hirdetés
2008-10-06 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Felhajtom maradék whiskymet, és a pultra lököm poharam. Hátrafésülöm hajam, farzsebembe dugom fésűmet, felhúzom bőrdzsekim cipzárját és vagány léptekkel kimegyek a motoromhoz. Elfordítom a kulcsot, behúzom a dekompresszort, megkeresem a felső holtpontot, és rárúgok egyet. Azonnal indul az öreglány, felordít az üres, fojtás nélküli kipufogócső. Ráhasalok a tankra, térdeimmel megszorítom az oldalát, és megtámaszkodom az egyszemélyes ülésben.

  

    Két könyökömet is behúzom, behúzom a kuplungot, ballal lenyomom a váltót, és a lámpára meredek. Zöldre indul a gyilkos futam. Le kell vernem Dirty Jimmyt és a Nortonját! Nem maradhatok alul, mit szólna hozzá Jessica. Azzal megy szombat este táncolni, aki itt nyerni fog. Ott áll az ajtóban és figyel minket. Remélem, nem nézek ki hülyén oldalról, így pucsítva… Nagy gáz, mindjárt jön a zöld, na… na…, eldobom a kuplungot, és kirobbanok a vonal mögül. Elforgó kerékkel teszem meg az első tíz métert, Dirty Jimmy lemaradt. Kétszázötven méter a Hanger Lane-en, és jön a kanyar… egy háztömb, 800 méter, és enyém lesz Jessica, Jimmynek meg majd megmondom, hogy iratkozzon be egy motoros iskolába. A Nortonját pedig adja be a hulladékgyűjtőbe. Itt a kereszteződés, remélem, Lófejű Joe, az a piszkos zsaru most nem potyázik itt, a sarkon túli kifőzdénél, ahol lesni szokott ránk … Acélmarokkal belekapaszkodom a fékkarba, és beletaposok a pedálba is, nem fog valami jól, ráborítok, gáz, a hátulja megindul, de még tudom kontrollálni! Hűű, Jimmy itt van mellettem, de leszorítom! A fene esne bele, Lófejű Joe! Elállta az utat… Fék!!!
- Szálljon már le rólam, Lófejű Joe!
- Jó napot! Papírokat… köszönöm. Kedves Mező úr! Szíves tájékoztatásául hadd közöljem Önnel, hogy a nevem Kovácsik Béla rendőrtizedes, nem pedig hmm… Lófejű Joe. Valamint azt is hadd közöljem Önnel, hogy ez itt nem versenypálya, hanem Dorog belvárosa. Megtudhatnám, miért száguldozik? És miért szorította le azt a szegény Babettás öreget? Mit képzel, hol van? Az Ace Cafe előtt? Közúti veszélyeztetés, hatósági közeggel szembeni tiszteletlen magatartás, gyorshajtás. Szép lista!

    Hirtelen kijózanodom…hűű, ebből baj lesz! Csak nem Lófejűztem le ezt a rendőrt? Hát igen, ez tényleg Dorog belvárosa, ez meg itt a fotózásra elhozott Royal Enfield Cafe Racer.
Fantasztikusan néz ki! Mindenki megbámult menet közben, és fényképezett a telefonjával, a lámpánál meg nyilatkozatokat adtam a motorról. Hát csoda, ha az embert elragadja a fantáziája?
Az Enfield két változatáról, a megszakítós, dobfékes Standardról és az elektromos gyújtású, tárcsafékes Electráról pontosan egy éve írtunk a Motor Revü lapjain, és most itt a Cafe Racer. Alapját a Standard modell jelenti, a gyár ehhez szállít cafe raceres ülésidomot, hozzá illő egyszemélyes ülést a lengőnyereg helyére, nyitott kipufogót és szűk versenykormányt. Menettulajdonságaiban pontosan olyan, mint akármelyik Enfield Standard. Beindítani berúgó pedállal, vagy önindítóval lehet – bár ez utóbbival szentségtörés – és kis kuplung aláfestéssel akár hármasban is el lehet indulni a felettébb mérges hangú retróval. A bovdenes kuplung közepes könnyedséggel jár, az ötsebességes váltóval pedig több helyen is lyukat váltottam, miután nem csak egyes után van üres fokozat. Ideges gázreakcióról nem igen beszélhetünk, különösen ötödikben nem. Érdekes, hogy a szerény teljesítményű erőforrás nyomatékrugalmassága ugyanakkor meglehetősen jó, hiszen ötödikben akár negyvenig visszaereszthetjük a gázt, onnan is rángatás nélkül gyorsít. Végsebessége 100 km/óra – nem is tudom, milyen gyorshajtásról beszél a Lófejű… pardon, Kovácsik tizedes – de a legjobban a 80 km/órás túratempót szereti az Enfield.

    Leggyengébb pontja ugyanakkor a rendkívül kis hatásfokú fékek. Tompák, és nem igazán adagolhatóak pontosan. Valójában adagolásról nem is nagyon lehet szó, hiszen ha meg akarok állni, mindent bele kell adnom kézzel-lábbal. Az Enfielddel nagyon előrelátóan kell közlekedni, hiszen ezekkel a fékekkel semmiféle vészhelyzetet nem lehet megoldani. A Cafe Racer egyenesfutása meglehetősen stabil, a futóműve viszont hamar elér képességeinek határára. Alulcsillapított teleszkópja miatt hullámos úton beleng, és az első rugóstag hatása nincs összhangban a két oldalra szerelt hátsóéval. Állítani mindössze ez utóbbi rugó előfeszítését lehet.

    Üléspozíciója sokkal sportosabb, mint klasszikus kinézetű társaié, bár a lábtartója lehetne valamivel hátrébb. És még csak nincsenek is egy vonalban: a jobb pár centivel előbbre került, mint a bal oldali, és ennek bizony még így is útban van kissé a mögötte lévő berúgókar. Ha hátracsúszom az ülés támaszrészéig, nyújtózkodva érem el a korányt, szinte adja magát, hogy a tankra lapuljak. Felegyenesedve a felsőtest súlya a csuklókra nehezedik.

    A fenti fogalmak azonban értelmüket veszítik, ha egy XXI. században gyártott retro bike-ról beszélünk. Ilyen motort csakis a régmúlt idők iránti tiszteletből, szerelemből, szenvedélyből vesz az ember, és nem észérvek hatására. És ha egy ilyen gépre vágyunk, akkor elfogadjuk a tompa fékeket (vagy tárcsafékkel kérjük – mert erre is van lehetőség) a kissé makrancos futóművet, a váltó üres fokozatait, és a mérsékelt teljesítményt.

   
   
    Ezzel a motorral John Field nem fogja laposra verni Dirty Jimmyt, de minden további nélkül megszerezheti Jessica kegyeit. Bár előbb talán Kovácsik Béla rendőrtizedesét kellene… 




2010-01-26 18:59:31

Ez gyönyörű moci az tuti.Ha lenne egy kis kallódó pénzem,szavamra vennék egyet.

2009-12-01 11:02:03

Szép motor, jó cikk, gratula! Nem akartál még könyvet írni?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Royal Enfield Café Racer

údaje

Hengerűrtartalom: 499 cm3

Max. teljesítmény: 23 LE (16 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 35 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 178 mm-es dobfék, dugattyús

Fék hátul: 150 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-19

Gumi hátul: 100/90-19

Tengelytáv: 1370 mm

Végsebeség: 115 km/h

Royal Enfield
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár