hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Boldog új évet! Szép, tartalmas volt életének elsô fele. Erôben, egészségben, élményekben gazdagon telt el. Egészségi állapotát nézve ugyanilyen élet várhat rá a továbbiakban is.

BMW R 1200 GS

Kedves Olvasóinknak talán már a könyökén jön ki ez a bizonyos líbiai motoros túra, de még egyszer és talán utoljára elő kell vennünk e témát, mégpedig azért, mert ez a motor is célzottan erre az útra került szerkesztőségünkhöz. Akárcsak a KTM, tavaly tavasszal érkezett meg hozzánk, és miután az őszi útig még rengeteg idő maradt - és a gyár is beleegyezett -, befogtuk 40 000 km-es tartóstesztre. Úgy gondoltuk, hogy egy nagy távolságok megtételére alkalmas, eleve világcsavargásra tervezett motor esetében nem lehet sok az a 40 000 km. Lehet, hogy a táv első hallásra soknak tűnik, de ez valamivel kevesebb az Egyenlítő hosszánál (40 075,7 km). Tehát  egy ilyen kaliberű tartósteszt alatt éppen meg lehetne kerülni a Földet. Többre nem is lenne elegendő…

Mire megérkezett lábon Lengyelországból, szinte mehetett is a márkaszervizbe az első kötelező karbantartásra. Egy út során ki tudtuk próbálni, hogy mit, hogyan és hová lehet rögzíteni, milyen a szélvédelme, utazási komfortja stb. Akkori vezetője elismerően nyilatkozott a fent említett kérdésekről. Az állítható szélvédő példaértékű lehetne minden túramotornál, a markolatfűtésért pedig nem kevesebb, mint Nobel-díj járna a tervezőknek. Hasonlóan emberbarát dolog a hátsó rugós tag forgógombbal való állítási lehetősége. Nem kell bujkálni, nyúlkálni, minden állítás elegánsan és könnyedén megoldható.

BMW R 1200 GS

Az első kerék Telelever rugózását kis ideig szokni kellett, furcsa volt, hogy erőteljes fékezéskor nem bólint a motor, de hát a jóhoz hamar hozzá lehet szokni.

Ami motorikus tulajdonságait és menetteljesítményét illeti: a bokszer indítózáskor és gázfröccskor érezhetően oldalra billent, de ez menet közben egyáltalán nem volt érezhető. Kihúzatáskor a fordulatszámskála alján kissé dízeles hangon kerreg, és rázza a plexijét, de ehhez elég hamar hozzászoktunk, és elfogadtuk ezeket a járulékos - és BMW-s - zörejeket. Váltója és kuplungja nagyon finoman működött, nyomatékrugalmasságára nem lehetett panaszunk, utazósebességére sem. Ha úgy alakult, 180-nal, de akár 200-zal is gond nélkül lehetett vele tartósan haladni. Ami az ABS szabályozását illeti: finoman szól vissza, és valóban csak a csúszáshatáron kezdett el működni.

Ami a 40 000 km-es tartóstesztet illeti, azon kívül, hogy merre járt a motor, más érdekes dologról nem tudunk beszámolni, mint három apró hibáról. Az első: az az áldásos markolatfűtés hogy, hogy nem, még a teszttáv elején meghibásodott, és azt sem tudjuk, hogy lehettünk ilyen balgák, a teszt végéig nem is javíttattuk meg. A második: meghibásodott az indexkapcsoló, de ezt kicserélték, és tovább nem jelentett gondot. A harmadik "hiba": a féklámpa elszakadt izzószála a helyzetjelző testszálára esett, így zárlat keletkezett.

Ezzel a végére is értünk a 40 000 km-es teszt alatt észlelt rendellenességek felsorolásának. Pedig ha tudnák a Kedves Olvasók, hogy ez a gép mit kapott azon a bizonyos líbiai úton. Rendszeresen a homokban fekve forgattuk új és új irányokba, húztuk és vontuk, néha alig látszott ki belőle valami a mély homokból. Tartottunk is tőle, hogy valamelyik szenzor egyszer csak megadja magát, leszakad, eltörik vagy meghibásodik, de tényleg a legapróbb hiba sem fordult elő vele a mostoha bánásmód miatt. A GS megjárt még egy, csaknem az Északi Sarkkörig tartó Skandináv túrát Horváth Zoltán barátunkkal, járt Szlovákiában és Lengyelországban, Ausztriában és Horvátországban, Olaszországban és Németországban, Moldvai Tibor kollégánkkal részt vett a 24 órás BMW-túraversenyen is. Ment hidegben és melegben, szárazságban és esőben, zokszó nélkül falta és falta a kilométerek ezreit, mígnem letelt a teszttáv, és Lengyelországban utolérte a tesztgépek elkerülhetetlen sorsa: szétszedték.

A motor fölé szenzációra, botrányra éhes, kíváncsi arcok hajolnak. Mohó kezek kapkodják szét alkatrészeit, vizsgálják, mérik azokat, de mi végre e nagy igyekezet? Semmi érdekeset nem találnak. Bosszúsan morognak az olajos kezű mészárosok:

- Minek szedtük szét? Semmi érdekes…

A lesipuskás fotósok hada csalódottan széled szét, elmarad a nagy szenzáció, egy nagy márka bukása… Hát, ebből nem lesz bulvártéma.

BMW R 1200 GSBMW R 1200 GSBMW R 1200 GS

A szelepfészkek épek, akárcsak a szelepek maguk, a vezérműtenygely bütykei is kopásmentesek


Szegény bokszer magára hagyatottan hever ott, darabokra szedve. De mozdul a függöny, és egy ember lopakodik a helyiségbe. Kutató pillantása felméri a terepet. Gyengéden kezébe veszi hengereit, beléjük pillant, látja, hogy azokban úgy látszanak a gyári hónolási nyomok, mintha újak lennének. A dugattyúit is megérinti. Semmi nyom… de mégis, az egyiknél halvány kopásnyomot észlel gyakorlott szeme: semmiség. Ebben a korban, 40 000 km után, szóra sem érdemes. A vezérműtengely sértetlen, a váltó-fogaskerekek szintén azok. Egyik elemét a másik után veszi szemügyre, rendellenes dolgot nem észlel.


BMW R 1200 GSBMW R 1200 GSBMW R 1200 GS

A váltóházan lévő gyüjtőmágnesen fémszilánkokat találtunk, a váltó fogaskerekeinek éle tökéletes


A váltó fogaskerekeinek éle tökéletes, a kuplung nem kopott, vissza lehet szerelni, a hengerfejekben mindössze normális mértékű kokszosodást talál. Most a szelepeket vizsgálja kutató szeme, jelentéktelen kokszosodás itt is. Hopp, mintha egy helyen kifújt volna… a további vizsgálatok igazolják, hogy semmi baj, nem fújt ki. Tovább, tovább, valaminek csak lennie kell… igen, végre egy kis hiba, a olajpumpa házában egy kis húzásnyom árulkodik arról, hogy valami éles dolog került ide. De hiába, egyéb nyomot nem talál. Végül a váltóház gyűjtőmágnese  kerül kezébe. Itt végre van valami. Borzas sörteként meredezik némi spém az olajos mágnesen. Honnan lehet? Nem derül ki, sehol semmi sérülésre utaló jel.


 BMW R 1200 GSBMW R 1200 GSBMW R 1200 GS

A hengerek belseje 40 000 km után is őrzia gyári hónolási nyomokat. A dugyattyú szoknyáján, és a hajtókarcsapágy felső ívében látszik egy kis kopás


De mi lehet ez a narancssárga por mindenhol, még a zárt terekben is… közelről is szemügyre veszi, összedörzsöli hüvelyk- és mutatóujja között. Homok, sivatagi homok, semmi kétség. Kezébe veszi a kórlapot, és látja: a motor valóban ott járt. Erre is megvan hát a magyarázat.


BMW R 1200 GSBMW R 1200 GSBMW R 1200 GS

A kardánházban enyhe surlódási nyom látszott. Az olajpumpa házában találtunk egy bevésődést


Most vezérműtengelyeit vizsgálja meg alaposan, de itt sem talál hibát, még kopásnyomokat sem. Hát megőrültek ezek? Miért szedték szét az ártatlant?

Nekilát, egyik alkatrészt a másik után illeszti helyére. Pár óra múltán egyben van a gép. Mintha mi sem történt volna. Ráül, beindítja, melegíti egy kicsit, behúzza a puhán járó kuplungot. Finoman ugrik helyére az egyes; gázt ad, és elindul. A motor vidáman pörög fel alatta, nekilódul az útnak. Hogy merre tart? Talán egy világ körüli útnak indul…

 

MűhelytapasztalatokBMW R 1200 GS

Molnár Attila, a Wallis Motor Duna motorkerékpár szerelője


…a hátsó kihajtás kúpkerekének beverődése
a kúpkerék házába:

Nem tudok biztosat mondani: vagy a hátsó kihajtás csapágyának lógásából adódhat, vagy a kúpkerékház megmunkálási egyenlőtlenségéből. Egyedi eset lehetséges, Magyarországon hasonló sem fordult elő.

…a baloldali kapcsolók hibájáról:

Más eset is ismert, amikor a távolsági fényszóró kapcsolója rakoncátlankodott, vagy a belső része szétugrott. Ezt a komplett kapcsolóház cseréjével, vagy a megfelelő alkatrészek visszapattintásával és rögzítésével orvosolják a garanciális szervizeknél.

…a kormányfűtés meghibásodásáról:

Sokkal kevesebbszer fordul elő, mint a régebbi típusoknál, és szerencsére sokkal gyorsabban javítható.

…más ismert hibákról:

Üzemanyagszint-jelző hibája: visszahívási garancia keretén belül a Magyarországon forgalomba került motorkerékpároknál ki lettek cserélve.

Üzemanyagszint-jelző és üzemanyagpumpa korróziós hibája: szintén a visszahívási garancia alkalmával cseréltük ezeknek az alkatrészeknek a tömítését egy módosított, korszerűbb anyag-összetételűre.

A többi kisebb bosszantó hibák általában a rossz beidegződés és az új, a korszerű autókat és számítógépeket már döntően meghatározó BUS rendszer figyelmen kívül hagyásából származnak. Ezúton is ajánlom, hogy ezt a korszerű, nagy értékű motorkerékpárt csak a kijelölt szakszervizekben és műhelyekben szereltessék, ahol megvan a megfelelő szakember, valamint minden diagnosztikai és célszerszám, ami az adott típusú motorkerékpár szakszerű szervizeléséhez szükséges.

Címkék:  bmw , r 1200 gs , tartósteszt , szétszerelés


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW R1200GS 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (72 KW) 7000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 5500 /min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80-R19

Gumi hátul: 150/70-R17

Tengelytáv: 1519 mm

Végsebeség: 221 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár