hirdetés
2010-06-24 , Írta: Zách Dániel
Bookmark and Share

hirdetés

Nem hittük és sokan még ma sem hiszik, hogy egy MT-01-hez hasonló motorkerékpárt sorozatban mer gyártani valaki. Pláne a japánok, akik általában biztosra mennek, ha a technikáról vagy a megjelenésről van szó. Pedig az MT-01 már ötéves, így használtan is elérhető.

A látvány olyan, mint egy jobbegyenes lehet egy bokszolótól a szép szavakon edződött ember számára. Nem igényel kommentárt. Az MT-01 nem is motorkerékpár, inkább örök beszédtéma az átlagember számára. Briliáns módon párosítja az alpári, 1670 köbcentis, V2-es blokk hangsúlyos formáit a vákuumos öntési eljárással készült vázzal, a sportos, állítható futóművel és az R szériás sportmotorokról származó fékekkel.

Motorok Yamaha MT-01

A 2005-től gyártott nyomatéksport-motor szándékosan kilóg a csupasz gépek közül. A Yamaha-szalonokban külön sarkot alakítottak ki neki, rengeteg kiegészítőt kínáltak hozzá, és olyan, harmincon túli vásárlókat reméltek, akik nem ijednek meg egy gyors szerpentinezéstől, illetve volt tehetségük összegyűjteni a pénzt egy egyedi, de drága motorra. Az MT-ből nem is lett tömegcikk. Talán túl félelmetesre sikerült és ezt értették félre sokan a kezdetekkor.
Motorok Yamaha MT-01
A közel kétszázhetven kilós óriás blokkjának eredetijét a Wild Star nevű cruiserhez tervezték, majd felfúrták a sportosabb Road Star Warriorhöz és még egyet csavartak rajta, mielőtt az MT-be került. Az előbbi kardánhajtású volt, a köztes gép bordásszíjat viselt, az MT-01 pedig láncon át hajt.

Motorok Yamaha MT-01
Hajtűkanyar? Akár negyedik sebességfokozatban is. Az óriás V2-es bármikor képes erre

A vezetéséhez eleinte bátorság kell. A kilencven lóerő megtévesztően hétköznapi adat, ha nem tűnik fel, hogy a százötven newtonméteres forgatónyomaték szinte az alapjárattól elérhető. Ezért az ötfokozatú váltót nagyon ritkán kell használni és már ötezerig sem érdemes elforgatni a turbódízelesen működő V2-est. Aki igazán őrült, akár a gyártól is rendelhet hozzá tuningkitet. A Stage1 csak két Akrapovic slip-on dobot tartalmaz. Ez kell is, így szól igazán szépen a motor. A Stage2 teljes kipufogórendszert jelent, míg a Stage3 készletben új dugattyúk, hegyesebb vezérműtengelyek is vannak, ezekkel valódi vadállat válik a Yamahából, így utcára sem mehet többé. Aki háromezer fölött hanyagul visszavált, azt elementáris motorfékkel jutalmazza az MT, közben a fara kicsit riszálni kezd. A hajtűkanyarok még negyedik fokozatban is kivitelezhetők, mert a futómű pontos, a motor kezesebb, mint amit szoborszerűsége alapján várnánk.

Motorok Yamaha MT-01
Csak el ne dőljön! A gyári és tuning leömlői is sérülékenyek

A különc Yamahának komplett rajongótábora van. Ők azt állítják, hogy ezzel a géppel még pályanapokon is szép az élet. Efféle mutatványok nem elképzelhetetlenek, de az MT-01 inkább olyan országútra való, ahol nem a kráterek jelzik a megtett távolságot. Ott akár öt liter alá is eshet a benzinfogyasztása.

Százas tempó körül nagyon szépen dörömbölnek a gyári dobok, nem túlzott a menetszél és egy átlagos felnőtt férfi számára könnyedek a manőverek. Igen, ez a Yamaha testalkat alapján is válogat a pilótajelöltek közül. Az alacsonyak és nyeszlettek, főként városban, szenvedni fognak. Ha szerencséjük van, még az előtt döntenek az eladásáról, hogy megcsúszna az első kerék és felborulna a motor. Ilyenkor lépnek a képbe, akik sokallják a jelenlegi, bőven négymillió fölötti vételárat, de sóvárognak egy „nagyon valamilyen” kétkerekű után.

Motorok Yamaha MT-01
Itt távozik a KODO vagyis a szívveréshez hasonló ritmus

A használt MT-01 kiválasztása kemény vizsga. Íme, egy kis puska a lelkesedőknek. Az öt eddigi évjárat darabjai közül a legolcsóbb, de már használható állapotú gépek nagyjából 1,8 millió forintba kerülnek. Aki a sérült példány otthoni talpra állításában gondolkodik, azt le kell lomboznunk. Ha a motor a bal oldalára dőlt, elrepedhetett a szárazkarteres blokk olajtartálya. A csere százezer forintos tétel. A tank félmillió körüli összegbe kerül, és jobb, ha megnézzük a kormányhatárolókat a váznyakon. Ha ezek már letörtek, az MT gazdasági totálkáros. Akkor sem jobb a helyzet, ha a mamut a jobb oldalán landolt. Ilyenkor szinte biztosan odalesznek a szexi kipufogóleömlők. A gyári alkatrész szinte megfizethetetlen. Védekezni például a Sato Racing bukógombáival lehet, ezeket minden tapasztalt MT-01-tulajdonos gépén megtaláljuk. Kiegészítőkből egyébként is rengetegfélét lehet kapni a motorhoz, így fokozható a túraalkalmassága, még látványosabbá formálható, vagy egyszerűen csak igazán kétszemélyessé, ha az utas lábtartóit alacsonyabbra helyezzük egy ügyes adapterrel.

Motorok Yamaha MT-01
Az MT-01 kényezteti vezetője ülepét, de az utas sem panaszkódhat. Igaz, lábtartói magasan vannak

Konstrukciós bakik nem sújtják a prémium Yamahát, de volt három visszahívási akció az öt év alatt. A szervizek ingyen cserélték a gázpozíció-érzékelőt, a benzinpumpát és a hátsó rugóstag összekötő elemét. Nézzük meg a teleszkópszár-szimeringeket is, és ha ezek, illetve a kopóalkatrészek rendben vannak, készüljünk fel a különleges motoros élményre! Garantáltan kiderül, valóban felkészültünk-e rá.

Címkék:  yamaha , mt , mt-01 , használt-teszt


2010-06-27 11:03:00

fenne mód egy véleményen vagyunk

2010-06-26 23:11:38

Annyira tetszik.... Csak az a baj vele, hogy nekem nincs.... Ha valaki megkérdezi nekem mi a kedvenc gondolkodás nélkül rá szoktam vágni, hogy az MT-01

2010-06-25 14:36:25

Ez egy állat motor. Már-már dízel

2010-06-25 09:06:44

Ezért a motorért bankot is rabolnék!!!!

2010-06-25 07:40:51

"Ha az MT-jét adja el, nem fogok vele szóba állni..."

Akkor vedd meg. Mindenki jól jár.

2010-06-24 23:19:22

Annyira állatul néz ki ez a motor, de el tudnám viselni! Gyönyörű!

2010-06-24 22:40:11

"Ötezerig sem érdemes elforgatni"? Vazze, ötezernél már leszabályoz!
Én próbáltam az MT-t, többször is. Ha hegyvidéken élnék, semmi másra nem vágynék...

2010-06-24 22:12:39

Nem kardános, már nem is jó!
De a hangja Isten!
Cimbora most vacillál, hogy az ezres gixer K1-et vagy az MT-t tartsa-e meg.
Ha az MT-jét adja el, nem fogok vele szóba állni...

2010-06-24 21:28:29

Hát ez az hát itt van!!!!
Akarom szeretem kell nekem!!!

2010-06-24 20:53:56

ez egy gyönyörű motor. szeretnék egyszer egy ilyennek boldog tulajdonosa lenni

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha MT-01

údaje

Hengerűrtartalom: 1670 cm3

Max. teljesítmény: 90 LE (69 KW) 4750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 150,4 Nm 3750 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 257 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 190/50-17

Tengelytáv: 1525 mm

Végsebeség: 230 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár