hirdetés
2016-02-09 , Írta: Jörg Lohse és Karsten Schwers, Képek: Markus Jahn, Lohse
Bookmark and Share

hirdetés

Az olyan gyors túragépeket, mint a Yamaha FJR1300A, mintha egyenesen ilyen egyhetes európai turnéra tervezték volna. Mi történik viszont akkor, ha az ehhez illő túraabroncsokat egy kompakt korzikai körúthoz húzzuk fel a motorokra? Már három nap is elég arra, hogy néhánynak közülük lejárjon a szavatossága. Hat túraabroncs egy 4000 kilométeres teszten.

Kilencven. Nálunk az országutakon legfeljebb 90 km/h-val lehet menni. Értik? A korzikai motoros rendőrnél Arnold Schwarzenegger se lehetne hűvösebb, olyan szigorúan néz ránk napszemüvegén keresztül. Bűntudatosan lesütjük a szemünket. Csak semmi ellentmondás, nehogy még a végén valami jó kis büntetést kapjunk. Alattunk hat vaskos Yamaha kerreg, amelyekkel épp túragumitesztre indulunk.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Kattintson a képre a galériához!


Pedig a Bonifacio és Porto-Vecchio közötti útszakasz, amelyen a két, könnyű enduróval közlekedő motoros rendőr leintett bennünket, kiválóan alkalmas arra, hogy végre szabadjára engedjük az FJR1300A-k 146 lóerejét. Csak hát másrészt tökéletes lehetőség a rendvédőknek arra, hogy a gyorshajtók érett gyümölcsként hulljanak az ölükbe.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész

A Földközi-tenger negyedik legnagyobb szigetén ötven 2000-es hegycsúcs magasodik. Korzika álomszerű terep a motorozásra

 

Most szerencsére jó vége lett a dolognak. A rendőr intése bármely nyelven egyértelmű: vigyázzatok, rajtatok tartjuk a szemünket! Aztán, huss, már el is tűntek a sziget belsejében.

 

OK, mi is ezt tesszük. Elindulunk befelé, az örökzöld Macchiába, amely már Asterix idejében is vadkanoknak és más állatoknak, manapság pedig vad motorosoknak ad menedéket. De várjunk csak, igazán vadul nem is lehet motorozni ezeken a mikroszkopikusan kicsi országutakon, amelyek keresztbe-kasul átszelik a szigetet. Biztos úr, itt már az is tiszteletre méltó, ha valaki egyáltalán eléri a 90-et! Hiszen a széles autópályákon túli terepviszonyok nem tartoznak éppen az idei próbatételhez használt modell kedvencei közé.

 

Gumikoptatás KORZIKÁN

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Rábíznák motorjaikat ezekre a fickókra? A Yamaha csak megvonta a vállát… …aztán már készen is állt a hat FJR1300A, amelyekkel sietősen elindultunk Toulon felé
galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Ott láttuk meg ezt a zászlót. Át a kalózszigetre – jelszó: gumikoptatás Ezalatt az 1300-as motorok a pénztárcánkat koptatták le: összesen 1632 liter üzemanyag csorgott bele a tankokba
galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Még ha a táblák másról is árulkodnak, igazán szívélyesen fogadtak bennünket A nap kérdése: hová megyünk egyáltalán? Karsterix utasítása: mindenhová!

 

 

A Yamaha túrazászlóshajója, az FJR1300A inkább arra való, hogy autópályán vagy jól kiépített országúton falja a kilométereket. Korzika keskeny aszfaltjain viszont, ahol egyik kanyar a másikat éri, a pilóták már néhány száz méter után érzik a 290 kilós tömeg minden grammját. De hát nem is szórakozni jöttünk, hanem azért, hogy a hat FJR-en feszülő abroncspárból kihozzuk a maximumot. Márpedig a bivalyerős, nyomatékos motor és a nagy súly kombinációja a sziget rendkívül tapadós betonján alaposan megkínozza majd a gumikat. A tesztelők keze és lába szinte egy másodpercre sem marad nyugton: kigyorsítani a kanyarból, felváltani, fékezni, visszaváltani, hogy aztán lendületesen vágódjanak bele a következő fordulóba. Lélekben már halljuk is, ahogy a gumik kegyelemért esedeznek, de itt most nincs irgalom. A profilnak kopnia kell!

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész


galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Fogadjunk, hogy a hat pilóta közül legalább négy éhes A trombózis kockázatát növeli a hosszú egy helyben ülés? Álljon kézen!
galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
Gondolták volna, hogy a Louis házi dizájnerének unokatestvére speditőr Korzikán? Sosem fogy ki a szuszból: Frobelix gyerekként biztosan beleesett egy kondérba…

 

 

Vajon a gyártók közül is ezért haboztak többen, amikor a teszt összeállításakor arra kértük őket, hogy javasoljanak a kínálatukból megfelelő túragumikat? A korábbi évektől eltérően az 1300-as Yamaha személyében végre egy potens motort használtunk, amelynek nagy a teljesítménye, és hasonlót követel másoktól is. A márka nem ajánl abroncsokat az FJR-hez. Bármit rá lehet tenni, ami megtetszik – fő, hogy a méretek és a sebességhatárok stimmeljenek.

 

Érdekes módon néhány megkeresett cég gyorsan visszautasította felhívásunkat: az FJR1300-hoz pont nincs megfelelő gumijuk a kínálatban, állította például a Conti és a Dunlop. Hogyan? Egy klasszikus, népszerű túramotorról beszélünk, 120/70 és 180/55-ös abroncsokról 17 colos méretben! Ennél egyszerűbb nem is lehetne a dolog. Kérdésünkre ez a válasz érkezett: bár a Continak van egy speciális Gran Turismo gumija, de a Road Attack 2 GT alapja egy már nem egészen harmatfriss keverék. Korszerű utódja, a stabil C specifikációjú Road Attack 2 Evo pedig a teszt időpontjában még nem érett meg a piacra kerülésre. A Dunlop az FJR-hez magától csak a Roadsmart I-et javasolja, a Roadsmart II-t a felmerült kormánycsapkodási problémák miatt nem ajánlják az 1300-as Yamahához.

 

Túrázás Korzikán - Hüvelykujj a Földközi-tengerben

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész
A földközi-tengeri francia sziget igazi motoros paradicsom, és ezáltal gumiteszteléshez is ideális: rendkívül tapadós aszfalt, kanyarok, amíg a szem ellát, olyan táj, amely ennél változatosabb, már aligha lehetne. Nem csoda, hiszen Korzikán pontosan ötven 2000-es hegycsúcs emelkedik, a legmagasabb közülük, a Monte Cino (2706 m) mindössze 24 kilométerre van a parttól. A kétkerekű turisták tehát választhatnak: lendületesen körbemotorozzák a szigetet és élvezik a fantasztikus kilátást, vagy az esetenként trükkös hágókon gyűjtik a magassági kilométereket. A hüvelykujj formájú sziget kompakt méreteinek köszönhetően (180 kilométer észak-déli és 80 kilométer kelet-nyugati irányban) az alaptábor helyének ügyes megválasztásával minden nap új lehetőségek tárulnak elénk. Mint például a nyugati parton fekvő Porto. Közvetlen a közelben a Calanche magasodik, az „egy erdő, bíborvörös gránitból: csúcsok, oszlopok, tornyocskák, meglepő alakzatok, melyeket az idő, a szél és a tenger formázott ki“ (Guy de Maupassant). Lenyűgöző, amikor a meredek partot a lemenő nap tűzvörös fénybe vonja. Korzikán akkor látunk igazán sok zöldet, ha a sziget közepét célozzuk meg. A macchiának nevezett drótszerű, tüskés bozót több mint 1000 méteres magasságig vonja be a sziklás talajt. A hágókról számtalan hóval borított hegycsúcsban és meredek szurdokban gyönyörködhetünk (a térképen a második napi útszakaszként jelölve). Hasonlóan impozáns látványban lesz részünk, ha utunk Korzika keleti részén, a hatalmas gesztenyefaerdőkön át vezet (4. nap). A Castagniccia egyben a korzikai függetlenségi mozgalom központjának is számít, ami máig látszik a szétlőtt és átfújt út- és településjelző táblákon.

 

 

Úgy döntünk, hogy magunk vizsgáljuk meg a kormányon jelentkező esetleges bizonytalanságot, és persze a 140 éves Contit sem szeretnénk kihagyni a megmérettetésből.

 

Az út Korzikára kiváló lehetőség arra, hogy utánajárjunk az esetleges stabilitási problémáknak. A történet színhelye az A 81-es autópálya Stuttgarttól délre. Neckarburg körül alig van forgalom, a tükörsima aszfaltburkolat tökéletes körülményekről gondoskodik. Az FJR-ek egymás után, teljesen megpakolva, utassal mennek ki a pályára, hogy megvizsgáljuk a kormánycsapkodást és a nagy sebességnél való bizonytalankodást. Az első délelőtt tanulsága: aggodalomra semmi ok. Még ha ütközésig tekerjük is a gázt, és a kilométeróra mutatója a 245 km/h-s jel körül rezeg, akkor is bizalmat keltően stabil marad mind a hat Yamaha. Ez után az apró, de lényeges akció után az összegzés: a gyors motorosok nyugodtan válasszák a hat gumipáros bármelyikét – legalábbis új állapotban. A Dunloppal kapcsolatban kezdetben felmerült kétségek sem tűnnek megalapozottnak. Épp ellenkezőleg: a Roadsmart II egyenesen tündökölt a teszt ezen részén. Ugyanakkor a méréseket a próba végén is megismételjük majd, amikor további 3900 kilométer lesz már a gumikban. A „stabilitás” fejezetet tehát egyelőre még nem zárjuk le.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok, 1. rész

 

Egy további döntő kritérium a vizesfelületi teszt. Ki, ha nem a túrázók lennének egész évben esőben és szélben is úton, és ki, ha nem ők szeretnének egy nem csak napsütésben sziporkázó abroncsot? A csapadék persze nem jön rendelésre, ráadásul az összehasonlíthatóság miatt ezt egy speciális pályán kell végrehajtani, ahol állandó rossz idő honol. Ezért Dél-Franciaországban, Salon-sur-Provence magasságában nyugatnak fordulunk, ahol a Michelin egy, az ilyen teszteléshez megfelelő pályát tart fenn.

 

Ismét az összes gumipárost megvizsgáljuk egyenként, most egy vizes pályán (melynek vonalvezetését lásd a 82. oldalon). A feladat egyszerűnek tűnik. Motorozás a nedves aszfalton, a határtartomány megítélése, a tapadási képességek kiaknázása gyorsulási és fékezési kísérletekkel. A gyakorlat persze ennél sokkal bonyolultabb. Hiszen ha a jókora motor kanyarban elkezd csúszni, akkor bizony meglehetős hidegvérrel kell kezelni a gázkart – a Yamaha 290 kilogrammos élősúlya tényleg nem könnyíti meg a pilóta dolgát!

 





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FJR1300
Yamaha FJR1300

Yamaha FJR1300

údaje

Hengerűrtartalom: 1298 cm3

Max. teljesítmény: 146 LE (107,5 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 138 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es úszóágyazású tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR17

Gumi hátul: 180/55 ZR17

Tengelytáv: 1545 mm

Yamaha
Yamaha FJR 1300 AS

Yamaha FJR 1300 AS

údaje

Hengerűrtartalom: 1298 cm3

Max. teljesítmény: 107,5 LE (146 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 138 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1545 mm

Végsebeség: 246 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Kawasaki Ninja 250 R Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009 Suzuki B-King
És ezt olvasta már?Bezár