hirdetés
2006-12-01 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Gépcsoda Mindössze a két kereke és erôforrása emlékeztet motor-kerékpárra, minden más rajta idegennek, másviláginak hat. Mégis tökéletesen működik.

Bimota Tesi 2D

Vajon működhet ez? A mérnök elôvesz a zsebébôl egy mérôszalagot, majd gondosan végigméri a távolságot a rudazatok mentén, a kormánytól a kerékagyig. "Egyméternyolcvan. Hát…" Majd elkezdi mozgatni, figyeli az ellenállást és a holtjátékot, miközben homlokán egyre kérdôbb ráncok alakulnak ki. 

Ez volt 16 éve. A Bimota megjelentette a Pierluigi Marconi diplomamunkájából fejlesztett, kerékagy-kormányzású Tesinek elsô szériakivitelét. Épp akkor kezdtem újságírói pályafutásomat a német PS magazinnál, és az megkérte az idôközben a Porsche fejlesztési osztályán dolgozó egykori szakújságíró "ikont", Wolfgang Schnepfet, hogy vegye már szemügyre ezt a gépet, és írja meg a véleményét róla. Minden mozdulatát követtem, és minden szavát szivacsként felszívtam. Majd addig nem nyugodtam, míg ki nem próbálhattam a gépcsodát. Némi csalódást okozott, mert amit Schnepf a fotóstúdióban hitetlenül végigmozgatott, az menet közben sem működött igazán meggyôzôen. Túl nagy volt benne a holtjáték, ugyanilyen az elindulási ellenállás, így a finom kormánymozdulatokat pontatlanul továbbította. Olyan volt vele menni, mintha egy hagyományos motoron egyszerre meg lenne szorulva a kormánycsapágy és kilazulva a kerékcsapágy. Egyenesen haladni szinte lehetetlen volt vele.

Bimota Tesi 2DBimota Tesi 2D

A kijelzők olyanok, mintha egy ufóról származnának

Több mint másfél évtizeddel késôbb ugyanilyen hitetlenül álok a Tesi elôtt. Pedig most megmozgatva a kormányt semmi holtjáték nem érezhetô, az ellenállás is eltűnt, érzésre ugyanolyan mozgatni az elejét, mint egy hagyományos motornál.Viszont az elsô és a hátsó légrugóhoz nincs kézikönyv, semmi útmutató vagy gyári beállítási érték. Működhet ez? Mikor lett utoljára beállítva benne a légnyomás? A magyar importôr fôtechnikusa szerint több mint egy fél évvel ezelôtt. A homlokomon a ráncok nemcsak kérdôen, de még inkább aggodalommal mélyülnek. Így menjek vele a Pannonia-Ringen két tucat motoros között, aki mindebbôl semmit sem sejt, és mindezt egy tizenegymilliós motoron, amihez alá kellett írnom, hogy nincs rajta casco és felelek érte?

Bimota Tesi 2DBimota Tesi 2D

A széles és furán kialakított ülés furcsa módon menet közben nem zavaró

Nem éppen bizalommal telve kimegyek, minden kanyarban ott van a para. Semmi gáz. Sem a csuklótól, sem a motortól. Merthogy az olyan nyugalommal teszi a dolgát, mintha gondosan erre a pályára lett volna kifejlesztve. Olyan érzést ad, mint bármelyik finom rugózó elemekkel ellátott, jól behangolt sportmotor. Pontosan oda megy, ahova irányítom, precízen tartja az ívet, sem fékezésnél, sem kigyorsításnál nem jelentkezik nyugtalanság. Lassan kezdek bátrabban fordulni, de a helyzeten semmi nem változik. A már szinte legendásan egyenletes teljesítményleadással rendelkezô ezres Ducati DS erôforrás az idôközben 167 kilóra lefogyasztott Tesiben is példásan viselkedik és megkönnyíti életemet, a futómű ugyanígy teszi a dolgát. Minden egyenetlenséget kivasal, még a 3-as kanyar elôtti, idôközben igen keményen kialakult úthullámot is. Amilyen szokatlanul néz ki ez a gép, olyan megszokottan megy. Az egyetlen, ami megmaradt a régi Tesi idegen tulajdonságaiból, az az, hogy fékezés közben nem süpped be a gép eleje, szépen rugózik tovább, kivasalva minden, a féktávba esô úthullámot.

Bimota Tesi 2DBimota Tesi 2D

A légrugó sokféle módon állítható, és sokáig tartja az  értéket

Bevallom, kicsit megnyugodva jövök le a pályáról, ahogy leintik az edzéscsoportot. Most már semmi ok az aggodalomra, csemegézhetek a motor műszaki finomságain. Ahogy menettulajdonságban ég és föld válassza el a Tesi 2D-t az elsô szériától, úgy küllemben is teljesen megváltozott. Eltűnt róla a burkolat, szabadon rálátni minden egyes mesterien kivitelezett műszaki megoldásra. Az akkori két masszív mart lapból álló omega váz művészien elhelyezett, CNC-mart áttörésein, amelyek hihetetlenül filigránná teszi a masszív tartóegységet. A rajta elhelyezett, szintén kimart, gracilis lábtartókat. A mesterien elhelyezett és kidolgozott himbákat. A végtelenül kígyózó, motor alatt elhelyezett kipufogót. Még a rendszámtáblatartó is kimart alumínium alkatrész. Hogy itt Magyarországon ismerek vagy öt embert, aki az alumíniumtank hegesztését szebben tudta volna kivitelezni, az viszont szinte Bimota-tradíció. Szinte keresôjátékként volt mindig elhelyezve rajtuk egy apróság, ami szemet szúrt a millió tökéletes részlet között.

Bimota Tesi 2D

Ma a Tesi ugyanolyan attrakció, mint megjelenésekor volt. A gyárban, majd magánrajongók kezében, gondos és lelkes fejlesztô-munka révén beérett; zseniális műszaki és optikai szerkesztése idôtálló látványt garantál. Van sok erôsebb motor, gyorsabb motor és tökéletesebb motor. De különlegesebbet még fel kell találni.

 

 

Bimota Tesi 2D - Műszaki adatok

Motor

Lég-/olajhűtésű, négyütemű, kéthengeres V-motor, hengerszög 90 fok. Egy, fogasszíjhajtású, felül fekvô vezérműtengely és két kényszervezérelt szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 45 mm torokátmérôvel, motormenedzsment, kettôs hatású katalizátor, generátor 520 W, akkumulátor 12V/10Ah, önindító.

Furat x löket   94 x 71,5 mm
Lökettérfogat             992 cm3
Sűrítési viszony          10,0 : 1
Névleges teljesítmény            92 LE (68 kW) 8000/min-nál
Max. forgatónyomaték          91 Nm (9,3 mkp) 6000/min-nál

Erôátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus működtetésű, többtárcsás, száraz tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.

Futómű

Mart alumínium omega váz. Elöl kétkarú alumínium zártszelvény lengôvilla, himbarendszerre szerelt, központi légrugós tag, kerékagykormányzás, hátul alumínium zártszelvény lengôvilla, himbarendszerre szerelt, központi légrugós tag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, négydugattyús féknyergekkel, hátul 210 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul        120/130 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 5.50 x 17
Abroncsméret elöl/hátul         120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17

Méret és tömeg

Tengelytáv      1375 mm
Villaszög         66-73 fok
Utánfutás        88-104 mm
Ülésmagasság 820 mm
Teletankolt tömeg      167 kg
Tank    13 l

Ár   11 990 000 Ft (KM Motor)*

Végsebesség            220 km/h

Gyorsulás

0-100 km/h     3,4 s
0-140 km/h     6,1 s
0-200 km/h     15,2 s

Nyomatékrugalmasság

 60-100 km/h           4,0 s
100-140 km/h            4,2 s
140-180 km/h            5,6 s

Tesztfogyasztás       5,2  l/100 km

Ruha: Spidi NRG Pro
Sisak: Osbe X-Race RR Replica Strike
Csizma: Sidi Vertigo Corsa
Kesztyű: Spidi Penta

 

 

Címkék:  bimota , tesi , tesi 2d


2010-01-29 11:29:24

Hát valakinek biztos tetszik ez is,de engem nagyon nem fogott meg!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Bimota Tesi 2D 2007

Bimota Tesi 2D

údaje

Hengerűrtartalom: 992 cm3

Max. teljesítmény: 92 LE (68 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 92 Nm 6300/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1375 mm

Bimota
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár