hirdetés
2010-06-28 , Írta: Égő Katalin, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Micsoda emlékek! Hányan kezdték a motoros létet a kétsebességes kormányváltós Romet hátán? És ki ne emlékezne a lengyel szocialista ipar remekére, a híres Romet Ponyra?

A Pegasus - szárnyas ló - embléma 1960 óta ékesíti a Lengyelországban gyártott kismotorokat. Sajnos a szabadpiacon folyó kőkemény harc a kilencvenes évek elején letörölte a Romet gyárat a föld színéről. Szerencsére nem véglegesen, 2006-ban újjá született a márka Romet Motors néven. Fanfárok azonban nem szóltak, mert bár maradt a lengyel név, a motorblokk és a legtöbb alkatrész Kínából származik, hogy aztán a Podgrodzie-i gyárban összeszereljék a Rometeket.

Romet Z125

Az átadásra váró példány szemből egész csinosnak tűnik. A fejidom szépen illeszkedik az üzemanyagtartály formájához, és azt a benyomást kelti, hogy a veszélyes vérszomjas rovar támadásra kész. A varázslat azonban megtörik, ahogy hátrébb kúszik a tekintet. Furatokkal díszített hővédő lemezek a kipufogón? Ordítóan kínai, aranyszínű hátsó rugóstagok? Krómozott csomagtartó keret? Gumiharmónikák az első villaszárakon és a 80-as évek japán gépeit idéző könnyűfém felnik? A spoiler nélküli verzión ugyanezek az elemek valahogy nem ennyire zavaróak, mivel a kerek lámpás gépre visszakézből mondja bárki, hogy retro, de a már-már futurisztikus fejidom sehogy sem illik az összképbe.

Romet Z125 fejidom

A műszerfal ellenben pozitív meglepetés. Ebben a kis kategóriában fullosnak számít, ha a km óra mellett fordulatszámmérő, üzemanyag szintjelző és fokozatkijelző is van, ugyan ez utóbbi túl gyengén világít, napsütésben egyenesen leolvashatatlan. Az irányjelző-fényszórókapcsoló együttesről is a nyolcvanas évek gépei ugranak be. Használata eléggé nehézkes, oldásához a kapcsolót vissza kell tolni, nem pedig benyomni. Ezzel az ergonómiai kifogásokat be is fejezhetem, hiszen minden kéznél van, és a többi kapcsoló megfelelően működik. Az üléspozíció kényelmes, enyhén előre dőlő, irányító pozíciót veszek fel, míg a magasabbak inkább egyenesen ülnek, ahogy a legtermészetesebb. Az ülés kényelmesen puha, a teljesen sík ülőlap sem jelent problémát.

Romet Z125 ülés

A Romet a legegyszerűbb szívó motor, amely létezhet. Egyhengeres, porlasztós, kézi szívatós. Önindító motorja mellett van berúgókar is - biztos ami biztos. Kell egy kis idő, amíg bemelegszik, de melegen sem lesz belőle vadállat, ráadásul a gázmarkolat utasításaira kis késéssel reagál. A magasabb fordulatszám-tartomány használata javasolt dinamikus vezetéshez, lévén alig több mint 10 lóerős. A váltó probléma nélkül veszi a fokozatokat, annak ellenére, hogy még a bejáratási periódusban van, ha kötözködnék, akkor csak annyit, hogy régimódian hosszú úton jár a váltókar.

Motorok Romet Z125

Végsebessége éppen üti a 100 km/h-t, de a 80-as tempót még teljesen természetesnek veszi. Szerencsére a motor teljesítménye nem teszi lehetővé a nagyobb tempót, amikor már veszélyessé válhatna a lágy rugózás okozta futómű-bizonytalanság. Viszont aszfalt hiányában is bátran vállalhatunk rövid kirándulásokat, amire az endurós jellegű hátsó gumi jó társ lehet. Megjegyzem, a gyári gumipárosítás korántsem tűnik összeillőnek, az első hosszanti mintázatával inkább veterános.

Motorok Romet Z125

Végezetül essék szó a fékekről is. Az elöl tárcsa, hátul dob összetétel akár működhetne is, esetünkben valószínűleg a bejáratás hiányának róható fel, hogy eleinte kínosan nem fogott, de már a tesztút során is érezhető volt a javulás.

Romet Z125 kipufogó

Összegzés:

A legtöbb vitát mindig az robbantja ki, hogy mennyi hibát vagyunk képesek elnézni a kedvező árért. Egy teljesen új, 125 cm3-es motort kapunk regisztrációs adóval 394 000 Ft-ért, ráadásul a gyárilag megadott fogyasztás – 3 liter/100 km – sem nevezhető zsebbenyúlósnak. Gondoljon Rometezésre az, aki gyermekkorát szeretné újra élni, vagy az apai, nagyapai nyomásra egy Rometen kezdené meg motoros pályafutását. Apák és nagyapák meleg szívvel áldoznak rá.

Címkék:  romet , z125 , menetpróba


2010-09-01 12:03:17

Valamikor 1988-ban nekem is volt egy. Már nem tudom melyik változat de randa narancssárga volt. Egy laza terepezés után kiestek a küllői

2010-07-22 12:48:22

Pontosan erre való, amit itt felsoroltatok! 3 év múlva a mostani árának durván a felébe fog kerülni, na akkor kell venni! De ne pizza futártól!

2010-07-02 21:27:55

jaja ezzel lelehetne menni földútra is ott is elporoszkálna és nem sajnálná az ember ha poros lesz

2010-06-29 20:46:50

Olyan ez mint egy simson
Nem egy gixer de lehet szeretni

2010-06-29 20:20:53

Ez is úgy néz ki, mint egy kínai motor. Nem csodálkoznék rajta, ha onnét is jönne és csak feliratoznák a lengyelek.
Napi igáslónak igen megtenné ez is!

2010-06-29 15:51:26

Bár itt lenne vállalkozó, aki össze hozna valami hasonlót!
Pár embernek lenne munkája, mi meg cikázhatnánk a városba Motor alakú Motorral, a Kínai robogók helyett!
Második motornak, kezdőnek, tökéletes!

2010-06-29 15:37:47

hmm, hát, ez se az eredeti lengyel, hanem méd in csájná...sebaj, legalább próbálkoznak...
Legalább az ára jó, nem úgy mint a mostani mieinknek...

2010-06-29 00:53:48

Régi idők új motorja!

2010-06-28 20:26:24

hát igen föleg ha lehet majd vezetni "B" jógsival lehet inkább ilyet vennék mint robogót ( ha nem lenne nagymotor jogsim)

2010-06-28 13:25:13

Hej de ronda szegény, bár az ára miatt jobban megéri, mint akár egy 50-es robogó.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Romet Z125

údaje

Hengerűrtartalom: 124 cm3

Max. teljesítmény: 10,6 LE (7,8 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 8,8 Nm 7500/min-nál

Gumi elöl: 2,75-18

Gumi hátul: 110/80-15

Tengelytáv: 1270 mm

Hossz: 1945 mm

Végsebeség: 110 km/h

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár