hirdetés
2009-11-05 , Írta: Stefan Kaschel, Képek: Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

Vajon kinek melyik gumi felel meg igazán? A rutinos túrázók elég érettek már egy sportgumira? A jól ismert útszakaszon virtuóz pilótának valóban szüksége lehet egy semi-slick (fél-pálya) abroncsra? A technika terén sok minden változott. Vajon hol vannak ma a határok a túra-, a sport- és a versenygumik között? Hogy ezeket a kérdéseket meg tudjuk válaszolni, górcső alá vettük őket.

Power One! Micsoda név! Amelyik gumin ez áll, az biztosan nyerő. Vagy itt a Pilot Power 2CT, amelyről erő és maximális dönthetőség sugárzik. A Pilot Road2 viszont inkább civilnek hangzik. Nem kérdés: a francia gumióriás, a Michelin már a névadásával egyértelművé teszi vásárlói számára a házon belüli területmegosztást.



De ahogy az életben mindig, itt is van legalább még két másik oldal, amelyek bonyolítják a dolgot. Az egyik az, hogy a vásárló hogyan ítéli meg saját képességeit. A másik a tényleges felhasználási cél. Vajon rögtön egy Power One versenygumira van szükségem, csak mert legtöbbször már sportgumikkal is megelőzöm a haverokat a ház körül? És ha igen, vajon mennyivel leszek gyorsabb tőle? Vajon egy ilyen közúti forgalomra is engedélyezett semi-slick abroncs most már a munkába menet is megfelel? Vagy manapság már egy sporttúragumi akár még egy 180 lóerős rakétára is teljesen megfelelő, és ráadásul sokkal tovább tart?

A kopástesztet Provence-ben, a méréseket zárt pályán végeztük

Ezek a kérdések annál sürgetőbbek, minél gyorsabb a gumiabroncsok fejlődése. Egy jelenlegi, közútra engedélyezett versenygumi képességei néhány évvel ezelőtt még egyes kvalifikációs keverékeknek is becsületére váltak volna. A sportgumik legalább ilyen nagy lépésekkel masíroztak a versenypálya irányába, míg a túraabroncsok egyre inkább a sport felé orientálódtak, és ezzel annak a fejlődésnek igyekeztek eleget tenni, amelyet az egyre erősebb és nagyobb teljesítményű sporttúragépek és naked bike-ok határoztak meg.

A Pilot Road2 (1.38,28) és a Pilot Power (1.34,10) ideje között több mint 4 másodperc van. Utóbbi ugyanakkor 3 másodperccel elmarad a Power One-tól (1.31,17). A tiszta versenygumi még egy másodperccel gyorsabb, és hőmérséklete az ideális tartományban van. A Pilot Road2 és a Pilot Power 2CT gyorsításkor túlhevülnek

Hogyan is állunk tehát a mai gumiabroncsokkal? A korábban szokásos megtekintés csak részben segít a válaszadásban. Nagy negatívprofil-arány, bevágott gumilabirintusok, keskenyebb formátumok – a múltban ilyenek voltak a kedélyesnek mondható túraabroncsok, a széles sportgumik ugyanakkor jóval kisebb negatív profillal és tiszta, sportos rajzolattal rendelkeztek.
Aki ma egy 190-es hátsó felnin feszülő Pilot Road2-t és egy Pilot Powert meg akar különböztetni egymástól, annak igencsak oda kell figyelnie. Még az előállításukkor használt highend-technológia színvonala is kiegyenlítetté vált. Mindegy, hogy radiális felépítésről, kétkomponensű technológiáról (2CT) – amelynél két gumikeveréket alkalmaznak egy köpenyvázon –, korom helyett szilika vagy természetes kaucsuk helyett szintetikus elasztomerek alkalmazásáról van szó, a különböző gumitípusok alapvetően nem különböznek egymástól.

Egyértelmű a kép: a Pilot Road2 és a Pilot Power 2CT lenyűgöző teljesítményt nyújt és 1.18 körüli időket érnek el, a Power One 1.29-cel jelentősen visszaesik. Még extrémebb a tiszta versenygumi, a Power One V/B-keveréke (1.41)

Ezért tanulmányútra indultunk. Kereken 4000 kilométert tettünk meg országúton és autópályán a dél-francia kanyarparadicsomban, váltakozó tesztpilótákkal részletes menetpróbákat végeztünk egy Honda Fireblade-del versenypályán és vizes tesztpályán, az adatokat pontosan rögzítettük, valamint tizedmilliméteres kopásméréseket végeztünk. Végül egybehangzó véleményt alkottunk arról, hogy a Michelin-család mely gumiabroncsa kinek a legmegfelelőbb. Ezt pedig – az adott márkára jellemző sajátosságok és korlátozások figyelembevételével – útmutatóként alkalmazhatjuk más, hasonló termékpalettával rendelkező gumimárkákra is.

2CT (Two Compound Technologie): a Michelin nagy dobása. Ezek után természetes, hogy mindhárom abroncs két különböző gumikeverékből áll. Jól látható, hogy az első abroncs anyaga puhább, ezenkívül az abroncsok oldalfala és a középső futófelület eltérő

Előrebocsátjuk a jó hírt: a civil motoros életben tapadástechnikai okokból az égvilágon senkinek nem kell egy slickhez hasonló, kevesebb, mint öt százalék negatívprofil-arányú Power One-t használnia, még akkor sem, ha néhány gyártó (Ducati, Triumph, KTM) gyárilag az ehhez hasonló gumikra esküszik. Éppen ellenkezőleg, sokkal nagyobb a lehetőség arra, hogy a versenygumi csak nehezen tud lépést tartani civil testvéreivel. Például egy fagyos tavaszi éjszaka után, amikor a hideg aszfalt biztosan nem teszi lehetővé, hogy egy Power One elérje a megfelelő üzemi hőmérséklet legalsó küszöbét, ami alapvetően szükséges az útburkolat és a gumi hatékony összekapcsolódásához. A Power One esőben szintén soha nem éri el üzemi hőmérsékletét, és a civil abroncsokhoz képest tartás nélkül csúszkál ide-oda. Ezenkívül még valamit figyelembe kell venni: még ha a körülmények barátságosabbak is, az abroncsnak hosszabb időre van szüksége a felmelegedéshez és ezáltal ahhoz, hogy képességeit megfelelően kibontakoztathassa. A Michelin 15 és 75 °C közötti tartományt ad meg, de ezen belül minden bizonnyal a hőmérsékleti skála felső fele az, ahol a Power One a legjobb formáját hozza. A tesztcsapat átlagos hőmérsékleti értékei a kopásteszten viszont 30 °C körül, esőben éppen csak 20 °C körül voltak.

Mennyi az élettartamuk? Az első keréken meglepő módon majdnem egyforma, a hátsón a várt eredményt hozták. Azonban kevésbé az eltérő kopás, sokkal inkább a teszt elején meglévő profilmélység a döntő

  Pilot Road2
Pilot Power 2CT
Power One
  Első kerék
Hátsó kerék
Első kerék Hátsó kerék Első kerék Hátsó kerék
 Új állapotban*
3,8
6,3
 3,8 5,7
3,8
4,7
 Kb. 3900 km után*
2,9
4,2
3,0
3,3
 2,9 2,4
 Kopás* 0,9
2,1
0,8
2,4
0,9
2,3
 kopási tartalék*
1,3
 2,6 1,4
1,7
1,3
0,8
*mm-ben

Ez egyértelműen túl kevés a speciális gumi számára, amely csak egy jól kiépített útszakaszon, de leginkább a versenypályán (lásd a sebesség- és hőmérsékleti diagramokat a éri el csúcsformáját. A család két civilebb képviselőjének ugyanakkor ezek a hőmérsékleti értékek pontosan megfelelőek. A Michelin állítása szerint 5 °C-tól a Pilot Road2 és a Pilot Power egyaránt kiválóan teljesít, felfelé 50 (Road), illetve 60 (Power) °C-nál van a végső határuk. Nem csoda hát, hogy a két abroncs hőmérséklete nemcsak az országúti rohanásnál, de szakadó esőben is a megfelelő tartományban van. Legkésőbb ilyenkor, ti. esőben egyértelműen jobbak, mint a Power One, és olyan szintet érnek el, ami a konkurenciát is gondolkodóba ejti.



Bámulatos, hogy ez a két gumiabroncs ilyen nehéz körülmények között is tökéletesen megállja a helyét – le a kalappal mindenekelőtt a jóval sportosabb Pilot Power előtt, amelynek ugye a gyors kanyarokban is jól kell teljesítenie. A kulcsszó a szilika, amely a kiváló vizesfelületi és a szintén jó hideg menettulajdonságok esetében egyaránt szerepet játszik. Ez az anyag mindkét abroncs esetében nagyrészt felváltotta a hagyományos alkotóelemet, a kormot, és azért felelős, hogy a gumi már nagyon kis hőmérsékleten is kiváló tapadást érjen el.

Csodát ugyanakkor ez az anyag sem tehet. Legkésőbb akkor, amikor igazán forróvá válik a helyzet, először a Pilot Road2, valamivel később a Pilot Power 2CT is feladja. A versenypályán kettőjüket kereken 4 másodperc és ezáltal egy világ választja el egymástól. És itt végre a Power One is szóhoz jut. Még 3 másodperccel gyorsabb, mint a Pilot Power, és egyértelműen bizonyítja, hogy megérdemli a nevét.

Michelin Pilot Road2

Michelin Pilot Road2

TÖMEG: elöl 4,6 kg, hátul 6,4 kg;
ÁR: kb. 120 000 Ft (párban)

TULAJDONSÁGOK
Mindennapos használat: egyértelműen ez a sporttúragumik területe. Az első pillanattól kezdve jól viselkedik, utána teljesen problémamentes. A leghosszabb élettartamú.

Versenypálya: egyértelműen nem az ő erőssége. Túlmelegszik, billeg, egyszerűen nem bírja a dolgot.

Vizes útfelület: kiváló teljesítményt nyújt. A Road2 kiváló tapadásról tesz tanúbizonyságot.

ÖSSZEGZÉS
Aki még egy Fireblade-hez hasonló szupersportgépen is az élettartamot tartja többre a Power 2CT még homogénebb menettulajdonságainál, az meg lesz elégedve a Road2-vel. A gyors túrázók számára a Road2 egyértelműen kitűnő választás.
Michelin Pilot Power 2CT

Michelin Pilot Power 2CT

TÖMEG: elöl 4,2 kg, hátul 5,9 kg;
ÁR: kb. 113 000 Ft (párban)

TULAJDONSÁGOK
Mindennapos használat: A Power 2CT általános tulajdonságai még jobbak, mint a Road2-é, viszont valamivel gyorsabban kopik.

Versenypálya: Sokkal jobban teljesít, mint a Road2, de jelentősen elmarad a Power One-tól.

Vizes útfelület: sportgumihoz képest zseniális. Szinte esőguminak is nevezhetnénk.

ÖSSZEGZÉS
Mindenkinek, aki a menetélvezeteket jobban becsüli, mint amennyire a kopást kerülné, kiváló választás a Pilot Power. De vigyázat: ezzel általában nem leszünk gyorsabbak. Legfeljebb a versenypályán. Ott viszont a Power One jobb nála.
Michelin Power One

Michelin Power One

TÖMEG: elöl 4,3 kg, hátul 6,1 kg.
ÁR: kb. 108 000 Ft (párban)

TULAJDONSÁGOK
Mindennapos használat: elmegy, többet nem tud. Hidegen és visszajelzését tekintve a Pilot Power általában sokkal jobb.

Versenypálya: Le az abroncsmelegítőt, és már mehet is. Itt a Power One kiteljesedhet.

Vizes útfelület: ez egyáltalán nem megy neki. Sokkal rosszabb, mint a másik kettő.

ÖSSZEGZÉS
A mindennapokban a Pilot Power és a Pilot Road2 a jobb és komfortosabb választás. A Power One-t csak az vegye komolyan számításba, aki kizárólag a jól ismert utakon, 35 fokban akar rekordidőt motorozni. Akkor viszont már menjen inkább a versenypályára.



Címkék:  gumiteszt , michelin , pilot road2 , pilot power 2ct , power one


2009-12-19 23:12:04

30 ló alatt a barum is megteszi.
Sőt állítólag egész tűrhető slick - eket gyártanak manapság kis ccm-es motorokra.

2009-11-23 11:55:57

Pirelli Sport Demon bőven jó, vegyen mindenki azt na jó, csak, ha nem erősebb a motor,m int 30Le

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár