hirdetés
2010-09-10 , Írta: Ralf Schneider, Képek: Mező János, Yamaha
Bookmark and Share

hirdetés

A Yamaha középosztály-programjának órája végre elütötte a nyolcat. Az FZ8 és a Fazer8 megérkezett, hogy leváltsa az FZ6-ost.

A zöldülő Provence-ban mutatták be a Yamaha két új nyolcas modelljét, a pucér FZ8-at és a félidomos Fazer8-at. A két Yamaha igazán szívélyes természetnek tűnik. A motorok egy rövid gombnyomásra életre kelnek, és rögtön egyenletes, kissé magas alapjáraton duruzsolnak. Egyetlen rossz szokásuk, hogy az egyes sebességfokozat – ezt nem az FZ1-ről vették át, hanem rövidebb áttételű – hangos reccsenéssel kattan be. Ezért a tervezők a kuplungbovdenek holtjátékát kissé szűkre szabták; biztosak akartak lenni abban, hogy a kuplung biztosan szétkapcsol és a recsegést nem erősítik tovább még az összetapadó tárcsák is.

Yamaha FZ8 és Fazer8

Ha a motor egyszer elindult, akkor az új, 779 köbcentis erőforrás csupa kulturáltság és nyomaték, egy adag szuverenitással fűszerezve. Még Marseille csatatérre emlékeztető városi forgalmában sem rángat, ahol előttünk a négy sávon hat autó próbál meg vállt vállnak vetve dűlőre jutni egymással. Ugyanakkor az alsó sebességfokozatokban már alapjárati fordulatszámról bármikor készen áll, hogy villámgyorsan elfoglalja a hirtelen felbukkanó rést két kocsi között.

Motorok Yamaha FZ8 2010
Vadonatúj, négyszelepes hengerfejével a 779 cm3-es blokk kellemesen nyomatékos

Az időjárás nekünk dolgozik. Dombos tájon kanyargunk, néhol keskeny utakon, szűk kanyarokban, máshol hullámos úton, majd hosszan elnyújtott íveken suhanunk a tapadós aszfalton. A pilóta ösztönösen a 4000 és 8000/min közti tartományban tartja a motor fordulatszámát, a négyhengeres muzsika ilyenkor szól a legszebben és legerősebben. Szükség esetén 2000/min-nel feljebb is mehetünk; csak 10 000/min felett lesz problémás a további fordulatszám-emelkedés.

Motorok Yamaha FZ8 2010
A kipufogórendszernek exup nélkül és csak egy egyszerű hangtompítóval kell boldogulnia. De legalább a könyök rozsdamentes acélból készült

A fordulatszám-tartomány alsó részén beigazolódik, amit már a városban is sejtettünk: még az emelkedő hajtűkanyarokban is csak ritkán kell egyesbe kapcsolni, általában elegendő a nagy gázzal kombinált kettes sebességfokozat. Nem is maradunk sokáig ebben a tartományban, a pilótával együtt több mint 300 kilogrammos motort jókora lendület repíti ki a kanyarból. Egy új, négyszelepes hengerfej, valamint gondosan hangolt szívó- és kipufogócsatornák gondoskodnak a megfelelő nyomatékról, az FZ1-hez képest két és fél kilogrammal könnyebb főtengely a temperamentumos felpörgésről. Még ha igencsak hálátlannak hangzik is: az FZ1, amelyről az FZ8 sok alkatrésze származik, 44 lóerővel nagyobb teljesítménye nem fog sokaknak hiányozni.

Motorok Yamaha FZ8 2010
Játékos megoldások és kidolgozott részletek. Az FZ8-on van mit nézni

Sokkal inkább annak feszes hangolású rugóstagja. Az FZ8-é nem csak egyszerűségében hasonlít az XJ6-oséra, hanem hangolásában is. Meglehetősen puha csillapítása sem be-, sem kirugózáskor nem módosítható, meglehetősen lágy. Az előfeszítést már az utolsó előtti fokozatra állítottuk, ennek ellenére már egy emberrel is elérte határait. Nem kérdés ugyanakkor: mindkét új modell még ezzel együtt is kezes és pontos. A hátsó kerék enyhe pumpálása erőteljes gyorsításkor vagy a túlságosan gyorsan bekövetkező felütés a kanyarban alattomosan támadó úthullámokon, amikor általában ráadásul még a lábtartók is leérnek, biztos jelei annak, hogy a rugóstag nemsokára feladja. A lágy hangolással a kényelem terén elért előny pedig legkésőbb akkor az ellenkezőjére fordul, amikor utassal kelünk útra – tapasztalatunk szerint ilyenkor az igen lágy után rögtön a nagyon kemény következik. A motor manőverezhetőségének pedig nem tesz jót a mélyen bólintó hátsó részre terhelt nagy tömeg.

Motorok Yamaha FZ8 2010
Az FZ8 és a Fazer8 futóműve teljesen egyforma, a csillapítás nem, csak a hátsó rugó előfeszítése állítható

A fordított villával már jobb tapasztalataink voltak. A kanyar bejáratát őrző úthullámokat akkurátusan kisimította, a dél-franciaországi kickbackszakaszra tett gyors kirándulásunkkor pedig, ahol a feltöredezett aszfalt a lehető legrosszabb minőségű utakat imitálta, figyelemre méltóan hosszú ideig tartotta a talajon az első kereket és a kormány is nyugodt maradt.
Csak az erőteljes fékek energikus alkalmazásánál – az FZ1 négydugattyús féknyergei itt 310-es tárcsákba harapnak – ütött fel kissé túl gyorsan. Apropó fékek: az FZ8 és a Fazer8 ABS-szel is rendelhető, annak ellenére, hogy tesztmotorjainkon egyébként nem volt.

A több mint 250 kilométer, amelyből a legtöbbet országúton tettük meg, már elegendő ahhoz, hogy megbízható véleményt mondjunk a menetkomfortról, amiben az új Yamaha-modellek szintén jeleskednek. A keskeny derékrészen a pilóta se nem túl mélyen, se nem túl magasan ül, a meglehetősen széles csőkormány jól kézre áll. A térdszög visszafogottan sportos, csak az találhatja kényelmetlennek, aki hosszú évekig magas endurókkal motorozott, vagy ahhoz van szokva, hogy egy cruiseren hosszan előrenyújthatja a lábát.

Motorok Yamaha FZ8 2010
A tank felé egészen elkeskenyedő ülés az alacsonyabb pilótáknak kedvez

A tervezők az FZ8 kormányát a felfogatásban előrébb forgatták, mint a Fazer8-ét. A különbség érezhető: az idom nélküli változaton a pilóta jobban előregörnyed, testtartása aktívabb, inkább az első kerékre orientált, míg az FZ-n inkább laza és büszke a tartása. Mindkettőnek megvannak az előnyei, egyéni igényeinknek megfelelően pedig számtalan variáció elképzelhető.

Motorok Yamaha FZ8 2010
A műszerfal minden fontos információt közöl, egyedül a fokozatkijelző hiányzik

Ahogy azt az FZ1-gyel való közeli rokonság ígérte, néhány takarékossági intézkedés ellenére mindkét 8-as modell kiváló minőségű alkatrészekből, gondos kidolgozással készül. Az FZ8-ashoz kereken egymillió forinttal olcsóbban juthatunk, mint az FZ1-hez, míg a Fazerek esetén 1 030 000 Ft marad a nyaralásra, ha a kisebbet választjuk.

Ahogyan egy stuntpilóta látja

Az FZ8 – vagyis a csupasz verzió – fotózásánál Borsay Szabolcs egykori hivatásos stuntpilóta sietett segítségünkre, és ha már fotóztuk őt, elvitte egy körre, így a véleményét is megkérdeztük a Yamaha újdonságáról:



"A Yamaha az FZ8 személyében egy tök jó motort dobott a piacra. Nagyon jó a váza és nagyon jó az erőforrása, látszik, hogy mindkettővel sokat foglalkoztak. A blokk nyomatékos, szépen megy alulról, nem kell sokat váltogatni, az én közel 100 kg-om alatt 220 km/órás végsebességre képes. Két fordulatszámnál indul meg határozottan, először olyan 4000 körül, aztán valamikor 6500 körül ismét meglódul istenesen.

Motorok Yamaha FZ8 2010Ha nem sietsz vele, olyan 4-5000-es fordulatszámnál váltod el, ha sportosan akarod vezetni, akkor kihúzathatod 7000-es fordulatszám környékére. 10 000 fölé már fölösleges forgatni.Amit viszont nem értek, a futóműve. Itt ez a jó váz és blokk, de a futóműve egyszerűen gyenge. Ha nem forszírozod a tempót, csak komótosan közlekedsz vele, akkor még elmegy, bár városban a hátulja utassal felüt még akkor is, ha feltekered a rugó előfeszítést. Ha nagy tempóról fékezel, akkor összeül az eleje, a végsebesség körül pedig instabillá válik az egyenesfutása, különösen, ha rámész egy akár csak kisebb fajta úthibára.

Ezenkívül problémám volt a váltóval is. Mindkét irányban akadozik, egyáltalán nem finom. Azt vártam, hogy majd összekopik, ez az első 1000 km alatt nem történt meg. Nagyon jónak találom viszont a fékeit. Mind a fékerőt, mind a nyomáspont érzékelhetőségét. Ez igaz előre, hátulra egyaránt.Szóval jó a váza, kiemelkedően jó ez a nyomatékos erőforrás, kifejezetten jók a fékei , de nem tetszik a puha futómű és az akadozó váltó."


Összegzés:

Legnagyobb különbség a két modell között a Fazer8 félidoma, amely még kiváló szélvédelmet is nyújt. Az, hogy dupla fényszórója jelent-e bármiféle előnyt az FZ8 egyetlen lámpájával szemben, már csak egy következő tesztben fog kiderülni.

Nyugodt járású, nyomatékos, pörgős erőforrás
Erős, jól adagolható fékek
Kezes, kiegyensúlyozott futómű
Kiváló minőségű kidolgozás
A rugós tag túlságosan puha, csillapítása lágy
Dönthetősége kissé korlátozott
Címkék:  yamaha , fz8 , fazer8 , teszt


2010-10-06 23:03:23

Gyárthatna már végre valaki egy olyan motort ami ilyen szép, de utasbarát is egyben! Nem hiszem hogy egy kényelmes ülés rontja a képet vagy a légellenálást vagy bármit.. Egy csomó ember szinte "kénytelen" túramotort venni ha számít az utas kényelme. Pl. egy sportmotoron érthető de egy ilyen mocin miért nem lehet?!

2010-09-14 18:40:58

de csak majdnem...

2010-09-13 06:29:19

Szép dolgokat írnak róla, már majdnem megközelíti a Transalpot........

2010-09-12 09:46:16

engem a gagyi futóművel el kedvetlenitettek az FZ6-os futóműve se egy istenkirály, de ezen javithatak volna ah már ujj modell

2010-09-10 23:44:06

A nagyobb köbcenti és a több nyomaték a túrásoknak kedvez. Viszont a hátsó ülés kényelmetlenebbnek néz ki, mint a hatoson. Sebaj, az Ybrahim és a Teneré ülését nem übereli semmi, ami az egyéni látókörömben mozog

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ8

Yamaha FZ8

údaje

Hengerűrtartalom: 779 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (78 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 82 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 267 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1460 mm

Hossz: 2140 mm

Végsebeség: 240 km/h

Yamaha
Yamaha Fazer8
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár