hirdetés
2008-12-10 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Nigel Kinrade, Tom Riles
Bookmark and Share

hirdetés

Az 1300-as és az 1900-as Midnight Starnak kis testvére született. De már igen felnőttes benyomást kelt az újszülött kis csillag.



    Vénasszonyok nyara Georgiában. A végtelen erdők a legváltozatosabb színekben pompáznak, az őket átszelő, kanyargós utakon színes leveleket hord a szél. A levegő reggel még csípős, a nap csak lassan oszlatja fel a ködöt. Mégis rengeteg motoros készül indult már el ezen a szombaton. Legtöbbjük tipikus amerikai módon, nagy cruiserekkel.

    Igaz, ezeknek a motoroknak népszerűsége Európában egy ideig csökkent, de 2004 óta ismét növekedő tendenciát mutat, az összeladásuk száma ismét túllépte a százezret. Mivel Amerikában több mint hatszor ennyi talál évente gazdára, a gyártók a fejlesztésnél teljesen erre a piacra koncentrálnak. A Yamaha viszont már a két nagyobb Midnight Star esetében figyelembe vette az európai importőrök igényét is, és kisebb módosításokkal illesztette hozzá ezeket a modelleket az örge kontinens ízléséhez. Így a legkisebb változat is rikítóbb színekbe, lángnyelvekkel kapható Amerikában, nálunk diszkrétebb, egyszínű sötétkékben, bordóban és feketében.


    A „kis” Midnight Star valójában minden más mint kicsi. Méreteiben majdnem megegyezik az 1300-assal, viszont karcsúbb, laposabb és hosszabb benyomást kelt a kissé megújult dizájnnak, a laposabb tanknak, a mélyebbre szerelt, szélesebb kormánynak és a mélyebb ülésnek köszönhetően. Kilométer órája is ismét oda került, ahová egy cruisernél illik, a tankra.

    Műszakilag igaz teljesen új konstrukció a 950-es, mégis sok megoldás megegyezik az 1300-asával. Még a főtengely 83 mm-es lökete is megegyezik, viszont a furat csökkentése 100-ról 85 mm-re csökkent, így eredményezve egy majdnem szögletes furat/löket arányt 942 cm3 mellett. A hűtést levegővel oldották meg, a hengerenként egy felül fekvő vezérműtengely görgős, kétkarú himbákon keresztül működteti a négy szelepet a modern, tető alakú égéstérben. A kovácsolt dugattyúk galvanizált alumínium hüvelyekben futnak, a keverékképzést 35 mm torokátmérőjű benzinbefecskendezés végzi, ami a levegőt három literes airboxon keresztül szívja. A 2:1 kipufogó két kamrás hangtompítóval rendelkezik, az elülsőben kapott helyet a hármas hatású katalizátor és a lamdaszonda.

    A nagy Midnight Star erőforrásokkal ellentétben a 950-es nem kapott kiegyensúlyozó tengelyeket, sőt, még a motort is mereven szerelték be az acélcső dupla bölcsővázba. Ez is új, az 1300-ashoz képest az alacsony üléspozíció érdekében laposabb, viszont a geometriája szinte ugyanaz. Az erőátvitel is közös, a hátsó kerékhez természetesen fogasszíj juttatja az erőt. Viszont elöl 16 helyett 18 colos kereken gördül a 950-es, erre napos keresztmetszetű gumit húztak. Elöl egy 320-as tárcsa és kétdugattyús csúszó nyereg végzi a fékezést, hátul 298-as tárcsa egydugattyús nyereggel. Elöl hagyományos, 41 belsőcső átmérőjű villára támaszkodik a 950-es, hátul himbarendszerre szerelt központi rugóstagra. Az ülésmagasság az 1300-ashoz képest 40 mm-el alacsonyabb, a kormány 50 mm-el hátrébb és 5 mm-el lejjebb került, a trepnik 20 mm előrébb és 20 mm-el lejjebb.

    De a puszta számok nem jelentenek sokat, a menetérzés annál többet. Először is igen komoly motor benyomását kelti a „legkisebb” Midnight Star. Az előrébb helyezett trepnikkel, melyek kissé előre nyújtott helyzetbe kényszerítik a vezetőt, igen nagy motor benyomását kelti, ami a nagyon széles, erősen a vezető felé nyúló kormány még egyszer alátámaszt. A V-kettes az első gombnyomásra azonnal megindul, és mély dörmögő hangon jár. Merev rögzítése és kiegyensúlyozó tengelyek hiánya ellenére igen finoman jár, alig jönnek át vibrációk a kormányon, a tankon és a trepniken keresztül.


    Könnyen jár a kuplung, az első sebességfokozat ellenállás és hang nélkül cuppan be, és a Midnight Star elindul. Mit is állítottak róla? Hogy kezdő modell? Érdekes, 20 éve még az XV 250 volt az, tíz éve a 650-es Drag Star, most már majdnem egy ezrest kínálnak a kezdőknek. Valójában nem túl nehéz ezt a teletankoltan közel 280 kilós motort vezetni, egyedül az úton (ami Amerikában lényegesen szélesebb, mint nálunk) megfordulni nem könnyű gyakorlat a messze hátra nyúló, nagyon széles kormánnyal, valamint a nem túl nagy kormányelfordulással.
Tényleg Big Twin módon viselkedik az erőforrás: teljesen egyenletesen tol a teljes használható fordulatszám tartományán át, finoman veszi a gázt és még ha teljesen leejtjük a fordulatot, akkor igaz kissé rángat, mégis erőteljesen tolja meg a felépítményt. A maximális forgatónyomaték már 3000-nél megjelenik, és ezután egészen a csúcsteljesítményig 70 Nm fölött marad. Így 60-tól nyugodtan előzhetjük az autókat ötödikben. Menet közben meg ugyanannyira nem zavarnak a rezgések, mint alapjáraton. Viszont a kipufogóból soha nem túl hangos, de nagyon combos hang távozik.

    Az 1300-asnál és még inkább az 1900-asnál kimondottan kezesnek éreztük a futóművet a motor súlyához képest. Ez nem vonatkozik kivétel nélkül a 950-re is, de lehet, hogy csak a puszta számok vezetik félre az elképzelésünket. Mert nem sokkal kisebb vagy könnyebb a 950-es nagyobb testvéreinél, és azoknak az erőkar szempontjából jobb helyen található a kormánya. Viszont a 950-es nagyon pontosan irányítható, jól érezni, miként követik a kerekek az utat. A jól aszfaltozott georgiai utakhoz igen eltaláltnak bizonyult a rugóstagok hangolása, igen jó kényelmet nyújtottak, viszont itt nem is kellett olyan ütéseket elnyelniük, mint amivel nálunk lépten-nyomon találkozhatnak.

    Az US Highway 76 csodálatos tájakon át kanyarog. Nem véletlenül hívják Lookout Mountain Scenic Highway-nek. Sűrű erdők borítják a láthatárig a lanka hegyeket. Úgy fest, az itteniek szívesen emlékeznek az ős kontinensre, itt olyan helységneveket is találunk, mint Germany vagy Macedonia. Hiawassee-nál, közel a North Carolina-i határhoz viszont egy olyan zilált partú tó mellett haladunk el, ahol szinte a szemünk elé képzeljük a trappereket és az indiánokat.


    Az kanyarok egyre szűkebbek lesznek, folyamatosan leérnek a trepnik. Itt megbosszulja magát, hogy még lejjebb kerültek, mint az 1300-asnál. Teljesen ártalmatlan, ha karcolnak, hiszen visszahajlanak, de ha a tartójuk ér következik, az már kiemeli a motort a kanyarból. Igaz, a célközönség nem igen jut idáig. Neki sokkal fontosabb, hogy az első fék finoman adagolható és hatékony, és a hátsó is jól támogatja az első hatását.
A nap szertefoszlatta a ködöt, egyre több motorossal találkozunk ezeken a csodálatos utakon. Legtöbbjük szintén cruiseren ül, főleg nagy Harleykon, de minden japán márka nagy cirkálói is nagy számban vannak köztük. Nem csoda, hogy a Yamaha is ennyire aktív ebben a műfajban. Amikor megállunk egy parkolóban és hamarosan rengeteg nagy cruiser vesz bennünket körül, egyáltalán nem tűnik ki közülük a 950-es Midnight Star. Pont ez volt a Yamaha célja. Még soha nem tudott egy kezdőmotor ennyire elvegyülni a nagyok között.



MOTORREVÜ következtetés
Egy teljes méretű cruiser, ami úgy viselkedik, mint egy nagy V-kettes – ezt ígérte a Yamaha, és pont ezt is kaptuk.



2009-12-01 09:47:07

Ha egy kicsivel feljebb lenne az ülés, na meg a kormány, nyújtottabb lábbal, még kényelmesebb lehetne. Szerintem.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha XVS950 Midnight Star

údaje

Hengerűrtartalom: 942 cm3

Fék elöl: 320 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 298 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 30/70-18M/C

Tengelytáv: 1685 mm

Hossz: 2435 mm

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár