hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Száz szófogadó ló

Huszonötezer kilométeres tartóstesztünk végén, a motor szétszerelésekor kaptunk választ az FZ6-ossal kapcsolatos kérdéseinkre.

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2


Véget ért a Yamaha Fazer 600 S2 hosszú távú próbája. Bayer Petra az elejétől szorgosan gyűjtötte a kilométereket és csak esetenként ült más a gép nyergébe. Egyetlen hölgytesztelőnk havonta új túraötlettel és/vagy beszámolókkal érkezett a szerkesztősébe, sőt a mindennapi közlekedést is az óceánkék motorral oldotta meg. Az FZ6-os pályafutásának elején Lövey Ádám, Paulovits Imre és Zách Dániel is megtettek néhány hazai, illetve külföldi túrát a Yamahával, de egy ponton túl Petra és a száz lóerős naked bike már elválaszthatatlanok voltak, persze senki nem bánta, hogy a magyar motorkerékpár piac kompakt sztárjának nyergében a befejezésig tartó nőuralom bontakozott ki.

A Motorrevü csapata számára egyértelművé vált, téved aki nem bízna egy száztagú ménest a gyengébbik nem képviselőjére, és az is bebizonyosodott, hogy még a sokat próbált sportmotor rajongók, valamint a nagyobb motorokat preferáló túrázó is örömét lelheti egy fordulatszámbarát hatszázasban. Minden csak a helyes megközelítésen múlik.

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2

A 2004-ben bemutatott, majd erre az évre több ponton átdolgozott FZ6 modellcsalád megjelenésekor sportos karakterével és attraktív megjelenésével hívta fel magára a figyelmet. Az újhullámos Yamahák fizikai méretei elmaradnak a régi FZS 600-asokétól, az R6-ostól örökölt blokk elsősorban csúcsteljesítményével és nem elsöprő nyomatékával hódít, de az időközi modellfrissítés hatására a nyereg kényelmesebb lett, a négyhengeres pedig valamivel több tolóerőt produkál közepes fordulatszámon, mint a korábbi évjáratok. A blokk bovdenes kuplungja már a kezdetektől bizonytalanul működött, egy ideig csak a kötés-oldás határt volt nehéz megtalálni a karral, később viszont nehézkessé vált a tengelykapcsoló adagolása, így aki nem szokta meg a Fazer e gyengeségét, azt bosszanthatta a jelenség.
 

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2Több külföldi utazás tapasztalata, hogy néhány trükkel ideális utazómotor válhat a kis Fazerből, szélvédelme autópálya tempónál még jó, igaz a blokk magas frekvenciás rezgései százharmincas tempónál összekuszálják az amúgy könnyen állítható visszapillantó tükrök képét. Utasszállítás idejére mindenképpen át kell állítani a fényszórók terítési szintjét, hiszen a hátsó rugóstag annyira összeülhet, hogy az alapállapotban hagyott első lámpa a szembejövők szemébe és nem az útra világít. Tehát indulás előtt rugóstag feszítés és fényszóró állítás, de csak szerszámokkal, illetve a fejidom kismértékű megbontása után. A gép átlagfogyasztása sebességtől függően öt-hat liter volt és rendszeres autópálya használat mellett tizenhétezer hosszú kilométert bírt a Bridgestone hátsó abroncs.

Meglepetések és leállást eredményező műszaki hibák nélkül érkezett meg a Yamaha Hungária műhelyébe a Fazer. Persze az első, amit kerestünk, ahogy megpillantottuk a széttárt motorblokkot, a kuplung rakoncátlanságának oka volt. A bovden és a kiemelő mechanizmus teljesen hibátlan volt, a kuplungagy és a kosár is csak minimális beütődési nyomokat mutatott. Viszont a legfelső kuplung lamella teljesen el volt színeződve, ugyanígy az alatta lévő betét is. A második lamellán már csak minimális elszíneződés látszódott, az alatta lévő betétek és lamellák hibátlanok voltak. Az első lamella közelebbi vizsgálata arra is fényt derített, hogy kúposan elhajlott, így tányérrugóként hatott a kuplungra. Ez magyarázza, miért volt olyan nehezen adagolható a tengelykapcsoló. Viszont még az elszíneződött betétnek is meg volt a beépítési vastagsága, a kuplungban mindössze a legfelső lamellát kell tehát kicserélni, és innentől minden bizonnyal hibátlanul működik.

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2
Elszíneződtek a kuplung nyomólapjai. A legfelsőt komoly hőterhelés érte.

Annál hibátlanabbnak mutatkozott a váltó. Az összes fogaskerék és a kukactengely teljesen újszerű volt, a váltóvillákon csak minimális dörzsölési nyom látszott. Ugyanígy a vezérműtengelyek is teljesen új benyomást keltettek. 

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2
A vezérműtengelyek felületein a használat nyomai is alig láthatók.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Viszont a főtengely és a hajtókarok siklócsapágyának csészéin egytől egyig egy-egy kifényesedett pont mutatkozott.

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2

A főtengely és a hajtókarok siklócsapágyain kifényesedési pontok láthatók.


Nagyon szép volt az égésterek képe. Csak minimális lerakódás volt a hengerfejekben és a dugattyúfenekeken. Itt látszott, hogy a motor egy túrával, és nem városi közlekedéssel fejezte be a tesztet, és hogy az Euro 3-as szabály szerinti befecskendezők tényleg nagyon tiszta égést eredményeznek. A szelepek és szelepfészkek szintén semmi lerakódást vagy beégést nem mutattak, és az összes szelep tökéletesen zárt. 

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2

Csupán elenyésző lerakódás a szelepeken és a szelepfészkeken, mivel a Fazer túrán tette meg a szétszedés utolsó kilométereit.


A dugattyúpalástokon csak minimális billenési nyomok látszódtak, a hengerekben pedig még jól látszódtak a hónolási nyomok. Viszont az egyik hengerben egy jól látható és érezhető, hosszanti karcolás húzódott. Érdekes módon a dugattyún nem látszódott az "ellendarab".

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2

Húzásnyomot hagyott valami az egyik hengerben, de a jelenség ártalmatlan.


A motor tehát néhány meglepő jelenségen kívül nagyon jól bírta a távot. A futómű ugyanígy, sem a lakk, sem a szinterezés nem kopott sehol, a féktárcsák elöl maximum 12 század millimétert, hátul 0,2 mm-t koptak. A gyári gumik után felszerelt Metzeler Roadtec Z6-os abroncsok szinte örökéletűnek mondhatók a női kézben. 8000 kilométer után elöl még 4,8, hátul 5,2 mm volt a maradék profilmélység!

Egy deformált kuplung lamella, néhány meglepő, apróbb kopás, viszont nagyon megbízható járás, sokoldalúság és főleg élvezet. A 600-as Fazer legújabb évjárata tovább folytatja a típus eddigi tradícióját. És ez pont így jó.
 
Műhelytapasztalatok

Tartósteszt - szétszerelés: Yamaha FZ6 Fazer S2

Nádor István, a Yamaha Motor Hungária szerviz vezetője…
 
… a kuplung kopásáról
 
Hasonló esetet tapasztaltunk már R1-esnél és R6-osnál. Az egész azzal kezdődik, hogy az eredeti olaj úgy összetapasztja a kuplunglamellákat és betéteket, hogy csak a legfelső nyit ki. Mivel csak ez dolgozik, itt rengeteg hő termelődik, és ezáltal elvetemedik a lamella. Ebben az esetben kúpos lett, úgy hatott, mint egy tányérrugó, és így csak teljesen húzott kuplungnál oldott ki teljesen, beeresztésnél meg nehéz adagolást eredményezett. Amikor ezt a többi esetben észrevettük, lemostuk az olajt a lamellákról és betétekről, ezután hibátlanul működött. Ennél a motornál a legfelső lamellát ki kell cserélni.
 
… a siklócsapágyak pontszerű kopásokról
 
Ez gyártási pontatlanság. Nem tökéletesen kerek a felület, így ahol betüremkedik, az üzemelés visszakoptatja teljesen körkörösre. Látványos, de ebben az esetben teljesen veszélytelen.
 
… a hengerfal hosszanti karcolásról
 
Mivel a dugattyún nem látszik semmi, és a karcolás széle viszonylag tompa, ezt a kopást valószínűleg egy sorja okozhatta vagy a legelső indításnál, vagy egészen a bejáratási idő elején.
 
… a motorblokk általános jó állapotáról
 
Lehet látni, hogy szakszerűen lett kezelve és hidegen mindig kímélve volt. Ilyenkor marad ilyen szép a motor belseje.
 
… más tapasztalatok az FZ6 Fazer S2-vel
 
Igaz, új típus, de mivel nem sokban különbözik elődjétől, kiforrotnak mondható. Típushibával nem találkoztunk. Viszont annak ellenére, hogy a gyár felemelte a szervizintervallumokat 10 000 kilométerre, mi javasoljuk, hogy továbbra is 6000 kilométerenként szervizeljék a 600-asokat. Az olajak és a belső alkatrészek nem változtak attól az évjárattól, amikor a gyár megemelte az intervallumokat. Ezért biztos, hogy tovább fog élni egy ilyen motor, ha 6000 kilométerenként szervizelik.



Alaktrészkopás (az összes adat mm-ben)

Alkatrész mért érték beépítési méret kopáshatár
Hengerek 65,5 65,500 - 65,510 65,56
Dugattyúk 65,480 - 65,490 65,475 - 65,490 65,46
Dugattyúgyűrű rés - első gyűrű  0,30 - 0,35 0,25 - 0,35 0,6
Dugattyúgyűrű rés - második gyűrű  0,65 - 0,70 0,70 - 0,80 1,15
Vezérműtengely a bütyök csúcsán szívó 32,46 - 32,48 32,45 - 32,55 32,4
Vezérműtengely a bütyök csúcsán kipufogó 32,46 - 32,48 32,45 - 32,55 32,4
Szabad hossz belső szeleprugó szívó 36,44 - 36,51 37,04 35,2
Szabad hossz külső szeleprugó szívó 38,02 - 38,16 38,4 36,5
Kuplungbetét vastagság 3,05 - 3,08 2,92 - 3,08 2,8
Kuplungrugók szabad hossza  54,27 - 54,88 55 52,3




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

nincs kép

Yamaha FZ6 / Fazer

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (73 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 62,8 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 298 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70-ZR17

Gumi hátul: 180/55-ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Végsebeség: 235/242 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár