hirdetés
2010-08-23 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Bár óriási a kísértés mindenki számára, aki a Fat Boyjal foglalkozik, vagy a Fat Boyról kell írnia, hogy kapcsolatba hozza a Termminátor című filmmel és Arnold Schwarzeneggerrel, mi ezt meghagyjuk azoknak, akiknek nincsen jobb ötletük.

Annál is inkább, hiszen az azóta eltelt közel húsz évben mindketten változtak. Egyikük elvtelenül sokat, másikuk kevesebbet. Schwarzenegger először ellenséges robot volt, majd baráti robotból politikus, sőt kormányzó lett. Egy darabig erősen intoleráns nézeteiről volt híres, legutóbb pedig azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy javaslatot tett a könnyűdrogok legalizálására Kalifornia államban. Persze a megadóztatásuk reményében…

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo
További képek a galériában. Kattintson a képre!

A Fat Boyra ehhez képest az állandóság jelképeként tekinthettünk egészen 2010-ig, amikor ugyan pár dolgot megváltoztattak rajta, mindezzel együtt azért csak önmaga maradt: egy alacsony, hosszú, zömök, erős, jóindulatú fickó.
A változtatások – mint a Harleynál általában – nem dúlták fel azokat az értékeket, amelyekkel megszerezte rajongótáborát, egyfajta ergonómiai és dizájn módosításokban merültek ki.

Mindenekelőtt neve kapott egy Lo(w) – Alacsony – kiegészítő jelzőt. Ezzel gyakorlatilag a dolgok közepébe is vágunk, hiszen ha nem is Nomen est omen (Nevében a végzete), de mindenképpen Nomen est essentia (nevében a lényege). A Fat Boy Lo ülése ugyanis kereken 3 cm-rel alacsonyabb lett, mint az eredeti verzióé. Mindez talán a feminizmus térnyerésének tudható be, vagy annak, hogy gazdasági válságban a Harley-Davidson igyekezett kibővíteni a Fat Boy célcsoportját a 180 cm alatti férfiakkal és a gyengébbik nemmel is.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo
A Fat Boy Lo ülése 3 cm-rel alacsonyabb lett

A fent említettek mellett változtattak a kormány szélességén, ívén és vastagságán, az első és a hátsó ülés párnázatán és formáján, valamint a Dark Custom család sikerén felbuzdulva a motor fényezésén. Több lett a fekete, kevesebb a krómozott, vagy csiszolt alumínium felszín, és több lett az XR1200-nál bemutatott, nem túl szerencsés kályhaezüst is. Ez utóbbi döntését talán nem ártana felülbírálnia a dizájnért felelős részlegnek, legalább is, ami az európai piacot illeti. Az öreg kontinens vásárlói ugyanis érzékenyebbek és könnyebben sorolnak egyes megoldásokat a giccses, vagy gagyi kategóriába, mint a tengerentúli vásárlóközönség. Egy szó, mint száz, a kipufogódobok, a motorblokk, a primer hajtás oldaldeknijei és a hengerfej borításának ezüstfestése mellett még a legodaadóbb Harley fanok sem mennek el szó nélkül, viszont ünneplik a fekete felületek különféle variációit.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Hogy mit jelentettek az ergonómiai változtatások a gyakorlatban, az abban a pillanatban nyilvánvalóvá válik, amint az ember elhelyezkedik a Fat Boy Lo-n és megragadja a kormányszarvakat. Míg a hagyományos magasságú Fat Boy ülésére „ráül” az ember, addig a Lo-ra leereszkedik. Míg a korábbi verziók kormánya szélesen nyúlik a vezető felé egy tacskókormány-szerű ívvel, addig a 2010-es modell laposabb vonalvezetésű és keskenyebb is. A gyár magyarázata szerint a hölgyvásárlók miatt. Ez, a mélyebb üléspozícióval egyetemben azt eredményezi, hogy kissé előre kell dőlnie az embernek, hogy elérje a kormányt. A megváltozott térdszög miatt ráadásul még úgy érzi, hogy a trepnik is előrébb kerültek, nyújtottabb lábbal ül az eddig megszokott, hihetetlenül kényelmes, laza tartás helyett, ugyanakkor valamivel tettre készebb üléspozíciót is eredményeznek a változtatások.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az első pár kilométer után bekanyarodom a parkolóba, hogy diktafonra mondjam frissen szerezett élményeimet. Az állóhelyben járó motor hangjában hiába keresem a legendát, a befecskendező rendszer egyszer s mindenkorra megszűntette a híres szinkópás ütemet, alapjárata immáron unalmasan egyenletes. Hogy a megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak, a kipufogóba, a dobok elé egy ravasz kis szerkezetet, egy elektromosan vezérelt csappantyút szerelt a gyár. Ez alapjáraton és álló motornál nyitva van, ekkor még úgy-ahogy markáns a hangja, a mérési tartományokban a csappantyú zárva van, majd utazósebességnél ismét kinyit, de ez már csak csók egy halottnak, a felejthetetlen hangzás a múlté, maradt helyette a mechanikus zörejek egész sora, meglehetősen hangos őrlés, zúgás, sziszegés – vagy egy kipufogó csere. Körbejárkálom a motort, közben mormogok a szám elé tartott pendrive-ba, amikor észreveszem, hogy a túloldalt a bokrok sötétjében meghúzódó rendőrautóból árgus szemek figyelik ténykedésemet. De nem zavarnak, nem ellenőriznek, ők is inkább a Fat Boy Lo sötét szépségével vannak elfoglalva, mint a félnótás, milliomos alakkal, aki magában beszélve toporog motorja körül.
Visszaereszkedem földfelszín feletti 670 mm-es ülésre, amely egy 81,7 kg-os vezető súlya alatt 619,95 mm-re süllyed (gyári adatok), megnyomom az indítógombot, mire a rendőrök jól láthatóan összerezzenek és a pisztolyuk után kapnak a hatalmas, fémes csattanásra, amely minden indítás akusztikai velejárója.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az egyes fokozatot a jól ismert hangos, de lágy klaaang-gal veszi a váltó, az erőforrás hangja marconábbá válik a kinyíló kipufogó csappantyú hatására, az 1584 cm3-es blokk finom rázkódással, ellenállhatatlanul tolja előre a monstrumot. A vázban mereven rögzített erőforrás rezgéseit kiegyensúlyozó tengelyek tompítják kellemes masszírozássá. Negyven körül vált az ember kettest, igazából talán még eddig sem kellene elforgatni a motort, hiszen már 3500-as percenkénti fordulatszámon leadja129 Nm-es maximális forgatónyomatékát. A gázadásra határozottan, de a legkisebb idegeskedés, rántás nélkül reagál, ami nem csoda, hiszen óriási lendtömeget mozgat meg, ezért itt nincsen helye hektikus rángatózásnak. Városi forgalomban hármasban-négyesben megoldható a legtöbb közlekedési helyzet, a dinamikus utazósebességhez az ötödik fokozat illik, amelyben váltás nélkül intézi az előzéseket akár 60-tól 130-ig. Az andalító, hipnotizáló cruisingoláshoz a hatodik fokozat dukál, amelyet a műszerfalon kigyulladó kis hatos szám jelez. Ekkor a tolóerő töretlen marad, miközben a fordulatszám a pincébe hullik – ez az érzés, a hivatalos kommunikáció szerint 11 %-al forog kevesebbet, mint a 2006 előtti ötsebességes váltóval ellátott gépek. Ez azt jelenti, hogy 120 km/órás sebességnél 3227 helyet 2859-et forog a főtengely percenként. Varázslatos érzés ez a nyomatékból való motorozás!

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

Az abszolút szélvédelem nélküli Fat Boyon az örömmámor 140-ig tart, ennél magasabb sebességnél már izommunkává válik megmaradni az ülésben. Egyenesfutása tökéletes a teljes sebességtartományban, de az első kerék fékezésekor a tesztpéldány kormányán alig észrevehető szitálás ébredt, melynek mértéke nem érte el a zavaró szintet. Ha már fékezésről esett szó: a négydugattyús első fék működtetéséhez határozott kézimunka szükséges, kicsit tompa benyomást kelt, adagolhatóságból példát vehetne kétdugattyús hátsó munkatársától.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

A Fat Boy a testes felépítményhez méltó, masszivitást sugalló 17 colos perforált peremű, teli felniken és 140-es, illetve 200-as gumikon gördül. Ennek megfelelően nem egy fordulékony jószág, de a 200-as hátsó abroncs ellenére sem érzékeny a hosszanti barázdákra. Futóműve nélkülözi az állítási lehetőségeket, de erre nincs is szüksége, a beállítása semleges, nem feszes, nem leng be, észrevétlenül teszi a dolgát. Lassú tempónál a nagy kormányelfordítási szög segíti a manőverezést.
A Fat Boy a szó legjobb értelmében véve vett cruisingolásra termett motor, amelytől azért nem idegenek a rövidebb távú nekirugaszkodások, gyorsulgatások sem. A Lo verzió 3 cm-el alacsonyabb üléséről még a kis termetű riderek talpa is biztonságosan megtámaszkodhat a talajon, mindemellett 180 cm-es magasságommal úgy éreztem, hogy én ehhez a motorhoz alacsony vagyok. A Lo verzió csak a 180 fölöttieknek hozza azt a laza üléspozíciót, amit magasabb rokona. A szűkebb kormány után nyúlva az ember háta egy idő múlva húzódni kezd. Az igazi, laza cirkáló testhelyzethez egy hangyányival hosszabb, jobban a vezető felé hajló kormányra lenne szükség. Amit majd a Fat Boy Lo tulajdonos meg is talál a kiegészítők tárházában.

Motorok Harley-Davidson Fat Boy Lo

A Fat Boy Lo-t elsősorban azoknak ajánljuk, akik nem a legkorszerűbb technikában lelik örömüket, akik szeretik, sőt igénylik a testes motorokat, azoknak, akik nem akarnak egész álló nap nagy sebességgel száguldani, ehelyett a rövidebb nekiiramodásokkal fűszerezett békés bumlizgatást helyezik előtérbe.

És ha valaki égnek zselézett tüskehajjal, napszemüveggel és gorillaálkapoccsal rendelkező terminátor, esetleg terminátorina, akkor mostantól már az sem baj, ha kurta a lába.
De pénze azért legyen…

Kisebb termetűeknek is leér a lábuk róla
Lágy gázreakciók
Kevés váltást igénylő nagy nyomaték
Hangos mechanikai működési zajok
Az oldaltámasz nehezen érhető el a trepnitől
Kicsit rövid kormány
Címkék:  harley-davidson , fat boy lo


2010-10-21 21:22:00

Ha már helyesírást oktatunk, legalább a saját kommentünket olvassuk át a "mehet" gomb lenyomása előtt

Ha fetbojdenszre vagy kíváncsi, keress rá a Pendulum: Slam nevezetű klipjére

2010-10-21 18:07:38

Hja ha már itt vagyok,írok a motorról is!Az elmult4-5 évben nem adott ki a H-D olyan motort,amit nem tudtam volna csorgó nyállal órákig csodálni,szerintem most nagyon ráéreztek,hogy mennyire kell egy motornak modernnek,és klasszikusnak lennie,és rajtuk kivül egyik gyártó sem gyárt hasonlót,sajnos a japánok elmentek egy igen érdekes irányba,klasszikus motorból akarnak modernet csinálni,és nekem az összhatás egyetlen egy távolkeleti gyártónál sem jön be.Azt hiszem ennél a motornál,igaz a képek nem adják vissza,de a mattfekete,és kályhaezüst párosítású kipufogó azzal a rosszvastelepen talált hővédő lemezzel,és vizveteékeknél használatos bilincsekkel talán elmaradhatott volna...Igaz akkor nem lenne mibe belekötni,és vizslatnom kéne még pár órát...

2010-10-21 17:59:58

Mélyen Tisztelt Főszerkesztő Dirketor igezgató Úr!Minden tiszteletem az Öné!De azt nem úgy írják,hogy szervusztok?:o Amúgy azt a fetbojdenszet szivesen megnézném!Mondjuk itt, a videók közt:p

2010-08-28 17:04:28

Ja, az a beceneve. A Golyó...

2010-08-27 23:47:41

Akkor ezután Golyónak hívjuk?

2010-08-27 18:50:28

Szerbusztok!

Lassan véget ér a nyár - állítólag ma este - a motorosok és a többi ember visszatér a nyári lődörgészetből, és ismét nekiül az internetnek. Én is. Ezért volt az ünnepélyes "Szerbusztok" köszöntés. Örömmel látom, hogy a régiek - a Motorrevü fórum alapítói és veteránjai - nem hullottak el a nyár alatt sem képletesen, sem valóságosan. Így legyen ezután is.
A Golyót meg tessék nem cikizni, tök jó fej ember. A Fat Boy cikket kifejezetten feldobta. Hát még, ha táncolni is látnátok...

2010-08-27 17:24:58

A gömb az egy viszonylag tökéletes forma. Mi férfiak szeretjük a gömb alakú dolgokat, pl. mell, Unikumos üveg,

2010-08-26 18:01:07

Golyó?
Inkább gömb!

2010-08-24 21:23:29

Ez a csávó a Golyó, Bamakón is indult. Persze nem motorral, főleg nem ezzel

2010-08-24 21:22:16

Még a motor egész jó is, de ez a csávó rajta.... űáááááá

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Harley-Davidson Fat Boy Special 2010

údaje

Hengerűrtartalom: 1584 cm3

Max. teljesítmény: 75 LE (55 KW) 4750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 127 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 292 mm-es szimpla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 140/75 R 17

Gumi hátul: 200/55 R 17

Tengelytáv: 1638 mm

Végsebeség: 190 km/h

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár