hirdetés
2010-07-03 , Írta: Mező János, Képek: Paul Barshon
Bookmark and Share

hirdetés

Mindenki a bajnokot akarja megverni. A nagy túraendurók verhetetlen bajnoka máig a BMW R 1200 GS. Vajon megingathatja-e pozícióját az új Super Ténéré?

A párizsi Eiffel torony csúcsán éppen megcsillant a felkelő nap fénye, a madarak csiripeltek, a Szajna pedig halk csobogással mesélte a parti fűzfáknak az éjszaka eseményeit.

- Hallottátok – kérdezte –, kéttucatnyi motor érkezett tegnap a Battignole negyedbe?
- Valóban – susogták vissza a fűzfák, és ágaikkal megcirógatták a folyó hátát – mi is láttuk őket. A Yamaha vadonatúj modelljei…
- Állj! Állj! Mi ez a marhaság?
- Kérem, ez egy hangulatos kezdés, ahogy a Szajna, meg a füzek beszélgetnek a Ténéréről…
- Megőrült?! Ha maga szerint a folyó és a fűzfák beszélgetnek, akkor magának orvoshoz kellene mennie, kedves szerkesztő! Kezdje másképp, vagy kirúgom!
Igenis, főnök:

A Yamaha XT1200Z Super Ténéré sárba akarja tiporni a BMW GS 1200 nimbuszát! Hasonló kísérletre az utóbbi időben ugyan volt már pár példa (Moto Guzzi Stelvio, Moto Morini Granpasso), de ezektől a támadásoktól a GS pozíciója eddig meg sem rezdült.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
Kattintson a képre, galéria nyílik!

A teszt és az első találkozás előtt mindenki a Super Ténéré súlyát latolgatta: 261 kg teletankolt tömeg nem semmi! Először szemügyre véve sem tűnik éppen kicsinek, közelíti a Varadero optikai méreteit. Aztán nyeregbe szállva meglepetten tapasztalja az ember, hogy 180 cm-ével biztonságosan leér róla a lába. Hát még ha kiveszi az ülés alól az adaptert, és 875-ről 840 mm-re redukálja az ülésmagasságot. Akkor hajlított térddel, teli talppal támaszkodhat a talajon. Ez már valami! Kényelmes és biztonságos, akár egy 170 cm-es vezetőnek is! Az üléspozíciója egyszerűen tökéletes, a kivehető gumibetétes, farkasfogas lábtartó, a kormány és az ülés pozíciója kifogástalan összhangban van egymással. A kormány szélessége onroad használathoz kicsit széles, és emiatt a szerszámokkal állítható szélvédő védelme (egy pont előny a GS-nek, mert az övéhez nem kell szerszám) a karokra már kevésbé terjed ki, mint a felsőtestre. A kezelőszervek jól kézre állnak, a markolatról a hagyományos kapcsolók mellett mindössze az üzemmód-váltót kell kezelnünk, amellyel akár menet közben is váltogathatunk a sportos és a túrás karakterisztika között.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010 teszt

Az ülés kétféle anyagból készült, ülőrésze smirglipapír-szerűen érdes, ezen biztosan nem csúszkál a motoros, az oldala finomabb tapintású. A vezetőülés közel szív alakú, a tank felé elkeskenyedik, így nem kell terpeszteni sem ülés közben (nem kap a menetszél a térdekbe), sem megálláskor (leér róla a láb), de kényelmes az ülésből kiállva is (terepen könnyű irányítani térdekkel, lábszárral). Mindemellett a különálló hátsó ülés soha nem látott helybőséggel kényezteti az utast, aki ergonomikusan ovális keresztmetszetű kapaszkodókat talál maga mellett.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
Nagy, érdes és kényelmes, ráadásul kellemesen elkeskenyedik a comboknál - ebből nem is kell jobb

Az indítógomb megnyomására telt hang dörmög a baloldali koffer alatt megbúvó, lefelé fordított nyílású dobból. Még álló helyzetben el kell döntenünk, hogy melyik TCS (egyszerűen fogalmazva: kipörgésgátló) módozatot választjuk. Alapértelmezett a teljes kipörgésgátlás, melyet egy gombnyomással átállhatunk a kismértékű túlforgást engedélyező üzemre, vagy akár teljesen ki is kapcsolhatjuk a funkciót. Ez dinamikus, rajtszerű indulásoknál, homokban vagy sárban lehet szükséges.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

A még be nem járatott motornál eleinte bosszankodtam a 2500-ig tartó gyengeségen – melytől nem csak én, de kollégáim is nagyobb gázzal indultak a megszokottnál – de ez a hiányosság hamarosan eltűnt. Helyét egy határozott, de kulturált gázreakció vette át, amely a 2010-es DOHC GS-éhez nagyon hasonlónak tűnik. A 270 fokos gyújtássorrendű, soros, kéthengeres erőforrás 4000-es fordulatszámtól elevenedik meg igazán, innentől meggyőző vehemenciával lódítja előre a Ténérét. Zavaró gázreakciókat nem tapasztalni, a nyomatékos blokk megkíméli a vezetőt a sok váltómunkától. Túrázáshoz ez kell.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
Masszív alumínium kartervédő és a tank alatt megbúvó bukóélek óvják a Ténérét

Gázadásra, gázelvételre kardánreakciókat egyáltalán nem lehet érezni, akár azt is hihetnénk, hogy lánc hajtja a hátsó kereket. A trakciókontroll a laza, zúzalékos offroad szakaszon bizonyíthatott igazán. Teljesen aktív állapotában még a fullgázas kigyorsítások alatt sem pörgött ki a hátsó kerék, a szabályozást olyan finoman végezi a rendszer, hogy szinte észre sem lehet venni. A kisebb kipörgéseket engedélyező üzemmódban érezhetően túlforog a kerék, de ennek szintje végig kontrollálható marad nagy gáznál is, nem tör ki a motor hátulja. Ha kikapcsoljuk a rendszert, akkor már valóban csak a csuklónk szabályozza a csúsztatás mértékét. A tesztelők túlnyomó része hasznosnak és nagyon finomnak minősítette a TCS működését, csak a legelvetemültebb offroadosok iktatták ki a szolgáltatást, melynek segítségével minden tesztelő úgy érezhette, mintha maga is közéjük tartozott volna.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010
A kardán filigrán házban fut és abszolúte reakciómentes

Amilyen jó benyomást keltett a nyomatékszabályozás, annyira fölöslegesnek éreztük a „Yamaha D Mode” nevet viselő funkciót. Sport állásban még a csúszós utakon is jól lehet adagolni a motor erőkifejtését, a Touring módra – de nevezhetnénk akár Eső üzemmódnak is – úgy tűnik, nincs igazán szükség, ráadásul kissé tompának érzeteti a Ténéré gázreakcióit.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

Az intelligens fékrendszer működési elve röviden: a fékkar működteti az első féket, valamint a súlyterhelés, súlyeloszlás (!), a fékezőerő és a sebesség függvényében a hátsót is, ha a fékpedált nyomja a vezető, akkor csak a hátsó működik, ha együtt használja a kettőt, de előbb a hátsó kereket fékezi meg, akkor az elosztó rendszer nem aktiválódik. Ez a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy nem fékezi el magát a vezető, az első fékkar használatára nem bólint nagyot a motor – hiszen az bizonyos mértékben a hátsót is szabályozza. Csak a hátsó féket használva – ekkor az első nem lép működésbe – pedig gyerekjáték egy szűk U forduló végrehajtása.

A teleszkópvilla és a hátsó rugóstag könnyen megindul, és jól kisimítja az utakon fellehető hibákat, bár offroad használat során a hátsó kerék néha hajlamos elpattogni. Érezhető a törekvés, hogy a megpakolt, esetleg utassal is terhelt Ténéré eleje ne könnyüljön el. Az előre orientált súlyelosztás miatt (előre helyezett blokk, akkumulátor, hosszú lengővilla) jól érezhető az első kerék viselkedése és az pontosabban is kormányozható, ezért elméletileg nehezebben emelné az elejét, de szükség esetén a meggyőző nyomaték ekkor is segít.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

Egy világjáró túraenduró esetében fontos szempont a pakolhatóság. Az első éves – First Edition – XT1200Z-k esetében alapfelszereltségnek számítanak a kofferek, az utas mögötti csomagtartót pedig kétféle alaplappal látták el, az egyik – lapos, széles lap – csomagok szállítására, a másik pedig topcase rögzítésére alkalmas, de a kiegészítők között természetesen speciális rögzítésű tanktáska is kapható.

Összegzés:

Tesztünket azzal kezdtük, hogy: „… első találkozás előtt mindenki a Super Ténéré súlyát latolgatta”. Nos, a tömeg kérdése az első tesztnap után többé nem került elő. Egyszerűen nem volt már téma, olyan jól oldották meg az újdonság kezelhetőségét a súlyelosztással és a súlypont mélyre süllyesztésével.

Ami az új fejlesztéseket, az intelligens fékrendszert, a TCS-t illeti: a tesztelési körülmények bőven adtak lehetőséget a bizonyításra, hiszen több száz kilométert tettünk meg esős, havas időben, 3-10 fok közötti, nedves, falevelekkel, ágakkal teleszórt kanyargós utakon. A mostoha viszonyok közepette nagy biztonságérzetet adtak. A két napos, 900 km-es teszten két esés következett be – pedig nem spóroltunk a gázzal – mindkét motor (XT660R, XT660Z) nélkülözi a fent említett extrákat.

Motorok Yamaha XT1200Z Super Ténéré 2010

Hogy a Super Ténérének sikerül-e sárba tipornia a GS nimbuszát, az nem a motor minőségén fog múlni, hanem az érzelmi faktoron. Az XT1200Z szinte mindennel rendelkezik, ami ehhez szükséges, de egy több évtizedes mítoszt kikezdeni nem egyszerű feladat. Az utóbbi évek trónkövetelői közül azonban mindenképpen neki van erre a legnagyobb esélye.

Ja, és aki szerint a folyó és a fűzfák nem tudnak egymással beszélgetni, az fantáziátlan alak...

nagyon finoman működő kipörgésgátló
rugalmas, dinamikus erőforrás
jól beállított üléspozíció
kistermetű vezetőknek is könnyen kezelhető

igazi endurózáshoz nagy tömeg
Címkék:  yamaha , xt , xt1200z , super ténéré , teszt


2011-03-26 20:15:29

Sziasztok!

Hogy a Super Ténérének sikerül-e sárba tipornia a GS nimbuszát?
Az a véleményem, hogy miután kinövi a gyerekbetegségeit, mert vannak neki és megnyúzzák egy-két tisztességes teszten, mint pl.: az a két út amit a Charley Boorman és Ewan McGregor végig mentek, akkor talán felnő a BMW mellé. Mert ahhoz, sárba tiporja bizony-bizony pár kilométert le kell rajta csavarni!

Széles utat!

2010-07-11 09:58:30

Szivesen olvasnék egy 750, és 1200 Super Tenere összehasonlítót. Biztos vagyok benne, hogy érdekes lenne.

2010-07-09 20:29:19

jmezo ura,nem vagy sértő sőt. Csak most kicsit paprikásabb hangulatban vagyok mert csak jövő hétfőn lesz a bicajon új gumi.Addig meg nincs mocizás.szerintem majd a motörhead-es gurulás lesz a következő addig meg marad a dobozos(mármint a kocsi).

2010-07-09 11:12:14

Jmezo: Igen, reális. Mielőtt a varát beszereztem, volt alkalmam egy próbaút során alaposan kipróbálni a bmw-t is. És nem az ára riasztott el! (bár nem mindegy, hogy a vara 2/3-ad annyiból kijött, mert a futóműve biztosan ér annyival többet, tehát reális az ára) Az volt nekem zavaró, hogy erőteljes kigyorsításkor és terhelésváltáskor kanyarban, nagyon bezavar a motor nyomatéka: érezhetően jobban rá kell dönteni, vagy éppen nem, ill. határozottan emeli, vagy éppen dönti a gépet. Ezt tanulni kell és biztosan könnyen hozzá lehet szokni... nagyon élvezetes volt. Tehát, én maradok a keresztben elhelyezett főtengelynél és ezek típusaiból válogatok.

2010-07-08 23:01:53

JaniV!

Igazából arra gondoltam, hogy vajon neked reális-e egy ilyen motor megvásárlása. Aztán rájöttem, hogy ez meg vájkálás az anyagi ügyeidben, elnézést, ez nem szándékom. Tetszeni nekem is nagyon tetszett két nap motorozás után. Illetve már az első után is.

2010-07-08 23:00:22

Hááát. Ennyi pééénzért motort is lehet venni... A GS 1150!!! - 1200 ADV-ot soha nem fogja letörni..
Szívesen tesztelném, de sajna nem vagyok jó helyen, jó időben... Marad a BIG!!

2010-07-08 22:59:00

VTX1300elira!

Csak nem képzelted, hogy ilyen hülyeséget komolyan írtam...
Na, örülök, hogy a végére eloszlott a félreértés. Tényleg örülök. Jó tudni, hogy a vigyorjelek nem mindenhova mennek el, mert ebből még lehet probléma...

2010-07-08 21:26:27

Jmezo: Tudomásul kell venni, ez a technika ennyibe kerül. (a bmw is ezen az árszinten van és, ha ez a méltó versenytárs, árban is oda kell pozicionálni)
Továbbá, nem kell, hogy mindenkinek ilyen gépe legyen, minthogy BMW, meg aprilia Caponord, stb. sem...
Másfelől nézve sem tartom túlzottnak az árát, a forintunk nagyon híg! Ha így nézzük is, arányos.
Igen.

2010-07-08 18:03:22

A vigyor jelek nekem nem jönnek át csak valami kriksz kraksz. Ez mondjuk lehet azért van mert nem nagyon vágom az ámítógápet.Tulajdonképpen csak ha időm engedi(sajnos most van)ülök a gép elé.Egyébként köszönöm ,hogy vissza írtál,mert valóban felszívtam magam picit.Egyébként nagyon szimpatikus arcnak talállak benneteket és sokat szoktam olvasni a cikkeiteket.

2010-07-08 17:17:41

VTX1300elira!

Az utolsó beírásom végére odabiggyesztettem két vigyorjelet, így akarván a világ tudtára adni, hogy csak vicceltem. Valójában a mi bejegyzéseink voltak témába kevésbé illőek, nem a tiéd.
Meg ne bántódj, te! :-)
Egyébként nem a motort szarozták le, hanem az írás bevezető részét a motorról.

2010-07-08 16:23:47

Valóban nem.Csak jóhiszeműen azt hittem, hogy beírhatom én is a véleményem.Az meg nem érdekel különösebben ha valaki leszaroz egy motort, még akkor sem ha esetleg téged sért vele jmezo uram.

2010-07-08 10:54:11

VTX1300elira!

Ha nem vetted volna észre, mi itt egymást piszkáljuk, így a hozzászólásod nem vág a témába.
:-) :-)

2010-07-08 08:44:52

Lehet megkésve de jómagam is hozzáfirkantanék néhány szót mint szakértő kőműves.Szerintem nagyon is ütős motor ,csak az elejével nem vagyok kibékülve.Na ja meg a színe sem egy olyan igazi túlélő motorhoz illő, szerintem.Bár a afrika twiné sem volt az és még mindig rajonganak érte.De egyébként tetszik a kardán hajtás és a dobozok miatt.Szívesen mennék vele egy laza hétvégét. Bizony bizony a bömös lehet ,hogy csak a nevében teljesít jobban. Bár még a Yamaha nem bizonyított, ellenben a BMW-vel.

2010-07-07 18:53:14

Nagyabonyiattila!

Itt egy kicsit neked estek az Olvasók. Én azért számítanék továbbra is a véleményedre. Komolyan.

2010-07-07 18:51:27

JaniV

Az ára nem borzaszt el? A 660-ból is a Ténéré volt?

2010-07-07 18:48:20

Dragboyz!

Köszönöm a biztatást, néha az is kell. És az is igaz, hogy az ember a negatív, de építő jellegű kritikából tanul leginkább.
Hmmm... most hogy végiggondolom, a nem építő szándékú, úgynevezett szemétkedő jellegűből is lehet tanulni. Csak az sokszor rosszul esik az embernek. Régebben még Hangszóróval viccelődtünk azon, hogy a dicséret sohasem lehet túlzó, a túlzó az elmarasztaló kritika.
Az meg igaz, hogy Nagyabonyiattilának szíve joga, hogy ne tetsszen neki valami. Esetleg talán nem a "szar" jelzőt kellett volna használnia, de így meg elég ütősre, velősre sikerült a véleménye. :-)
Az a helyzet, hogy először nem tetszett persze, de a blogokban azért jó is, hogy arctalanok és nem valós idejűek. Így az embernek van ideje normálisan válaszolni, nem azt mondani, ami egyből eszébe jut. Azt a legtöbben szerintem általában meg is szoktuk bánni. Szóval tényleg úgy tartom, nem tetszhet minden mindenkinek. Szép is lenne a világ...

2010-07-07 16:33:49

Mint ahogy Jánosunk is írta nagyabonyiattila véleménye is csak egy vélemény! Nem hivatalos okmány!
Ha ő ettől jól érzi magát ám legyen. Az meg, hogy jmezo úr így reagálta le, na az..... az a valami! Irígy is vagyok rá, hogy ilyen diplomatikusan és barátságosan kihúzta magát, és nevetve vállat vont az egészen!

2010-07-07 15:40:48

Nagyabonyiattila: nem tudom, miért kell állandóan a másikat fikázni! Tessék, itt a lehetőség, írj különbet, jobbat, érdekesebbet... Hogy van-e megfelelő tudásod, értékes gondolatod, párezres szókészleted, bátorságod? Írj! Ha kíváncsiak leszünk, eldöntjük, egyáltalán elolvassuk-e. Ígérem, én nem fogom leszólni!

A cikk nekem nagyon tetszett, szeretném mielőbb kipróbálni a gépet. (600 és 660 után most Varaderom van) Könnyen lehet, ismét Yamahás leszek...

2010-07-07 15:06:15

Nekem tetszenek a szövegek amiket írj kedves jános, bár egy észrevételem azért lenne!
A motorok hangjáról csinálhatnátok egy kis felvételt, ha nem is videót, de valami kis szemléltetőt!
De amúgy megdícsérlek, ügyesen csinálod amit csinálsz!
És a negatív kritika ugyebár épít, tehát néha az is kell, meghát milyen jó érzés az is, hogy akinek nem tetszik még az is olvassa!

2010-07-05 10:52:15

Így se mossa János! Szerintem nem jobb ha mindig ugyanolyan tematikájúak a cikkek, kell néha más is. Ez is egy vélemény. Az enyém. Van akinek nem jön be. Ez van. Majd egyszer próbáld ki tőmondatokkal. Is. Szerintem az is érdekes. Lehet.

2010-07-05 10:17:17

Fer1
Egyezer elnézést, én töröltem véletlenül a kommentedet. Ha gondolod, írd vissza nyugodtan.
Hűűű, még jó, hogy nem Abonyiattila kritikai hangvételű észrevételét töröltem véletlenül. Az isten se mosná le rólam, hogy nem direkt volt.

2010-07-05 10:14:31

Nagyabonyiattila!

Imádlak! :-)
Semmi nyálas udvariaskodás, egyből bele a közepébe! Férfias egyenesség!
Nem törtét semmi, nincs miért elnézést kérned. A vélemény, az vélemény.
A tesztet is olvastad?

Legközelebb maradjon a német stílus?
A szokásos tájleírás-kezdetű tesztek paródiájának szántam, speciálisan pár kollégámnak és barátomnak, akik nagyon utálják ezt a fajta kezdést. Ezek szerint neked nem jött be... van ez így. Tudod, néha én is elgondolkodom azon, hogy nem kellene-e szokványosabb stílusban írnom. Akkor ezen még filózom kicsit.
Ja,én írtam...

2010-07-03 10:24:59

Erőltetett, szar kezdés. Bocs.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XT1200Z Super Ténéré

údaje

Hengerűrtartalom: 1199 cm3

Max. teljesítmény: 110 LE (80,9 KW) 7250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 114 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 - 19

Gumi hátul: 150/70 - 17

Tengelytáv: 1540 mm

Hossz: 2250 mm

Végsebeség: 217 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár