hirdetés
2009-08-11 , Írta: Andreas Bild, Képek: Künste Sdun
Bookmark and Share

hirdetés

…de végre megérkezett. Az új 1000-esek közül utolsóként immár a kompletten átalakított Suzuki GSX-R is színre lépett. A nevezetes eseménynek az időjárás sem akart elrontója lenni.

Ez jól kezdődött! Max Neukirchner a motor első, a Fülöp-szigeteken rendezett világbajnoki bevetésén a negyedik sorból rögtön majdnem az élre hozta fel magát és vadonatúj GSX-R 1000-esét. Akkor, amikor még egyetlen civil GSX-R 1000-es sem szaladgál a közutakon. Egy sem? Na nem egészen.

Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009

Egy példány ugyanis valahogy mégis utat talált a szerkesztőségünkbe, és már a Transporterek is csak arra várnak, hogy az összegyűlt 1000-es motorokkal telepakolva elinduljanak dél felé, hogy kideríthessük, melyikük a nyerő választás. De Szent Péter gondjaiba vesz minket, és kétnapnyi tavasszal örvendeztet meg bennünket. Úgyhogy gyorsan elugrunk még a versenypályára egypár körre. Muszáj. Túlságosan kíváncsiak vagyunk. Hiszen bár a gép valamivel elegánsabb, lágyabb vonalvezetésével és pimasz ívű titán hangtompítóival együtt is félreismerhetetlenül GSX-R, mégis teljesen új konstrukció. Sem a futóműből, sem a vázból, sem az erőforrásból nem maradt semmi a régiben. Még ha ebből nem is érzünk sokat, amikor ráülünk. A tank még mindig meglehetősen széles, a három lehetséges pozícióból a legmagasabbra állított lábtartók sportosan magasan vannak. A hosszú lábúak jobb, ha a legalacsonyabb állást választják.
Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009
A műszerfal a három gyújtás-, ill. teljesítménygörbével együtt a kormányról kezelhető
A hidraulika helyett immár bovdennel működtetett, az eddigiekhez hasonlóan viszont továbbra sem állítható karú anti-hopping kuplung nem készteti felesleges erőfeszítésre a pilóta kezét, legfeljebb az egyes sebességfokozatba kapcsoláskor zavaró kissé. Az ugyanakkor már a gumik bemelegítését célzó első körökben érezhető, hogy a műszaki szakemberek által a vázon végrehajtott módosítások elérték céljukat.

Pedig a geometriában nem is történtek radikális változások. A villaszög és az utánfutás is a régi. De az új kialakítású, kompakt motorblokk rövidebb vázat, ugyanakkor 32 milliméterrel hosszabb lengővillát tesz lehetővé úgy, hogy a tengelytáv 10 milliméterrel rövidebb lett.
Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009
A lábtartókat három különböző helyzetbe állíthatjuk
A tömegek így még inkább a tömegközéppont körül koncentrálódnak, ugyanakkor az átalakításokkal teljes 4 kilogrammot sikerült megspórolni. Fél kilót csak a lengővillánál, amelynél a tengely felfogatási helye jókora helyet kínál ahhoz, hogy a versenybeállításokhoz illően a hátsó kerék – hosszabb lánccal – még hátrébb kerülhessen. Az aprócska hátsó féknyereg további 300 grammot jelent, az abroncsokból 400 grammnyit sikerült lefaragni. Mindez összeadódva szárnyakat ad a GSX-R eddig inkább átlagosnak nevezhető manőverezőképességének.
Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009
A villa patron nélkül is megállja a helyét, csillapítását a villa tetején lehet állítani
Már az előző modell is igen élénknek tűnt, és ez az új konstrukciójú négyhengeresre is érvényes. 7000/min fölött kel igazán életre, efölött céltudatosan, egyenletesen halad a piros tartomány felé. Rövidebb löketű, mint elődje (furat/löket 73,4/59,0 helyett 74,5/57,3 milliméter), így teljesítményét inkább magasabb fordulatszámon adja le. Ennek megfelelően a titán szívó- és kipufogószelepek is megnőttek 1-1 milliméterrel 31, illetve 25 milliméterre. A szívóutat ugyanakkor 5 milliméterrel rövidebbre szabták és élesebbek lettek a vezérműtengely bütyökprofiljai. Új emellett a hajtókarcsapágy olajellátása, immár nem a főtengelycsapágy olajvezetékeiből ágazik el. A főtengelyt keresztben átfúrták, a hajtókartalpak ezen a furaton keresztül külön kapják az olajat. Ez a megoldás lehetővé teszi a biztonságosabb kenést versenyen, nagy fordulatszámon.
Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009
Rendkívül kompakt, harapósabb, négydugattyús monobloc féknyergek
A GSX-R fejlesztése során elsősorban a minél jobb versenyeredményeket és az ehhez szükséges teljesítménynövelést tartották szem előtt. A motor mégsem vált kehes, állandóan fordulatszám után lihegő masinává. Bár 4000/min-ig még nem igazán fickós, de innentől mindig elegendő teljesítmény áll rendelkezésre ahhoz, hogy megküzdjünk a mindennapok kihívásaival. Előzéshez általában elegendő a jobb kéz határozott elforgatása, sebességváltásokra – amelyek most nem zajlanak olyan simán, mint az előző modellnél – nincs túl sűrűn szükség. 7000/min-től pedig amúgy is beindul az utógyújtás.
Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009
A hajtókar olajellátása javult, de az oldaldekliben futó olajvezeték bukáskor megsérülhet
A mindennapokban ugyanakkor nem sűrűn fogunk az előbb említett tartományban tartózkodni, így az sem számít nagyon, hogy a GSX-R 5 lóerővel gyengébb, mint az előző évben. A gázvétel dolgában elődjéhez hasonlóan nagyon jól nevelt, erejét még a szűk kanyarokban is tökéletesen ki lehet használni. Ezenkívül a Suzukival országúton kiülés és sportos akrobatamutatványok nélkül is könnyedén lehet kanyarodni, amit különösebben az útburkolat minősége sem befolyásol. A Bridgestone BT 016 „N“ specifikációjú abronccsal felszerelt GSX-R 1000 csak fékezéskor tanúsít érzékelhető felállítónyomatékot. Az első kerék manőverezési pontossága a nagy sebességgel bevett kanyarokban nem az igazi – hogy ez vajon a még nem optimális aszfaltburkolat számlájára írható-e, csak a későbbiekben fog kiderülni.

Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009

Azt ugyanakkor rögtön meg tudtuk állapítani, hogy a rugózó elemek hangolása meglehetősen feszes. A rugóstag – ahol a nyomófokozati csillapítás állítási lehetőségét gyakorlatilag tökéletesen hozzáférhetetlenül az oldalsó idom alá rejtették, és így a beállítás módosításakor elég bénán kell bűvészkedni az idomok körül – egyenetlenségeken ráadásul nem reagál érzékenyen, sőt, néha egyenesen durvának mondható. Így a kényelem terén bizony akadt mit kifogásolni.

A kiválóan csillapító Showa BPF-villa (Big Piston Fork) már jobb benyomást kelt. Az új Kawasaki ZX-6R-hez hasonlóan nem patronos, ehelyett jóval nagyobb csillapítódugattyút kapott, ami a tömeget és az előállítási költségeket egyaránt csökkenti. Esetleg valamivel több visszajelzést írhatnánk még fel a kívánságlistára. Mivel azonban az új, kecses, monobloc féknyergek is harapósabbak, mint az eddigiek, az új GSX-R 1000 országúti motorozáshoz éppúgy kiválóan felszerelt, mint a versenypályára.

Motorok Suzuki GSX-R 1000 2009

Összegzés: Az új Suzuki GSX-R1000 nemcsak finomra hangolt, barátságos futóművével és átdolgozott blokkjával állhat ki kategóriatársai ellen. Igencsak versenyképesre sikerült az ára is, amivel a legolcsóbb jelenleg kapható ezres szupersportmotor.

Előnyök:
  • Bőséges, jól kihasználható teljesítmény
  • Kezes, semleges futómű
  • Harapósabb fékek
  • Tökéletesen működő csúszókuplung

Hátrányok:
  • Kényelmetlen rugóstag
  • Átlagos fényszóró
  • Bukáskor a kipufogó mindenképpen megsérül
  • A motor felépítése nem éppen a legkecsesebb

Címkék:  suzuki , gsx-r , 1000 ccm , 2009


2010-05-05 23:11:40

Az biztos! Én így ránézésre nem vagyok kibékülve egy dologgal, azzal hogy kék színű. Valahogy az összes kék suzuki a régi gömböjű suzikra emlékeztet amik szerintem nagyon csúnyák! De ez csak én hülyeségem, egyébként nagyon jók a suzik és ez is.

2010-01-28 17:26:00

Szerintem ez a legjobb Gixxer eddig!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Suzuki GSX-R1000

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 185 LE (136 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Tokico féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR17M/C

Gumi hátul: 190/50 ZR17M/C

Tengelytáv: 1405 mm

Hossz: 2045 mm

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár