hirdetés
2009-12-03 , Írta: Eva Breutel, Képek: Milagro
Bookmark and Share

hirdetés

A világon elsőként gyárt az olasz Piaggio konszern hibrid motorkerékpárt sorozatban. Az innovatív MP3 benzines és elektromos motorja párhuzamosan működik, ezzel egyszerre teszi környezetbaráttá, takarékossá és erőssé.

Még a lovak is hátrahőkölnek a látványtól. Ugyanolyan zavart a tekintetük, mint a hátukon ülő rendőröké, amikor a római Villa Borghese csodásan zöldellő, tágas kertjében pimaszul elsuhan előttük egy robogó. Mindezt annak dacára, hogy ide tilos behajtani motorizált járművel. Csakhogy ez nem szokványos közlekedési eszköz, hanem a világ első hibrid hajtású robogója.


Motorok Piaggio MP3 Hybrid
A benzinmotor erejére is szükség van, ha lépést akarunk tartani a forgalommal

30 km/óra sebességgel, hangtalanul és füstmentesen halad a park szépséges kulisszái között. Még a madarak csiripelését és a füvön játszó gyermekek kacagását is hallani, olyan csendesen dolgozik benne a villanymotor. Aztán, a kijárathoz érve egyetlen gombnyomásra életre kel a benzinmotor, majd a Piaggio MP3 Hybrid nagy lendületet véve eltűnik a nyüzsgő római forgalomban. A lendületet szó szerint kell érteni, ugyanis olyan nagy nyomatékkal ruházza fel a hibrid hajtás, amiről legfeljebb csak álmodhatnak hagyományos benzinmotoros társai. Kimondottan korán, 3000-es percenkénti fordulaton mozgósul a 16 Nm-es maximális érték, ami kapóra jön a Piazza del Popolo felé vezető út hajtűkanyarjaiban.

Motorok Piaggio MP3 Hybrid
Minden konektorra ráköthető: az ülés alatt található a töltőkábel

Abban önmagában nincs semmi különleges, hogy tud haladni villanymotorral a Piaggio 125 köbcentis háromkerekűje, hiszen például az amerikai gyártmányú Vectrix robogó eleve villanyüzemre lett tervezve. Az igazi „okosság” abban rejlik, hogy a „Hy Tech” feliratú kapcsolóval négy különböző kombinációban fogható munkára a benzin- és a villanymotor. „Electric” állásban előbbi nem jut szerephez, ilyenkor teljesen némán gurul az MP3 Hybrid, akárcsak hátrameneti fokozatban, amelynek sebessége 3 km/órában korlátozott. A legérdekesebb a kétfajta hibrid üzemmód, amikor is párhuzamosan dolgozik a két motor. „Hybrid Power” állásban a menetteljesítmények szolgálatába áll, és akár 85 százalékkal megdobja a maximális forgatónyomatékot a villanymotor. „Hybrid Charge” fokozatban ellenben csak generátorként működik a benzinmotor, és árammal tölti az ülés alá beépített lítiumakkumulátorokat.

Motorok Piaggio MP3 Hybrid
Lehetetlen nem észrevenni az akkumulátorok töltöttségi szintjét mutató nagy, kerek kijelzőt

A két különböző üzemű motor működését a Vehicle Management System (VMS) névre keresztelt vezérlés és a robogón most első ízben alkalmazott elektromos gázkar (ride by wire) hangolja össze. A VMS különféle paraméterek, úgymint az akkumulátorok töltöttségi szintje vagy a gázkar állása alapján határozza meg, melyik milyen arányban vegye ki a részét a hajtásból. Intelligens működésének köszönhetően drasztikus mértékben csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást: abban az esetben például, ha 65 százalékban hibrid és 35 százalékban villany üzemben közlekedik a robogó, a Piaggio szakembereinek számítása szerint mindössze 1,7 liter benzint igényel az MP3 Hybrid száz kilométerenként, és csupán 40 g/km a szén-dioxid-kibocsátása. Egy sima benzinmotoros robogónál ellenben 3,8 liter és 90 g/km ez a két számadat.

Motorok Piaggio MP3 Hybrid
Ötletes megoldás: annak ellenére, hogy az ülés alá kerültek az akkumulátorok, a hátsó rakodónyíláson át el lehet helyezni egy sisakot a robogó tetszetős farában

Tiszta villany üzemben 20 kilométert tud megtenni az új Piaggio feltöltött akkumulátorokkal. „Hybrid Charge” üzemmódban fékezéskor vagy gázelvételkor táplálódik energia a telepekbe, de elektromos hálózatról is lehet tölteni őket. A töltőkábel az ülés alá került beépítésre, a teljes töltési folyamat három órát tart. A Piaggio tájékoztatása szerint akár teljes élettartamán át kiszolgálják a robogót korszerű lítiumakkumulátorai, ugyanis a hagyományos ólom- vagy nikkel-kadmium akkumulátorokkal ellentétben jól viselik a részleges feltöltést.

Motorok Piaggio MP3 Hybrid
Alig látszik kívülről: a robogó automata kuplungja mellett, a hátsó keréknél kapott helyet a villanymotor és a generátor. Csak a borításuk nagyobb kicsivel

Két évvel ezelőtt több Piaggio hibrid prototípust is volt már alkalma kipróbálni a MOTORRAD szerkesztőinek. Nem meglepő, hogy éppen a 125 köbcentis, háromkerekű MP3-on vezette be az új rendszert az olasz gyártó: így egyrészt jobbak az értékesítési esélyei, másrész hatásosabban palástolni tudja azt a plusz 30 kilogrammot, amit a villanymotor és a vezérlőelektronika jelent, hiszen eleve nagyobb tömegű az alapjármű. Egyedül „Hybrid Charge” üzemmódban nehézkesebb valamivel, mint a sima változat, kiváltképp éles kanyarokban érezni a különbséget. Azonban hála a három keréknek, így sem jelent gondot az irányítása.

Motorok Piaggio MP3 Hybrid

Összegzés:

Olaszországban már idén szeptemberben kezdetét veszi az MP3 Hybrid forgalmazása, Németországba azonban csak jövő év tavaszán érkeznek meg az első példányai. Az árára vonatkozóan egyelőre nincsenek pontos információk, ám a Piaggiót ismerve biztosan többe kerül majd, mint hazájában, ahol 9000 eurót kérnek érte.

az első sorozatgyártású hibrid robogó
zaj- és füstmentesen tud haladni villany üzemben
érezhetően nagyobb a nyomatéka
nagyon keveset fogyaszt
egyszerűen, hálózati konnektorról lehet tölteni
feltankolt állapotában kb. 230 kilogramm a tömege, ami rendkívül sok egy 125 köbcentis robogótól
nem elég egyértelmű a kezelőszervek használata
Címkék:  piaggio , mp3 , hybrid , 125 , 2010


2010-01-28 20:51:48

gondolom az eleje lehet a legnehezebb legalább a súly 60% a

2009-12-07 18:08:42

azért az nem mindegy, hogy rossz időjárási körülmények mellett is viszonylag nagy biztonsággal el lehet közlekedni egy ilyennel. hát igen, az ára, súlya és teljesítmény között nem sok arányt lehet találni

2009-12-07 16:06:39

És még mindig ez a nap motorja.... Lehet bármi más, még robogó is, csak két kereke legyen, ne ilyen fordított trike

2009-12-03 15:21:51

Nem tudom, nekem a gyomrom kicsit felkavarodott...

2009-12-03 11:47:38

Munkába járni ideális lenne, csak hát súly-motorteljesítmény, és az ára.....

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Piaggio MP3 Hybrid

údaje

Hengerűrtartalom: 124 cm3

Max. teljesítmény: 15 LE (11 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 16 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 240 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70-12

Gumi hátul: 140/60-14

Tengelytáv: 1490 mm

Hossz: 2140 mm

Végsebeség: 113 km/h

Piaggio
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár