hirdetés
2009-08-31 , Írta: Karsten Schwers és Jörg Lohse, Képek: Markus Jahn, Lohse (5), Schwers (1)
Bookmark and Share

hirdetés

Remek tapadás kanyarban kontra futásteljesítmény, avagy létezik-e olyan sportgumi, amelyik bírja a tartós országúti használatot? Ezt kiderítendő, hét különböző gyártmányú 120/70 ZR 17, ill. 190/50 ZR 17 méretű párosítást vett górcső alá a MOTORRAD. Nemcsak a menettulajdonságaikat vizsgáltuk országúton, versenypályán és vizes aszfalton, hanem azt is, mennyire kopásállóak. Ez utóbbiról több mint 4000 kilométernyi teszttávon győződtünk meg.

A tesztben szereplő gumik:
Avon VP2 Supersport
Bridgestone BT 016
Continental SportAttack
Dunlop Qualifier 2
Metzeler Sportec M3
Michelin Pilot Power 2 CT
Pirelli Diablo Rosso
Meghitt csend honol Stuttgart fölött. Tipikus vasárnap reggelre ébredtünk, az utcákat az éjjel tisztára söpörték és nyoma sincs araszoló forgalomnak. Imitt-amott ugyan látni néhány embert, amint éppen pékáruért tartanak valamelyik boltba. Ekkor fémes kattogás kíséretében feltárul a MOTORRAD szerkesztősége mélygarázsának fémkapuja. A nyíláson át négyhengeres motorok többszólamú dübörgése áramlik ki a szabadba, megtörve a csendet. Kánonjukba jól kivehetően belevegyül egy V2-es zakatolása is.

Az országúton mintegy ötven méter hosszú gyöngysorba fűződnek fel a csillogó kétkerekűek, hogy Stuttgart nyugati részét átszelve kijussanak az autópályára. Hét Honda Fireblade, utánuk egy Suzuki Bandit 1250, majd a menet végén egy KTM RC8. Ezek a motorok a résztvevői a MOTORRAD 2009. évi gumitesztjének. Közel 4000 kilométert fognak megtenni az elkövetkező öt napban. Mindegyik Fireblade-t más-más gyártmányú gumikkal szerelték fel, elöl 120/70 ZR 17, hátul 190/50 ZR 17-es méretben. A köpenyek között vannak vadonatúj fejlesztések, mint például az Avon VP2 Supersport és a Dunlop Qualifier 2, valamint jól ismert típusok, mint a Bridgestone BT 016, a Conti SportAttack, a Metzeler Sportec M3, a Michelin Pilot Power 2CT és a Pirelli Diablo Rosso. Referencia gyanánt a 2007. és 2008. évi tesztek legjobb sporttúragumiját, a Michelin Pilot Road 2 CT-t húztuk fel a Banditra, a KTM-et pedig tesztelési céllal utcán is használható Michelin Power One versenyabroncsokkal indítottuk útnak.

Hosszú úton a nagy csapat - Tour de France



Kellemes idő, remek útviszonyok. A téli hónapokban is kiváló környezeti feltételekkel várja Dél-Franciaország a kanyarok szerelmeseit. Ideális helyszín tehát a gumik kopásának vizsgálatára: Mulhouse és Lyon érintésével, az autópályán lehet a leggyorsabban elérni a Marseilles-be vezető „Route de soleil”-t. A hegyek és a tenger látványának érdekes váltakozása jellemzi az első etapot, amely érinti a Cote d’Azur legszebb szakaszait, majd tovább halad az Alpok irányába. Az út egyik leglátványosabb pontja a 700 méter mély Grand Canyon du Verdon szurdok. A második nap nagy élménye a Mont Ventoux hófödte csúcsa és az Ardéche-völgy (Gorges de l’Ardeche) mentén található kanyareldorádó. Harmadik nap a vadromantikus és szinte teljesen néptelen Cevenne-ek után átkelünk a Viaduc de Millau-n, a világ leghosszabb függőhídján, amely 270 méteres magasságban szeli át a Tarn-völgyet.

Jelen tesztünkben kizárólag a sportgumikra összpontosítunk. Vajon mi mindent tud nyújtani 2009-es generációjuk a Fireblade-ek és más hasonló modellek pilótáinak? Hogyan viselkednek országúton, versenypályán, vizes aszfalton, és mennyire bírják a tartós használatot?



Első napi úti célunk a mintegy 1000 kilométerre lévő Gémenos, egy Marseilles közelében található városka, amelyet előszeretettel használ alaptáborként a MOTORRAD tesztcsapata a téli hónapokban. Onnan 600 kilométeres napi etapokban haladunk majd tovább, javarészt D kategóriájú dél-franciaországi utakon. A durva aszfalt és a sok kanyar bizonyára kikezdi majd a gumik futófelületének széleit. 60 km/óra átlagsebességgel számolva tíz óra alatt fogjuk teljesíteni a napi penzumokat, de ebben nincsenek benne a tankolásra, kávézásra és „folyó ügyekre” fordított megállások, továbbá az előre nem látható fejlemények sem. Gondolunk itt arra, hogy esetleg megmakacsolja magát valamelyik motor, véletlenül kicsúszik valamelyikünk, netán defektet kapunk, vagy idő előtt fel kell pakolnunk a KTM-et a szervizjárműre sekély mintázatú abroncsai idő előtti elhasználódása miatt.

Kopásvizsgálat - Csökkenő profilmélység



Baráti beszélgetések közkedvelt témája, hogy vajon mennyit bírnak a sportgumik. A hátsók 5000, talán 6000 kilométert? A MOTORRAD utoljára három éve vizsgálta az ebbe a csoportba tartozó abroncsok kopási jellemzőit. Azóta szinte valamennyi gyártó felfrissítette vagy új modellel bővítette ki vonatkozó kínálatát. Érdekes megvizsgálni, vajon tényleg sokkal jobban ellenállnak-e a használatnak a vegyes keverék-összetételű gumik, nevezetesen amelyeknél keményebb anyagból van a futófelület középső sávja. A jelenlegi teszt résztvevői közül a Michelin Pilot Power 2CT és a Bridgestone BT 016 volt ilyen.

KOPÁS BECSLÉS

   Adható
pontszám
Avon VP2
Supersport
Bridgestone
BT016
Continetal
SportAttack
Dunlop
Qualifier
2
Metzeler
Sporttec
M3
 Michelin
Pilot Power
2CT
Pirelli
Diablo
Corsa
 Első
 kerék
 50  50 27
50
46
33
48
37
 Hátsó
 kerék
 50 42
43
35
48
50
46
40
 Összesen  100  92 70
85
94
83
94
77
 Helyezés   3.
7.
5.
1.
4.
1.
6.


Az elhasználódás mértékének pontos megállapítása végett minden nap végén méréseket hajtottunk végre a kritikus helyeken, vagyis a futófelület középső részén és annak szélein. A tekintélyes mintázatmélység önmagában még nem garancia arra, hogy sokáig fogja bírni az adott abroncs – ez egyértelműen kitűnik az alábbi ábrából is. A teszt során megtett közel 4000 kilométer alatt egyik gumi sem kopott le a törvényileg maximálisan megengedett 1,6 milliméterig, bőven maradt bennük annyi tartalék, hogy összességében lefussanak 6000 kilométert. Az első gumi vonatkozásában nagyobb volt a szórás az egyes gyártmányok között. Különösen a vegyes keverék-összetételű Bridgestone esetében volt szembeötlő a kopás, ugyanis a teszttáv végére már csak 35%-os volt rajta a mintázat.

Reprezentatív minta. A Continentalnál csak az első, a Metzelernél pedig csak a hátsó gumi bírta a kiképzést. A Dunlopot és a Michelint az egyenletes kopás segítette hozzá a győzelemhez

Összegzés: egyenletes kopásának köszönhetően azonos pontszámot ért el, és ezzel holtversenyben az első helyen végzett a Michelin Pilot Power 2CT és a Dunlop Qualifier 2

A5-ös autópálya, 124. kilométer, Aachen közelében. Kaschel kollégánk elhúz a csapat mellett az RC8-cal, és villogó irányjelzővel kiáll a parkolóba. Vajon mi lehet a gond? Csak nem mondták fel már most a szolgálatot a Power One gumik? Nem, nem az abroncsokkal van baj. Csupán szerkesztőtársunk sisakjának szegélye vált le a helyéről. Egy perc alatt rögzítjük ragasztószalaggal, és már folytatjuk is az utat az eredeti felállásban. Az abroncsok egyenletes elhasználódása érdekében rendszeres időközönként motort cserélünk egymás között, de mindenki megőrzi a helyét a bolyban, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy az utolsó motor az élre áll, a többi pedig hátrébb vándorol eggyel. Úgy határoztuk meg a cserék időpontját, hogy egy nap alatt mindegyik pilóta menjen mindegyik gumival, ezzel is kiküszöbölendő az eltérő vezetési stílusunkból adódó különbségeket.




A40-es autópálya, 546. kilométer, Bourg-en-Bresse magasságában. Fél távnál járunk a délre vezető úton. Mostanra összerázódott a csapat. Kétóránként megállunk tankolni, ahol is kettesével sorakozunk fel a töltőoszlopoknál. Mike Nägele, vendégként meghívott tesztelő kollégánk vállalja magára a barátságos benzinkutas szerepét. Neki köszönhetően egy lendülettel töltjük fel a motorok tankjait – fizetéssel együtt sem tart tovább tíz percnél a kollektív üzemanyag-vételezés. Még ezt a rövid időt is igyekszünk kihasználni a személyes felfrissülésre. A fotósunk vezette szervizbusz hátuljában minden van, ami szem-szájnak ingere: ásványvíz, gyümölcslé, friss gyümölcs, virsli és fasírt. Aki meleg kávéra vágyik, az egy euróért vehet magának az automatából. Horvát kollégánk, a „Motorrevija”-t képviselő Zeljko nem elég figyelmesen kezeli a gombokat, és igencsak meglepődik, amikor kávé helyett sűrű levest adagol a poharába a gép. Nem válogat, kikanalazza a zavaros lét.

Az árak összehasonlítása - Pókerjátszma

Mivel hivatalosan egyik gyártónak sincs javasolt fogyasztói ára, nem tudtunk feltüntetni megfelelő összeget az egyes gumik mellett. Léteznek ugyan ún. kereskedelmi kalkulációs árak, ám ezekkel vajmi keveset tud kezdeni a végfelhasználó, leginkább a gyártó és a kereskedők közötti ártárgyalásokhoz nyújtanak valamiféle támpontot. A rendelés értékétől függően akár 50 százalék kedvezményt is kaphat a kereskedő a listaárból. Nem árt elővigyázatosnak lenni az interneten kínált, látszólag kedvező árú abroncsokkal, ugyanis könnyen kifizetheti az ember a megspórolt összeget, amikor borsos munkadíjért felszerelteti őket szakszervizben. A vonatkozó táblázatból nemcsak az derül ki, milyen mértékben térhet el a fogyasztói ár a kereskedelmi kalkulációs ártól, hanem az is, mennyire nehéz jó pénzért hozzájutni egy olyan rétegmárka termékeihez, mint amilyen az Avon. Az anyagiakra vonatkozó információk egy hamburgi és egy müncheni gumikereskedőtől származnak.

Ami feltűnt a teszten - Ütésvizsgálat

Választ kerestünk arra a kérdésre is, vajon mennyire jól vannak kiegyensúlyozva gyárilag a különböző gyártmányú gumik. Mielőtt felszereltük volna őket, centríroztuk mind a hét Fireblade felnijeit, majd gumikkal együtt tettük fel a kerekeket a gépre. A legtöbb ólmot az Avon VP2 Supersport, a Metzeler Sportec M3 és a Pirelli Diablo Rosso igényelte – mindegyik esetben 35 grammal kellett kiegészíteni a hátsó kereket ahhoz, hogy ne üssön forgás közben. A másik véglet a Michelin Pilot Power 2CT volt, aminél egyáltalán nem kellett ellensúlyozni. Az összes többi gyártmánynál hátul 10 és 25, elöl átlagosan 10 gramm volt a differencia. Vannak gyártók, akik színes pontok formájában, ún. súlyjelekkel emelik a gumi legkönnyebb pontját. A gyakorlott gumiszerelő ennek segítségével úgy helyezi fel az abroncsot a felnire, hogy a legkisebb súllyal kelljen ellátnia a kereket. Sokan úgy gondolják, hogy ott a legnehezebb a felni, ahol bele van ültetve a szelep, biztosat azonban csak akkor lehet mondani, ha az ember külön elvégzi a felni vizsgálatát, ahogy azt mi is megtettük a teszten. Még egy érdekes jelenség feltűnt a versenypályás menetpróbák alkalmával: előfordult, hogy hirtelen kigyorsításkor némelyik gumi elforgott a felnin, erre minden esetben az erőteljes vibrációból lehetett következtetni.

D396-os út, 979. kilométer, Gémenos. Már csak pár méter van hátra a hotelig. Sikerült megtennünk az első napi monoton utat. Az első 1000 kilométert kizárólag autópályán teljesítették a gumik, és visszafelé is ugyanez vár rájuk. Egyáltalán nem szokatlan helyzet, hiszen azok a motorosok is nagy távolságokat tesznek meg autópályán, akik Németország északi részéből utaznak le délre, az alpesi régióba. Vagy azok a dél-német társaik, akik Skandinávia felé veszik az irányt. Hamar kikezdi a viszonylag puha és jól tapadó sportgumikat a nagy sebességű, egyenes irányú haladás. A Bridgestone BT 016 és a Michelin Pilot Power ezt megelőzendő, különböző szegmensekből épül fel, ún. vegyes keverék-összetételű gumi. A futófelületük keményebb középső sávja mérsékli az abroncs benyomódását és ezáltal a mintázat kopását. A futófelület szélein alkalmazott puhább keverék és a csúcsos gumiközép együttesen nagy felfekvési felületet eredményez bedöntéskor, ami mind a motor irányíthatóságát, mind a tapadását nagyban javítja. Majd kiderül az elkövetkező három napban, valóban jól működik-e a gyakorlatban. Még egy téma szóba kerül a hotelben elköltött pizzavacsora közben: Németországban ugyan szabad nagy sebességgel száguldani autópályán, csak éppen nem lehetséges. Olyan sűrű a forgalom, hogy az esetek többségében 100 km/óra körüli tempóval kénytelen vánszorogni a motoros. Nagy ritkán ugyan adódik rá lehetősége, hogy másodpercek alatt felgyorsuljon közel kétszázra, de aztán megint le kell lassítania az elé kivágó autók miatt. Franciaországban 130 km/óra a megengedett sebesség a sztrádákon, összességében mégis sokkal gyorsabban és nyugodtabban lehet haladni rajtuk. Ezt nem csak érzésre mondjuk, hanem az 5. számú tesztmotor – egy álomszép Repsol-Honda – adatrögzítőjében tárolt információk alapján is.

Versenypályán - Pengeélen



Annak ellenére is a versenypálya a sportgumik ideális terepe, hogy legtöbbjüket szinte egész életében csak közúton használják. A Dunlop Dél-Franciaországban, Montpellier-től nem messze, Mirevalban található tesztközpontjában alkalmunk nyílt megtapasztalni, mire képesek szélsőséges körülmények között. Több olyan szakasza is van a három kilométer hosszú pályának (korábban Carland néven versenypályaként üzemelt), amelyeken jól lemérhetők az egyes gyártmányokban rejlő tartalékok – beleértve a tapadási határ közelében tanúsított viselkedést is. A Franciaország útjain kivitelezett egyhetes teszt után végre ismét lehetősége adódott rá Kartsen Schwersnek, a MOTORRAD vezető tesztelőjének, hogy csutkagázzal hajkurássza és kanyarokban szinte koppanásig ledöntse az aszfaltra a Fireblade-et. Összességében ismét beigazolódtak az előző évek sportgumi-tesztjeinek tapasztalatai: általánosan nagyon magas színvonalon állnak az abroncsok, ezért igen szorosan alakult közöttük a pontverseny. Versenypályás küzdelmükből végül a Pirelli Diablo Rosso került ki győztesen, mert elképesztő kanyarstabilitásról tett tanúbizonyságot. Mindössze egy ponttal lemaradva a Metzeler Sportec M3 végzett mögötte a második helyen. Látszik, hogy igen nagy a hasonlóság a két gumi között, ami nem véletlen, hiszen egyazon konszern termékeiről van szó. Szintén nagyon stabilnak mutatkozott, és e szempontból lényegesen felülmúlta elődjét az új Dunlop Qualifier 2. Mivel ráadásul több körön át tudta tartani a szintet, végül a harmadik helyen végzett az összesítésben. Vele azonos pontszámot ért el a Continental SportAttack, amely pontos visszajelzésével és jó irányíthatóságával vívta ki a tesztelők elismerését. E szempontból a Pilot Power 2CT-t sem érheti kritika, más tekintetben azonban jóval elmaradt a teljesítménye a többi gyártmányétól.

MENETTULAJDONSÁGOK VERSENYPÁLYÁN

  Adható
pontszám
Avon VP2
Supersport
Bridgestone
BT016
Continetal
SportAttack
Dunlop
Qualifier
2
Metzeler
Sporttec
M3
Michelin
Pilot Power
2CT
Pirelli
Diablo
Corsa
 Irányíthatóság 10
8
8
9
8
8
9
8
 Kormányzási
 pontosság
10 8
8
9
8
8
9
8
 Kanyarstabilitás 20
16 17
19
19
19
14
20
 Tapadás
 kanyarban
20
18
18
18 19
19
17
19
 Tapadás
 gyorsításkor
20 17
17 18
19
19
13 19
 Tapadás /
 csúszásátmenet
20 17 17 17 17 18
16
18
 Köridő (perc)
  1.33,31
1.32,64
1.31,91
1.31,50
1.31,37
1.34,10
1.31,33
 Összpontszám  100 84
85
90
90
91
78
92
 Helyezés
6.
5.
3.
3.
2.
7.
1.

Összegzés: nagy zsúfoltság támadt a dobogón, hiszen összesen négy párosítás követelt helyet magának rajta. Hajszálnyival ugyan, de a Pirelli Diablo Rosso jobbnak bizonyult a Metzeler Sportec M3-nál, a Dunlop Qualifiernél és a Continental SportAttacknél. Az értékelés ezen részében nem sok babér termett a Michelin Pilot Power 2 CT-nek.


Címkék:  gumiteszt , avon , bridgestone , continental , dunlop , metzeler , michelin , pirelli




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár