tömítés miatt, mert az akkor még jónak látszott. Tény, nem dugtam a fejem az airboxba és nem próbáltam meg átfújni. :-) Azért nem tetszett, mert annak az űrmérete ki van számolva, nem jó dolog ott megbolygatni a légáramlás útját. NEm csak a légszűrőházat, de jó pár más dolgot sem volt időm ellenőrizni, akkor sem, ha ahogy írod, azt egy sivatagi út előtt az ember ellenőrzi. Egyébként vadonat új motorról volt szó...
Előtted nem érte még szó a módot, ahogyan a Motorrevü a tesztmotorokkal szokott bánni. Volt, hogy nem tesztre, de bejáratásra kaptunk felkérést. Azt mondta az importőr, hogy így legalább tudja, hogy jó kezekben lesz a gépe. Pár éve januárban elmotoroztam az Elefantertreffenre, Sollába. Azért mentem a saját egy hónapos motorommal, mert úgy gondoltam, ha kap az úton, ne tesztmotor kapjon, mert a januári motorhasználat azért nem számít normál üzemnek egy motor esetében. Én speciel így viszonyulok a "csak" tesztmotorokhoz.

"Még egy dolog - ha az ember télen motorozik, néha kezelni kell azokat a részeit a motornak, ahová a sós víz fel tud csapódni. Akkor nem lesz baja a motornak."

A sót az Atlanti-óceánban kapta a motor. Ott vezetett a Bamako útvonala, az apály idején visszahúzódó óceán helyén. Balra a Szahara, a homokdűnék belefolynak az óceánba, jobbra az óceán. Nem lehet megvárni, míg teljesen visszahúzódik, mert ha az autósok előtted elmennek, méteres kátyúkban is kell küzdenie a motorosnak. Mauritániában viszont inni sincs elég vize egy motorosnak, nem hogy motort mosni. Itthon rendszeresen mossuk a tesztmotorokat. Nem naponta és nem minden eső után, de rendszeresen.

És mielőtt elszabadulnának az indulatok: az a dolgunk, hogy teszteljük a motorokat és az igazat másítás nélkül írjuk meg róluk. És ha ezeket megírjuk, nem az a célunk vele, hogy a márka, vagy típus rajongóit bántsuk vele. Az észrevételeket a gyártók figyelembe veszik a fejlesztésekkor. Kifejezetten számítanak rájuk. Ezzel mindannyian jól járunk. Így lesznek jobbak a motorok. Ha motort kellene vennem én is megfontolnám a kis Ténéré megvásárlását.
Még egyszer: nem bántani szándékoztam. Rossz úton jártok, ha személyes sértésnek veszitek az említett hibák megírását. A Canal du Midi film első részében - itt a Motorrevü weben - volt egyéb baja is a motornak, nem nagy dolog, de azért volt. Azért írjuk meg ezeket, hogy figyelhessetek rá ti is, ne legyen vele gondotok esetleg. Még ha ellenőriztétek is egy sivatagi út előtt, ahogyan azt kell. :-) Széles utat: Mező János

2010-06-02 19:22:52

Bikila és Mr-zozo!

A Motorrevü színvonalát ennél magasabbra emelni?
Valóban, jól látjátok, rengeteg idő beletekerni a motorba 50-60ezer km-t, mindezt úgy, hogy egyszerre akár 4-5 tartóstesztmotor is van, mellette sok másik, rövidebb időre.
Amúgy a Transalpba belekerült ennyi kb.
Hogy mi a legkevesebb dolog, amit ellenőrzöl egy sivatagi út előtt? Hát bizony, ez lehet elkerülte a revüsök figyelmét, de megesik az ilyen, mert rengeteg sok tennivaló akadt még emellett, amire oda kellett figyelni indulás előtt.
A beszerelés hanyagságával és slendriánságával egyetértek, egy profi cég ezt nem engedhetné meg magának!
Bár ez a légszűrős baki is bizonyítja a Tenere tartósságát, hogy még ilyen lyukas tüdővel is kibírta a Szaharát!

2010-06-02 19:05:52

Kedves Motorrevü. Egy ilyen tesztet nem végeznétek egy Tl 1000-esen vagy egy MT01-en? Légysziiiiiiiiii!!!

2010-06-02 11:26:32

"Én sem találkoztam még elektronikai problémákkal küszködő XT-t."

Ez nem sikerült Javítva:

Én sem láttam még elektronikai problémákkal küszködő XT-t.

2010-06-02 11:06:13

"szerencsétlen helyre fúrt valaki egy furatot, pont a levegőszűrőre, és pont a szűrt oldalra."

Elég hozzáértő ember lehet az aki megfúr egy légszűrőházat, és nem ellenőrzi, hogy hova is sikerült az a furat... Számomra az is érthetetlen, hogy több tapasztalt motoros újságírónak sem tűnt fel a dolog.

Gondolom mikor feltették a GPS-t, csak beszámoltak róla, hova is rögzítették - vagy ha nem tették, hát azért egy sivatagi út előtt azt hiszem az a legkevesebb, hogy megkérdezi/ellenőrzi az ember ezt is.
A saját motorom esetében azonnal utánanéztem volna, hogy hogyan kivitelezték a dolgot. Persze ez "csak" egy tesztmotor...

Ezek után az elektronikai problémákon sincs csodálkozni való Én sem találkoztam még elektronikai problémákkal küszködő XT-t. Igaz az enyém nem a Z, hanem az R verzió, de utólagosan lett beszerelve riasztó és fordulatszámmérő és az eddig eltelt közel 30e km óta hibátlan.

Még egy dolog - ha az ember télen motorozik, néha kezelni kell azokat a részeit a motornak, ahová a sós víz fel tud csapódni. Akkor nem lesz baja a motornak.

Amúgy a cikk többi része teljesen jó!

Ha javasolhatom ezt a szétbontást egy tartós teszt keretében min. 50-60ekm után kellene elvégezni. Persze tisztában vagyok azzal, hogy annyit beletekerni egy motorba nem kevés meló és benzin (ha nem menne, szóljatok ), de akkor sokkal tisztább képet lehetne kapni egy motor tartósságáról, belső kopási folyamatairól, ami a lap színvonalát emelné.

2010-06-02 09:04:43

Jó cikk, gratulálunk az alapos, objektív mérések eredményeihez!

Egy apróság:
Az elektromos rendszerre XT660 Klubunkban még nem volt panasz (140 regisztrált).
Arról viszont tudok, hogy konkrétan ennél a tesztmotornál hogyan lett "bebarmolva" a GPS, ami miatt később aztán többször nem indúlt a gép!
:-?

2010-06-01 22:32:55

hát igen a YAMAHA mindent motort a megfelelő helyre a lehető legmegfelelőbb minőségben készit
mert hát ugye aki egy hangszert ilyen nagyszerűen tud hangolni akkor annak egy motor gyerekjáték

2010-06-01 19:07:42

Tetszik tetszik, de hát mégis csak endúró..... bár mostanság kezd tetszeni ez az irányzat, és lehet egyszer még rá is veszem magam egy olcsóbb használt endúróra, hogy egyáltalán érezzem miről is van itt szó

2010-06-01 13:44:11

Azért azt ne felejtsük el, hogy a Teneret pont ilyen körülményekre találták ki, még ha nem is folyamatos kínzásra. De azért 25ezer km alatt elég nagy baj lenne sztem, ha komolyabb probléma előjönne a motoron. Biztos lopótöka amúgy a gép, nem mentem még hasonló masinálva sem, de nagyon kipróbálnám.

2010-06-01 12:32:48

FeR1 nem kell agitálni

2010-06-01 12:23:24

Nízzétek! Új arcok a hozzászólók között! Remélem nem csak átutazóban vagytok itt!

2010-06-01 10:26:42

25e km nem tétel egy mai motornak. Pláne akkor, ha Tenere!!

2010-06-01 08:53:27

A legenda folytatódik
Sztív
www.tenere.hu

2010-06-01 07:53:01

"bírja hát persze, hogy bírja hiszen YAMAHA
egyszerüen tökéletes "

PONTOSAN! :-)) - Abszolút tökéletes!
Imádni való gép (15ekm túrázás után).
Csak egy kicsit magas nekem :-(

2010-05-31 23:30:17

Wow...nem is gondoltam volna, hogy ilyen jók a Yamaha-k. Talán egyszer én is a Yamaha gyárban dolgozok majd, mind mérnök, de ígérem, akkor kaptok egy-egy Ténérét, mindannyian.

2010-05-31 19:47:29

bírja hát persze, hogy bírja hiszen YAMAHA
egyszerüen tökéletes

2010-05-31 14:47:37

Tudjuk, egy Transalp, meg egy AfricaTwin!
Ha kiadna a Honda egy 750-es Africát megint, rendesen, terepen is használható motorként, mint ez a Tenere, akkor már gondolkodóba esnék. De a régi dupla körlámpát hagyják meg! Mert a Varadero nem az igazi...

2010-05-31 13:42:46

Nekem is teszik (mint szinte az összes túraenduró), de az álmom egy..........

2010-05-31 13:39:34

Ezért kell nekem is egy Tenere! Mert még az ilyen kemény megpróbáltatásokat is kibírja! Ha az ügyes SkyGuard jó helyre teszi a jeladóját még ennyi probléma sem lenne a motorjával. Bár igazán elvárhatja az ember, hogy 25 ezret kibírjon a motorja ennyi pénzért.
Gratulálok a motornak!

2010-05-31 12:57:28

Tetszik, hogy online-k lesznek a cikkek!!

Csak így tovább!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XT 660 Z Ténéré

údaje

Hengerűrtartalom: 660 cm3

Max. teljesítmény: 48,4 LE (35,3 KW) 6000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 57,5 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 130/80-17

Tengelytáv: 1505 mm

Hossz: 2246 mm

Végsebeség: 175 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár