hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Koreai könnyedség

Hyosung GV 250 Aquila

Rekord hosszúságúra nyúlt tartóstesztet tudhat maga mögött a Hyosung GV250 Aquila.  

A tavalyi év tavaszán Lengyelországban megkezdett alapos próba, a Motorrevü és testvérlapjának közös erőfeszítése ellenére csak idén ősszel ért véget.

Pályafutásának kezdetén, lengyel kollegáink használták a koreai motort. A kompakt és alacsony építésű Hyosung jó benyomást keltett mindenkiben, aki ráült, hiszen megbízhatóan és majdnem eseménytelenül teltek az ismerkedés hete. Ötezer-hatszáz kilométernél, egy kirándulás közben váratlanul megállt a motor. Még az út széli vizsgálódás közben kiderült, hogy egy elektromos kábel dörzsölődött ki, vélhetően a rossz elvezetés miatt. Megszűnt a töltés, lemerült az akkumulátor. Mivel 2005 nyár végén még a teszttáv fele is nagyon messze volt, Paulovits Imre kezébe vette az ügyet és a Hyosung kulcsait, hogy a kettőötvenes cruiserrel szelje át a Magas-Tátrát. Meglepetésére a hegyi környezet ellenére is kellemes útitársra lelt a GV 250-esben. A motor pörgési kedve, és széles fordulatszám-tartományban használható teljesítménye 110-120 kilométeres utazósebességet tett lehetővé még a hegyekben is, ami igen szép eredmény ebben a kategóriában. A példásan működő custom bike ráadásul kényelmes is, a vezető testtartása egyenes, sem a kormány, sem a lábtartók nincsenek túlságosan elől. Ezért bebizonyosodott, hogy tényleg nem lehetetlen vele egy hosszabb túra.

Hyosung GV 250 Aquila

Magyarországon végre kezdtek felgyorsulni a Hyosung körüli események, amikor a motort a megfelelő kezekbe, egy hölgy munkatársunknak adtuk oda. Pozsgai Szilvia nagyra értékelte a könnyű kis gép kezelhetőségét, és rövid próbamotorozás után először Bécsbe, majd Brno-ba látogatott vele. Tízezer megtett kilométerrel a háta mögött ismét a Tátra lankái felé vette az irányt a GV 250-es. Tesztelője a motor számára ismerős terepen tapasztalta a második komolyabb hibajelenséget. Súlyos mechanikus problémára gyanakodtunk ismét, mivel nem lehetett sebességet váltani. Végül kiderült, hogy a kettőötvenes szerencsés csillagzat alatt született, hiszen csak az első lánckerék rögzítő anyájának lelazulása okozta a hibát, amely így percek alatt megoldódott és a gép saját lábán folytatta a hegyi kirándulást, majd a Moldvai család bebarangolta vele az őszi Magyarországot, náluk töltötte a telet - a garázsban.

Tavasszal folytatta útját, a 2006-os szezont motorozásra éhes kollégánk, Kovács Patrik alatt kezdte a GV 250-es. Ifjú szerzőnk a fagyos idő miatt a főváros környékén barangolt a motorral. Áprilisban, a hőmérséklet emelkedésével jöttek az újabb túraötletek. A dél-koreai gép országjárásra indult, és néhány nap alatt kétezer-hétszáz kilométer került az órájába minden fennakadás nélkül. Viszont amit eleinte a hidegebb időjárásra fogtunk, az a nyár jövetelével sem változott: az alapos bemelegítés ellenére, közepes fordulatszámon - 4500 és 5500 között - nem húzott rendesen a motor, majd hirtelen meglódult, mintha csak tüsszentéssel fejezné ki nemtetszését. Ez ugyan nem tette használhatatlanná, de elveszett vele eredeti kiegyensúlyozottsága. Innentől kezdve cruiserre nagyon nem illő módon mindig pörgetni kellett. És ezt a szervizben utánkarburálással sem tudták megszüntetni. További apró kellemetlenséget jelentett az indexkapcsoló pontatlansága, vagyis, hogy balra csak nehezen jelzett, majd irányjelzés után nehezen lehetett rajta megtalálni a középállást. Tizenötezer kilométerhez érve már nem halogathattuk tovább a megnyúlt és ropogó hangot hallató meghajtólánc cseréjét.

Hyosung GV 250 Aquila

Aztán jött egy kimondottan kellemetlen esemény - a szó szoros értelmében. Paulovits Imre elesett vele a Hajógyári szigetre vezető K-híd használaton kívüli vasúti sínein. A balesetben néhány apróbb, de nem elhanyagolható sérülést szenvedett a motor: letörött a kuplung armatúra és elgörbült a lábtartó. A tanulság: a vágány mellett még akkor is vigyázni kell, ha az ember tapasztalt motoros.

A gyári gumiabroncsok minden bizonnyal kibírták volna a 25 000 kilométeres teszttávot, de mivel a lengyel Continental képviselet még a teszt kezdetén felajánlott hozzá egy garnitúra Contiblitz abroncsot, a kuplungarmatúra és néhány apróbb alkatrész cseréje után az új gumikkal folytathatta a tesztet a bordó törpecirkáló. Illetve csak folytatta volna, mert a szervizből elhozva első sebességi fokozatba szorult a váltó. A műhelyben kiderült, hogy a primerhajtás zajcsillapító gyűrűje volt a vétkes. Leesett a kuplungkosárról és kapcsolóvillához ékelődött. Az alkatrész eltávolítása után, minden rendesen működött tovább.

Közeledett a vég, a Lengyelországi szétszerelés. Előtte ismét Pozsgai Szilvi pattant kedvenc Hyosungjának nyergébe, hogy egy erdélyi, illetve szlovák menet után még a huszonötezres távon belül visszaérjen az Aquila-val Vroclavba. A búcsútúrán még egy bejegyzés került a képzeletbeli naplóba. Eszerint a kis Hyosung két óra folyamatos esőmenetet bír, majd durrogni kezd, amit talán a gyertyapipa beázása okoz. Némi szárítás után gond nélkül futott be célállomására, ahol a szétszerelés következett.

Hyosung GV 250 AquilaHyosung GV 250 AquilaHyosung GV 250 Aquila

A vezérműtengelyek újszerűek, a váltóvillákkal együtt. A kuplungkosáron enyhe rángatás nyomok, a betétek hibátlanok


A lengyel kollégákkal együtt, mi is válaszokat kerestünk, amikor a szervizben hozzáláttak a blokk szétszerelésének. Már felületes szemlélőként látni lehetett, hogy a kis Hyosung meghajtólánca ismét a végét járja, alig tízezer kilométerrel a felszerelés után. A Continental Contiblitz gumiabroncsokat viszont csak húszezer kilométeres futásteljesítménynél kapta meg a GV 250-es, így azok még szinte új állapotúak voltak. A motor általános külső állapota amúgy kifogástalan, sem jelentősebb korrózió nyomokat, sem a fényezés elmattula nem mutatkozott a teszt végéig.

A külső szemle után a blokk szétszerelése következett. Kíváncsiak voltunk például, hogy mi okozhatta a Hyosung közepes fordulatszám-tartományban tapasztalható csuklását, de nem bukkantunk a hiba okára, a karburátor összes alkatrésze hibátlan volt. A vezérműtengelyek okozták az első komoly meglepetést, hiszen azokat a megtisztítás után akár újként is lehetett volna csomagolni. Kopásnyomok egyiken sem látszottak. A szelepek környékén enyhe koksz lerakódást tapasztaltunk, de mindkét hengerben egyaránt megfelelően zárt a szívó és kipufogó oldal, és az alkatrészek is beépítési méreten voltak. Hasonló kép fogadott, amikor lekerültek a hengerek, ugyanis azok, illetve a dugattyúk és gyűrűk méretei is szinte megfeleltek a gyári beépítési méretnek. Lerakódásokat persze itt is tapasztaltunk, de a mindenhol a megtett kilométerekkel arányosan. A főtengelyen és csapágyain szintén nem látszottak a kilométer ezrek, így a forgattyús rész tovább használható az Aquilában. A váltószerkezet szétbontása sem okozott meglepetést: mindent rendben találtunk, így a GV 250-est komolyabb beavatkozás nélkül össze lehetett szerelni. 

Hyosung GV 250 AquilaHyosung GV 250 AquilaHyosung GV 250 Aquila  

A megnyúlt lánc megviselte a lánckereket. A hengerfejben és a dugattyúkban kokszlerakódás van

Tehát a Hyosung 250-es cruisere jogosan közkedvelt: kedvező ára és ugyanilyen kedvező menettulajdonságai mellett - apróságok kivételével - kimondottan strapabíró és megbízható társ, és sok örömöt okoz annak, aki vele akarja megtapasztalni a motorozás adta szabadság élményét.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

Műhelytapasztalatok

Iván Árpád, a Spirro Kft műszaki vezetője…

 
… az érintkezési hibás indexkapcsolóról

A szervizek több hasonló panaszt regisztrált a Hyosung tulajdonosok körében. A tapasztalatokat továbbították a gyárnak, ezért a jövő évre módosítanak a kapcsolókon és minden modell a javított változatot kapja.

… a leesett rezgéscsillapító gyűrűről

Egyedi hibáról van szó. A tartósteszt motoron kívül, egyetlen más GV 250-esen sem tapasztaltuk a gyűrű leválását.


…a közepes fordulatszámon jelentkező teljesítmény lyukon

A 2005-ben gyártott GV 250-eseken előfordulhat hasonló probléma, amit valószínűleg a CDI gyújtás elektronikája okozhat. A tulajdonosok többsége nem panaszkodik hasonló problémára, de a gyár az idei évtől gyártott példányokon már megváltoztatott elektronikát alkalmaz, így a jelenség teljesen megszűnt.

 
…más, Aquila 250-essel szerzett tapasztalatokról

A negyedliteres cruiser a márka talán legmegbízhatóbb típusa. A tulajdonosok általában a kötelező szervizekre, illetve egyéni kívánságaik miatt viszik szervizbe gépüket. Ritkán, de előfordul, hogy a menet közben jelentkező rezonanciáktól lerázódik egy-egy csavar, de a műhely ezt azonnal pótolja.

Alkatrészkopás

 

Mért érték

Beépítési méret

Kopáshatár

Gyűrűhézag 1

0,20

0,20-0,32

0,5

Gyűrűhézag 2

0,30

0,20-0,32

0,5

Szelepszár szívó

4,48

4,475-4,490

-

Szelepszár kipufogó

4,46

4,455-4,470

-

Vezérműtengely a csúcsánál szívó

34,90

 

34,17

Vezérműtengely a csúcsánál kipufogó

35,35

 

34,12

Kolbenbolzen  Durchmesser

14,998

 

14,98

Dugattyúcsapszeg átmérő

56,94 - 56,95

 

56,88

Kuplungtárcsa

2,90

2,90-3,10

2,6

Kuplung rugó szabad hossz

35,70

 

36,2

Első féktárcsa

3,90

4,9

3,00

 

Olvasói tapasztalatok

Apuban - többéves kihagyást követően - újra megpezsdült a benzinvér, miután látta, hogy elsőszülött lánya milyen boldogan rója még festéknedves jogsijával a kilométereket. Miután első látásra beleszeretett, egy 250-es Hyosung Aquila boldog tulaja lett. Mi kicsit szkeptikusan fogadtuk a választottat, de reméltük, hogy a korábbi vadonatúj MZ negatív rekordját - 6 km - nem dönti meg.

A bejáratási időszak alatt apa szigorúan betartotta az előírtakat, de már ekkor is érezhető volt, hogy egy 250-eshez képest elég "izmos" lesz a gép. Maga a motor egészébevéve kevés kifogásolnivalót hagyott maga után. Az egyik ilyen a nehezen kezelhető váltó volt, ami a bejáratást követően szinte tökéletesnek mondható. Ami igazából aggasztó, hogy gázadáskor az egyik henger mintha később reagálna. Arra gondoltunk, hogy a benzinszivattyúval lehet valami gond, de sajnos ezidáig nem sikerült megtalálni a probléma forrását.

A bejáratási időszak végétől űzni kezdtük a Szürke Szökkenőt. Kellemes csalódásként ért, hogy 7000-es fordulatszámon hozza a 100 km/h-s sebességet - 11000-nél kezdődik a piros



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár