hirdetés
2008-10-27 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Amikor az ember meghallja azt a nevet, hogy Suzuki DR 125 SM, azonnal a kissé divatjamúlt, technikailag is öregecske enduró a DR 125 SE ugrik be. A motor, amely megjelenésekor ideális kezdőmotornak bizonyult, mára azonban divatja-múlttá vált, eljárt felette az idő. Elavult külső designja és hátsó dobféke is arra utal, hogy valamikor a ’90-es évek elején kifejlesztett enduró motorról van szó, karburátorral. A lehető legegyszerűbb, de ugyanakkor megbízható műszaki tartalom mindig is az SE erénye volt. Akárcsak a nagyobb testvérnél, a DR 350 SE-nél, fejlesztésekor itt is a megbízhatóságé volt a főszerep. Mára azonban csupán a tartós műszaki tartalom maradt, a „körítés” gyökeresen megváltozott.


    Manapság óriási divat a szupermotó. Minden komoly gyártónak legalább kétféle lökettérfogatú szerepel a palettáján: egy kezdőknek szánt és egy haladóknak, tapasztaltabbaknak való. Mostantól a Suzukinál sincs ez másképp. A kiforrott DRZ 400 SM után itt a várva várt alacsony árfekvésű belépő szupermotó, a DR 125 SM.

    Már első ránézésre egyértelművé válik, hogy komolyak a gyár szándékai: divatos, a mai követelményeknek teljes mértékben megfelelő design és versenyképes műszaki tartalom. A motor megszólalásig hasonlít egy vérbeli szupermotóhoz: rövid, kecses első sárvédő és modern, végre nem négyszög alakú első fényszóró a hozzá illő szélterelővel. A tervezők még olyan apró részletekre is ügyeltek, hogy a hagyományos első teleszkóp csúszószárai - melyek csupaszon nem nyújtanak valami modern látványt – formatervezett műanyag védővel legyenek takarva. Hátrafelé haladva rögtön a kormány mögött szembetűnik a tank és az azt körülvevő szélterelő borítás. Ez az elem csak a vízhűtéses modellekre jellemző, így komolyságot kölcsönöz a motornak. Szép, egyenes – akár két személynek is - kényelmes ülésben folytatódik a forma a designos oldalsó borításon keresztül az új, modern hátsó részig. Ízléses hátsó lámpatest és színtelen irányjelző búrák teszik még esztétikusabbá a motort, az alumínium kipufogó-hővédők pedig tovább fokozzák a vizuális élményt.

    A puding próbája az evés, úgyhogy felpattanok a nyeregbe, beállítom a tükröket, átnézem a kezelőszervek helyét, hogy ne dudáljak irányjelzés helyett. Itt érdemes megemlítenem, hogy nagyon jó a gombok elrendezése és a méretük sem túl kicsi, könnyen el lehet igazodni rajtuk. Gyújtást adok, megvárom, még az üzemanyag-pumpa eljuttatja az indításhoz szükséges benzint a megfelelő helyre, behúzom a kuplungkart és megnyomom az indítógombot. Az automata szivatónak köszönhetően hidegen is pár főtengely-fordulat után beindul a motor, ami halk, csendes járású, így alapjáraton alig hallatszik. Az első utam rögtön a városon át vezet, hatalmas dugóban a tűző napon. Ehhez a motorhoz szinte nem kell hozzászokni sem: minden a helyén van, és tökéletesen működik, így játszi könnyedséggel veszem az autórengeteg által elém gördített akadályokat. Könnyedén lehet vele manőverezni az autók közti szűkebb helyeken is. Futóműve és fékei váratlan szituációkban is biztonságos érzést nyújtanak. Az útegyenetlenségeket kiválóan elnyelő lengéscsillapítók - melyek az én 65 kg-os súlyomhoz tökéletesre hangoltak - nagyon jól végzik a dolgukat, határozottabb fékezésnél sem ütnek fel. Motorja kellően dinamikusan mozgatja a 121 kg önsúlyú DR-t. Pontos váltójával kapcsolatban csupán egy zavaró tényező említhető meg, hogy harmadik és negyedik fokozatban zajosabb a kelleténél. Ez a jelenség valószínűleg annak tudható be, hogy a rendelkezésünkre bocsátott tesztmotoron még az első ezer kilométeres átvizsgálás és olajcsere sem lett elvégezve, ugyanis rögtön beüzemelése után kaptuk kézhez, teljesen „nyers” állapotában. Néhány száz kilométer megtétele után összekopnak a fogaskerekek és az ezres szerviz elvégzése után ez a zaj remélhetőleg megszűnik. Ettől függetlenül könnyedén lehet kapcsolgatni, márpedig ez fontos az ilyen kis lökettérfogatú motoroknál, mert az optimális teljesítményhez mindig a megfelelő fokozatban kell lennünk.



    Annyira könnyed és kellemes vele a motorozás, hogy egy fél órás városi ismerkedés után elmotoroztam vele a szupermotók természetes közegébe, egy kanyarokkal teli-tűzdelt szerpentinre, ahol a pilóta és a motor is otthonosabban érzi magát…és most jöhet az igazi megmérettetés!
Egészen meglepett a kis szupermotó fordulékonysága és a futómű pontossága. Minden apró kormánymozdulatra azonnal reagál, a jó minőségű gumiabroncsok pedig a pilóta segítségére vannak a tempós, forszírozott kanyarvételekben. Rövid időn belül annyira rá lehet érezni, hogy akár a csúszáshatárt súrolva is biztonságosan lehet vele motorozni. Az embernek olyan érzése támad, mintha a kerekek oda lennének ragasztva az aszfalthoz. Fékei a hegyről lefelé, nagyobb lejtőkön bebizonyították, hogy tökéletesen a motor súlyához és teljesítményéhez méretezték. Egészen forró állapotukban sem enyhül a fékhatás, és nem kíván nagyobb kézerőt sem.

    Lévén, hogy szupermotóról van szó, nem állhattam meg, hogy terepen is kipróbáljam a képességeit. A sima gumikat leszámítva, melyek egy kicsit megnehezítik a mélyebb homokban való haladást, itt is jól motorozható, könnyedén kezelhető.

    Közben az ég is leszakadt, így arra ösztöntött, hogy ismét a guminak való aszfalt felé vegyem az irányt. Eső áztatta úton jól érzékelhető és kontrollálható a csúszás, kanyarvétel és fékezés közben egyaránt. Hazafelé a nem kevésbé mozgalmas nap után annak rendje és módja szerint besötétedett. Így legalább fény derült arra is, hogy az első lámpa nemcsak modern formatervezésű, hanem funkcióját is kitűnően ellátja.



    Végsebessége 105-110 km/h között van, de igazán 85-90 km/h-nál érzi jól magát az én súlyom alatt. Fogyasztása teljesen vegyes használat mellett - még így járatósan is - optimális, nem ment 2,6 liter fölé 100 km-enként, ami a mai benzinárak mellett cseppet sem elhanyagolható tény.
A Suzuki ebben a kategóriában is kemény ellenfelet állít a konkurenciának, mivel nemcsak a fogyasztása, de a motor ára is versenyképes. Mindent összevetve nagyobb hatással van a motor a pilótára, mint annak pénztárcájára.




2012-03-26 21:23:46

Nekem 2 éve és 4 napja van meg az ilyen tipusú motorom 35000km van benne ( ugytudom hogy magyarországon ez az eggyetlen ennyit futott motor ebből a suzukiból) télen nem használom de nyáron adok neki rendesen.... Havi 2000km belemegy. Kis mátrázás lilafüredi szerpentin zalakaros gyula... Budapestről.xD. 18 vagyok most am. Végig 100km/h val megyek általában ... Fullgas. Erdélybe is voltam vele 4 nap alatt 1973 km mentem a nagy 1200 gs ek között (11db). Minden egyben van rajta még .. Nagyon faxa kis gép..

2010-11-12 15:04:02

Köszi a hibajelzést, javítottam.

2010-11-09 19:46:02

Áh, így mindjárt más! Azt hiszem, akkor ez a valaha is gyártott legerősebb DR

2010-11-09 18:47:14

95 Nm, csak rossz helyen van a tizedesvessző....

2010-11-09 17:53:32

Nagyon kihegyezett lehet ez a nyolcadliteres, ha 131 lóerő mellett 9,5Nm-t sikerül kipréselni belőle
Az adatlapra ráférne egy kis javítás Nem gonoszságból...
A kW stimmel.

2010-11-09 17:46:38

Én ilyen motort vettem És megvagyok vele elégedve

2010-01-12 16:15:15

Hogy? Mit nem nyertél meg?
Amúgy ez a motor is szóba került vásárlásnál, de a Suzuki szalonban körülbelül levegőnek sem néztek, nem hogy komoly vevőnek, úgyhogy elballagtam Yamaháékhoz, amit nem bántam meg

2009-12-01 10:41:06

Hát ezért is sajnáltam én, hogy nem nyertem meg!!!!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Suzuki DR 125 SM

údaje

Hengerűrtartalom: 125 cm3

Max. teljesítmény: 13 LE (8,1 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 9,5 Nm 7500/min-nál

Fék elöl: 250 mm-es szimpla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Nissin féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Nissin féknyereg

Gumi elöl: 100/80-17

Gumi hátul: 130/70-17

Tengelytáv: 1340 mm

Hossz: 2040 mm

Végsebeség: 112 km/h

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár