hirdetés
2010-07-27 , Írta: Thomas Schmieder, Képek: Suzuki, Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

Csinos szabású teljes idomával a fiatal vásárlók kegyeire is jó eséllyel pályázik a Banditra épülő Suzuki GSX1250FA. Ugyanakkor igyekszik megállni a helyét kis költségvetésű túramotorként. Vajon sikerrel?

Egy hete még vihar tombolt ezen a Barcelona környéki dimbes-dombos tájon. Szomorú tanújelei a pusztításnak a kettétört villanyoszlopok, gyökerestől kitépett fák és a rengeteg földcsuszamlás. Mi kell ide? Olyan motorkerékpár, amelyben vakon meg lehet bízni. Amelyik azt súgja az ember fülébe, hogy „Ne aggódj, átsegítelek minden akadályon!”, és ezzel együtt bizalmat ébreszt benne. Az új Suzuki GSX1250FA éppen ilyen.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
További képek a galériában. Kattintson a képre!

Valóban annyira új lenne? Nos, a motor, a kipufogódob és az ABS-es fékek változatlan kivitelben kerültek át rá a nagyobbik Banditról, akárcsak a váz és a futómű egésze. A tartószerkezet, a kerekek, az alumínium lengővilla, a hagyományos teleszkópvilla, valamint az acél csőkormány és a kétrészes ülés – mind-mind a Bandit bevált hozzávalója. Vajon ezzel kivételes lehetőséget kapott rá a Suzuki nomenklatúrája szerint hagyományosan „GSX-F” típusjelzés alatt futó sport-túra motor, hogy hódító útra induljon a sikertípusok farvizén? Netán éppen nagy teher szakadt vele a nyakába? Hiszen akár a kevésbé terjengős „Bandit 1250F” nevet is kaphatta volna a keresztségben.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
Szakasztott Bandit, de friss, fiatalos külsővel. A dekorcsíkokért (17 121 Ft) és a belső sárvédőért (46 534 Ft) külön kell fizetni

Ami ténylegesen újdonságnak számít, az a stílusos teljes idom, amely teljesen körbeveszi a feketére fényezett, négyhengeres motort, és a korábbi GSX-R-től örökölt fényszóróval együtt meglepően friss, lendületes külsővel ruházza fel az 1250 köbcentis modellt. A kiegyensúlyozott alapkarakter mindazonáltal nem változott, mert hát a Bandit az Bandit, még ha nem is úgy hívják. Hiába a sportos attitűd, véletlenül sem stresszeli az embert a Suzuki big-bike-ja. Úgy is mondhatnánk, hogy nem felizgatja, csupán egészséges izgalomba hozza a gazdáját. Az eredetileg a nagy Bandithoz kifejlesztett motor sosem volt szűkében a nyomatéknak, már 3700-as percenkénti fordulaton 108 Nm-t mozgósít. Ez aztán nem akármi!

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
Hasznos megoldás a fordulatszámmérőbe épített sebességfokozat-kijelző. Az alatta lévő váltófényre azonban nincs szükség

Mindig, minden körülmény között jó erőben van a hűtőbordáitól mára szinte teljesen megfosztott négyhengeres. Az sem jelent gondot neki, ha ezres fordulaton, harmadik sebességfokozatban gurulva kell megközelítenie a zebrát az úttesten. Teljesen mellékes dolog számára a fordulatszám. A gázkar minden parancsára egyenletesen és erőteljesen kezd gyorsítani. Már csak ezért is teljesen felesleges rajta a mind használati, mind látványérték szempontjából korszerűsített műszerfalra telepített váltófény, amely egyébiránt egyike azon kevés részletnek, amelyekben a Banditoktól különbözik a GSX1250FA. Nem szükséges egészen a 9500-nál húzódó piros tartományig felpörgetni az erős motort, 7500 után egyébként sem nagyon partner benne. Ilyenkor érzésre többet mozgósít a gyárilag megadott 98 lóerőnél. A teljesítmény jó része már kis fordulaton is mobilizálódik, és ezzel nélkülözhetővé teszi a sebességfokozat-kijelzőt (ez sincs a csupasz és a félidomba bújtatott Banditon). Elég már az elején hatodikba tenni a váltót, és hagyni, hogy tegye a dolgát a motor.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
Értékes csomag: nemesacél kipufogódob, rendes láncfeszítők és ABS

Nagyon finom gázadási reakcióhoz segíti hozzá a dupla fojtószelepes rendszer, de csak abban az esetben, ha már eleve terhelés alatt van. A terhelés nélküli fázisok utáni gázadást – például, amikor a kanyar holtpontján túljutva kell gyorsítani – sok esetben némi rángatással nyugtázza. A tesztmotoron ez részben annak volt betudható, hogy nagy volt a gázkar holtjátéka. A hajókémény vastagságú kipufogódob érces, mégis fojtott hangon tolmácsolja a négyhengeres motor nyugodt gurgulázását. Kimondottan minőségi benyomást kelt a teljes egészében nemesacélból készült kipufogódob. A GSX1250FA-n nagyobb a hűtő, és nem egy, hanem két hűtőventilátor teljesít szolgálatot, ezért rendkívül stabil a hőháztartása. A második ventilátor csak akkor kapcsol be, ha az első teljesítménye már nem elég a hatékony hűtéshez.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
Praktikus és kedves: jól hasznosítható akasztófülek és a már ismert lámpatest

Annak ellenére, hogy két kiegyensúlyozótengely is nyugtatja, nem mondható bársonyosan finom járásúnak a négyhengeres masina. Ez a magyarázata annak, hogy nehéz ellensúlyokat viselnek a lábtartók és gumiágyazást kapott a kormány. Ez utóbbi nem állítható kivitelű és erőteljesen hátra hajlik. A vezetőülés magassága két fokozatban állítható az alján lévő négy gumidarab elfordításával. Alacsony pozícióban 805, magasban 825 milliméteren húzódik az ülőfelület. Magas pilótának sportosan hegyes szögbe kell hajlítania a térdét. Akárcsak az utasnak. Egyébként órákig ki lehet bírni az ülésen és felemelt fejjel, majdnem egyenes testtartásban élvezni a táj szépségeit.

KOFFEREKKEL TÚRA CÉLRA

Egészen mostanáig nem volt igazi big bike túramotorja a Suzukinak, valami hasonló, mint a K 1200/1300 GT, a Pan European, a GTR vagy az FJR. A GSX1250FA-val most sikerült pótolnia az űrt. Az újdonság is képes ellátni minden olyan feladatot, amit fél mázsával nehezebb riválisai. A kardántengely kivételével ez is rendelkezik sztenderrel, kényelmes kétszemélyes üléssel és akár 218 kilogramm terhelhetőséggel. Időközben ugyan már lehet kapni a Bandit S-hez utólag szerelhető oldalidomot és csomagszállító rendszert, ám a GSX sokkal inkább egységes hatást kelt.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010

Elegánsnak kevésbé elegáns, viszont minden kétséget kizáróan nagyon masszív az acélcsövekből összeállított csomagtartó váz (43 017 Ft). A 37 literes topcase-ben elfér ugyan egy zárt sisak, de leszűkíti az utas rendelkezésére álló helyet, és 21 457 Ft-ba kerül. A fényezett fedélért további 12 061 forintot kell fizetni. A Givi cég keskeny kivitelű, 33 literes koffereit nem lehet ezzel az esztétikus, de a karcolódásra nagyon érzékeny megoldással kérni. A mini sisakok elnyelésére alkalmas két koffer együttesen 63 210 Ft kiadást jelent, külön-külön kulccsal nyithatóak-zárhatóak.

Végképp teljes értékű „low budget” túramotort farag a GSX1250FA-ból a 32 988 Ft-ért megvásárolható, mágneses tanktáska. Jó szolgálatot tehet továbbá a több fokozatban állítható „Vario-Touring” plexi, amely a dőlésszögétől, valamint a motoros testmagasságától és -tartásától függően szinte teljes egészében átvezeti a menetszelet a bukósisak fölött (29 749 Ft). A fentieken kívül riasztóberendezés, GPS, tankvédő és többfajta optikai kiegészítő is vásárolható a motorhoz.


A Bandit S-énél keskenyebb, de magasabb plexi előnyösen befolyásolja a menetszél áramlását. Kellemetlen örvényektől mentesen jut belőle a motoros sisakjára és vállára. A Suzuki univerzális újdonsága nem molesztálja feleslegesen az embert, hagyja, hogy tiszta fejjel tudjon gondolkodni. Egészen addig könnyű vezetni a GSX1250FA-t, amíg elfogadható keretek között marad a sebessége. A kanyarokat, ha nem is precíziós műszerként, de mindenképpen kiszámíthatóan teljesíti. Azon is látszik, hogy nem hordoz magában versenygéneket a GSX, hogy kevés visszajelzéssel szolgál az első kereke. Természetesen azért így is be tudja venni az éles kanyarokat, de érződik rajta, hogy 257 kilogrammos tömege okán inkább a tágabb íveket kedveli.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
Sportos túramotor vagy túraorientált sportmotor? A GSX mindkettő. Messze hátrahajlik a kormánya

A „nehézkes” jelzővel ugyan nem illethető ez a Suzuki-típus, de tény, hogy vannak olyan motorkerékpárok, amelyek hálásabban nyugtázzák a kanyarvétel közbeni kormánykorrekciókat. Beletelik kis időbe, mire tudatosul a GSX-ben az irányváltoztatási szándék, például olyankor, ha az elszámított ívet próbálja helyesbíteni, vagy szennyeződést, kátyút akar kikerülni a pilóta. A felnikre szerelt különleges „AA” specifikációjú Bridgestone BT 021 gumik megbízhatóan teszik a dolgukat, időben az ember tudomására hozzák, ha már kezdik elveszteni a tapadásukat. A jól adagolható első féken meglehetősen későn, a hátsón viszont durván és darabosan szabályoz az ABS.

Ami pedig az egyéb részleteket illeti: a fék- és a kuplungkar egyaránt állítható kivitelű, az alapfelszereltség részét képezi a sztender, és számos lehetőség kínálkozik a szállított csomagok leszíjazására. Ugyancsak nem magától értetődő dolog a vészvillogó, az alumínium láncvédő és a hidraulikus működtetésű kuplung.

A változások áttekintése:

 Ezekben különbözik a GSX1250FA a Bandit 1250S-től:

  • A GSX650F-ét idéző (ám annál szélesebb) teljes idom a GSX-R 1000-ére (K4) hajazó fényszóróval
  • váltófény és sebességfokozat-kijelző
  • három kilogrammal nagyobb saját tömeg (254 helyett 257 kg), valamint 221 helyett 218 kg terhelhetőség
  • két hűtőventilátor
  • nagyobb hűtő, máshol van a hűtőfolyadék-tartály
  • akárcsak a nagy Bandit 2010-es csupasz változatán, 10 milliméterrel előrébb és 3,6 milliméterrel magasabban vannak a lábtartók, mint a Bandit 1250S-nél
  • keményebb villarugók
  • a 2009-es Bandit hátsó lámpája
     


Összegzés:

A Suzuki tájékoztatása szerint Németországban eddig tíz vásárlóból kilenc az 1250 köbcentis Bandit félidomot viselő S változata mellett tette le a voksát. A márka reményei szerint a GSX még ez utóbbinál is nagyobb sikerre viszi majd 2010-ben. Kétségtelenül minden adottsága megvan hozzá, még ha a Bandit S-től eltérően nincs is rajta két tárolórekesz és csupán imitálja a ram air rendszert. Jellemző a Suzukira, hogy nagyon kedvező áron dobja piacra az újdonságait. Az elegáns 1250 köbcentis GSX-ért kért 2 698 000 Ft mindössze kétszázzal több, mint amennyibe a Bandit S kerül. Örömhír ez a javából!

nagy nyomaték kis fordulaton
kedvező biztosítási besorolás a 98 LE miatt
24 000-es kilométerenkénti szelephézag-állítás
kiváló ár-érték arány
a kelleténél nehezebben irányítható kanyarban
kevés visszajelzést ad az első kereke
kicsit magasan vannak rajta az utaslábtartók
némileg kemény terhelésváltási reakció jellemzi
Címkék:  suzuki , gsx , gsx1250fa , teszt , 2010


2011-02-07 14:29:41

Két éve nyúzom a tesóját, nagyon bejött!
http://www.motorrevu.hu/img/galery/Felhasznalok-galeriai-J2T-galeriaja-Bandit-atepites-3.jpg
És szépen felépült!
Talán erről koppintotta a gyár?

2010-07-28 21:43:17

Ez a veszély nem fenyeget.

2010-07-28 09:38:45

Akkor ne vegyél ilyet, ha nem gond...

2010-07-28 06:25:29

Legyen valaki az ellentáborból is, hát belevau én is. Nekem speciel nem tetszik.

2010-07-27 23:47:56

Nekem is a kedvencek között van. Lehet semmiből sem kiemelkedő, de az ár/érték aránya kiváló a többi géphez képest. Meg az a nyomaték a pincéből...áhh

2010-07-27 19:56:42

Nagyon bejön a gép... Egyszerű, de sokoldalú. Nem evvel kell találkozókon feszelegni az biztos, de azért nem rossz.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Suzuki GSX1250FA

údaje

Hengerűrtartalom: 1255 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (72 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 108 Nm 3700/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1485 mm

Végsebeség: 240 km/h

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár