hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Erőből hódít

Yamaha FZ1 Fazer


Hogy is volt azokkal a lóerőkkel? Minél több van a motorban annál jobb, vagy azért nem csak ez számít? Először is ezt érdemes eldöntenie annak, aki a Yamaha FZ1 Fazer-rel ismerkedne. Egy ezres sportmotor blokkja nem nagyon tud hibázni, ha második pályafutását egy többcélú utcai motorban teljesíti. Ezt már akkor sejthettük, amikor az FZ1-es két változata az elmúlt év elején megjelent.

Szerkesztőségünk a FZ1 Fazert, vagyis a fejidomos változatot fogta tartóstesztre nyár elején és cseh testvérlapunkkal közösen gyűjtöttünk kilométereket, összesen huszonötezret. Mindenes kétkerekű vált a bivalyerős Yamahából, a szerkesztőségi csapat kedvenc utazómotorja. A bejáratás egy nap alatt sikerült, hála Moldvai Tibornak. Ezután Paulovits Imre ült a nyergében egészen Olaszországig, ahol két motor sajtóbemutatóján vett részt. Bőven volt tehát poggyásza. Ez rögtön két dologra is fényt derített. Egyrészt a Fazer remek autópályagép, és ahol lehetőség van rá, könnyedén tartja a száznyolcvanas tempót körülbelül hét literes fogyasztással. Másrészt méretes puttonnyal sem válik instabillá a gép.

Yamaha FZ1 FazerA hosszú utazások lehetősége miatt úgy gondoltuk, hogy a Yamaha nagyon hamar lefutja majd a teszttávot. Végül nem így történt, mivel cseh kollégáink a motor előre megbeszélt átadása után elveszítették a forgalmi engedélyt, és több hónapig tartott az okmány pótlása. Amikor ez sikerült, ismét miénk lett a Fazer. Tízezer kilométert mutatott a számláló, amikor megkaptam a kulcsait a prágai szerkesztőségben. Mivel a szezon ekkorra gyakorlatilag véget ért sietnem kellett. Egymást követték a hosszú utazások, és nagyon jókat motoroztam a hegyes orrú Yamahával. Hamarosan már nem éreztem fenyegetésnek a bődületes teljesítményt. Megfontolt gázkezeléssel senkit nem érhet kellemetlen meglepetés, de az ezres karaktere elég összetett. Négyezres fordulat alatt szinte semmi nem történik. E fölött jön a kezdetektől ismert lyuk a teljesítmény leadásban, majd a motor a megtorpanás után, előadja amire képes.   

Rövid ismerkedést követően a dél-hollandiai Veghelbe mentem a szürke rakétával. Óvatósan keltem át a napsütötte cseh országon, fölényesen - többször bőven kétszáz fölé gyorsítva - döngettem keresztül a derengő Németországon. Este Belgium, zömében makulátlan és kivilágított sztrádái következtek, és végül az esős, ködös holland autópályák. Majd ugyanez visszafelé. A végén én is tudtam: több mint ezer kilométer egy nap alatt nem jelenthet akadályt. 

Yamaha FZ1 FazerHétköznapok következtek. Rájöttem, hogy városba sok a Yamaha. Sok, mert szélesek a tükrei és a remek hátralátás mellett hátráltatnak a kocsisorok között. Sok, mert erejét csak morzsánként élvezhetem a forgalomban, igaz erről nem a motor tehet. És ugyanitt soknak éreztem a hátsó gumi 190-es szélességét is, amikor szűk utcasarkokon fordultam be, mert a gép nehézkesen találta el az irányt. Kicsit javult a helyzet, amikor fél táv után kicseréltük az elkopott hátsó és vele a még ép első abroncsot egy szett Metzeler Roadtec Z6-osra. Nem sokkal később ismét szervizbe mentünk a kötelező karbantartásokra és kicseréltettük az elhasználódott lánc szettet is. Az alkatrészek korai végét a túlzott feszesség okozhatta. 

 

A gyári Dunlop205-ös gumik féltáv után

Igaz nem kell állandóan használni, de így is feltűnt, hogy a váltóhoz határozott lábat képzeltek a japánok. Viszont ha a pilóta határozott, akkor élhet a motorfék adta lehetőségekkel vagy a kiszámítható és erőteljes fékekkel. Tetszett az is, hogy a futómű elől több paraméterében, hátul pedig előfeszítésébenYamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer állítható. Alapállapotban feszes, így a következő túrán pontosan tájékoztatott az olasz viaduktok dilatációs hézagairól. Százig számoltam. Ezen a hat napos Szicíliai úton egyébként az időjárás tűréséről is számot adhatott a Yamaha, hiszen november közepén itthon enyhe őszi idő volt, az Alpokban fagypont közeli hőmérséklet és szakadó eső, délen viszont nyári meleg. A túra sikerét nagyban segítette az indulás előtt beépített Thermoflash fűthető ruha, amely a blokk veszteséghőjével tartotta bennem a lelket. Húszezer kilométeres óraállásnál extrém futárkodás, még zordabb időjárási tényezők és gyors befejezés, röviden Gróf Miklós következett. Az ésszerű, felfogható teljesítmény híveként ismert kollégánkat több hétre magával ragadta Fazer, így az utolsó kilométerek év végéig összegyűltek.          

 

Az eredeti széles hátsó gumi

A búcsú heteiben kiderült néhány újabb apróság. Az üzemanyagszint mérő a pilóta javára csal. Még bőven lehet menni az FZ1-essel, amikor a szegmensekből álló kijelző már vészesen villog. Néha amúgy sem árt pihenni, mert a kis szélvédő csak a mellkast védi. A vezetőülés kényelmesebb, mint amilyennek tűnik, az utas nyergével kapcsolatban viszont minden balsejtelem megalapozott. Magasan vannak a lábtartók, és a nyereg párnázat is inkább formatervezett, mint célszerű. A tájékozódással este sincs gond, hiszen a jellegzetes dupla fényszórók ereje megfelelő és nem koszolódnak túl gyorsan.

A motor a visszaadás napjára tartogatott még egy meglepetést, hogy teljes pompájában emlékezzem rá. Minden viszontagság, változó sikerrel rögzített csomag, és követhetetlenül tekergő heveder ellenére szinte sértetlen maradt a fényezés. Hiába csiszolta a tanktáska és a puha oldaltáskák alá préselődött homok, a tapinthatóan vastag lakkozás mindenhol ellenállt. Miért fontos ez? Azért mert nagyon sokat ronthatott volna a Fazerről alkotott általánosan jó összképen, ha a teszt végére külsejét megviseli a használat.    

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer

 

A váltó fogaskerekein épphogy látszik csak a használat. A kuplungkosáron felfekvési nyomokat találtunk


A blokk szétszedése során tapasztaltak megfeleltek annak, amit a motor külleme sugallt, vagyis újszerű állapotokat találtunk. A hengersor levételekor az összes henger hasonló képet mutatott, a gyári hónolási nyomok körben és egyenletesen látszottak, kopásnak nyoma sem volt, sőt még a használat sem nagyon látszott rajtuk. A hengerek méretei gyári értéken voltak. A dugattyúk szemrevételezéskor feltűnően sok kokszlerakódást találtunk, a lerakódás mértéke nem volt egyforma a négy dugattyún. Ami a dugattyúk kopásait illeti, elhasználódást nem tapasztaltunk, mindegyik gyári beépítési méreten volt. Hasonlóan jó értékekkel szembesültünk a dugattyúgyűrűk vizsgálatakor is. A kompressziógyűrű beépítési mérete 0.15-0.25. mm, határérték 0.50 mm, az általunk mért értékek 0.18-0.22 mm közöttiek, a lehúzó gyűrű beépítési mérete 0.3-0.45 mm, határérték 0.80 mm, az általunk mért értékek 0.38-0.40 mm közöttiek, az áteresztőgyűrű beépítési mérete 0.10-0.40 mm, az általunk mért érték 0.30 mm között voltak. Hasonló volt a helyzet dugattyúgyűrűknek a horonyba való illeszkedésénél is, ahol a kompressziógyűrű-horony távolság gyári értéke 0.030-0.065 mm, határérték 0.115 mm, az általunk mért értékek 0.040-0.045 mm közöttiek, az olajlehúzógyűrű-horony távolság gyári értéke 0.020-0.055 mm, határérték 0.115 mm, az általunk mértértékek 0.03-0.04 mm közöttiek.

A hajtókarok csapágyain egészen kis igénybevételi nyomok árulkodtak a használatról, a csapszegek átmérőjének gyári értéke 16.991-17.000 mm, határérték 16.971 mm, az általunk mért értékek 16.980-16.990 között voltak. A főtengely csapágyainál csak egy kis fényesedés volt látható.

A kipufogó oldali vezérműtengely úgy nézett ki, mintha akkor bontottuk volna le róla a csomagolást. Bütykei tökéletesen újszerű állapotot mutattak, a csapágyakon mindössze annyi látszott, hogy nem újak. A szívóoldali vezérműtengely nem volt annyira makulátlan, mint a párja, a bütykök lefutó oldalán kis fényesedés látszott, de a cementálás ép volt. A csapágyak helyei kissé jobban megkoptak, mint a kipufogó oldali tengely esetében.


Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer

Szép ötszelepes hengerfej jelentős kokszlerakódásokkal, ami a szelepen is mutatkozik ennek ellenére jól zárt


A szívószelepek bütyökmagasságának gyári értéke 32.5-32.6 mm, határérték 32.4 mm, az általunk mért értékek 32.48-32.50 mm közöttiek, a kipufogószelepek bütyökmagasságának gyári értéke 30.70-30.80 mm, határérték 30.60 mm, az általunk mért értékek 30.73-30.72 mm között voltak.

A hengerfejben meglehetősen erős kokszosodást találtunk, a kép megfelelt a dugattyúk által nyújtott képnek. A szelepülékek sértetlenek voltak, kifúvás, vagy beverődés nem látszott rajtuk, bár az egyik henger egyik kipufogószelepének üléke erősen kokszosodott. A hengerfej, és a dugattyúk állapotából következően a szelepek is kokszosak voltak.

A váltó tengelyei újszerűek, a fogaskerekek fogai tökéletesek, a fogaskerék körmei és ablakai úgyszintén, kopásnak nyomát sem látni. A léptetővillák végei szintén újszerűek, egyikükön egészen kis használati nyomokat észleltünk.

A kuplungkosáron a lamellák felfekvési helyei látszottak, beverődés nem tapasztalható. A lamellák gyári értékei 2.9-3.1 mm, határérték 2.8 mm, az általunk mért értékek 3.00-3.10 mm között álltak, a fém súrlódó betétek nem vetemedtek, és nem színeződtek el, ami a kíméletes bánásmódról árulkodik. A kormánynyak-csapágyakon tiszta zsír állt, tehát sem eső, sem pedig mosás nem távolította el a kenőanyagot. A kuplung bovden nem szőrösödött ki, jó állapotú, a lánckerekek szintén, bár egyszer már voltak cserélve a tartósteszt során. Az első és hátsó fékbetétek szintén kifogástalan állapotúak.



Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer

 

A váltó kukactengelye is jól viselte a teszttávot, a főtengelyen pedig jelentéktelen kopásnyomokat találunk



Végezetül a váz struktúrszinter-szerű bevonata sehol nem kopott meg, kidörzsölés nyoma sem az ülés alatt, sem a vezetékek mentén nem volt látható, tehát kifejezetten jó minőség benyomását kelti. Az újabb generációs 1000-es Fazer semmivel nem lett rosszabb, mint elődje volt. Az inkább középső fordulatszám tartománytól eleven blokk rendkívül strapabírónak tűnik a 25 000 km-es teszttáv után. A szétszerelés során mindenhol újszerű állapotokkal találkoztunk, az egyetlen említésre méltó apróság a hengerfej, a dugattyúk és a szelepek erős kokszosodása volt.


Surányi Zoltán, a Yamaha Hungária szerelője a Fazerről

Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer
Az ezres Fazer tapasztalataink szerint semmivel nem rosszabb elődjénél. Az R1-esből származó blokkot kissé az utcai igénybevételhez hangolták, tehát alul, és a középső tartományban erős. A blokk igen jól sikerült konstrukció, a szervizben eddig komoly műszaki problémával nem találkoztunk, jószerével csak az intervallumszervizekre hozzák be műhelyünkbe gépeiket a tulajdonosok. Természetesen itt is ügyelni kell a megfelelő olajszintre, és a rendszeres lég-, illetve olajszűrő cserékre.
Ezeken kívül csak a láncápolással, és guminyomás ellenőrzésével kell foglalkoznia a Fazer gazdájának.



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ1

Yamaha FZ1

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 150 LE (110 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 190/50 - 17

Tengelytáv: 1460 mm

Hossz: 2140 mm

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár