hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Fényes ragyogás Nem mind arany, ami fénylik - tartja a mondás. A Benelli új Café Racer-e viszont fényesen sikerült

Benelli TnT 1130 Café Racer

Magasított kormány került a Tre-K tetemes fejidoma mögé. A vázat megerősítették, a motort visszafojtották, hogy könnyebben kezelhető és takarékos legyen


Változnak az idők. Három évvel ezelőtt egyik kollégánk még "A befejezetlen" névvel illette a Benelli Tornado Tre-t, mivel a 900-as, bár jó adottságokkal rendelkezett, kidolgozásában még erős hiányosságokat mutatott.

És most, három évvel később? Tulajdonosváltás, jelentős lökettérfogat-növelés 1130 köbcentire, számtalan térképfrissítés és még több optimalizálás után a Benelli a Café Racer-rel egy olyan TnT-utódot alkotott, amely megérdemelten viseli a fenti címet.

Benelli TnT 1130 Café RacerHogy miért? Talán mert a nagyszerű élvezethez és a gyönyörű részletekhez, amelyek egyébként mindig is jellemezték a sajátos vázkoncepciójú 1130-as Triple-t, végre olyan kidolgozás társult, amely bár még mindig nem mintaszerű, de a 3 300 000 forintos árat tekintve legalábbis elfogadható. Így az összbenyomás nem marad el a csak aranyszínben rendelhető Café Racer fényezése mögött.


Hogy mindeközben a jóval a villahíd szintje fölé magasodó kormánycsutkák és a végükön elhelyezett tükrök tetszenek-e az persze ízlés dolga. Működni legalábbis működik a dolog, egyrészt látjuk bennük azt, hogy mi történik a hátunk mögött, másrészt az alapvető ergonómiai szempontoknak is megfelelnek, amelyek a standard TnT-vel szemben inkább enyhén sportosnak nevezhetők. Az üléspozíció összeszedett, mégsem görnyedt, országúton sem nevezhető rossznak, az autópályán pedig egyértelműen előnyös.

A pucér modellek közül legfeljebb a BMW K 1200 R tol ilyen vehemenciával és ugyanakkor ilyen egykedvűséggel, mint a Café Racer. Szintén bámulatos, hogy a karakteres lámpaidom mögött semmiféle turbulenciát nem tapasztaltunk. A jelentős teljesítménytartalékoknak köszönhetően - 130 lóerőt mértünk a kuplungon - még a kifejezetten kényelmesen motorozók is azon kapják magukat, hogy bizony a teljesítményhatárokat feszegetik.

Pedig lehet takarékos üzemmódra is kapcsolni. Gombnyomással aktiválható a jellegmező-változás egyértelműen érezhető, menet közben éppúgy, mint a mérőpadon. A négyhengeres így már éppBenelli TnT 1130 Café RacerBenelli TnT 1130 Café Racer hogy csak 115 lóerőt tud kicsikarni magából. Ami persze nem jelenti azt, hogy a a Triple evvel hirtelen a legtakarékosabb motorok közé tartozik. De azért a 100 km/h-s sebességnél tanúsított 6,2 literes fogyasztás a több mint 7 literrel ellentétben mégiscsak az elfogadható keretek között marad.

Az élvezettel fordított a helyzet. Ez a takarékos üzemmódban is rendkívüli, mivel az erőforrás továbbra is olyan bivalyerősen tolja előre a motort, olyan fickós hangja van, és olyan csodálatosan őröl, mint semmi más.

Az új, teljes mértékben állítható rugózó elemeknek köszönhetően, amelyekkel ezidáig csak sportmotorokban találkozhattunk, a TnT futóműve is kiváló lett. A motor olyan stabil a kanyarban, mintha zsinóron húznák, az első és a hátsó kerék egyaránt csodás visszajelzést ad a pilótának. A kiváló tapadású Dunlop D 208 RR-eken gördülve pedig folyamatosan támadnak még a visszafogott kortársak is.

Mindezek mellett a hozzáértők könnyedén megbékélnek azzal, hogy ez a TnT sem tartozik a legkezesebb motorok közé, vagy hogy nem találnak rajta radiális féknyergeket. Inkább egyszerűen gyönyörködnek a Café Racer ragyogásában.



Utazó hármas

Benelli TnT 1130 Café Racer

Alig került a nagy múltú Benelli gyár a kínai Qianjiang kezébe, máris megjelentek a Milánói Motor Shown egy prototípussal, a Tre-K-val, Adrian Morton legutolsó munkájával, mely röviddel a gyár múlt júniusi csődje előtt született. Mindenki tudtára akarták adni egyértelműen, hogy újra ott vannak a piacon.

Ezt a showbike-ot később egy olasz magazin "letesztelte", de nem engedték őket kanyarodni a motorral, ezért csak egyenes vonalban haladó képek születtek. Ennek legfőbb oka, hogy a prototípus csak a sorozatgyártású Tre-K végleges kinézetét és nem menettulajdonságait hivatott csupán megjeleníteni ezüst és fekete tónusaival és fém-vörös vázával. Mindeközben az igazi Tre-K prototípus (hivatalos nevén Benelli Trekappa, hogy ne keveredjenek vitába a név miatt az amerikai Trek bicikligyárral) egy egész nyarat töltött a Benelli tesztpilótájának, Gianluca Galassonak a garázsában. A 14 000 kilométeres fejlesztési program alatt, saját állítása szerint nagyon fontossá vált számára ez a motor - csakúgy mint a gyár számára, aki ettől a modelltől várja anyagi helyzetének javulását, éppen ezért még 2006-ban 150 motor legyártását tervezi, a 2007 szeptemberében induló szériagyártás előtt. "Ez egy igazi "elviszbárhova" motor lesz, amit könnyebb vezetni az átlagos méretű pilótáknak, mint a Multistrada-t, és erősebb lesz, mint a Yamaha TDM. Az egyetlen motor, ami hasonlít karakterben a Tre-K-hoz, talán a Triumph Tiger; nem azért, mert hengereik száma megegyezik, hanem a jellegük miatt - persze erősebb motorral és könnyebb irányíthatósággal bír majd a Benelli" - mondja Gianluca.

Egy napi kanyargás után Valentino Rossi szülővárosa környékén nyugodtan kijelenthetem, hogy egyetértek öreg barátommal, Gianlucaval. A gyár nem titkolja, hogy a Tiger kategóriájában szeretne magának piaci részesedést nyerni, és hogy a TnT és Tornado modellek mellett egy harmadik Benelli családot készít a Tre-K személyében.

A 205 kilós új modell személyében tényleg egy kilométerfaló, kényelmes motort épített a gyár, mely ugyanazzal az 1130 cm3 -es, háromhengeres motorral készül, mint a TnT-k. Persze a jobb használhatóság érdekében áthangolták, új három az egybe kipufogót, kisebb szívócsatornákat és Euro 3-as károsanyag kibocsátási minősítést kapott. Az eredmény 13 lóerővel kevesebb és rengeteg nyomatékkal több. A legérdekesebb dolog mégis az - mondja a gyár mérnöke -, hogy a fogyasztást 30%-al csökkenteni tudták, köszönhetően a Walbro ECU új térképének és a csökkentett lóerő számnak köszönhetően. "Ezt fontosnak tartjuk egy olyan motor esetében, mellyel a felhasználók hosszú kilométereket túráznak majd" - meséli tovább. A jobb túra-alkalmasság érdekében az utolsó sebességfokozat első fogaskerekét is megtoldották 2 foggal - ettől nyugodtabban jár a motor nagy sebességnél.

A motor csodálatosan nyomatékos, 3000 és 7000 között használja az ember akarva-akaratlanul. A kiegyensúlyozó tengely miatt alig kelt vibrációt a 120 fokos, háromhengeres, és a kuplung és a váltó is finoman, könnyedén jár, ami hasznos a városi forgalomban. Viszont a motor még mindig zajos lassú sebességnél - ám ez ellen nem valószínű, hogy a gyár tesz valamit a közeljövőben -, jobban jársz, ha 80 fölé gyorsítasz és hagyod, hogy a szél zúgása elnyomja a motor kattogását.

A jól bevált Benelli vázat kapta a Tre-K is, de az oldalán megerősítve, és átdolgozva, hogy a motor súlyelosztása 50/50 % legyen a két keréken. A hűtőradiátor a TnT-vel ellentétben a motor elé, hagyományos helyre került. A villaszög 25 fokra, az utánfutás, pedig 110mm-re nőtt a nagyobb stabilitás érdekében. Az 50mm-es Marzocchi első villa - mely nem állítható és a TnT-ről származik - rugóútja 120-ról 150mm-re nőtt. Ezeknek a módosításoknak köszönhetően biztosabbnak és stabilabbnak éreztem a Tre-K-et a TnT-nél, valamint az egész napos út alatt kiderült, hogy mennyire kényelmes motor. A kellemes ülés és üléspozíció miatt a vezető egybeolvad a motorral - bár a lábtartó lehetne egy picit magasabban, mert hamar leér a kanyarban. Az új vázgeometriának köszönhetően a Benelli saját maga rátalál az ívre kanyarban, és a keskenyebb Dunlop hátsó gumival könnyebb is leborítani. Az egyetlen kritika a féket illeti. A 320mm-es Brembo tárcsákba hagyományos, nem radiális négydugattyús fékek harapnának, ha tudnának. Még a pilótát is nehézkesen lassítja nagy sebességről, hát még utassal… A hátsó fék sem túl fényes. A Benelli választhatna másik betéteket és egy új főfékhenger sem jönne rosszul.

De egészében sikerült a Benellinek elérnie a célját, tényleg egy kilométerfaló, mindenes motort épített, amely legalább annyira alkalmas a városba, mint hosszú túrázásokra. Az ára pedig Olaszországban megegyezik a Multistradáéval, sőt, a Triumph Tigernél olcsóbb is!

 

Benelli TnT 1130 Café Racer - Műszaki adatok



Motor

Vízhűtésű, négyütemű, háromhengeres soros motor egy kiegyensúlyozó tengellyel. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés, 53 mm torokátmérővel, motormenedzsment, generátor 550 W, akkumulátor 12V/12Ah, önindító.

Furat x löket 88 x 62 mm
Lökettérfogat 1131 cm3
Sűrítési viszony 11,5:1
Névleges teljesítmény 137 LE (101 kW) 9250/min-nál
Max. forgatónyomaték 117 Nm (11,9 kpm) 6750/min-nál

Erőátvitel

Primerhajtás fogaskerekekkel, hidraulikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal  

Futómű

Acélcső hídváz csavart a alumíniumöntvény lemezekkel. Elöl felfordított teleszkópvilla 50 mm belsőcső átmérővel, hátul térhálós acélcső lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumínium öntvény kerekek.

Rugóút elöl/hátul 120/115 mm
Kerékméret elöl/hátul 3.50 x 17 / 6.00 x 17
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17

Méret és tömeg

Tengelytáv 1419 mm
Villaszög 65,5 fok
Utánfutás 99 mm
Ülésmagasság 820 mm*
Teletankolt tömeg 222 kg*
Tank/tartalék 16/5 L


Mérési eredmények

Gyorsulás:

0-100 km/h 3,3 s
0-140 km/h 5,3 s
0-200 km/h 9,7 s

Nyomatékrugalmasság:

60-100 km/h 3,2 s
100-140 km/h 3,5 s

Végsebesség: 260 km/h 


Ár: 3 300 000 Ft (MBC Kft)

Címkék:  benelli , tnt , tnt café racer


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Benelli TnT 1130 Café Racer

Benelli TnT 1130 Café Racer 2005

údaje

Hengerűrtartalom: 1131 cm3

Max. teljesítmény: 137 LE (101 KW) 9250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 6750/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 x 17

Gumi hátul: 190/50 x 17

Tengelytáv: 1419 mm

Benelli
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár