hirdetés
2008-11-13 , Írta: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

Az új Vmax nemcsak az eddigi legerősebb széria motor, de a japánok sok műszaki törekvésének csúcspontja is.


    Egy rövid gombnyomás, és a négy vaskos kipufogóból telt dohogás távozik. Minden gázfröccsre mintha egy alvó oroszlán ébredne fel veszedelmes üvöltéssel. Ami itt éltre kel, az első pillanattól jelzi, hogy ő a főnök. Csak az Euro 3-as változat is olyan jól szólna, mint az amerikai! „Ez az Euro 3-as. Nincs külön amerikai változat,” világosít fel Hajime Nakaaki, az új Vmax szülőatyja. „Hosszú kísérletekkel értük el ezt a szubjektív hanghatást.”


    De ennek a gépnek nemcsak a hangja lenyűgöző. Minden porcikája finoman kidolgozott, az összkép martiális. A gyújtáskulcs dió nagyságú feje, a csukló vastagságú villaszárak, nem is beszélve a két oldalt elhelyezett, alumínium légbeömlőről és a négy titán kipufogódobról. A Vmax mélyfekete színén át piros kristályok csillognak, ha rásüt a nap, így értelmét adva a Solar Black színelnevezésnek. Ilyenkor érthető az is, miért piros fonállal varrták a nyerget. A nagy fordulatszámmérő mutatója minden gázadásnál villámgyorsan szalad végig a számokon, ez az erőforrás tetemes lökettérfogata ellenére nem egy lusta óriás, hanem egy hightech telivér.

    Mégsem igényel a kezeléséhez több erőt, mint egy sokkal kisebb motor. Jól kézre áll a kónuszos kormány, a kuplung kis kézerővel működik és jól adagolható, finoman cuppan be az első sebességfokozat. Ugyanilyen finoman indul el a gép, semmi rángatás, alacsony fordulaton lazán lehet vele ballagni, a kimondottan laza és kényelmes testhelyzettel így a lassú flangálás is kellemes üzemmód. Viszont minden lazaságnak és békességnek vége, ha ütközésig merészeljük húzni a gázt. Felüvölt az erőforrás és akármelyik sebességfokozatban hatalmasat ránt a több mint 300 kilós motoron. Igaz, a 200-as gumi nagyon sok erőt tud továbbítani, így hatalmas a gyorsulás, de még ezt a tiszteletet parancsoló papucsot is könnyedén túlforgatja a V4-es elemi ereje. Nakaaki csapata vette magának azt a merészséget, hogy az elektronikus gázzal csak az átmeneteket simította ki, de nem vett el a motor erejéből az alsó sebességfokozatokban, mint a többi mai nagyvasnál. Az egyetlen üröm, hogy alsó fordulatról, kis pillangószelep állásról kissé késleltetve veszi a parancsokat az erőbűvész.


    Lustán halad a forgalom San Diegoból kifelé. Akkor merre van a következő dragstrip? Sajnos ellentétben az első Vmax bemutatójához, most nem kóstolhatunk bele, mit tud nyílt vadászterületén a mindent a gyorsulásnak alárendelő muscle bike. Sebaj, a kaliforniai táj és a kanyargós országutak kárpótolnak, még ha a rend szigorú őrei mindig jelen is vannak, és még a fotózásnál is kihangsúlyozták, hogy aki egykerekezik, vagy gumit éget az aszfaltra, az az őrsön fejezi be a tesztelést. Az élvezetes kanyargás ellen viszont nincs kivetni valójuk.

    Élvezetes kanyargás egy 310 kilós szörnyeteggel? Igen! Mert menet közben teljesen elfelejtjük a súlyát. Viszonylag lapos villaszöge, bőséges utánfutása és hosszú tengelytávja ellenére kimondottan könnyen fordul a Vmax, Nakaaki és csapata nagyon jól eltalálta a súlypont elhelyezését. A jól kézhez álló kormány és a laza testhelyzet is megkönnyíti a dolgot, oly annyira, hogy eleinte inkább arra kell figyelni, hosszú íveken nehogy túlkormányozzuk a Vmaxot. Főleg lassú haladás közben fordul elő, hogy a széles papucson gördülő óriással a kanyar végére sokkal szűkebb íven találjuk magunkat, mint ahova terveztük, tehát amíg megszokjuk, sok figyelmet kíván a pontos irányítása. Viszont még a váltókanyarok is lazán mennek vele, és így a szerpentineken igazán élvezetes motorozást nyújt. Azért szupersport motorokkal mégsem képes szembeszállni, ahhoz túl hamar leérnek a lábtartók, és ha a határokig elmegyünk vele, jól érezhetők a kardánhajtás reakciói is. Annál szórakoztatóbb, mennyire lazán keresztbe lehet állítani a gépet kigyorsításnál. Egy laza csuklómozdulat, és túlforog a hátsó gumi, és nagyon jól kontrollálhatóan húzza maga után a csíkot.

    A teljesség kedvéért megjegyzendő, hogy Jeffry de Vries a sajtóbemutatóra kissé áthangolta a futóművet, tudva, hogy mindenki a gyorsulásra fogja magát rávetni. Így a standard beállításhoz képest a villa és a hátsó rugóstag húzófokozatából ugyanúgy visszavett, mint a hátsó rugóstag előfeszítéséből, és hátul a légnyomásból is csökkentette. Így kevésbé hajlamos a motor az egykerekezéshez, és a hátulján is jobban dolgozik a rugózás és a gumi kipörgés közben, viszont pont ettől jobban is érezhetőek a kardánreakciók. Sajnos ezt csak a teszt végén árulta el, ezért nem maradt már lehetőség a standardbeállítás kipróbálásához.

    A Vmax igazi gyorsulási képességének élvezetéhez annál több. Szinte minden lámpánál akadt valaki, aki erős autóval vagy más motorral kihívóan odaállt, és ilyenkor a vadiúj Vmaxon igen nehéz ellenállni. Egyedül az első néhány méter nehéz, mert túl nagy gáz vagy túl hirtelen bedobott kuplung azonnal túlpörgő hátsó kereket eredményez. És azon a ponton, amikor a kuplungot teljesen elengedjük, az elektronikus gáznak is van egy kissé lépcsős átmenete. Viszont ahogy 3000-től üvöltő szívóhanggal, teli tüdőből előre veti magát ez a hatalmas lövedék, ahogy 6500-nál még egy lapáttal rátesz, az lélegzetelállító. Ilyenkor egyszerűen nincs ellenfele. Aztán végigkapcsoljuk az igaz, a Yamaha szupersport gépeinél valamivel több erőt követelő, de nagyon pontos váltót, és ötödikben lazán végigbarangolunk a tájon. Kényelmesen, hosszan. Így a 250 kilométeres tesztkör olyan gyorsan véget ért, mintha még el sem kezdődött volna.

MOTORREVÜ végkövetkeztetés

Nagyon impozáns az új Vmax ereje és könnyed futóműve, mégis a leg lenyűgözőbb az, ahogy ez a motor egy laza csuklómozdulatra Dr. Jeckylből Mr. Hyde-é és vissza tud változni egyik pillanatról a másikra.



2010-05-07 23:12:41

Nem egyszerű gép! Igazi fapados erőgépnek látszik de tök jó hogy high-tech ez is!

2010-01-28 17:34:29

Láttam ezt a gépet Kunmadarason szerepelni,hát olyan mintha a pokolból jött volna,kegyetlen sördögi szerkezet!!!

2009-12-01 10:18:02

Brutális. Már legalábbis gondolom, kipróbálni még sajna nem volt alkalmam. Tényleg! Olvasói tesztre esetleg egyet???

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha VMAX

údaje

Hengerűrtartalom: 1679 cm3

Max. teljesítmény: 200 LE (147 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 166,8 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 6 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 298 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 VR 18

Gumi hátul: 200/50 VR 18

Tengelytáv: 1700 mm

Hossz: 2395 mm

Végsebeség: 245 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár