hirdetés
2010-09-02 , Írta: Andreas Bildl, Képek: fact
Bookmark and Share

hirdetés

Vannak motorkerékpárok, amelyek mellett nem feltétlenül észérvek alapján dönt az ember. Hanem a szívével. Ilyen például a KTM Super Duke vagy a Triumph Speed Triple. Na meg persze az új MV Agusta Brutale 990.

Délelőtt egy vidám kirándulócsoport, amely egyszer csak megjelent és keresztezte utunkat. Késő délután egy maroknyi fiatal apáca, akik ugyanannál a kilátópontnál hámozták ki magukat egy rozsdás Renault 4-esből. Néhány nappal később pedig a találkozóhelynek megbeszélt kis benzinkút vásárlói. Akárhol jelent is meg a sarkos KTM Super Duke, a nemes MV Agusta Brutale és az ikonná vált Triumph Speed Triple, lelkes nézelődők fotózták őket, és széles gesztusokkal ecsetelték szépségüket, a pilótákat is bevonva a beszélgetésbe.

Triumph Speed Triple, MV Agusta Brutale 990 R, KTM 990 Super Duke

Pedig – egészen hihetetlen – a KTM és a Triumph immár hatodik életévét tapossa. A bár műszakilag teljes, optikailag viszont csak enyhe felújításon átesett MV pedig, ha úgy nézzük, már a tizediket. A három motor elsőrangú példa a motorozás tiszta élvezetére. Mindhárman ezt hangsúlyozzák mámorító formájukkal, elképesztően jó hangú és bivalyerős motorjukkal, két, három, illetve négy hengerükkel, amelyekkel minden kilométer ünneppé válik a szem, a fül és minden más érzékszerv számára. Még ha ezt a célt meglehetősen eltérő módon érik is el. A különbségek már az üléspróbánál elkezdődnek.

A Triumph széles ülése kényelmes, bár egy kicsit messze van a hajlított alumíniumkormánytól. Keskeny, feszes ülés, a nyújtórudat felidéző kormány közel a pilótához, laza térdszög. A KTM még lazább, mint a Speedy, és készen áll minden kanyar megtámadására, amely az útjába kerül.

Motorok MV Agusta Brutale 990 R
MV Agusta Brutale 990 R

Az MV sokkal kompaktabb helyet kínál pilótájának. Alacsony, kellően hosszú üléspárna, magas, rövid lábtartók, amelyek a három motor közül a legszűkebb térdszöget követelik meg. Mindehhez neki van a legkeskenyebb kormánya is. Még ha a Brutale 990 valamivel több mozgásteret is hagy pilótájának, mint elődje, továbbra is hamisítatlan Brutale. Hangját tekintve is.
Hörgés és morgás hangzik fel a gépházból. Ha egyesbe tesszük, a kipufogószelep megnyílásával a hangokhoz egy basszus is társul.

 
Motorok MV Agusta Brutale 990 R Motorok MV Agusta Brutale 990 R
Motorok MV Agusta Brutale 990 R MV Agusta Brutale 990 R

Elrejtett vészvillogó kapcsoló, nemes kormányfelfogatás, villaszáranként szétválasztott húzó- és nyomófokozat. Az MV erőforrása az egyetlen, radiálisan elrendezett szelepekkel készülő négyhengeres. Nem állítható, rövid, sima lábtartói vannak

Elindulunk, a rekedten fújtató Triumph és a fickósan dübörgő KTM libasorban. Az osztrák kéthengeres valódi őskövület, amely sportos fellépésébe némi rusztikus hangulatot is bele tud csempészni. 3000/min alatt köhög és akadozik, ráadásul még rángat is egy kicsit. A harmincas táblák és a városi forgalom szinte elviselhetetlen a számára.

Efölött viszont úgy tűnik, mintha szétvetné az energia. Közvetlenül, harapósan veszi a gázt és rohan végig a fordulatszámlétrán. Kanyarokból kijövet a V2-es erőlködés nélkül suhan tovább. Minden elismerésünk a kéthengeres pörgőssége és temperamentuma iránt. Hát, nem barangolásra termett. Akcióra van szüksége, a pörgés, erőfitogtatás, rohanás az ő világa. Ezt egyébként a széles fordulatszám-tartományában meglepően kulturáltan teszi, csak nagyobb fordulaton ráz a lábtartó és a kormányvég.

 
Motorok KTM 990 Super Duke 2010 Motorok MV Agusta Brutale 990 R
Motorok Triumph Speed Triple A motorok

A KTM (balra fent) sármosan kopogó, fürge, kéthengeres V motorja, az MV (jobbra fent) bivalyerős, pörgős soros négyese vagy a Triumph (balra) selyempuha háromhengerese szinte tökéletes teljesítményleadással: mindenki megtalálhatja a számára leginkább megfelelőt

Ennek épp ellentéte az MV. Az egy főtengelyfordulatra jutó kétszer annyi ütemnek köszönhetően már 2000/min-es fordulatnál is zokszó nélkül teszi a dolgát, így lazán bóklászhatunk vele városban is, és élvezhetjük a dupla hangtompító dorombolását. Ha pedig megtekerjük a gázkart, az valóban gyorsulást jelent, nem csak asztmatikus hörgést.

Bár hozzá kell tenni, hogy kis fordulaton az új konstrukciójú 990-es gázvétele sem kifogástalan – még ha elődjénél százszor jobban teszi is a dolgát. Terhelésváltási reakciói például elfogadható keretek között maradnak. Ha megtekerjük a gázt, akkor az MV hajtóműve egy pillanatra magába száll, hogy aztán annál odaadóbban engedje szabadjára erejét. Leginkább akkor, ha egy rövid gurulási szakasz után adunk ismét gázt. Ez egyébként – az 1090-es nagy testvértől eltérően – sport móduszban jobban megy neki, mint a standard beállításokkal, ahol a 3000 és 4000/min közti nyomatékesés igencsak érezhető. És mégis elképesztően nyomatékos – igazán akkor, amikor a fordulatszámmérő mutatója átlépi az ötezres vonalat. Innentől a négyhengeresből kijön az állat.



Rekedt hörgés tör ki a két ferde végű hangtompítóból, és olyan gyorsan rohan végig a teljes fordulatszám-tartományon, hogy könnyedén beleszaladunk a leszabályzóba. Az MV bámulatosan gyorsul, teljesen mindegy, melyik sebességfokozatban.

Ezt jelenti hát a sokat idézett közvetlen kapcsolat a gázmarkolat és a hátsó kerék között. Az immár meglévő kiegyensúlyozótengely sem tud megakadályozni egy enyhe csiklandozást. De ez persze mindegy ekkora temperamentumnál. A Brutale elképesztően iszákos, laza országúti tempónál is megissza a 7,2 litert, teljesítménye láttán egy idült alkoholista is elsápadna.

Címkék:  mv agusta , speed triple , triumph , super duke , 990 , ktm , brutale




2010-09-06 22:40:37

Hány henger kell???
Legalább egy!
De minél több, annál jobb...

2010-09-06 13:54:46

Hány henger kell hozzá? Kettő. 52 fokban eltolva egymástól. . . .

2010-09-05 19:10:46

és hány hengerrel hengereljen ?

2010-09-03 20:22:53

Nekem 1 motor elég, az engem lehengerel)

2010-09-03 17:14:33

Nekem elég egy henger is a katarzishoz De a KTM dupla annyi hengere is boldoggá tenne.

2010-09-02 20:37:37

nekm a BRUTALE a brutál

2010-09-02 20:06:59

1. Triumph, 2. KTM, 3. MV
De ha lehet így? 1. Triumph, 2. Triumph, 3. Triumph!

2010-09-02 14:46:07

Nálam meg 4 henger kell!

2010-09-02 12:27:23

Nálam 1. Triumph, 2. MV Agusta, 3. KTM!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Triumph Speed Triple 1050

Triumph Speed Triple 1050

údaje

Hengerűrtartalom: 1050 cm3

Max. teljesítmény: 132 LE (97 KW) 9250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 105 Nm 7500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1429 mm

Végsebeség: 240 km/h

Triumph
MV Agusta Brutale 990 R

MV Agusta Brutale 990 R

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 139 LE (102 KW) 10600/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 210 mm-es 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1438 mm

Végsebeség: 265 km/h

MV Agusta
KTM 990 Super Duke 2008

KTM 990 Super Duke

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 120 LE (88 KW) 9000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 100,6 Nm 7000 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 180/55-17

Tengelytáv: 1450 mm

Végsebeség: 265 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár