hirdetés
2009-03-16 , Írta: Égő Katalin, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

hirdetés

A motoros GPS választék sokkal szűkösebb, mint az autósoké. Sokan a tanktáskába süllyesztik a PDA-t, vagy autós készülékeket próbálnak felbarkácsolni a motorkerékpárra, de a speciálisan, motorosok számára fejlesztett készülékek piaca még mindig igen korlátozott.

Az első, és elengedhetetlen feltételnek még sok készülék megfelelne, ez pedig a vízállóság kívánalma. Ezen kívül bírnia kell a rázkódást, megoldandó a motorkerékpárra rögzítés, a folyamatos tápadása is problémába ütközhet, és fontos kritérium, hogy lehetőleg kesztyűben is kezelhető legyen, és a bukósisak hangszóróján át lehessen az utasításokat hallgatni. Erre már tényleg speciálisan nekünk fejlesztett eszköz kell.


A GPS navigátor tokozása IPX7-es szabványú, 1 méteres vízben 30 percig vízhatlan marad

Elsőként a BMW kínálta a Garmin Street Pilot navigációt a túra és GS modelleihez, valamint elkészült az univerzálisan használható Zümo. A TomTom motoros navigációjával is sok magyar motoros szeretett volna már régóta közelebbről megismerkedni - főleg, hogy a Zümohoz képest sokkal barátságosabb az ára -, csakhogy a Kelet-Európa térkép, valamint a magyar nyelvű szoftver késett ehhez a készülékhez.


A tartozékok egymás alatt több szinten találhatóak

Mi van a dobozban?
A doboz súlya alapján már elégedett lehet a vevő. Ha ilyen nehéz valami, akkor tutira megérte az árát. A piros kockát kibontva igényes rendben sorakoznak a tartozékok. Maga a Rider vaskos, súlyos kütyü, látszik, hogy a funkciót szem előtt tartva tervezték. A ház gondosan szigetelt, van egy kis napellenzője, amely igyekszik napsütésben is olvashatóvá tenni a 3,5 colos, folyadékkristályos kijelzőt. Mélyebbre haladva a dobozban, előkerül a Cardo Scala-rider Bluetooth headset, a Rider motoros rögzítésére szolgáló tartószerkezet, töltőkábelek, autós tartó, magyar nyelvű felhasználói kézikönyvet, sőt még egy csinos kis textiltok is, amelyben - ha megállás után zsebre vágjuk – biztonságban tudhatjuk a készüléket.

Szereljük fel a gépre
A beüzemelés első körben a rögzítéssel kezdődött. A GPS tartó felszerelése alig néhány perc. A szettben különböző közdarabokat is találunk, így mindenféle kormányátmérőre gányolás nélkül rögzíthető. A konzol két csuklópontjának hála, jól be tudtam állítani az ideális távolságot, amelyről a képernyő úgy olvasható le, hogy közben látom az előttem zajló forgalmat is. A Rider belső akksija 5 órán keresztül képes folyamatosan működni, de táplálhatjuk a motor 12V-os akkumulátoráról is. A mellékelt szerelvények segítségével ez szintén igényesen és problémamentesen megoldható. Már csak egy kézmozdulat, és a Ridert stabilan fogja a dokkoló állomás.


A dokkoló ellenáll a rázkódásnak, a készüléket egy kézzel lehet ki- és berakni

A következő lépés a bukósisak felturbózása, azaz a headset beépítése. Ez is gyorsan ment, a sisak peremére csavarok segítségével rögzíthető az adó-vevő egység, a mikrofon hajlítható merev szára pontosan elvezethető az állrészben, míg a párnázat alá kerültek a fejhallgatók. Ezeknek a kábelét hagyhatták volna egy picit hosszabbra. Hátra volt még a Rider, a headset és Sony Ericson telefonom összepárosítása.



Tökéletesítsük együtt!

Hibás a házszámozás? Rossz az utcanév? Új, a térképen még nem jelölt utcára bukkant? Nem titok senki előtt, hogy egyetlen térkép sem lehet teljességgel napra kész, de a TomTom gyártója gondolt a javítás lehetőségére. A TomTom Map Share™ révén a Rider felhasználóinak lehetőségük van a térképeik azonnali módosítására, és tapasztalataikat megoszthatják a többi felhasználóval is.



Működés közben
A bekapcsolási procedúrát meg kell szokni, hogy aztán rutinosan lerövidítsük idejét. A headset életre keltése kb. 12-15 mp, ehhez folyamatosan nyomni kell a gombját. A Rider oldalán az on/off nyomógombot a gépet körülölelő gumi tömítés takarja, működtetéséhez szükséges némi kézi erő is. A menürendszer meglehetősen egyszerű, egyszerre hat ikont látunk a képernyőn, azok közül is a leggyakrabban használatosakat. Aki a Rider extra beállításaira kíváncsi, annak nem árt azért átolvasni a kézikönyvet. Az egyszerű navigálás azonban kézenfekvő. Az uticél kiválasztásához elegendő hétszer megbökni a képernyőt, és már navigál is bennünket a sisakban megszólaló magyar nyelvű női hang. A képernyő fényereje verőfényben kicsit kevés, de mindvégig nyomon követhető maradt. A navigáló felület egyszerű, csak a szokásos adatokat olvashatjuk le róla. Kedves gesztus, hogy a járművünket meghatározó motorkerékpár ikont kb. 25 elemes listából mi választhatjuk ki. Menet közben meglehetősen pontosan irányít, időben kijelzi a soron következő kereszteződéseket, illetve jó előre felkészít a lekanyarodásra. A térképen a pár hónapja elkészült körforgalom még nem volt rajta, illetve volt olyan útszakasz, amit zsákutcának jelölt, bár nem az, de ezeket a változtatásokat akár mi magunk is felvihetjük a készülékre, illetve megoszthatjuk a többi felhasználóval.


Kis napellenző árnyékolja a kijelzőt, amelynek fénye lehetne kicsit erősebb

Extra lehetőségek
Aki szereti a számok bűvöletét, az mindenképpen értékelni fogja, hogy egyszerűen hozzáférhetünk az útvonal-statisztikákhoz is. Ez lehetővé teszi az egyes utazások átlag-és maximális sebességeinek, a megtett összkilóméter és az otthontól lévő távolság megtekintését. A TomTom speciális weboldalt hozott létre, amely segítségével a felhasználók létrehozhatnak és kezelhetnek POI (fontos pontok) készleteket, és útvonalakat tervezhetnek.

Összegzés: A TomTom Rider érzésre nagyon kompakt egység, jól összeszerelt, minőségi berendezés. A GPS jelvétel gyors, a forma lehetővé teszi, hogy zsebre vágjuk. Egyedül a fejhallgató részének működtetése nehézkes, de meg lehet szokni. Menürendszere jól áttekinthető, akár kesztyűs kézzel is bánhatunk vele.



Műszaki adatok:

Képernyő: 3,5" 320x240 folyadékkristályos színes érintőképernyő (64k szín)
Belső memória: 32MB RAM
Memória kártya: SD kártya előre telepített térképekkel
CPU: 380MHz
GPS vevő: 20 csatornás integrált SiRFStarIII
Hang: beépített hangszóró nincs, Cardo Bluetooth headseten keresztül, beszédidő 10 h, készenléti idő 250 h
Akkumulátor: tölthető lítium-polimer akkumulátor, készenléti idő 5 h
Töltő: 12 V-os vezetéken keresztül a motorkerékpár akkumulátoráról, vagy 220V-os hálózati töltő (a készlet tartalmazza)
PC kapcsolat: mini USB csatlakozón keresztül (a kábelt a készlet tartalmazza)
Méretek: 113 x 96 x 53 mm
Tömeg: 312 g
Vízállóság: IPX-7 szabvány szerint
Térképek: TeleAtlas
Lefedettség: teljes Európa
Ára: 159 990 Ft

Címkék:  TomTom , Rider II , motoros navigáció


2009-12-10 17:50:39

Tetszik, de nem tud valaki olyan GPS-t aminek a lefedettsége a Közel-Keletre és Afrikára is kiterjed? Olyannal nagyon boldog lennék...idővel remélem szükségem lesz rá.

2009-08-20 19:55:30

No, erre 100 százalékot adtam. Hogy miért? mert teszik!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár