hirdetés
2009-09-27 , Írta: Karsten Schwers és Jörg Lohse, Képek: Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

Egy túrasportgumi esetében nem elég, ha csak ideális időjárási körülmények között kiváló a tapadása. A motoron utazóknak akkor sem szabad, hogy kétségeik támadjanak az abroncsokban, ha elkapja őket egy nagyobb eső. Gumitesztünk második részében száraz és vizes pályán egyaránt alaposan a körmére néztünk öt gumiabroncspárosnak.

Bár ne uralkodna ez az átkozott büszkeség a motorosok között! Hiszen amíg így van, addig egy szupersportgép tulajdonosa soha nem fog új gumi vásárlásakor túraprofillal ellátott abroncsot választani. Pedig erre az abroncsfajtára a sportosságot tekintve sem lehet panasz. Legalábbis így hangzik a 2009-es túrasportabroncsok tesztje után alkotott általános vélemény: a sportos országúti motorosok egy túragumiban is tökéletesen megtalálhatják számításukat. A bedöntésnek nem a gumik, hanem szinte kizárólag a tesztmotorok perifériái szabnak határt – így például az idei teszthez segítségül hívott Suzuki Bandit 1250 S leérő lábtartója vagy középtámasza.

Túrasportgumi összehasonlító teszt

Az ilyen mértékben sportos kialakítás láttán azt feltételezhetnénk, hogy gond lesz a gumik élettartamával. Bár ezt a kritériumot most nem vizsgáltuk, de a legutolsó, 2007-es túrasportgumi-kopásmérés azt mutatta, hogy a gazdaságosság terén sincs velük gond: az 5000 kilométeres teszt után az akkori abroncsok jó része a törvényben meghatározott 1,6 mm-es minimum eléréséig még jóval több mint 30 százaléknyi maradék profilt mutatott. Nem utolsósorban a tartós tesztjeink tapasztalatai alapján is úgy gondoljuk, hogy ezen a téren nem sok minden változott. A kopásról pedig a későbbiekben is mindenképpen szót ejtünk majd. Ebben az évben a sportgumikat vizsgáltuk meg a kopásállóság szempontjából, a teszten referenciaként a 2007-ben és 2008-ban is tesztgyőztes Michelin Pilot Road2 2 CT is részt vett.

Országúton - Szűk mezőny

Winston Churchill híressé vált mondását – No sports! – igazán nem emlegethetjük az öt nagy gyártó képviseletében felvonultatott túrasportabroncsok aktuális generációjával kapcsolatban. Erre a tesztre a Suzuki Bandit 1250 S személyében egy klasszikus túramotort választottunk, amelynek soha egy pillanatig nem volt problémája egyik tesztabroncspárossal sem. Épp ellenkezőleg: inkább a motor maga szabott határt a gumik képességeinek.

Az, hogy az abroncsokban még ezen túl is rejlenek lehetőségek, a 2008-as gumitesztünkre vetett pillantásból is kiderül, amikor is egy Honda CBR 600 RR szupersportgépet használtunk tesztjárműnek. A túrasportabroncsok ezen a gépen is sokáig bírták az igénybevételt. Végül a Roadsmart a kormányzási pontosságnál szerzett minimális előnnyel végzett az Avon VP2 Sport előtt. A Metzeler, a Michelin és a Pirelli a harmadik helyen osztoztak a száraz próbák után. Bár a helyezésük nem, erősségeik eltérnek egymástól: a Michelin például kiemelkedően jól irányítható.

Összegzés: Száraz útfelületen összességében a Dunlop Roadsmart kínálja a legjobb keveréket a sportos túragépek számára, szorosan követi őt az Avon VP2 Sport. Extrém különbségekből csak igen keveset tudtunk felfedezni, ilyen például a Michelin Road2 bizonytalan viselkedése utassal, erősen bedöntött motornál.

HÉTKÖZNAPI ÉRTÉKELÉS

  Maximális pontszám
Avon VP2 Sport
Dunlop Roadsmart
Metzeler Roadtec Z6 Interact
Michelin Road2 2CT
Pirelli Angel ST
Irányíthatóság  30 26
26
25
28
25
Kormányzási pontosság
 30 25
26
25
23
24
Kanyarstabilitás  20 16
16
15
14
15
Tapadás kanyarban / gyorsításkor
 20 16
16
16
16
16
Menettulajdonságok utassal
 20 16
16
15
15
15
Viselkedés határtartományban  20 16
16
15
15
16
Felállítónyomaték  10 8 9
7
7
7
Összesen  150  123 125
118
118
118

A figyelmes olvasónak már a néhány oldal átlapozása során feltűnhet, hogy a teszt résztvevői közül olyan fontos képviselők hiányoznak, mint például a Conti abroncspárosa. A RoadAttackot nemsokára leváltják, a hannoveri gumigyártó cég idén nyárra tervezi az utód bemutatását. Ráadásul, mivel a RoadAttack már a 2007-es teszten is csak a „futottak még” kategóriáig jutott, ezért ezt az abroncsot kihagytuk az összehasonlításból.

Egyet előre, egyet hátra. Ötperc szerelési szünet után ismét menetkész a teszthez használt Suzuki Bandit

A Bridgestone személyében egy további nagy név hiányzik a tesztmezőnyből. Itt viszont nem arról van szó, hogy a BT 021 a közeljövőben megújulna, hanem a gyártó egyszerűen nem tudta időben rendelkezésünkre bocsátani az abroncsokat. Így tesztelőinknek a raktárból kellett előhoznia egy régebbi abroncspárost, ezek viszont már nem felelnek meg a Bridgestone túrasportgumik jelenlegi műszaki állapotának, és ezért csak összehasonlításként próbáltuk ki, de nem értékeltük őket.
2008 közepén a Bridgestone átalakította a BT 021-et, a jelenlegi változatot a DOT-szám előtt található VDD rövidítésről ismerhetjük fel. Bár a tesztelések során a VDB jelölésű előző modell kiváló visszajelzéssel és tapadással büszkélkedett, de ívre döntésnél kissé lomhán viselkedett, és a konkurenciával összehasonlítva utassal jóval bizonytalanabb volt. A vizes pályán is jelentős hiányosságokat mutatott keskeny határtartományával és spontán megcsúszásra való hajlammal. Az pedig sajnos most nem derült ki, hogy a legújabb BT 021 jobb benyomást keltett volna-e.

Vizesfelületi vizsgálatok - Csak be ne fürödjünk

Míg a száraz pályán a motorok szorosan egymás nyakában lihegtek, vizes felületen jelentős különbségek alakultak ki. A Dunlop/Goodyear dél-franciaországi Mirevalban lévő, 1,6 kilométeres, állandóan esőztetett tesztpályáján nem csak a kanyarban és gyorsításkor tanúsított tapadást hasonlítottuk össze. További fontos kritérium volt a vizes úton való fékezéskor mutatott viselkedés is. Ebben a Dunlop Roadsmart és a Michelin Pilot Road2 hasonlóan jó eredménnyel végzett az élen, a Metzeler és a Pirelli jelentősebb lemaradással követi őket. Ezen a teszten az Avon VP2 Sport volt a sereghajtó. Az angol gumi más szempontból is hiányosságokat mutatott: vizes úton a tapadása legfeljebb közepes, ennek következtében kormányzási pontossága és irányíthatósága sem az igazi. A Michelin Pilot Road2 2CT-je a megszokott módon jól viselkedik vizes útfelületen, a Dunlop Roadsmart szintén meggyőző. Meglepő módon pont az új tesztrésztvevők, az átalakított Metzeler Roadtec Z6 Interact és a Pirelli Angel ST nem tudott újat mutatni.



Az Interact esetében ugyanaz a feltűnően lomha fordulási viselkedés a probléma, amit már tavaly, elődjénél is kifogásoltunk. A teljesen új konstrukciójú Pirelli Angel ST ugyanakkor még a Metzelernél is gyengébb. Az egyazon konszern által gyártott két abroncs szinte teljesen megegyezik, a rosszabb helyezés oka a Pirelli valamivel gyengébb tapadása, ami a lassabb köridőkben is megmutatkozik.

Összegzés: Vizes útfelületen ismét egyértelműen a Michelin Pilot Road2 2CT lett a győztes. Előnye a második helyezett Dunlop Roadsmarttal szemben jelentős 7 pont. Egyértelmű vesztes esőben az Avon VP2 Sport.

  Maximális pontszám
Avon VP2 Sport Dunlop Roadsmart Metzeler Roadtec Z6 Interact Michelin Road2 2CT Pirelli Angel ST
Irányíthatóság 10
7 8
7
9
8
Kormányzási pontosság
20
14
15
14
16
14
Tapadás kanyarban
20
10 16
15
18
14
Tapadás gyorsításkor
20 11
16
15
18
14
Határtartomány
20
12 15
14
16
14
Lassulás fékezéskor
10 7
9
8
9
8
Fékút (m) 100 km/h-ról
  54,4
48,2
52,1
48,2
51,4
Sebesség (km/h) az omega szakaszon
  64,5
68
67
70
66,9
Köridő (min)
  1,26,77
1,21,68
1,22,42
1,19,70
1,23,84
Összesen
100
 61 79
73
86
72

Ennyit tehát azokról, akik kimaradtak az idei túrasportgumitesztből. Beszéljünk inkább azokról, akik részt vettek rajta. Az Avon erre a tesztre a VP2 Sport abroncsát választotta, amelynek nemcsak a neve sportos, hanem a gyártó is a sportgumik szegmensébe sorolja. Ugyanakkor a szintén a kínálatában szereplő igazán sportos VP2 Supersport abroncs miatt köztes szerepet kap a túra és a sport között. A Storm ST sokkal inkább túracélokra való, viszont az eddigi tesztek során mindig az utolsó helyek egyikén végzett, és ezért sokkal kevésbé érdekes, mint az eddig még nem vizsgált VP2 Sport.

A teszten továbbra is részt vesznek a Dunlop (Roadsmart) és a Michelin (Pilot Road2 2CT) jól ismert abroncsai. Tavaly a Honda CBR 600 RR-rel végzett kompakt teszten az első (Michelin), illetve a második (Dunlop) helyen végeztek. Idén viszont jó teljesítményüket a jóval nehezebb Suzuki Bandit 1250 S-en kell bizonyítaniuk, száraz és nedves úton egyaránt.



Ezenkívül rögtön két új riválissal is meg kell küzdeniük, a Metzeler Roadtec Z6 Interacttal és a Pirelli Angel ST-vel. Ezek közül az utóbbi ráadásul több mint 24 órás világrekord-kísérletbe kezd. A mi tesztünkön ugyanakkor „normál” körülmények között vizsgáltuk a gumikat, éppúgy, mint ahogy azokból egy hétköznapi motorosnak kijut: irányíthatóság, kormányzási pontosság, menettulajdonságok utassal, határterületi viselkedés vizes úton.

És a végeredmény? Meglepő módon minden maradt a régiben: az újaknak nem sikerült megingatniuk a jól bevált abroncsok helyzetét, a Dunlop és a Michelin jókora előnnyel győzött.

VÉGEREDMÉNY

A 2009-es túrasportgumiteszt a szokásos képpel zárul. A Michelin és a Dunlop ismét magasan nyert, idén megosztoznak az első helyen. Vizes úton a Michelin volt a legjobb, a Dunlop az országúti próbát teljesítette a legjobban. A Metzeler és a Pirelli újoncai nem jelentettek igazi újdonságot, az Avonnak a vizesfelületi tesztbe tört bele a bicskája.

  Menettulajdonságok országúton
Menettulajdonságok a vizes teszten Összesen
 Helyezés
Maximális pontszám
 150 100
250
 
Dunlop Roadsmart
125
79
204
 1.
Michelin Pilot Road2 2CT
118 86
204
 1.
Metzeler Roadtec Z6 Interact
118 73
191
 3.
Pirelli Angel ST
118 72
190
 4.
Avon VP2 Sport
123 61
184
 5.


Címkék:  pirelli , michelin , metzeler , dunlop , avon , gumiteszt




2010-01-30 17:12:07

jok az ilyen tesztek
csak az baj velük, hogy azt nem tudja meg az ember belöle adott motorra milyet tegyen
irányvonalat és támpontott igaza ad hozzá

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár