hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A Dominátor

Az FMX-nél azt remélték, hogy végre a neves múltú japán gyár is beszáll a szupermotó piac versenyébe. A tuningolt változat képes erre?

Honda FMX 650 HHT


Mindenki arra számított, hogy a Honda a 650-es piacot támadja, ahova már a másik nagy japán gyár, a Yamaha is beszállt az az XT 660 X-el. A csalódások akkor kezdődtek, amikor kiderült, hogy a nem túl fiatal fejlesztésű Dominator erőforrás került a motorba, az is erejéből vesztve és a gyár nem Supermoto, hanem Funmoto néven szólította. Erre azért fektettek hangsúlyt, mert ők is érezték, hogy csak a 17 colos kerekek és a megjelenés miatt hasonlít egy szupermotóra, de korántsem tudná felvenni a versenyt a konkurenciával motorerőben. Nem szerették volna, ha az erősebbekkel hasonlítgatják össze az FMX-et és negatívan jönne ki, így próbáltak egy saját kategóriát létrehozni. Sokakban merült fel a kérdés, hogy miért hozta magát ennyire kellemetlen helyzetbe a Honda ezzel az erőforrással, mikor van egy ennél sokkal erősebb és legalább ennyire megbízható erőforrásuk, amit az XR 650-ben használnak. A válasz egyszerű, költséghatékonyság. Viszont lehet, hogy többet vesztenek így, mivel emiatt az erőforrás választás miatt talán kevesebbet adnak el, hiába olcsóbb, mint ha a másikat választották volna, ami valamivel drágább lett volna. Valószínű, hogy a cég marketing és piac kutató emberei ezt jobban tudják, így nem az a cikk lényege, hogy mi lett volna ha, hanem az, hogy a jelen helyzettel mit lehet kezdeni, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon.


Honda FMX 650 HHT


Nos, adott a nagyon kellemes és kényelmes ülés, a jól elhelyezett kormány és lábtartó, a relatív sportos megjelenés és a gyengécske, öregecske, de kifejezetten megbízható erőforrás. Nincs min vacilálni, a fejlesztés korát nem lehet változtatni, viszont a teljesítményt igen. Hátha van lehetőség arra, hogy a konkurenciával szembe lehessen szállni. A Honda Hungary is nagyon kíváncsi volt erre, ezért megépítette ezt az erősebb változatot. Természetesen az ésszerűség határain belül tették mindezt, úgy, hogy nem lett a motor hangosabb, tehát nem cseréltek kipufogót, holott ott is van azért fojtás rendesen, de hát léteznek előírások is. Ezért tehát levették a hengert, beletettek egy nagyobb sűrítést eredményező dugattyút, amitől plusz nyomatékot vártak. Ezt követően beletettek egy "hegyesebb" vezérmű tengelyt, ami a hiedelemmel ellentétben a bütykeinél nem hegyesebb, hanem tompább. A két alkatrész optimalizálása érdekében pedig átkarburálták a motort. Ezt a beavatkozást a motor simán elviseli anélkül, hogy csökkenne az élettartama, viszont komoly pluszt kecsegtet.
 

Honda FMX 650 HHT   Honda FMX 650 HHT

Az erőforráson kívülről egyáltalán nem láthatóak a beavatkozás nyomai. A fék alapvetően jó, de érdemes egy keveset foglalkozni vele
 


Honda FMX 650 HHTA várt eredmények nem is maradtak el, amit a grafikonon is láthatunk. Már beindítás után az első kisebb gázfröccsnél lehet érezni, hogy máshogy veszi a lapot az erőforrás, élénkebb a gázreakció valamelyest. Elindulás után ez az érzés tovább fokozódik. Ellentétben a szériával, egyes sebességben komolyabb gáznál önmagától simán emeli az elejét az FMX, és hamarabb leforogja a fokozatot. Másodikba sincs ez másképp, harmadikban viszont már csak az első teleszkóp negatív útját veszi el, azaz kinyúlik teljesen.


Ezt a plusz nyomatékot nem lehet nem észre venni. Ami a maximális fordulatot illeti, ott is történt változás. Miért is igaz, hogy nem befolyásolja az élettartamot? Pont azért, mert ahogy azt a görbe is mutatja, nincs értelme szétforgatni a motort, mivel már kis fordulaton is jól dolgozik, fent már nincs nagy változás. A karburátor behangolása is jóra sikerült, mivel nem igazán lehet lyukat találni a görbében. Hirtelen gázfröccsöknél sem torpan meg a motor egy pillanatig se.




Honda FMX 650 HHT


Akkor mire volt, van ez a beavatkozás kihatással? A futómű könnyedén lépi át ezt az akadályt, tökéletesen el tudja látni a dolgát, nem kell hozzányúlni. A fék viszont már egy más kérdés. Amennyiben csak finoman motorozgat vele az ember városban, észre se lehet venni semmit, viszont ha valaki kanyart kezd el vadászni vele, hisz már a teljesítmény adott ehhez a funkcióhoz, hamar képes felmelegedni és veszít az erelyéből, illetve megváltozik a nyomáspont. Persze teljesen nem lehet elfogyasztani, tehát attól nem kell tartani, hogy egy féktávnál nem lehet megállítani a megvadult gépet, csak számolni kell vele, hogy folyamatosan beljebb fog jönni a kar. Nagy valószínűséggel ez könnyen megoldható probléma, egy egyszerű fékbetét cserével, no meg egy magasabb forráspontú fékolajjal, mivel a tárcsa átmérő adott, akár csak a féknyereg, melynek elegendőnek kell lenni.


A Dirt Bikes véleménye


Az átalakításnak köszönhetően az eddig is kellemesen motorozható gép egy szinttel magasabbra lépett, amivel már eléri, hogy nem kell szégyenben maradni a konkurenciával szemben. Egyenletes, nyomatékos teljesítmény leadása városi és szerpentinen való használatnál egyaránt plusz élvezetekkel szolgál.





Címkék:  honda , fmx 650


2009-07-26 16:35:34

A tesztben írtak hatására én is vettem egy ilyen motort. Nagyon szeretem, de a szalonok (márkaszervízek) "szerelői" nem tudják, hogy pontosan mit, hogy kell csinálni a kit beszerelésekor. A baj az, hogy ők azt hiszik, hogy de... Több ilyen "szakemberrel" beszéltem, majdnem mindegyik másféle okosságot mondott, tehát akkor ??? Szerintem ezért egy áttekintés és beállítás az én gépemre is ráférne.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár