hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Vörös ördög feketében Vörös ördög a neve, mégis fekete, mint minden más motorgumi. A Pirellli Diablo Rossot pokoli körülmények között tesztelhettük.

Pirelli Diablo Rosso

Semmi sem jelképezi annyira az olasz szenvedélyt a motorsportért, mint a vörös szín. Az utóbbi időben igen sok sikerhez kapcsolódik, és egy teljes életforma alakult ki körülötte. Ezért is nevezte el a Pirelli legújabb generációs sportgumiját Diablo Rossonak. A motorsportban eltöltött, több mint száz éves tradícióra tekint vissza az olasz gumigyár, melynek első sikerét 1907-ben, a Párizs-Peking maratonrali győzelemével aratták. 1925-ben Tazio Nuvolari lett a Pirelli első Európa-bajnoka, 82 évvel később James Toseland az eddigi utolsó világbajnoka. Hogy a Superbike- és Supersport-vb teljes mezőnyét az olaszok látják el gumival, végtelenül nagy segítséget nyújt a sportgumik fejlesztésénél, és az ott szerzett tapasztalatokat használták fel a Diablo Rossonál, az öt évvel ezelőtt bemutatott Diablo utódjánál is.

Pirelli Diablo Rosso
Rekordkísérlet 1949-ben.

Ezalatt az idő alatt nemcsak a sportmotorok csúcsteljesítménye nőtt meg jelentősen, de a merevebb, fordulékonyabb futóművek, a csúszókuplung és az elektronikai segédeszközök feljebb tolták a határokat, így nőttek az elvárások a gumik felé is. Ezen kívül a futómű terén már néhány naked bike is felzárkózott a sportmotorok szintjére, a felhasználók tudatosan keresik a minőségi tartozékokat, így hatalmas igény alakult ki univerzális sportgumik iránt. Ezeknek akar az új Diablo Rosso megfelelni.

Pirelli Diablo Rosso
James Toseland Superbike-világbajnoksága: a Pirelli több mint száz éve jelen van a motorsportban.

Ahogy a Pirelli mérnökei ezt már a Diablo Supercorsa versenygumik fejlesztésénél kihangsúlyozták, a legtöbbet az javít egy gumi tapadásán, ha sikerül megnövelni a felfekvő felületet minden helyzetben. A gumi kontúrjának és felépítésének optimalizálását a Pirelli EPT-nek nevezte el (Enhenced Patch Technology). A nulla fokos acélöv továbbra is maradt, mellette a Diablo strukturális felépítésénél néhány új anyagot is felhasznált a Pirelli. Az ICS (Ideal Contour Shaping) tervező programjukat használták a Diablo Rosso kontúrjának kidolgozásánál is, és sok versenytapasztalatot is hasznosítottak. Így maximális dőlésszögnél 5%-al, fékezésnél 7%-al, kigyorsításnál 10%-al sikerült megnövelni az aszfaltra felfekvő felületet a régi Diablohoz képest. A tapadás érdekében széles profilmentes sáv halad el a Diablo Rosso futófelülete szélén, a profilmintát úgy fejlesztették, hogy az esőben használt dőlésszögeknél a lehető legjobb vízkiszorítást nyújtsa. Emellett nem akartak veszíteni a régi Diablo közismerten gyors felmelegedő képességéből, hosszan tartó tapadásából és élettartamából, viszont javítani akartak a tapadáson, a fordulékonyságon, a stabilitáson, a sokoldalúságon és a nedves tapadáson. Tehát nem kis célkitűzéssel álltak neki a fejlesztőmérnökök a feladatnak.

Pirelli Diablo Rosso
Hosszabban elhúzott profilminta, profil nélküli csík a futófelület szélén: ez a Diablo Rosso ismertetőjele.

Hogy mi lett az eredmény, azt Spanyolországban próbálhattuk ki. 180 kilométeres túrával kezdtük a Costa Brava kanyargós parti útjain és a még kanyargósabb hegyi szerpentineken, majd a barcelonai Grand Prix pályán is mehettünk. De az ígéretes programot jócskán elrontotta az időjárás. Már indulásnál esett az eső, így csak mindössze néhány száraz kilométer adódott az országutakon, vizes aszfalt és nyálkás, sáros felhordások, piszkos párafüggönyök a kamionok mögött és több centi mély átfolyások annál inkább. A barcelonai pálya is eleinte vizesen fogadott, de a végén szerencsére kisütött a nap, és az erős szél felszárította a pályát, így legalább az utolsó tíz percben a Diablo Rosso kivillanthatta a foga fehérjét.

Az egyáltalán nem szép időjárásban az új Pirelli szerencsére megkönnyítette a helyzetet. Semlegesen viselkedett fordulás közben, a tapadása pedig annyira jó volt, hogy mindig többet bírt, mint amit az ember elképzelt. A velünk motorozó Pirelli tesztpilóta a hegyi szerpentinen úgy neki is indult, hogy az ember azt hitte, esőgumin motorozik. 

Pirelli Diablo Rosso
A vizes országúton kifejezetten jól tapadt az új Diablo Rosso.

A vizes, felszáradó pályán szintén mindig többet nyújtott a gumi, mint amit az ember elvárt tőle, ha pedig valahol elkezdett csúszni, akkor azt jól érezhetően és korrigálhatóan tette.

A végén, amikor már egy teljesen száraz csíkon motoroztunk körbe a pályán, szinte versenygumihoz illő tapadással kényeztetett. De hogy ez most meddig maradt volna ilyen, illetve hol van a Diablo Rosso határa, annak kitapasztalására már nem maradt idő. Sajnos egy érdekes összehasonlításra sem, pedig a Pirelli elhozott egy 2002-es Yamaha R1-et a régi Diabloval felszerelve, ezt lehetett volna a Diablo Rossoval felszerelt aktuális R1-el összehasonlítani.

Így marad az a benyomás, hogy az adott körülmények mellett kifejezetten jól szerepelt az új Diablo. Hogy mit tud tényleg, és meddig bírja, azt hamarosan kiderítjük egyik tartósteszt motorunkon.

Címkék:  pirelli , diablo rosso , gumiteszt


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár