hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Tartósteszt-motorjainkról 2008/04 A KTM 990 Adventure visszatért a Budapest-Bamako Raliról, amelyen másodszor teljesítette sikeresen a közel 8000 km-es távot.

Tesztnapló 2008/04
A KTM 990 Adventure nagyon jól bírt a sivatagi megpróbáltatásokat

Az idei alkalommal több terepszakaszon vett részt, mint egy évvel korábban. Az idei rali tulajdonképpen olyan volt, mintha tervezett tesztút lett volna, ahol sár kivételével mindenféle talajon kipróbálhattuk képességeit. A Jebel Sahro hágóin zúzalékos, omladékos talajon vágott át, itt szembesültünk azokkal a nehézségekkel, amelyeket a viszonylag nagy testű motor súlya jelent. Ahol képes volt lendületből haladni, ott a relatíve lágy, mégis remekül csillapító futómű minden problémát megoldott, de ahol triálozni kellett a nagyméretű kövek között, ott érződött a felpakolt, megtankolt motor közel 250 kg-os súlya. A sima, homokos szakaszokon volt leginkább elemében, ahol 50 km/órás sebességtől már szinte úszott a talajon, a tevefüves részeken ismét a WP rugóstagok siettek segítségünkre. Ahol már nem sikerült kikerülni az ütős bukkanókat, ott gázzal kellett átvágni rajtuk, ekkor iszonyatos ütéseket kapott a futómű. Azon csodálkoztunk, hogyan bírják a felnik, és a küllők a megpróbáltatásokat.

A szavannás részeken megismétlődött minden, ami addig előfordult: bakhátas, homokos utak, fűcsomókkal tarkított homokos részek, göröngyös, barázdás földterületek, kövek, és faágak. Az egyik reggelen a motor kigyulladt, ugyanis a kipufogókönyök mögött összegyűlő száraz fű lángra lobbant a könyök hőjétől. Az ijedségnél nagyobb bajt nem okozott a rövid intermezzo, pedig a tűz közvetlen közelében futott pár elektromos vezeték, és az üzemanyagcső is.

Az út aszfaltos, könnyebben köves-homokos első felét a KTM első kerekén a gyárilag is ajánlott Scorpionnal tette meg, hátra azonban Metzeler Enduro 3 Saharát tettünk föl. A kemény sivatagi szakaszokra, szavannára a már tavaly is használtan futott Michelin Desert párost használtuk.


Metzeler Enduro 3 Sahara

Az út első, könnyebb szakaszára a Metzeler Enduro 3 Sahara remek választásnak bizonyult. Jól bírta a nagyobb sebességű autópálya szakaszokat, majd jól dönthetőnek, és pontos ívtartónak bizonyult az Atlasz szerpentinjein, jól kapaszkodott a laza, omladékos, köves részen is, és meglepően jól lehetett vele haladni a könnyebb homokos utakon is. Nagyon jó, kettős célú enduróguminak bizonyult.

Tesztnapló 2008/04

Belsőként végig a Metzeller erősített, vastag falú terep tömlőjét használtuk, és valószínűleg ennek is volt betudható, hogy az egész út alatt mindössze egyetlen elsőkerék defekttel akadt dolgunk.

Meglepő volt, hogy a több napon át tomboló homokvihar ellenére sem kellett levegőszűrőt cserélni. Újabban néha ismét előfordulnak behúzott kuplungnál a spontán leállások. A motor kilométerórája 47 600 kilométert mutatott.


Tesztnapló 2008/04
BMW R1200RT

Méltatlanul rövid távokra használjuk, a BMW R1200RT-t. Amint kisüt a nap, rápattanunk és meg sem állunk valamelyik főváros közeli túracélpontunkig. Esztergomról már többször bebizonyosodott, hogy megunhatatlan kirándulóhely, ráadásul legalább két útvonalon meg lehet közelíteni a szerkesztőségből. A bajor bálna meg csak teszi, amit tennie kell, ontja a zenét és a meleget, s persze titkon velünk várja tavaszt, hogy ismét hosszabb utazásokra vigyük, a negyvenezer kilométeres tartósteszt hátralévő hatezer kilométerében.


Tesztnapló 2008/04
Triumph Daytona 675

A Triumph Daytona 675, a sportmotorok téli életritmusa szerint ritkán hagyja el a szerkesztőség garázsát. Több kollégánk közös használata mellett is csupán néhány száz kilométer került bele az elmúlt hónapban, a mindennapi közlekedés során, így műszere most 44916 kilométeren áll. 

 Tesztnapló 2008/04 Tesztnapló 2008/04
A kopott első-, és hátsógumi.

A gép mindkét Pirelli Diablo gumiabroncsai közül a hátsó a szokásos szögletes kopást mutatja, az első pedig a rossz minőségű utak miatt kagylóssá vált a futófelület, ezért kanyarban ellen kell tartani a kormánynak, mert egyébként beesik. A következő szervizlátogatás során mindenképpen új gumikat kap az angol sportgép, és mivel megérkezett a cserealkatrész, megoldódni látszik a hibás kipufogó fojtószelep ügye is.


Tesztnapló 2008/04
Suzuki Bandit 1250 SA

A Suzuki GSF 1250 SA Bandit teljes szervizen esett át február végén. A szokásos karbantartási munkák mellett a kopott gumiabroncsokat és a harmincezer kilométer alatt teljesen elhasználódott lánc szettet is újra cseréltettük. Mivel a korábban használt Dunlop D218-as sportgumik rendkívül gyorsan koptak áttértünk a Bridgestone BT-021-es abroncsaira. Ezek a túrasport kategóriába tartoznak, így némi tapadáskülönbséggel ugyan, de hosszabb futásteljesítményre számíthatunk. A gép első féktárcsáin tapasztalt probléma, vagyis, hogy a belső koszorú néhány tizedmillimétert elmozdult a kopó gyűrűhöz képest, nem okozott fennakadást a motorozásban, de a biztonság kedvéért a Suzuki szakvéleményét kértük. 

Tesztnapló 2008/04
A néhány tizedmilliméter elmozdult féktárcsa

Molnár Péter a Magyar Suzuki ZRt. munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy egyedi jelenségről van szó, melyet vélhetően a gép túlpakolása vagy a fék túlterhelése okozott, ám a különös probléma a menetbiztonságot nem veszélyezteti. Időközben egy olvasónk telefonon jelezte, hogy 1250-es Banditjén hasonló problémát tapasztalt, így tovább vizsgálódunk az ügyben és a fejleményekről rövidesen tájékoztatjuk olvasóinkat.


Tesztnapló 2008/04
A kis CRF nagyon jó benyomásokat keltett

Végre kellemes tavaszias időben is megkergethettük a Honda CRF250R-t, a nyársapáti krosszpályán. A járatást letudva az első pár kör megtétele után azonnal feltűnt a motor ereje és kezessége. A gáz rendkívül precízen adagolható, alsó és felső fordulatszám-tartományban egyaránt, ezért a kanyarokon akár a szokásosnál eggyel nagyobb fokozatban is stabilan átfűzhetjük. Agresszívabb csuklómozdulat esetén kigyorsításnál az első kerék azonnal elemelkedik a talajtól, mindamellett, hogy maximális biztonságban érezhetjük magunkat, ugyanis a teljesítmény-leadás annyira lineáris, hogy nem kell félnünk a hanyatt esés veszélyétől. A jól sikerült vázgeometriának köszönhetően rendkívül fordulékony a CRF, de ez nem ment az egyenesfutás rovására. Egyenlőre a kormány-teleszkóp hatásaiból nem sokat érezni, de a precíz kormánymozdulatok megnehezítésétől való félelmeinket teljes mértékben eloszlatta. A motor egyensúlya tökéletes. Ugratás közben jól kontrollálható, a teleszkópok alapbeállítás mellett is tökéletesen végzik a dolgukat mind a rumplis egyenesekben, mind az ugrásokat követő landolásoknál. Az egyetlen furcsaságot a benzincsap elhelyezése jelentette, ami a 250-es Hondákra jellemzően érthetetlen módon a blokk felé néz, a 450-esen ugyanezt normálisan kifelé szerelik.



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár