hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A pálya az út A folyamat már ismert, de bevált: elkészíteni egy sikeres versenygumit, majd ezt enyhén módosítva szupersportos utcai gumit kapni. A Metzeler ismét ezt az utat járta.

Metzeler RMetzeler Racetec K3

 
A Metzeler Racetec K3 külsőre és profilmintájában teljesen megegyezik a verseny változattal. A sárga felírat jelzi a különbséget, ami a felépítés és a gumikeverék apró módosításában rejlik


Másfél éve tesztelhettük először a Metzeler akkori vadonatúj, akkoriban a forradalmilag új MIRS gyártási folyamattal készült Racetec versenygumiját a valenciai GP pályán. Mindenki odáig volt tapadásától, könnyű irányíthatóságától, és főleg attól, meddig bírja ez a gumi a pályahajszát. És amikor elkopott, még akkor sem folyamatosan csak keresztbe megy, hanem csak némi vibrációval jelzi, hogy túl van teljesítő képességén. Azután sok versenyző és pályaördög akart ilyen gumit, a baj csak az volt, hogy a Metzeler nem tudott eleget gyártani, amíg nem szereltek fel elegendő MIRS robotot. De ez már a múlté, már több gumi készül MIRS eljárással, aminek az a lényege, hogy a gumi az egész gyártási folyamat alatt a sütőformájában marad, és a komputerizált gyártás nagyon kis szériaszórást enged meg. Mivel a Racetec sok nemzeti bajnokságot nyert azóta, a Metzeler megtette ugyanazt a lépést, mint az elődjénél, a Rennsportnál, és kifejlesztette az utcára is megengedett változatot, amit a K3 feliratról lehet kívülről felismerni.


Mindössze az alsó rétegek merevségén változtattak egy kicsit, és minimálisan módosították a keveréket, többre nem is volt szükség, hogy az utcai követelményeknek - gyors felmelegedés, tapadás esőben, élettartam - megfeleljen a Racetec. A méreteken sem kellett változtatni, a szupersportos utcai motorok ugyanavval mennek, mint versenyváltozataik: elöl 120/70 ZR 17-el, hátul a 600-asok 180/55 ZR 17-el, az ezresek 190/50 ZR 17-el. Más méretben nem is lesz kapható a K3.


Először a Yamaha Fesztiválon, Metzeler Racetec K3Brnoban próbálhattam ki az újdonságot egy 2005-ös évjáratú Yamaha R46-oson - mármint az YZF-R6 Rossi Designon. Nagyon jól harmonizált a gép futóművével, és jól tapadt. Hogy mennyire, arra akkor jöttem rá, amikor egy német Superstock 600-as versenyző 2006-os R6-os versenymotorjával együtt mentem körökön át, és minden csúszkálás nélkül tudtam követni. Aztán ő kezdett el csúszkálni, mert elkopott a gumija, a már eleve nem új K3 még bírta, és nem csökkent a tapadása. A menet után érdekes futási képet mutatott a gumi: szélein mintha átrajzolódott volna a nulla fokos acél öv hosszanti irányú csíkozatja. De ahogy kiderült, evvel a motorral előttem már többen mentek, senki nem tudta megmondani, pontosan hány kört vagy kilométert.


Ezért kaptam egy új garnitúrát, amit tartósteszt Triumph Daytona 675-ösünkre szereltettünk fel, az újabb tesztelésre a Hungaroringen és a Budapest körüli utakon került sor. Kipróbáltam a pályán az utcára ajánlott elöl 2,4, hátul 2,6 bar légnyomással, valamint leeresztett 2,1/2,0 pálya változatban. Előbbi valamivel stabilabb féktávot, de kissé hirtelenebb csúszást eredményezett, de még az is nagyon jól kontrollálható volt. A leeresztett guminyomás mellett nagyon széles tartományban, jól érezhetően csúszik a K3. Tapadásában nem igazán éreztem különbséget egy igazi versenygumival szemben, ehhez tényleges versenykörülmények között kellene nyomulni. Viszont igen meggyőző volt, hogy 15 kör folyamatos, kemény hajtás után sem hagyott alább a tapadás - igaz, a Triumph Daytona 675 eleve igen gumikímélőnek mutatkozott az eddigi tartósteszt során.


Az utcán is jól kezelhetőnek mutatkozott a Racetec, az oda előírt nyomás mellett sem mutatkozik olyan billegősnek, kormánycsapkodásra hajlamosnak, mint általában a versenygumik. Mindössze hideg állapotban hajlamos kicsit beesni a kanyarba, maga a felmelegedési fázisa érezhetően rövidebb, mint a Rennsport Strassénál volt. De azért érezhető, ezért vigyázni kell az első néhány percben. Esőben viszont semmi gond nincs vele, ilyenkor ugyanúgy viselkedik, mint az átlagos utcai gumik. Hogy milyen az élettartama, az majd a tartósteszt folyamán fog kiderülni.


Egyetlen üröm: előreláthatólag augusztus második felétől lesz kapható a Metzeler újdonsága, az első gyártási sorozatot azonnal elkapkodták az importőrök és a hozzánk hasonlóan kíváncsi újságírók.

Címkék:  metzeler , racetec k3 , gumiteszt


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

nincs kép

teszt1212

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár