hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

V(2)áltozások szele

Ha nem is sokszor, de volt már rá példa, hogy különböző gyártók a megszokott egyhengeres terep gépek helyett V erőforrást álmodtak szívnek. Többek közt az Aprilia is, aki ezt már egyszer megtette.

Aprilia SXV 4.5 (5.5)


Ha valaki meghallja az Aprilia márkanevet, mindenki a robogóikra, vagy csodaszép sportmotorjaikra gondol, és csak kevesen vannak, akik terepmotorokra asszociálnának. Valamikor ez nem így volt. Az olasz gyárnak nem most jött a terepezési hóbort, annak idején elég komoly sikereket értek el az off-road szakágakban is. Aztán szakított a szakággal és az aszfalton próbáltak meg bizonyítani, nem kis sikerrel. Hasonló módon, mint ahogy azt most a KTM teszi. Persze az idő minden sebet begyógyít, ráadásul az Aprilia emberei is figyelik a motoreladási statisztikákat és érezték, hogy mekkora szegmens is a terep piac. Lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de a legdinamikusabban fejlődik ez az ág, évről évre hatalmas lépéssekkel halad egyre feljebb az eladási listákon. Talán ez a két indok serkenthette az olasz tervezőket, mikor megálmodták ezt a projektet. A célkitűzésük mindenkép az, hogy visszaszerezzék már kivívott helyüket a terep szakágakban is. A bemutatkozás elég ütősre sikerült, a szupermotó-vb S2-es kategóriájában Jerome Giraudo révén egy világbajnoki címmel nyitottak.


Most viszont itt vannak a már mindenki számára megvásárolható modellek is. Jelenleg a szupermotó és az enduró motorokért lehet hamarosan rohanni a kereskedésekbe, de ha minden jól megy, július környékén a motokrossz gép is debütálni fog. A gépek igazi technikai csemegével kecsegtetnek. Először is, mint az már szóba jött, egy henger helyett kettő feszít a vázban, amikre nem karburátort, hanem befecskendező rendszert csavaroztak. Szintén újítás a szupermotón aszériában is hatalmas hátsó felni, amire 180-as gumit szereltek. De lehetne itt napestig sorolni a finoman kidolgozott és megmunkált elemeket. A gyár a széria 450-es motorra 60 lóerőt és 13.000-es maximális fordulatszámot adott meg. Ez azt jelenti, hogy szinte a teljes magyar szupermoto mezőnynél izmosabb a motor!


Aprilia SXV 4.5 (5.5)Aprilia SXV 4.5 (5.5)
A fék eszement vehemenciával lassít még nagy tempóról is. A digitális óra mindent visszajelez.

 


Szemmel látható volt, hogy bár lámpával és közúti közlekedésre alkalmas elemekkel is ellátták a motort, mégis a versenypályára született. Keskeny ülés, kicsi tank, ami mindössze 130 kilométerig tudja ellátni üzemanyaggal a két 38 mm-es befecskendezőt a 4.5 esetében. (Az 5.5 még ennél is nagyobb, 40 mm-esek). A koncepció az volt, hogy egy olyan sportolásra alkalmas szupermotót alkossanak, melyet nem kell szállítgatni, hanem lábon is meg lehet vele közelíteni egy pályát, ahol üzembiztosan lehet hobbyzni. Két lépcsős verseny csomagot is kínálnak mellé, mellyel a profik is eredményesen versenyezhetnek majd. Amatőr szinten untig elég a felszereltsége, a 320mm-es Braking tárcsa és a 4 dugattyús alul-felül radiális fékrendszer kellően megnyugtató, akár csak a teljes mértékben állítható és személyre szabható futómű. De a profizmus legszembetűnőbb része a már említett hátsó kerék, ami eddig csak a VB-s motorokra volt jellemző. Kezdésre nem is biztos, hogy ez a legalkalmasabb, mert nagy felületen fekszik fel a gumi, ezáltal nehezebb a csúsztatásos technika elsajátítása. Akinek viszont már megy, igazi élményt fog nyújtani a mérhetetlen döntés, tökéletes stabilitás mellett.


Egy elég nehézkes önindítózás után felbőg a gép igen kellemes mély, mégis érces sportmotor hangon. Akuplung holtjátéka kicsit nagy és érdekes, a váltó mégis könnyen veszi a fokozatokat. Az első féktávnál mutatkozik meg, hogy mennyire is precíz és hatékony a fékrendszer.


A motort a megfelelő irányba fordítani már nem annyira egyszerű. A nagyon szűk fordulók nem tartoznak kedvencei közé. Kissé nehézkesen, erőfeszítések árán lehet bepréselni a fordulóba és ott Aprilia SXV 4.5 (5.5)tartani. Mivel ez kompromisszumokon alapszik, így egyértelmű, hogy a nyújtott gyors kanyarokban viszont úgy fekszik, mint egy gyorsasági versenymotor. Az esti beszélgetésnél maga a szupermotó legenda Thierry van den Bosch is azt mesélte, hogy a motor fordulékonyságán dolgoznak, azon szeretnének komolyabb fejlesztést végezni. A szériamotor esetében még ott van a kicsit lágyra hangolt futómű is, ami aszfalton nem az isten bizony, de lehetséges, hogy a terepszakasz megkövetelné. A kuplung a féktávon mutatkozott gyengécskének. A nagy lógás és pontatlan adagolhatóság miatt a csúsztatás elég egyeletlen vele, erre pedig rátesz egy lapáttal a széles, nagy felületen felfekvő hátsó gumi is. Ha az ember kezében már megvan a kellő rutin, hamar meg lehet szokni, és akkor már nem okoz gondot. Sokat lehet segíteni ezen a helyzeten a nagyon komoly fékerővel és pontossággal rendelkező hátsó fékkel, amivel kontrollálható minden.


A gyár véleménye az, hogy amatőr célokra tökéletesen megfelel ez a kuplung is, aki pedig komolyabban szeretné űzni ezt a sportot, az vegye meg a kiegészítő tuning szettet, amiben az öncsúsztató kuplung is benne lesz. Jól átgondolva igazuk is van.



Külön figyelmet kell fordítani a kigyorsításra is. Pontosabban a helyes sebességi fokozat megválasztására. A váltó ugyan tökéletesen van felosztva, viszont a teljesítményleadás sportmotorosra sikerült. Egészen 8000-ig alulmúlja az egyhengeresek nyomatékát, kicsit lomha a motor. Utána viszont megindul, mint egy ágyúgolyó. Valószínűleg komoly szerepet fog kapni az áttételsor megfelelő pályára való alkalmazása. A gázreakcióra nem lehet panasz, minden rezdülésre azonnal reagál, sőt talán egy kicsit túl intenzíven is. Terepezésnél a legkisebb gödörbe menetnél az ember csuklója óhatatlanul is megrántja a markolatot, amire azonnal érkezik a válasz.



Aprilia SXV 4.5 (5.5)
A formavilágára senkinek sem lehet panasza, akár csak a már-már művészien kivitelezett vázra sem

 

Nagyjából ezeket érdemes tudni a 450-es pályán való viselkedéséről. Vegyes érzelmekkel teli motorról van szó. Ellentétben az 550-essel, ami igazi adrenalin bomba és mindenki arcára fülig érő mosolyt csal. Szinte hihetetlen, hogy mekkora különbséget okoz az a plusz 100 köbcenti, no meg a gyár által ígért 10 lóerő. Azt persze nincs értelme taglalni, hogy milyen a fék, kuplung, váz hisz ugyanaz. Viszont a fordulás technikájában és a kanyar előtti szakaszokban mégis máshogy viselkedik. A többlet teljesítmény miatt más fokozatban kell megközelíteni a kanyarokat, sokszor nincs értelme visszaváltogatni, mint a 450-esnél, ezáltal egyenletesebben lehet csúsztatni ugyanazzal a tengelykapcsoló szerkezettel. A kigyorsításnál is ugyanez a helyzet, a nagyobb nyomatéknak köszönhetően a szűk fordulókkal is meg lehet bírkózni, egyszerűen csak rá kell tekerni a gázt, és már szűkíti is a fordulót a hátsó kerék túlpörgetésével. Aztán kicsit beleegyenesítve megtapad a gumi, utána győzzön az ember kapaszkodni, no meg próbálja meg földön tartani az első kereket. Nem is olyan egyszerű feladat.

Egyszerűen lélegzetelállító, hogy a két motor mennyire ég és föld. Ha már utcára is alkalmas motorról van szó, elemezzünk azon is egy kicsit. A kipufogó kellően halk, még éjszaka is lehet vele lakótelepen is közlekedni, anélkül, hogy felébredjen mindenki. A kormány kezelőszervei egyértelműek és funkcionálisak. A kijelzők mindenről informálnak, még a fordulatszámot is visszajelzik, ami terep motornál nem jellemző. Ami viszont a kapcsolók működését illeti, néha meg kellett ismételni a kapcsolgatást, mert nem minden alkalommal vették a parancsot. Ahogy a kulcs forgatását is csak késleltetve érzékelte a motor. Leállítás után még vagy 2-3 ütemet járt. Lehetne még a szőrszálakat hasogatni, de nincs értelme. Vélhetően mindenki aki meglátja, megszereti, aki viszont ki is próbálja, nem akar majd leszállni róla. Valódi élménymotorozásra született.





Hegyi oroszlán


 
 

Aprilia SXV 4.5 (5.5)


Szinte teljes mértékben ellentéte a szupermotónak az RXV, azaz az enduro változat. Minden ami ott előnyként jelentkezett, az komoly hegyi, sőt sziklás terepen igenis hátrány. A 450-es változat kezessége ámulatba ejtő. A lágyra hangolt, nagyon precíz futómű elemek nagyon jól követik le még a legnagyobb útegyenetlenségeket is. A fékek kiválóak, minden helyzetben kellő hatással lassítják a gázadástól megvadult gépet. A kormány, ülés, lábtartó háromszög nagyon gondos tervezés nyomait mutatja. A szupermotónál kisebb hibaként jelentkezett villaszög a terepen sok esetben meredek helyzeteket ment meg. Nagyon jó az egyenesfutás, nem kezd el még nagy sebességnél sem csapkodni a kormány. Az 550-es erőforrással az a legnagyobb probléma, hogy középtartománytól felfelé kezd csak észhez térni igazán, folyamatosan kapcsolgatni kell, ha viszont fordulaton van tartva, olyan vehemenciával indul meg, amit nehéz kontrollálni.








Címkék:  aprilia , sxv 450 , sxv 550


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Aprilia SXV 450

Aprilia SXV 450

údaje

Hengerűrtartalom: 449 cm3

Max. teljesítmény: 60 LE (44 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 42 Nm 8500 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású szimpla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1495 mm

Végsebeség: 183 km/h

Aprilia
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár