hirdetés
2006-03-01 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Kemény kalandor A Dakar kalandjának szellemében született, de megnövelt lökettérfogata és ABS rendszere még inkább a nagy túraendurók felé terelik. Mégis: a KTM 990 Adventure mélyen lelkében maradt a kemény terepgép, ami lehagyja a konkurenciát, ahogy vége van az aszfaltnak.

KTM 990 Adventure/S

Az ABS-es verzió - KTM Adventure 990

A tenger fehér hullámokat küld a fekete homokos strand felé. Hogy mekkora erő rejlik ebben a víztömegben, mindig akkor tűnik fel, amikor nekicsapódik egy hullám a tíz évvel ezelőtt, 50 méterre a parttól zátonyra futott Amamrican Star utasszállító hajó roncsának, amitől a hatalmas vasszerkezet minden alkalommal meginog. és rohadó farrésze meghajlik.

A Coninental TKC 80 bütykei belekapaszkodnak a tapadós homokba, a kéthengeres lágyan, de ellenállhatatlanul veszi a gázt, és amitől még egy fél perce féltem, kezd igazi élvezetté válni. Szépen, egyenletesen lehet erőcsúsztatni a vízben, még ha egy kisebb hullám tengelyig emeli a vízszintet, akkor is bombabiztosan, könnyen kezelhetően irányítható a KTM 990 Adventure S változata. Már az ide vezető köves terepszakaszon tisztázódott, hogy ezt a monstrumot könnyebb kezelni a köves terepen, mint a legtöbb egyhengerest. Bevallom, eleinte inkább Fuerteventura versenypályszerűen tapadó aszfaltparadicsomát akartam bemotorozni, a terepszakaszokat ha lehet mellőzni. De ez a motor szinte magától behajt a terepre. Finoman működik az aszfalton, de még nagyobb élvezet vele földutakon és köves csapásokon csörtetni. Könnyedén fordul, mégis bombabiztos az egyenesfutása, kisebb hibákat szinte magától korrigál, és főleg az a hihetetlen lágy gázvétel, amit az új, 999 köbcentiméteres, benzinbefecskendezéses erőforrás produkál, lélegzetelállító. Ugyanez a motor a SuperDuke-ban kőkeményen harap, az Adventure-nél még lágyabb átmeneteket produkál, mint a 950-es, karburátoros változat.

KTM 990 Adventure/S

Az ABS nélküli hard enduro - KTM 990 Adventure S


Nem kis feladat előtt álltak a KTM fejlesztői, amikor meg kellett alkotni a 950 Adventure utódját. Főleg a német piac követelte az ABS-t, a benzinbefecskendezést, az alacsonyabb ülésmagasságot, az Euro 3-as szabály a hármas hatású katalizátort. Sok egyszerre egy kemény vagányként elkönyvelt gyártónak. Befecskendezés, katalizátor, rendben, de ABS? Viszont a Bosch és a Brembo rendszere a Ducatiban bizonyította, hogy lehet igen sportos blokkolásgátolt fékező rendszert készíteni. Sőt, aki túlságosan bízott abban, hogy úgysem fog elcsúszni az első kerék, az rossz esetben orra esett, akkora fékerőt tudott a finoman reagáló rendszer még vízen is produkálni.


A KTM ennek a rendszernek következő generációját használja, ebben egy bukásgátló funkció is be van építve. Ha a hátsókerék szenzor jelzi, hogy a fékerő visszavétele ellenére megáll a hátsó kerék - mert a levegőben van - , miközben az első kerék fékez, akkor visszavesz annak fékerejéből, így megakadályozva az előredőlést. Az soha nem volt kérdéses, hogy az endurón a rendszer legyen lekapcsolható legyen. A kemény terepezők egyszerű kapcsolóval akarták, esetleg a hátsó kereket egyszerűen gombnyomásra menetközben. Mind túl veszélyes, a vásárló elfelejti hogy kikapcsolta, aztán nagyobb a baj, mintha egyáltalán nem lenne - vélték a szakértők, így marad a rendszer, akár a BMW-nél: úgy kapcsoljuk ki, hogy járó motornál legalább három másodpercig megnyomjuk a gombot. Ha levesszük a gyújtást, a rendszer automatikusan ismét bekacsolódik.


KTM 990 Adventure/SKTM 990 Adventure/S


Az S változat nagyon finom erőcsúsztatásokkal irányítható az új, bársonyos gázreakciós, két pillangó szelepes benzinbefecskendezős erőforrásnak köszönhetően


Bevallom, nem igazán bíztam benne, ahogy az utunk azonnal a kanyargós, irtózatosan tapadós aszfalton át vezetett. Nehogy kioldjon erős fékezés közben egy hajtűkanyar előtt! Aztán egy jól belátható szakaszon kipróbáltam, mi történik, ha kioldja a blokkolásgátló a féket.Finoman csökken az erő, finoman pulzál, köze nincs a BMW hirtelen kioldó rendszeréhez. Kis gyakorlattal a fantasztikus csúszáshatárral rendelkező Pirelli Scorpion gumikkal (a TKC 80 csak a strandon próbálható motoron volt, kimondottan erre a terepszakaszra) még pulzáló fékkel, finoman csúszó első kerékkel is be lehetett kanyarodni. Ezt próbálja meg valaki blokkolásgátló nélkül!


De az Adventure sok más mindenből is áll, mint az ABS-ből. Csak épp olyan szokatlan ez egy KTM-en, hogy elvonja a figyelmet a többi részlettől. Pedig van mit élvezni. A bársonyos erőforrás 2500-as fordulattól kezd egyenletesen húzni, 3000 és 5000 között érezhetően erősebb, mint elődje. Igaz, 5000-től még egy lapáttal rátesz, egész fent mégis mintha kicsit hamarabb elunná, mint a 950-es, és főleg a SuperDuke. Ha nagyon hajszálhasogatóak vagyunk, akkor azt is észre vesszük, hogy nagyon alacsony fordulaton, kis gázon van egy fázis, amikor kicsit csuklik, majd hirtelen elindul, de ez olyan marginális, hogy csak görcsösen előadott terepszakaszokon érezzük. Sokkal inkább megmarad az emberben, mennyire egyenletesen tol az erőforrás széles tartományon át, és mennyire finoman kezelhető a kuplung és a váltó.


KTM 990 Adventure/SKTM 990 Adventure/S


Az ülés alatt rejlik az ABS vezérlő egysége, finoman dolgozik. De a legfinomabb mindkét Adventure-rel a vad tájak felkutatása. Mert itt mutatkozik, hogy igazi enduro

 
A futómű is állja a sarat. A szó szoros értelmében. Aszfaltutak alig lehetnek olyan rosszak, hogy ne legyen elegendő a progresszív csillapítású rugózó elemek 210 milliméteres rugóútja. Széles kormányával és kényelmes üléspozíciójával, meg órák hosszat jöhetnének a váltókanyarok, soha nem lehet betelni velük. Könnyedén lehet a nagy KTM-et egyik oldalról a másikra döntögetni. A bekagylósított ülés meg nemcsak álló helyzetben segít a rövidebb lábúaknak, de hosszú úton is kényelmes.


Aztán van még az S változat. Csodálatos kék színben, narancs és fehér Dakar szimbólumokkal. Ezt meghagyták igazi hard enduronak. 35 mm-rel több rugóút elöl/hátul, keskeny, egyenes enduro ülés, és nincs ABS. Az első fékezés ezzel aztán mutatja is, mennyi visszajelzés tűnik el a vezéregységben és a hozzá vezető három méter csőben - még ha az acél sodronyos is. Az S féke sokkal határozottabb nyomásponttal rendelkezik és finomabban adagolható. Viszont az ülésmagasság nem mindenki esete. 180 centis testmagasság alatt csak lábujjhegyen érhető el a talaj, a magasban trónolunk. Innen viszont még kényelmesebb felállni, és még jobban a térdünk közé tudjuk szorítani az egésze állva motorozás közben.


KTM 990 Adventure/S


Aztán tényleg gondoltak az utazókra is. Kiváló az Adventure szélvédelme, és nagyon szolid csomagrendszert építettek hozzá. Mindkét verzióra természetesen felszerelhető. A két oldalon megtölthető, két félből álló tank összesen 22 liter életfontosságú nedűt tud magában tárolni, de ez igen hamar el tud fogyni. A terepezés és a vad szerpentinezés közben a 990-es lazán elfogyasztott tíz liter körül. Szelídebb barangolás viszont hat literrel is elmegy. Avval meg nemcsak Fuerteventurát lehet felkutatni, hanem a legszívesebben az egész világot. Terepszakaszokat természetesen beleértve. Aki szelíden akarja, az Adventure-rel, aki a jó, régi KTM módon, az az S-sel.

Címkék:  ktm , 990 , 990 adventure , adventure


2010-01-31 20:14:04

Remélem több bajod már nem lesz vele és csak a motorozás öröme marad!

2010-01-29 11:31:38

Az előző hozzászólás megtörte a bizalmamat a KTM-el kapcsolatban!

2008-06-24 18:00:23

Kb. 3 hónapja vettem egy ilyen motort, 2 évesen. Nem sokat mentem vele, de az már érződik rajta, hogy sokkal többet tud mint én. A fenti cikk elég jól leírja magát a gépet. Sajnos számomra kissé beárnyékolja a képet a megbízhatatlansága. A korábbi japán motoromat (Yamaha) soha nem kellett tolni. Ezen eddig már tönkre ment a kuplunk hidraulika (szakszervízben sok idő alatt, de nagyon korrekten gariba cserélték), megadta magát végleg a legváratlanabb helyen az akkumlátor (rohadt nehéz volt feltolni füves emelkedőn), most pedig a lánccal akadtak gondok. Nem tudom, hogy a fentiek egyedi esetek -e és egy rosszul karban tartott gépre sikerült szert tennem (gyárban, Ausztriában szervizelték papír szerint), de elégé elvette a kedvemet a narancsos márkától a sok kellemetlenség.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 990 Adventure / S 2006-2008

KTM 990 Adventure

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (78 KW) 8250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 100 Nm 6750/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es úszóágyazású tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 90/80 -21

Gumi hátul: 150/70 -18

Tengelytáv: 1570 mm

Végsebeség: 225 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár