hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Féltávon a kontinentális rakéta Jutalomjáték. Nehéz róla objektív véleményt alkotni - jutott eszembe amikor először ültem idei legerősebb tartósteszt-motorunk, a Yamaha FZ1 Fazer nyergébe. Aki csak ránéz, látja, érzi a százötven lóerőt. Eddig minden hiba nélkül teljesítette a tervezett huszonötezres teszttáv több mint a felét.


Yamaha FZ1 Fazer


A kilométer-számláló alig tizenegyezret mutatott, amikor prágai testvérlapunk szerkesztőségének udvarán átvettem a motort. Cseh kollégánk láthatóan nehezen adta oda az ezres naked bike kulcsait, nem szívesen vett búcsút a férfias külsejű Yamahától. Már akkor sejtettem, hogy miért. A nagy Fazer szinte önálló kategória. Tudjuk ezt azóta, hogy az ezredfordulón megjelent az első változat. Mégis lehet és kell összehasonlításokat tenni, hiszen az egy liter körüli naked bike-ok tábora igen sok tagot számlál, még ha nem is minden gyártó építkezik utolsó generációs sportmotor blokkok köré. A tesztelő általában azzal szembesül, hogy ebben a szegmensben mindenki merőben eltérő karakterre törekszik, és fontos szempont az apró részletre kiterjedő igényesség is, hiszen mégiscsak közel három millió forintos motorkerékpárokról van szó. Hosszú távú Yamahánk a magyar és a cseh szerkesztőségen kívül, a lengyel kollégák érdeklődésére is számíthatott a szezon elején, amikor itthon forgalomba helyezték. Pályafutása azonban eddig inkább adminisztratív szempontból tartogatott meglepetéseket.


Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer

Az első lámpa utal az R1-re. Csak az utas ülőlapja nyitható: szerszámkészlet van, rögzítőfül nincs


A szokásos Moldvai-féle egynapos bejáratás után Olaszországba vitte Paulovits Imrét és hatalmas csomagját, de kipróbálta legifjabb szerzőnk, Kovács Patrik is, hogy az FZ1-es minden korosztály alatt bizonyíthasson. Mivel később elveszett a cseheknél a forgalmi engedély, sokáig kényszerpihenőn volt, nem csoda hát, hogy lapzártakor egy hosszú menet után még kevesebb, mint tizennégyezer kilométert mutat a számlálója. Tapasztalataink ennek ellenére sokrétűek, hiszen a Fazer segítette tesztelői mindennapi közlekedését a városban, és mindig akadt, aki országúti kirándulásokat tett vele. Legutóbb, képességeinek megfelelő bevetésre indult, átszelte Nyugat-Európát. Belgiumban és Hollandiában állt csak meg egy kis időre és már fordult is vissza.


Yamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 FazerYamaha FZ1 Fazer

A kategória egyik legdögösebb fara. A hátsó lámpa formája egyedi, a belseje egyszerű. Az ülészár rugalmas, akár nyitás közben is benyomódik.


Mire elég, és egyáltalán kell-e ekkora teljesítmény egy fejidomos utcai motorba? Bőven volt idő gondolkodni. A Yamaha válasza egyértelmű igen, de valószínű, hogy egy kicsit a lóerő mániások elcsábítását szolgálja a másfélszáz tagú ménes. Így a 2004/2005-ös YZF-R1-es alaposan átdolgozott blokkja köré kanyarított típusról könnyű álmokat szövögetni a vásárlás előtt, és már az alapjárati dörmögése is alkalmas arra, hogy belefojtsa a szót a kétkedőkbe. A brutális külsejű Yamaha valójában nem olyan veszélyes, mint puszta adataiból sejtenénk. Tény, hogy sokkal több tiszteletet igényel a vezetése, mint a hatszázas kistestvéreié, de kellő önmérséklet birtokában véget nem érő öröm a Fazerrel motorozni. Ahol van hely, ott az ezres hamar kinyújtóztatja filigrán tagjait, ahol pedig a közlekedési szabályok is megengedik, bármilyen szárazföldi járművel képes lépést tartani, az utazósebesség inkább a pilóta fizikai kondícióján múlik. A Fazer, az FZ1-esek túraváltozata, hosszabb és kényelmesebb nyerget kapott, mint a streetfighter stílusú testvérmodell, illetve jellegzetes, kétlámpás fejidom zárja az orr részt, ami formájában az elődhöz hasonlóan az R1-es rokonságra utal.

A Fazerrel tett eddigi leghosszabb út, közel másfélezer kilométer volt egyetlen nap alatt, majd ugyanez később visszafelé. Hogy a józanész határát súroló táv sikerüljön, Németország autópályáin makacsul ragaszkodnunk kellett a száznyolcvan kilométer körüli Yamaha FZ1 Fazertempóhoz, ami a motornak még a legmeredekebb szakaszokon sem jelentett problémát. Tovább gyorsítva bőven van tartalék, de a fejidom tényleg csak a vezető felsőtestét védi, nyakizmai gyorsan begörcsölnek, ezért csak néhány feledhetetlen pillanatig tapasztalhatja meg, hogy milyen szűknek tűnnek a három sávos sztráda kanyarjai, ha az ember kétszáz fölött száguld. A határozott lábfejet igénylő váltóval nem sok dolgunk akad, visszakapcsolni csak jelentős lassítás után kell, a motorfékre még hatodikban is számíthatunk, ha valaki nem veszi észre a tükörben a Fazer közeledését. A teljesítmény-leadás kiszámítható, de nem szeplőtlen. Négyezres fordulat környékén érezhetően megtorpan a motor, csak e fölött jön a tűzijáték, akkor viszont pontosan a gázmarkolat állásának megfelelően. A nagyteljesítményű motor jellemrajza a fogyasztás értékeivel kiegészítve az FZ1-es esetében meglepően takarékos motort igazol. Autópályán, a fent említett tempóban sem lépi át a hét literes értéket, ami legrosszabb esetben is legalább kétszázötven kilométeres hatótávolságot jelent. Ezután nem is árt egy kis pihenő, mert menet közben erősen koncentrálunk, túl enyhe gyorsítás nincs, és a harapós fékkel is érdemes óvatosan bánni.


Igényes megoldás: az első fordított teleszkópok több paramétere állítható.
 


Az FZ1-es egy ideig még itthon rója a kilométereket, majd tovább folytatja pályafutását északi kollégáinknál. A szerviztapasztalatok kizárólag a kötelező karbantartásokra korlátozódnak, illetve hamarosan legalább a gyári hátsó gumiabroncsot le kell cserélni, mert a százkilencvenes henger láthatóan szögletessé vált. Az amúgy könnyen irányítható Fazer egyre nehézkesebben követi a kijelölt irányt és kár lenne egy ilyen könnyen orvosolható problémával elrontani ezt a férfias játékot.

Címkék:  yamaha , fz1 , fz1 fazer , tartósteszt


2010-01-30 12:29:41

Ez ám a táltos paripa! A képekről annyira nem jön át, hogy mennyire kényelmes, de mikor az ember felül rá, akkor megváltozik minden. Stipi-stopi FZ1!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ1 Fazer

Yamaha FZ1 Fazer

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 150 LE (110,3 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 190/50 - 17

Tengelytáv: 1460 mm

Hossz: 2140 mm

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár