hirdetés
2017-05-10 , Írta: Markus Biebricher, Képek: Biebricher, Royal Enfield
Bookmark and Share

hirdetés

A Royal Enfield, a világ egyik legrégebbi és hagyományokban leggazdagabb motorkerékpár-gyártó cége egy allrounder motorkerékpárt dobott piacra, amely hamarosan Európába érkezik. De vajon mi keresnivalója van egy mindössze 25 lóerős, 185 kilogrammos, négyszázas egyhengeresnek ezen a teljesítményorientált vidéken? Erre egy menetpróba keretében kerestük a választ.

A gödör hatalmas volt. „Most vége a dalnak” – futott át a fejemen. De a motor elnyelte a krátert, tartotta az ívet, és jól irányítható maradt. A Kolhapur és Goa közötti útszakasz már csak az egykori burkolat romjaiból, koszból, laza kavicsokból, aszfaltdarabokból, lyukakból és kitörésekből áll. Ki gondolta volna, hogy ez a motor mégis túljut rajta? Hiszen csak 185 kilogramm, 411 köbcenti és 25 lóerő.

 

Hát, ez bizony nagyon kevés, nem? Indiában, Ázsia és Dél-Amerika nagy részén nem. Ezek azok a piacok, ahol nagy sikereket várnak a Himalayantól. Itt emberek milliói járnak 100 és 200 köbcenti közötti kis motorokkal. Nem élvezetből, hanem mert ez alapvető szükséglet. Velük mennek dolgozni, viszik iskolába a gyerekeiket, bevásárolnak, kereskednek. A motorkerékpár az életben elérhető – bármilyen apró – siker alapja.

 

Motorok Tesztek galériája Royal Enfield Himalayan (2017)
Kattintson a képre a galériához!

India északi részén, ahol a világ legmagasabb hegysége, a Himalája kezdődik, a körülmények különösen kemények. A szűk, meredek és bukkanókkal tarkított ösvények mellett a nagy magasság miatti kevés oxigén is nehezíti a motoros dolgát. Aki itt haladni akart, terhet akart magával vinni vagy turistaként szerette volna élvezni a lenyűgöző tájat, annak eddig különböző klasszikus utcai Royal Enfield modellekre kellett hagyatkoznia. Az ősrégi konstrukciókon alapuló kétkerekű masinák állandóan leértek, felborultak, de végül valahogy általában mégis továbbjutottak.

 

Ez évtizedekig így ment, amikor is Siddhartha Lal vette át a Royal Enfield irányítását. A karizmatikus menedzser – aki az Eicher Motors-nál Ázsia egyik nagy haszongépjármű-gyártóját is igazgatja – több mint 10 évvel ezelőtt a Royal Enfieldet 100 százalékban az Eicher leányvállalatává tette. Azóta a cég példátlan sikereket élt meg.

 

Amikor szenvedélyes motorosként Siddhartha a Himalája hegyei között ismét egy Bullet nyergében utazott, világossá vált számára, hogy erre a vidékre egy olyan járműre lenne szükség, amelyen sokkal könnyebben lehetne venni a kemény körülmények között felmerülő akadályokat. Egy olyan motorkerékpárra, amely emellett indiai felhasználói egyéb igényeit is ki tudná elégíteni: például kicsi az ülésmagassága, hiszen az ázsiaiak inkább alacsony termetűek. Nagy a szabadmagassága, ugyanis az utak minősége igen gyatra. Nagy a szervizintervalluma, hiszen a műhelyben töltött idő kiesést jelent és pénzbe kerül. Hosszú élettartama, mivel arrafelé csak ritkán engedhet meg valaki magának egy új motort. Ezenkívül fontos még a könnyű motorozhatóság, a kis fordulókör, a jó manőverezési készség, a jó menetkultúra, az alacsony fordulaton leadott nagy nyomaték, a kevés elektronika, a megfelelő hatótávolság, a nagy terhelhetőség és a kellő rugóút.

Motorok Tesztek galériája Royal Enfield Himalayan (2017)

 

A nagy teljesítményű motorok által elkényeztetett nyugati újságíró, aki nem ismeri ezt az egész történetet és magát Siddharthát, az első kilométerek után csak azt fogja megállapítani, hogy bár a Himalayan nagyon stabilnak tűnik, mégis nagyon nehéz és nagyon lágy. Fékei a nagy tárcsaátmérő ellenére csak mérsékelten harapnak, a rugózó elemek érzéketlenül reagálnak. A váltó rendben van, csak nehéz üresbe tenni. A kidolgozás minősége valahol a rusztikus és az „elmegy” között van, az egész motor az archaikus és a korszerű megoldások sajátos elegye.

 

De aztán hagyod, hogy átjárjon India hangulata, és azért utazol, hogy odaérj. Észreveszed, hogy a látványra hatalmasnak tűnő egyhengeres 2500 és 4000/min fordulat között annyi nyomatékot ad, ami minden nehézségen átsegít. Egyszerre már nem is tudod, hogy melyik sebességfokozatban is mész éppen, de ösztönösen a megfelelőt választod. Mindegy, hogy aszfalton vagy terepen haladsz, valamiféle meditatív flow-élményben lesz részed, eggyé válsz a motorral. Az egyszerű felépítésű, kis sűrítésű, hosszú löketű motor menetkultúrája meglepően jó, és olyan telt hangja van, ami ebben a lökettérfogat-osztályban nem fordul elő egyetlen másik motornál sem.

 

Címkék:  royal enfield , Himalayan




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Suzuki DL650 V-Strom Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Yamaha TDM850 1996- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 BMW R 1200 GS 2010 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 BMW S 1000 RR 2010 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha SR125 1997- Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki GSR750
És ezt olvasta már?Bezár