hirdetés
2010-02-11 , Írta: Stefan Kaschel, Képek: fact
Bookmark and Share

hirdetés

Nemcsak a válság kirobbanása óta van nehéz helyzetben a Moto Guzzi. Identitásválságban van. Klasszikus vagy modern, sport vagy túra, két vagy négy szelep hengerenként? Vajon képes-e egyértelmű választ adni ezekre a kérdésekre az 1200 Sport 4V?

Bőr vagy textil, verseny vagy túra? Már a megfelelő motorosruha kiválasztása is problémát jelent. Vajon nem degradáló a szűk dresszbe bújtatott terebélyes, hengerenként négyszelepes 1200-asnak, ha komótos túraöltözetet vesz fel hozzá az ember? Vagy: nem túlzott elvárás csak azért térdkoptatós bőrmezt ölteni a jó öreg hűtőbordáshoz, mert immár nem kettő, hanem négy szelep biztosítja benne a gázcserét hengerenként?

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V

Nem egyszerű a döntés. Éppen ezért azt a régi bölcsességet érdemes szem előtt tartani, miszerint inkább elegáns legyen az ember, mint topis. Nem szabad könnyelműen alábecsülni semmilyen alkalmat. Az 1200 Sport 4V egyébként is érdemes rá, hogy kiöltözzenek hozzá. Immár 105 lóerőt ráz ki magából 1151 köbcentis motorja, holott hengerenként kétszelepes korában még csak 95-tel gazdálkodhatott. Azon tény ismeretében, hogy e típus állandó riválisa, a BMW R 1200 R is csupán négy lóerővel izmosabb, bátran kijelenthető, hogy most már egy fajsúlyú vele a Guzzi.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4VAmi pedig a sportosságot illeti, még felül is múlja a bajor gőzöst. Kis kormányidoma, ülésborítása, elülső spoilere és karvastagságú kipufogócsövei jóvoltából álló helyzetben is erőt és lendületet sugároz a külseje. Dinamikus képét két 320 mm átmérőjű első tárcsa teszi teljessé. Némileg ellentmond ennek az a mély, telt morgás, amelynek kíséretében életre kel a 90 fokos hengerszögű, V2-es motor. Ez inkább klasszikus jellegre utal, akárcsak az alapjárati rázkódás. Az, ahogy a motor ütemére vibrálnak a széles csőkormány végei. Aki ismeri a Moto Guzzi bringáit, tudja, hogy ez természetes, aki nem, az könnyen azt hiheti, hogy hirtelen vadidegen kultúrkörbe csöppent. Nem vitás, hengerenként négy szeleppel is úgy vibrál és rázkódik az olasz paripa, ahogy azt kell, de viselkedése még mindig fényévekre van a bajor boxerek szintetikus visszafogottságától, a soros négyhengeres, japán masinákról nem is beszélve.

Sport vagy túra? Nyomaték vagy pörgősség? Funkcionalitás vagy eredetiség? Majd csak néhány kilométert megtéve fogunk választ kapni ezekre a kérdésekre. Előtte legyünk fültanúi, ahogy hosszú úton megvezetve, de csendesen (ez igazi ritkaság manapság) bekattan helyére az egyes sebességfokozat, majd határozottan nekilódul az 1200 köbcentis motor, hogy mély dübörgést hallatva komótosan végigguruljon a sugárúton. Hatásos fellépése könnyen elfeledteti a pilótával, hogy a kiálló hengerek és a felettébb hosszú, 23 literes tank miatt nem tud annyira előrehajolni, mint az adott esetben kívánatos vagy indokolt lenne. Szerencsére ennek itt és most nincs jelentősége. Klakk, klakk, klakk, nem megy 3000 fölé a fordulatszámmérő mutatója. Már elfogytak az áttételek, és igazán elemében van az 1200 köbcentiméteres motor.

De csak a település kijáratáig. Ami azután következik, arra álmában sem számítana az ember. A helységtáblát elhagyva jöhet a sportprogram, lehet gázt adni! És? Nem történik semmi! Pontosabban alig valami. Ahelyett, hogy levetkőzné minden gátlását, és új erőre kapva kilőné előre a Sport 4V-t a hatalmas, archaikus motor, hirtelen kongó üresség, túláradó érdektelenség lesz úrrá rajta. 4000 környékén jön el a mélypont, ahonnan csak nagy nehezen, lépésről lépésre tud kikecmeregni. 4500-as percenkénti fordulat tájékán kezd ismét magára találni, és 5000-nél éri el ismét azt a nyomatékszintet, amivel már 3000-nél is rendelkezett.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V

Aztán, amikor már nem is gondolna rá az ember, újból nagyot változik a helyzet. Körülbelül 5000 fölött hirtelen motolla módjára kezd pörögni a meglehetősen hosszú löketű kéthengeres. Olyan élénkségről tesz tanúbizonyságot, amelynek még se híre, se hamva nem volt ezer fordulattal lejjebb, és önfeledten pörög tovább a névleges teljesítményt rejtő fordulatig (7100/perc), sőt még azon is túl, hogy aztán 8500-nál kifogja a szelet a vitorlájából, és megmentse az összeomlástól a fordulatszám-korlátozó.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V
A műszeregység egyszerre klasszikus és modern, digitális és analóg elemeket is tartalmaz

Az ember ilyenkor értetlenül áll a történtek előtt, és azt kérdezi magától, mi is lehetett ez? Aztán meg azt, vajon miért mindenki a pörgősség szinonimájaként értelmezi a sportosság fogalmát? Miért gondolják azt Mandellóban (vagy az ördög tudja, éppen hol szerelik össze a Guzzikat a rendkívül szertágazó Piaggio-konszernen belül), hogy az utolsó csepp teljesítményt is feltétlenül ki kell csikarni az 1200 köbcentis motorból? Maguk a Metzeler M3 gumik is ezt a törekvést látszanak alátámasztani: minden közlekedési helyzetben kiválóan tapadnak, és önmagukban nem szabnának gátat a kétkerekű bedöntésének.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V
Az 1200 Sport dönthetősége korlátos

Ami gátat szab, az a bal oldalra telepített oldalkitámasztó, amely a Sporton is olyan könnyen leér, mint túraorientált testvérén, a Californián. Alig fekteti meg a pilóta a nagy testet, máris hallja, ahogy köszörülni kezdi az aszfalt a kiálló fémdarabot. Emellett csupán jelentéktelen problémává törpül az a tény, hogy puha csillapítása miatt szinte semennyi visszajelzést nem ad az útról a klasszikus kivitelű teleszkópvilla, és hogy legalább annyira elejét veszi a vakmerő előzéseknek az inaktív ülőhelyzet, mint a feláras ABS a kerekek blokkolásának.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V
Modern a klasszikusban: az ülés alatt találjuk az ABS szabályozóegységét

Akkor tehát mégis inkább túra-, mint sportmotorral van dolgunk. Kétségtelen, hogy futómű-geometriája és ergonómiai adottságai alapján inkább annak illik be ez a Guzzi-típus. Kétszemélyes kirándulásra is nagyszerűen alkalmas, csupán el kell távolítani az utasülésről az azt eltakaró borítást. Hátul is kellően vastag párnázatú és kényelmes ülőalkalmatosság fogadja az embert, az ideális pozíciójú lábtartókról és masszív kapaszkodókról nem is beszélve. Ha nincs utas, akkor csomagszállításban tud jeleskedni az 1200 köbcentis Sport – sok minden belefér a 218 kilós terhelhetőségi keretbe. A hátsó rugóstagok egyetlen mozdulattal hozzáigazíthatók a mindenkori súlyterheléshez. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy tekintélyesen nagy távolság, mintegy 430 kilométer megtételére futja a tankban lévő üzemanyagból, belátható, hogy szinte minden a túracélú használat mellett szól.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V
Praktikus a hátsó rugóstag előfeszítésére szolgáló kézikerék
 
Egyetlen dolog zavaró csupán: folyamatosan dacolnia kell a menetszéllel az egyenes testtartással, erőteljesen széttárt karokkal utazó pilótának. Már csak emiatt is képtelenség tartósan 220-szal száguldani a szép Moto Guzzival, bár stabil egyenesfutása miatt egyébként képes lenne rá.

Van még valami, ami miatt inkább túra-, mint sportmotornak nevezhető az 1200 Sport 4V, ez pedig a hajtás kellemetlen terhelésváltási reakciója. Ha kuplungolás nélkül, gyorsan akarja pakolgatni az ember a sebességfokozatokat, minden egyes kapcsoláskor kénytelen lesz megrázni a fejét, tudniillik a menetiránnyal párhuzamosan álló forgattyús tengely ilyenkor igyekszik oldalra dönteni a motort. Az ilyesminek csak tudatos kuplungmunkával és higgadt, megfontolt sebességváltással lehet elejét venni, ám ez utóbbi távol áll a sportos használattól.

Motorok Moto Guzzi 1200 Sport 4V
A hátsó lámpa kerete régies, de benne LED-ek adják a fényt

Vajon ezzel egyértelműen el is dőlt a dolog? Ha úgy vesszük, igen: nyugodtan otthon lehet hagyni a térdkoptatókat. Ruhából pedig jobb lesz a textil, esetleg a hagyományos bőr. Hengerenként négy szelepe és sportos kiegészítői dacára is minden komoly versenyambíciót mellőző országúti motor az 1200 Sport 4V. Pont emiatt azonban azt kívánná az ember, hogy előnyösebb legyen a motor-karakterisztikája, olyan, amelyik nagyobb nyomatékot mozgósít közepes fordulaton. A hírek szerint már munkába lendültek az olaszok, és ígéretük szerint még az idén előállnak a megoldással. Azt nem tudni, így sikerül-e majd kikecmeregniük a válságból, az viszont biztosra vehető, hogy sokkal határozottabb identitásra tesz majd szert az 1200 Sport – függetlenül attól, hány szelep működik közre benne a gázcserében.

Összegzés:

Quo vadis, Moto Guzzi? Sajnos az 1200 Sport 4V sem képes választ adni a kérdésre. Éppen ellenkezőleg: különböző stílusokat ötvöz, és az igazat megvallva, kissé irritáló benne ez az eklektikus jelleg. Minél hamarabb megoldást kell találnia a gyártónak a motor beállítására és változtatnia kell az ergonómián is. Kimondottan jót tenne vele a V2-es vitathatatlan vonzerejének.

Címkék:  moto guzzi , 1200 , sport 4v , 2009 , teszt


2010-02-24 08:36:48

Okos elgondolás!

2010-02-20 14:56:16

Mert alkoholos italok fogyasztását kiskorúak számára - ők is olvashatják az oldalt! - nem promótálom!
Hát ezért...

2010-02-17 07:54:04

Miért a traubi?

2010-02-16 19:59:04

A Breva 1100 és a Norge1200 nekem is igen bejön, a Griso két Traubi után kifejezetten jól néz ki...

2010-02-15 17:28:11

A képekre kíváncsi vagyok! Nem figyeltem fel különösebben még a Guzzikra, de tény, hogy van amelyik tetszik! Nekem a Griso nagyon bejön.

2010-02-15 14:05:56

Tavaly márciusban sikerült egyet venni. Előtte 1100-es Brevám volt három évig. Ez nagyon más. 17000 km-t tettem meg vele. A tapasztalataim egész másak mint a "BMW" szponzorált tesztelőnek de valószínűleg nagyon csípi a szemüket az év végén a berlini rendőröknek átadott 36 db Guzzi Norge járőrmotor.Jól megy jól kanyarodik jó a fék kényelmes az ülés. DE valóban nem sport motor hanem egy igazi többcélú gép.Kiválóan dobozolható és olyan fenséges a hangja amiről csak álmodni lehet.Lassan itt az idő mozdulni. Akit érdekel szívesen megmutatom neki a gépet valahol motorozás közben.Képek a motorról a Jimy és a Guzzi galériában. Frissek is lesznek egy -két napon belül.

2010-02-14 12:51:04

A blokk az brutális

2010-02-13 23:22:44

Lehet, hogy alkalom adtán erre cserélném a Fazert... Kár, hogy már vagy két esztendeje nem tudnak nálunk egy élő példányt mutatni belőle, tesztútról nem is beszélve...

2010-02-13 20:13:28

Nekem Norge 1200-em van és teljesen odavagyok érte. Ami a cikkben említett hajtás kellemetlen terhelésváltási reakciókat illeti: minden nagy Guzzi ilyen. Keresztben álló hatalmas motor, nagy lendkerékkel. Mindig, amikor visszakapcsolsz és a motor felpörög, akkor balra be kell támasztani

2010-02-13 16:58:39

nekem még mindig nem jönnekbe, de nincs is ezzel semmi baj több jut belöle azoknak akik szeretik

2010-02-13 13:50:58

A Guzzi rajongók,mostanság egész elégedettek lehetnek, mert egyre többet hallani a gyárról manapság! És ez szerintem jó hír!

2010-02-12 12:18:15

A V7 Classic -ot akkor sem tudják felülmúlni. Az egy igazi motorformájú motor. Számomra.

2010-02-12 09:20:59

Nekem az összes Guzzi tetszik. Egyik sem üt, de nagyon szépek.

2010-02-11 20:52:55

Tetszik! Ritkán üt a guzzi, de akkor nagyot!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Guzzi 1200 Sport 4V

údaje

Hengerűrtartalom: 1151 cm3

Max. teljesítmény: 105 LE (77 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 105 Nm 6850/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1485 mm

Hossz: 2200 mm

Moto Guzzi
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár