hirdetés
2008-08-27 , Írta: Újrakezdő
Bookmark and Share

hirdetés

Sokan tanácstalanok, hogy mit válasszanak maguknak első motornak a jogosítvány megszerzése után. Szerencsére a Suzuki nem csak jó, de pénztárcabarát megoldást is kínál számukra.

Azt gondolom, nem kevés azon harmincas éveinek környékén járó emberek száma hazánkban, akiknek tinédzser éveit bearanyozták egy Babettán, Simsonon, Rigán eltöltött órák, napok, hónap, évek.  Sokan közülük azonban négy kerékre váltottak, és csak az idő múlásával törtek fel a motorozással kapcsolatos nosztalgikus élmények, kerítette hatalmukba ismét a nyeregbe való pattanás vágya. Én is közéjük tartozom.

Engedve a késztetésnek elkezdtem bújni a szaklapokat, hogy felfrissítsem ismereteimet a legújabb modellekkel kapcsolatban, és hamar rá kellett döbbennem, hogy a kínálat kibővült és igencsak széles skálán mozognak a lehetőségek.  Sok hasonló cipőben járó honfitársunkkal ellentétben nem olyan motort próbáltam választani kezdésnek, amiben túlteng az adrenalin lóerők formájában, hanem egy ideális kezdőmotort.

Végül az ezredforulón az A kategóriás jogosítvány megszerzésével párhuzamosan a garázs gazdagabb lett egy 1997-ban gyártott fekete Suzuki GS500E-vel, ami három évet húzott le az első tulajdonosánál. A hamamatsui gyár kapuin 1989 óta gördülnek ki ezek a legendás GS Twin családba tartozó modellek, amiben egy négyütemű 487 köbcentis  párhuzamos kéthengeres erőforrást lehet  megtalálni, hengerenként 3 szeleppel és léghűtéssel. Az én fojtás nélküli verzióm 47 lóerőt képes kipréselni magából, ami „viccesnek” tűnik első olvasatra a ma már a kétszáz lóerőhöz közelítő gépcsodákhoz képest, de egy kezdő számára bőven elégséges. Már alacsony fordulatról is elég egyenletesen húz, csúcsteljesítményét a kilencezres fordulat elérése után adja le, és ebben a régióban már elég sportosan lehet vele közlekedni. Persze, ne gondoljon senki kartépő száguldozásra, a tárcsafékei amúgy sem ilyen igénybevételre lettek tervezre - elöl szimpla tárcsás Tokico van rajta két dugattyúval, míg hátul egy sima egydugattyús. 5000 környékén van egy kis lendületvesztése a motornak, ráadásul észrevehető vibráció is jelentkezik ekkor , ami a tükrök átmeneti használhatatlanságához is vezet.

A GS egyik nagy erőssége és egyben segítsége a motorozással ismerkedők számára a súlya, hiszen szárazon csupán 173 kg. Többek között ennek köszönhetően könnyen lehet terelgetni, bár a sportosabb igénybevételnek a rutintalanságom és a gumik mellett az egyszerű futómű is hamar határt szabott. Túl sok visszajelzést nem igazán érezni és ez nincs jó hatással a motoros magabiztosságára, főleg ha kevés tapasztalattal rendelkezik.  Sajnos az állíthatatlan első teleszkóp a Budapesten közlekedők által hőn szeretett kátyúkon igencsak megszenvedett, pár alkalommal még koppant is.

A Suzuki klasszikus példája a naked modelleknek, amit lehet szeretni és nem szeretni, de sokak számára mégis ez a formavilág jelenti az igazi motorokat. Bár azért próbáltak mégis kicsit sportos jelleget csempészni bele, főleg a farokidommal és a fényezéssel. A burkolatok elhagyása mellett a műszerezettségét sem vitték túlzásba a japánok, aminek nyilván nem a minimalizmus, hanem a költségek csökkentése volt a fő indoka. Tényleg csak a feltétlenül szükséges dolgokat lehet megtalálni rajta, amibe beletartozik a jó öreg szívató és az üzemanyag csap is (szerencsére a központi állvány nem lát áldozata a költségek minimalizálásának).  A 20 literes tankkapacitásból 3 liter a tartalék, amire viszonylag ritkán kell átkapcsolnia a motorosnak, köszönhetően a nagyon jó fogyasztásnak. Nálam vegyes használatban 4 literrel megelégedett.

A kedvező fogyasztásnak köszönhetően elég nagy távokat lehet megtenni egy huzamban és ebben nagy segítség a kényelmes ülés és üléspozíció is.  Egy horvátországi kiruccanás sem jelent nagyobb megerőltetést a motoros számára, még akkor sem, ha azt egyhuzamban akarja megtenni. A motor jellegéből adódóan a szélvédelmet viszont el is felejthetjük, bár gyárliag 170 km/óra felett van a végsebessége, de autópályán még a 130 km/óra a kellemesen elviselhető tempó. A feleségem is sokszor utasa volt az ötszázasnak és nem igazán hagyta el panasz a száját, a kapaszkodó is elég biztonságérzetet jelentett számára.

Nagyjából két szezont sikerült eltöltenem a GS500 nyergében és ezen idő alatt csupán az akkumulátort kellett kicserélni, soha nem hagyott cserben. Így én is csak azt tudom elmondani másokhoz hasonlóan, hogy a minimális és olcsó karbantartást igénylő motor nagyon megbízható, bátran ajánlom minden hozzám hasonló, megfontolt újrakezdő motoros számára.

Sajnos lakásvásárlás miatt meg kellett válnom tőle, de a motorok iránti szenvedélyem azóta sem hagyott alább. Most ismét az újságokat, weboldalakat bújom, próbálom meghozni az újabb jó döntést a következő kiválasztottal kapcsolatban.


Írói vélemény:

A rendkívül kedvező ára miatt sokan választották első motorjuknak a nagy köbcentik világába való belépéshez a Suzuki GS500-at, de a gyár tényleg csak annyit próbált spórolni az anyagok használatakor és a felszereltségen, hogy még éppen egy ideális tanulómotort tudjon adni a pénzükért cserébe. A GS leginkább a városban érzi jól magát, de túrázásra is szinte tökéletes akár két személlyel is és kicsit a motoros élet sportosabb oldalát is meg lehet kóstolni vele.  Visszatekintve a döntésemre azt kell mondom, hogy jól döntöttem, de mai fejjel már inkább a 2004-ben bemutatott idomos GS500F felé kacsingatnék.


Előnyök:
  • Alacsony ár
  • Olcsó fenntartási költség
  • Könnyű
  • Megbízható blokk
  • Sokoldalúság
  • Alacsony fogyasztás
  • Kényelmes

Hátrányok:
  • Kissé elavult erőforrás
  • Puha első teleszkóp
  • Nincs visszajelzés a futóműtől
  • Gyengécske fékek
  • Könnyen karcolódó festés



2009-12-01 11:34:25

Ha röviden akarnék fogalmazni -és már miért ne akarnék!- azt mondanám, jó motor, jó áron!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár