hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Városi vagány Azt gondoltuk, hogy a Harley-Davidson elfeledkezett egyik legkedvesebb család-tagjának születésnapjáról. De kiderült, hogy csak titokzatoskodott, meglepetést akart szerezni.

Harley-Davidson XL 1200 Nightster


Helyszín: Egyesült Államok, Daytona Beach. Idôpont: 2007. március 6., Daytona Bike Week. Végignézek a pálmafákkal szegélyezett, négysávos North Atlantic Avenue-n, majd várakozással eltelve a Harley sajtóközpontjának helyet adó sportcsarnok kijárata felé fordulok, ahonnan éppen kigördül norvég újságíró kollégám a Harley legújabb gépének, egy Nighsternek az ülésében feszítve. Az épületet körülvevô bámészkodók szakértô arccal, de kíváncsian fordulnak felé.

Nem véletlenül, hiszen a Nighster még az amerikaiaknak is újdonság ekkortájt, talán egy hónapja mutatták be Orlandóban a Harley téli dealertalálkozóján. A nagyközönség már hallott róla, de a legtöbben nem látták még Amerikában sem.

Az európai bemutatót jóval megelôzve Paul Buttlernek, a Harley Europe új vezetôjének köszönhetôen két európai újságíró kapott lehetôséget arra, hogy kipróbálja a vadonatúj modellt, és nem máshol, mint a világ legnagyobb motorostalálkozójának, a Daytona Bike Weeknek a keretein belül. Ezzel végre helyükre kerültek a dolgok. Amikor áttekintettük a Harley-Davidson 2007-es modellpalettáját, meglepôdve konstatáltuk, hogy a gyár "megfeledkezett" a Sportster család ötvenéves jubileumáról, márpedig a tradícióinak ápolásáról híres Harley nem éppen arról ismert, hogy kihagyna egy ilyen lehetôséget új modell bemutatására.

Harley-Davidson XL 1200 Nightster



A jubileumra, vagy attól teljesen függetlenül új dolog történt a Sportsterek életében. 2007-tôl ugyanis az összes modell elektromos befecskendezô-rendszert kapott. Ez a lépés elodázhatatlan volt, hiszen az Euro 3-as normát karburátorral már nem tudta volna teljesíteni a nem éppen legfrissebb konstrukciójú blokk.

Az erôforrás tehát ugyan ezúttal is a régi, jól bevált 1200 köbcentis, 45 fokos szögben álló kéthengeres, hengerenként kétszelepes, alulvezérelt V-blokk, újdonság e téren azonban az elektronikus befecskendezés. Nesze neked, tradíció! A Sportster blokk egyébként az elmúlt években folyamatosan kapott egy-két fejlesztést. 2003-tól például gumibakos felfüggesztést, átdolgozott hengerfejet és könnyebb kuplungot, majd 2006-ban aktív szívó- és kipufogórendszert, amely az emissziós értékeken, és a zajkibocsátáson javított.

A Nightster terveit a Willie G. Davidson  felügyelete alatt ténykedô 27 éves Rich Christoph készítette. Saját bevallása szerint tervezés közben állandóan Willie G. kedvenc, 1947-es Knuckle Head bobbere járt az eszében. Szó, mi szó, a bobberség nem egy eleme visszaköszön az új modellen, amely olyan benyomást tesz, mintha egy motorépítô műhelybôl került volna ki.

A "bobber" szó jelentése: vágott végű. Az új Spori - pontosabban Nighti - elöl-hátul vágott lett. Az elsô kerék fölött csak egy egészen kis ívű, rövidre szabott sárvédô díszeleg, amelyet perforált konzol rögzít a villákhoz. A perforáció mint díszítôelem a hajtószíjvédôn is visszaköszön. Tipikusan bobberelem a villaszárak gumiharmonika borítása, amely nemcsak stílusos, de hasznos is, hiszen látványossága mellett védi a teleszkópszár-szimeringeket. A 39 mm-es teleszkópszárakat rövidebbre vették - vele együtt természetesen a hátsó rugós tagot is - hogy kisebb magasságot érjenek el. A negyvenküllôs acélfelnik fekete fényezést kaptak, szinte csoda, hogy nem díszítik ôket a bobberekre jellemzô piros felnicsíkok. A Nightster nem egy eleme egyébként a 883 R-re emlékeztet, hogy csak a tank formáját, a széles dirt track-kormányt, a légszűrôház vagy a "pop up" módon záródó-nyíló olajtartály formáját említsük. Kár is lett volna újakat tervezni, hiszen nagyon egységes hatást keltenek, ráadásul olcsóbb is, ha nem kell mindennek a gyártását elölröl kezdeni.

Harley-Davidson XL 1200 NightsterHarley-Davidson XL 1200 NightsterHarley-Davidson XL 1200 Nightster

 

Valaha a sulycsökkentés célját szolgálta a perforáció, ma dizájnelem. A műszerfal a 883 R-ről jött, a mesés fényezés új. Az indexek áramvonalasan hajlanak hátra

 

A motor formája egyszemélyes ülést kíván, így azt is kapott. Társas élet kizárva, hiszen utaslábtartó sincs. Hogy opcióként kapható lesz-e utasülés és utaslábtartó, az még kérdéses.

A hátsó sárvédô mindössze egy kis prizmát rejt magában. A zárófényeket, vagyis a hátsó lámpát és a féklámpát a két áramvonalasan hátrahajló indexbe integrálták, a rendszámtartó táblát pedig igazi motorépítôs módon balra kitették. Ez persze a szabadság hazájában, Amerikában legális, az európai verzió - bármilyen fájdalmas is lesz számunkra - nagy valószínűséggel hagyományos fényekkel és középre helyezett rendszámtáblával lesz ellátva.

A nagyon formás Nightsternél elsô látásra fel sem tűnik, hogy milyen kompakt gép. Amikor elôször ereszkedik le az ember a 643 mm alacsony ülésre, akkor veszi csak észre, hogy milyen kis motor is az új Spori. A lábtartó természetesen itt is középen található, úgy látszik, ezzel már mindörökre meg kell barátkoznunk, pedig elôrébb és hátrébb  téve is kényelmesebb lenne. A kormány azonban remekül kézre áll, pozíciója leginkább a 883 R-re vagy a Roadsterre emlékeztet.

Harley-Davidson XL 1200 NightsterHarley-Davidson XL 1200 Nightster

A légszűrő fekete érdes bevonatot kapott

Indítózásra azonnal életre kel az immáron hengerenkénti befecskendezéssel itatott V2-es. A legendás ritmusra jár, bár meglehetôsen visszafogott hangerôvel muzsikál. Természetesen érezni a rezgéseit, amelyekbe egyesek kifejezetten szerelmesek, de 2003 óta a rezgések egy része a gumibakos felfüggesztésnek köszönhetôen már nem jut el a vezetôhöz. Tehát szívatóval már nem kell babrálnunk, a motor az elsô pillanattól kezdve egyenletes alapjáraton dohog, és a gázt is azonnal és jól veszi. A régi csukladozás, kehes tüsszentés már a múlté… Szegényebbek lettünk, vagy lett egy jobb motorunk? Nem tartozott egy kicsit az is hozzá?

Hát akkor, kuplung be… jééé, milyen könnyen jár! Ezzel már nem fog a csúcsforgalomban bedurranni az alkar. Egyes… a szokásos zengô csattanással, de könnyen veszi a fokozatot. A további sebességek szinte teljesen csöndben, a bevált hosszú úton kapcsolhatók, jól elkülönülnek egymástól.

Harley-Davidson XL 1200 NightsterTermészetesen már legalulról is nagyon szépen tol az 1200 köbcentis V2-es, és a jól eltalált adagolási térképnek köszönhetôen végig egyenletesen és dinamikusan megy, a gázt finoman, rántás nélkül, de közvetlenül veszi. Gyermekjáték kezelni. Ha nem lenne ilyen erôs, az ember akár a régi 535-ös Viragón is érezhetné magát. Játszi könnyedséggel lehetne vele az autók között lavírozni… ha az itt, Amerikában szokás lenne. A mély üléspozíció még a kis termetű vezetôknek is hatalmas biztonságérzetet adhat. Amikor meg kell állni, az elsô fék jó adagolhatósága tűnik fel, csak semmi erôszakos harapósság, de teljesen ésszerű, elegendô fékhatás mindenféle nagyobb erôkifejtés nélkül. Tökéletesen elegendô… Ha pedig rosszalkodni akar az ember, a hátsó fékbe egy emberesebbet taposva meg is lehet csúsztatni a kereket.

Végre kiérünk a városból, belátható útszakasz, rendôr remélhetôleg sehol, kicsit meghúzzuk, végre valami kis Harley-s hang, 70-es sebesség. Mi??? Ja, persze: mérföld! Tökéletes érzés, lazán suhan a Nighster a Volusialand fáinak egymásra boruló lombalagútja alatt, még állandó gázon sem rángat. Sem nagy, sem kis sebességnél! Hát ide jutottunk! Van olyan japán gép, amely tanulhatna a Harley-tól!Finomságot!

Motoroztunk egy jót a lagúnákkal tagolt szubtropikus erdôk között vezetô remek utakon. A futómű amolyan feszesebb fajta, bár ezen az elsôrendű aszfalton sokat nem tudtunk meg a képességeirôl. Annyit igen, hogy az elsônek nem, a két hátsónak pedig több fokozatban állítható a rugó-elôfeszítése.

Lassan visszaérünk a városba, ahol ugyanolyan otthon érzi magát a Nighster, mint a laza cirkálás során. Szerencsére ma nem kell visszaadnunk, velünk lesz még két napot. Hamar megkedveltem.

Kinézete akár egy városi vagányé, aki csak napnyugta után kerül elô, mert az éjszakai élet az ô világa, menettulajdonságai, kezelhetôsége alapján azonban egy kifejezetten jóindulatú vagány benyomását kelti. Kétféle színben, egy gonoszabban és egy jóindulatúbban kapható: az ezüst-fekete a radikálisabb, a Harley orange-fekete a kedvesebb. E jóindulatú vagányra azonban Európában még várnunk kell egy keveset, érkezése az év második felére tehetô, már a 2008-as modellév egyik tagjaként jön.

Dzseki: Modeka Speedway
Nadrág: Tucano Urbano
Sisak: LEM Progeny flip up

 

Címkék:  harley-davidson , xl 1200 , nightster


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Harley-Davidson XL 1200 Nightster

Harley-Davidson XL 1200 Nightster

údaje

Hengerűrtartalom: 1199,5 cm3

Max. teljesítmény: 55 LE (40 KW) 5000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 107,2 Nm 4000/min-nál

Fék elöl: 292 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 100/90-19

Gumi hátul: 150/80-16

Tengelytáv: 1524 mm

Végsebeség: 158 km/h

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár