hirdetés
2010-05-17 , Írta: Grillmayer Gábor, Képek: Gál Eszter
Bookmark and Share

hirdetés

A japán gyártók közül már csak a Suzuki mérnökei voltak adósai az off-road közönségnek. Oka talán a nagy késlekedésnek a hatalmas kasszasiker DRZ400-as széria mai napig tartó megbecsültsége.

Sokat fejlődött az enduro-szupermoto arzenál és az igazi versenygépek között már hátrányban volt a régi bevált 400-as gép mind lóerő, mind súly tekintetében. A régi 400-as a verseny verzióban 40 lóerős és ehhez 135 kiló, mely a krosszból átalakított ellenfeleknél jó 15-20 kilóval többet nyom. Bár a megbízhatósága világhírű, de az idő már eljárt felette. Az új gép így szakított a váz és a motor enduro hagyományaival és a bevált krossz alapokra fektette az idén debütáló RMX450 szériáját. A teljesen új forma, ami igazi sportos megjelenése mellett komoly fogyókúrán esett át, hála a könnyű alumíniumváznak és a 450 cm³-es krossz erőforrás önindítóval felvértezett és áthangolt változatának. A benzinbefecskendezés már alapkövetelmény napjainkra, így a fogyasztása is kedvezőbb és a károsanyag-kibocsátás „jól hangzó” normáinak is képes megfelelni. Persze a felhasználót, aki a versenypályát tartja otthonának, inkább a teljesítményadatok hozzák lázba. A plusz ötven köbcentinek és a legújabb technológiának hála, igazi versenygépet kapunk. Súlyra és teljesítményre élmezőnybe ért, ami pedig a kezelhetőséget illeti, ez a gép most a csúcsra tör!

Motorok Suzuki RMX450Z
A vizsga- és rendszámozhatósági szempontoknak is megfelelő típus az "E" jelű lámpakkal nyár eleje felé várható a magyar piacra

Nézzük tehát először, hogy a gyár szerint miért ez a legjobb választás:
Az alumínium dupla bölcsőváz, mely könnyű és megfelelő rugalmasság mellett elég merev is. Geometriája valamelyest eltér a krossz verziótól az enyhébb első villaszöggel, de a hátsó lengővilla már teljes egészében krosszkompatibilis. Az enyhébb villaszög jobb egyenesfutást biztosít, viszont ezt úgy oldotta meg a gyár, hogy ez ne menjen a kanyarodási képesség kárára.
Az erőforrás szintén krossz alapokon nyugszik. Csupán az áthangolt vezérlés és befecskendezési program változtatása teszi a motort alacsony és középtartományokban kezesebbé. A nagyobb lendkeréktömeg a négyüteműre régen jellemző lefulladásokat (leböffenést) hivatott kivédeni. Önindító is helyet kapott a motoron, aminek kötelező feltétele az akkumulátor megléte. Ehhez persze nagyobb generátorra is szükség van, ami a világításon kívül a benzinbefecskendezést és a gyújtást táplálja, miközben töltenie kell a „telepet” is.

Motorok Suzuki RMX450Z
A lámpaforma következetesen hasonló a Suzuki utcai modelljeihez

A műanyag blokkvédő teljes védelmet nyújt a sziklás terepen a váz és blokk kritikus alsó részének. A kipufogórendszer gyárilag ugyan fojtott, de kisebb barkácsolás után már a 46 lóerőt is élvezhetjük. Berugókar is található a motoron a kellemetlen akkulemerülés esetére. A váltó áttételeit megváltoztatták az enduro szokások szerint, így az egyes fokozat rövidebb, a többi áttétel pedig hosszabb lett, mint a krossz verzión.

Hűtőkapacitását megnövelték, emellett kiegyenlítőtartályt kapott és a betöltőnyílás is könnyebben hozzáférhető. Mindez elakadásnál lehet hasznos, hiszen a túlhevült motor csak a tartályba engedi a gőzt, ahonnan a visszahűlést követően ismét a hűtőbe áramolhat vissza a folyadék.

Motorok Suzuki RMX450Z
A hullámos féktárcsa könnyebb öntisztuló képességet biztosít

A rugóstagok is megegyeznek a krossz változatéval, a nagyobb súly miatt viszont nem kapott erősebb rugókat csak átszelepelt csillapítást, ami puhább kezdet után progresszívebben véd a teljes összerugózástól.

A „masszív és kompakt” műszerfal sport módban csak a legfontosabb adatokat közli, mint például megtett kilométer, idő, sebesség. Normál módban a napi kilométer, töltésvisszajelző és óra kijelzésével egészül ki a műszer. A kilométerórát gumiméretenként hangolhatjuk, hogy a pontos értéket közölje velünk. Külön sárga fény figyelmeztet az alacsony üzemanyagszintre, ami a 6,2 literes üzemanyagtartály mellett jól jöhet.

Motorok Suzuki RMX450Z

Üléspozíciója, tankja megegyezik a krossz testvérével, ami az „akcióhelyzet”-hez közeli tartást segíti, hiszen nem csak a krosszpályán kell jól tudni helyezkedni a motoron, hanem az erdőben vagy az utcákon is.

Designja dinamikusságot sugároz a Z versenylogó jegyében. Az első lámpatest áramvonalas, míg a hátsó LED izzósor szinte beleolvad a sárvédőbe. Fontos megemlíteni a felverődő víztől védett légszűrőházat, mely egy mozdulattal nyitható, így a betét könnyen cserélhető.

Fékei teljesen megegyeznek az RMZ fékeivel, említésre való eltérés még a hátsó kerék átmérőjében van, mert régi hagyomány szerint 18’-os kerekekkel építik az enduromotorokat. Súlya a gyár szerint 123,5 kg, feltöltve folyadékokkal.

Motorok Suzuki RMX450Z
A hátsó kerék átmérője követi az endurós hagyományokat, 18 colos, a lengővilla krosszkompatibilis

Személy szerint nagyon vártam, hogy testközelből találkozzam az új jövevénnyel. Sokat lehetett olvasni róla, hogy milyen lesz, de senki nem tesztelte erre alkalmas körülmények között. Az időjárás kegyeibe fogadott, így Monorra indultunk. A híres krosszpálya még karrierem kezdetéről is hordoz emlékeket. Itt versenyzett az elmúlt 50 év minden bajnoka, számos csapatbajnoki összecsapás helyszíne, és otthont ad a krossz Országos Bajnokság kezdő futamának is. Talaja főleg homok, ezért a nagy hó elolvadása után is járható maradt. Ugyan sok erdő és emelkedő nincs rajta, de ezenkívül minden adott egy jó motorozáshoz: a freestyle rámpától a vizes gödörig találtunk mindent, ami kellhet.

Először a homokos dűlőutakon mentem, ahol a lóerőket illik érezni, majd nekivágtam a krosszpályának. Első benyomásom – hogy egy önindítós krosszmotoron ülök – csak a gyors egyenesben kezdett változni, ahol szinte elengedett kormánnyal tudtam menni. Sajnos az alacsonyabb kompresszió-viszonya miatt érezhetően erőtlenebb, mint egy krossz, de a közepes fordulatszám-tartományig ez egyáltalán nem észrevehető. Sajnos, mint a többi befecskendezős motor, ez is érzékenyebb az üzemanyag minőségére. Jobb és drágább benzinnel érezhetően jobban muzsikál magas fordulaton. Első féke nagy tempóról történő megállásnál érzésem szerint kissé gyenge, de homokos krosszpályán nem érezni mindezt. Az ugratókat is jól viselte a motor, bár az én súlyommal nem volt nehéz összekoppantani kétméteres magasságból landolva sem. Ennek ellenére a mély hullámokon is jól lehetett közlekedni vele.

Motorok Suzuki RMX450Z
Az RMZ-ből átvett blokk a nagyobb lendtömegnek és a módosított vezérléssel alacsony fordulaton könnyebb kezelhetőséget szavatol

A fordulékonyságával nem volt probléma, de én jobban szeretem, ha a motor egyenesen akar menni, mintha mindig kanyarodna. Kicsit talán a forduló bevezető részén előrébb kellett helyezkedni, és máris fordul, ahogy kell! A gyári beállításokon nem is változtattunk, de a rugóerőt ajánlom egy kicsit keményebbre állítani, ha a pilóta 90 kiló fölött nyom, mert a puha rugó gyors tempónál inkább kemény érzetet produkál. Köszönhető ez annak, hogy ilyenkor nem az optimális berugózottsági szinten csillapít a gátló, hanem a bekoppanáshoz közeli, keményebb tartományban. 

A műszerfalat menet közben – a földön – nem használtam, mert csak a levegőben mertem levenni a szemem a horizontról. Viszont a leghosszabb ugrón meglepődtem a kereken 100 km/h-s tempót látva négy méter magasan…

Motorok Suzuki RMX450Z
Bár nem krossz motor, egész jókat lehet vele ugratni. A rugóstagok 90 kg-os vezetővel azért összeülne

Összegzés:

A Suzuki RMX450Z méltó folytatása a sikeres DRZ szériának, és reméljük, hamarosan vizsgáztatható, „szupermotósítható” változatokkal is találkozhatunk. A motor váza már bizonyított az amerikai bajnokságban, most a piacé lesz a következő döntés és az értékelés.

Címkék:  suzuki , rmx , rmx450z , 450 , 2010 , teszt


2010-07-17 11:40:49

RMX450E

Egy hete járatom az olasz Valenti Racing által legálisan utcára átalakított (az első ilyen MO-n) szőke ciklont. DRZ400S -röl váltottam, de már most tudom hogy ez nagyobb szerelem lesz

Mégis a negatívummal kezdem: míg a dokival bevállaltam lazán a 2-3 ezres túrákat is, ezzel a szépséggel ezen erősen elgondolkoznék. Ülés még keményebb és a csuklómhoz annyi rezgés jut hogy 50km után zsibog a kézfejem. Egy tankkal járatós tempóban 120km-t tud, erősen gondolkozom az IMS 12 literes utángyártott tankján. Hajlamos lefulladásra induláskor kis gázon de remélem ez bejáratás alatt még megszünik.

...viszont: hihetetlenül könnyen kezelhető, sokkal lazábban megy vele a stoppie, kanyarba becsúszás, erőböl kerekezés mint a DRZ-vel. A gyári felnikre feldobott Dunlop utcai gumikkal 90% -os supermoto élményt nyújt. A folytások kivétele után az ereje is megvan hozzá, rendkívül gyorsan pörög fel, azonnal reagál és tekintélytparancsoló hangja van ...nem kell rá több tuning

Szoval az első benyomás, hogy bizonyos kompromisszumok mellett igazi élménymotor. Türelmetlenül várom hogy mennyit tesz még hozzá bejáratás után, és hogy fél gázon túl milyen az élet vele

2010-05-19 19:35:53

Ránézésre is látszik ezen a motoron, hogy nem egy csonttörésért lesz felelős!

2010-05-18 20:32:09

Na, itt a jövő Doktor Zebrája!

2010-05-17 21:14:54

S ha még lesz rendszámozható kivitelben is........

2010-05-17 18:32:42

Nem is létezik rossz motor szerintem. Mindegyikben van valami hiba, de ezekkel az igazi motoros megtanul együtt élni. Ennél a modellnél pedig nem kell sokat keresni, hogy mi a jó benne. Elvisz bármilyen rossz terepen, remélhetőleg egybe is marad

2010-05-17 16:24:27

wrumm..wrummm....

2010-05-17 15:03:03

Ennyi szépet, s jót egy motorról egy cikkben? Akkor biztosan jó motor.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Suzuki RMX450Z

údaje

Hengerűrtartalom: 449 cm3

Gumi elöl: 80/100 R 21

Gumi hátul: 110/100 R 18

Tengelytáv: 1480 mm

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár