hirdetés
2009-08-23 , Írta: Égő Katalin, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Ki hív egy motorkerékpárt Van Vannak? És miért? A Suzuki. Egyszerűen jó ötletnek tartották, hogy 2003-ban leporolják a nagy sikerű, özönvíz előtti kétütemű RV125-ös nevét, és feltámasszák a sikeres sokoldalú egyhengerest.

hirdetés
Get Adobe Flash player

A Van Van japánul kb. annyit tesz, hogy „Brrrrm”, de „Induljunk!”, „Gyerünk!” jelentéssel is bír. Az 1972 és 1981 között gyártott terepjáró a Suzuki első lépése volt a funbike-ok világába. Kis csend után 2001-ben ismét felbukkant a japán modellpalettán, immár négyütemű, 200 cm³-es blokkal. A vágyakozó európaiaknak azonban még két évet várniuk kellett, hogy bemutassák az európai piacra szánt 125-ös verziót. A Van Van épp az a fajta motor, amelynek modellfrissítését nem várják tűkön ülve rajongói. A környezetvédelmi normák szigorodása azonban megkövetelt egy-két változtatást, így 2007-től üzemanyag-befecskendező váltotta le az addig használt karburátort. Ehhez kapcsolódóan katalizátort és lambdaszondát kapott a kipufogó, átalakították a légszűrőházat és módosították a lánckerekek áttételét.

Motorok Suzuki RV125 Van Van

Az RV125 nemcsak nevében hasonlít az özönvíz előtti modellhez. A nagy krómkeretes fényszóró, a küllős kerekek, az egy darab első tárcsa- és a hátsó dobfék, a nyugdíjas hatású egyhengeres, léghűtéses blokk (ugyanez dolgozik a GN125, TU125, DR125 és GZ125-ös modellekben kisebb módosításokkal) és a retro stílus mind visszamutat a motorozás hőskorába.

Motorok Suzuki RV125 Van Van
A műszerfal meglehetősen egyszerű. A mutatós kilométerórát bovden hajtja, rajta kívül a három legszükségesebb visszajelző lámpa tájékoztat

Az inkább érdekes, mint szép motor lényegében egy óriási ülésből, két traktorkerékből és egy hatalmas kipufogódobból áll. A többi hozzávaló, a tank, a blokk vagy a rugózó elemek eltörpülnek ezek mellett. Ülésmagassága igen alacsony, 770 mm, mégsem térdhúzó pocket bike a nagyra nőtt motorosok alatt sem. Az utas is kényelmesen elfér rajta, vigyük akár a fakanál mellett megtestesedett nagyit vagy egy vékony gimnazistát. A hátsó kapaszkodóból csomagtartórács nő ki, rajta csomagakasztó fülek segítik az igény szerinti bevásárlószatyor vagy csalisláda biztonságos rögzítését. Ülés alatti rekeszt ne keressünk, mert nincs, a hátul-oldalt található kulcslyuk csak a sisakzár nyitására szolgál. Az ülés leszereléséhez szerszámra van szükség.

Motorok Suzuki RV125 Van Van
Az egyhengeres, négyütemű blokk jól bevált darab. Egyszerűen szervizelhető és problémamentesen üzemel

Az indítási ceremónia a régi szép időket idézi. A manuális szívatógomb a karburátoron található, a tank alatt, amit ki kell húzni, amíg el nem éri a motor az üzemi hőmérsékletet. Ja, és természetesen ki kell nyitni a benzincsapot is. Az őskori rituálék ellenére nagyon könnyedén indul, épp ahogy azt elvárnánk. (A 2007 utáni modellek már injektorosak, így ezekre a műveletekre már nincs szükség, csak az indítógombot kell nyomni.) Az egyhengeres alig vibrál, a gyári kipufogó pedig egészen csendesen dohog. A kezelőszervek könnyedén használhatóak, ahogy minden más egyéb is, többek között a finoman járó váltó. Váltani pedig gyakran kell, a Van Van hat sebességi fokozatát jó rövidre vették. Ennek megfelelően 125-ös létére elég szépen lépeget, 4,4 másodperc alatt gyorsul 50-re, ami városban épp elég arra, hogy lámpánál előregurulva gond nélkül magunk mögött hagyjuk az autósokat. Kis csalással enyhe lejtőn 115-ig is felkúszik a kilométeróra mutatója, tényleges végsebessége 102 km/h. Mindezt teszi igen kedvező fogyasztással, nyugodt üzemben három liter alatt kijöhetünk 100 km-en, ráadásul szerviz- és fenntartási költségei elenyészők, ami nem csoda, hiszen végtelenül egyszerű, hosszú évek alatt tökéletesedett konstrukcióról van szó.

Motorok Suzuki RV125 Van Van
Régimódi, de működik: hátul dobfék, fűzött kerék, belsővel szerelt gumi és zártszelvény acél lengővilla

A Van Van éke – mármint a meglehetősen speciális méretű gumi – okozhat fejtörést a vásárláson gondolkodóknak. Megnyugtatásukra legyen mondva, nincs lehetetlen. Az RMC-ben raktárról kapható Kenda márkájú (első 13 620 Ft, hátsó 23 310 Ft), kis utánajárással beszerezhető a valamivel olcsóbb Vee Ruber (első 14 150 Ft, hátsó 16 550 Ft), de akinek számít a márkanév, az a Bridgestone kínálatában is talál megfelelő méretet kifejezetten jó áron (első 19 980 Ft, hátsó 16 980 Ft).

Motorok Suzuki RV125 Van Van

Az off-roados külcsín és a bütykös gumik ellenére a Van Van nem nehéz terepre készült. Megbirkózik a homokkal, elevickél a nyomvályús dűlőutakon, de sokkal többet ne várjunk tőle. Természetes közege az utca. A futómű a kátyús utakat meglehetősen jól kezeli, és a széles kormány is jó segítségünkre van a motor terelgetésében. A kormányzás pontosságáról ugyan érdekes elképzelése lehetett az alkotónak, viszont előnyére legyen mondva, hogy rendkívül kis helyen képes megfordulni. Meghibásodással a hazai márkaszervizekben nem találkoztak, és a tulajdonosok is egyöntetű jó véleménnyel nyilatkoztak megbízhatóságáról. Vásárlásnál érdemes ellenőrizni a küllőket, amelyek esetleg rozsdásodhatnak, a lánc-lánckerekek állapotát és az olaj mennyiségét. A Van Vanba elég kevés olaj kell, ezért az olajszintet egyébként is érdemes gyakran, 500–1000 km-enként ellenőrizni.

Összegzés: a Van Van szerethető és egyben különleges motor. Visszaadja a korai nyolcvanas évek hangulatát, de ez egyáltalán nem válik hátrányára. Kényelmes, teljesítménye használható, ám emberre és állatra nézve egyaránt ártalmatlan. Minden szempontból takarékos, megbízható eszköz akár városi használatra, akár a legjobb horgászhely megközelítésére használja tulajdonosa.



Olvasói tapasztalat:

Ifj. Soós Ferenc dr. - Biatorbágyi állatorvos

Három éven keresztül hajtottam egy Suzuki Van Vant. Kizárólag nyáron, munkára használtam. Null kilométeresen vettem és közel 7000 kilométerrel adtam el. Azért választottam, mert olyan jó robusztus felépítése van, és erre nagyon sokan laknak külterületen. Ürgehegy, Katalinhegy, Szarvashegy - sehol sincsenek aszfaltozott utak. Autóval sokszor képtelenség felmenni a hegyre, nyáron a dögmelegben meg egyenesen katasztrófa. Úgy láttam, hogy a Van Van erre jó lesz, és be is vált.



Roppant strapabíró, keveset fogyaszt. Nem kellett neki három liter 100 km-re, de hozzá tartozik, hogy nem is húztam nagyon soha. Országúton 80-90-nel haladva egész komoly távolságokra el lehet vele jutni. Teljesítménye kicsit kevés, de így van ez minden 125-ösnél. Országúton vigyázni kell, az előzéseket csak nagyon okosan szabad bevállalni. Nagy előnye, hogy nagyon szűken megfordul, viszont ahhoz képest, hogy 125-ös, elég nehéz, ami megnehezíti, ha lejtős megállásból kell kihúzni a gépet. Terepen azért nincs olyan jó rugózása, mint egy endurónak, ráadásul a rettenetesen nagy kerekek lazább talajon ide-oda szaladgálnak, alig lehet összerendezni a motort, tartani kell keményen lábbal is.
Egy univerzális Givi plexit szereltem rá, mert magasan van a nyereg, ezért elég komoly a szembeszél. A csomagtartóra raktam egy hátsó dobozt, amiben elfértek az állatorvosi teendők ellátásához szükséges felszerelések. Ez egy kicsit megkeserítette az életemet, a lábam állandóan elakadt fel- és leszálláskor a hátsó dobozban. Ezen kívül még a szivatója volt nagyon kényelmetlen helyen, főleg amikor menet közben szerettem volna visszatolni, és lenyúlva kellett keresgélni a gombot.

Láncolajozáson kívül semmi gondom nem volt vele, pedig elég kemény kiképzést kapott. Naponta 20-30 helyen kellett megállnia és újraindulni, de tette ezt mindig gond nélkül. Egyedül az volt roppant idegesítő, hogy zörgött az első lámpája. Nem is tudták megszüntetni, bár a márkaszervizben a betétet bütykölgették.

Címkék:  suzuki , rv125 , van van , használt motor teszt


2009-11-26 11:29:32

Ez a motor úgy néz ki, mint aki - ami előtt nincs akadály, kicsit erősebb motorral csábítóbb lehetne.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés

Suzuki RV125 Van Van

údaje

Hengerűrtartalom: 125 cm3

Max. teljesítmény: 12 LE (9 KW) 9500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 10 Nm 7700/min-nál

Fék elöl: 220 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 110 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 130/80-18

Gumi hátul: 180/80-14

Tengelytáv: 1385 mm

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda XL700V Transalp Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Kawasaki Ninja 250 R Suzuki SV650 2003- Suzuki GSX-R1000 K9 Honda CB600F Hornet 2005- Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda VTX 1800 Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Yamaha XV535 Virago Suzuki Intruder C 1800 R Suzuki GSR 600 Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 KTM 1190 RC8 R 2009 BMW S 1000 RR 2010 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ZX-10R Honda VFR 800 2003- Yamaha SR125 1997- Kawasaki Z750 2008 Kawasaki KLR650 / R Suzuki GSX-R 600 K8 KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n MV Agusta F4 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Suzuki B-King BMW R 1200 GS 2010 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro BMW F800GS 2008 Kawasaki ER-6n 2009 Honda VTR250 2009 Yamaha XJ6 2009 Honda CBR600RR 2005-2006
És ezt olvasta már?Bezár