hirdetés
2009-05-28 , Írta: Andreas Bildl
Bookmark and Share

hirdetés

Egy Brutale legyen brutális. Végre az MV Agusta is belátta a dolgot, és a legnagyobb motorjával szerelte fel a szépséges naked bike-ot. Most már valóban gőzerő feszíti a belsejét.

Ezúttal nem hibázott az olasz gyártó, és az 1078 köbcentiméteres blokk képében a nevéhez méltó motorral szerelte fel a Brutalét. Jól tette, hiszen mindenki azt várja egy ilyen hangzatos nevű naked bike-tól, hogy lehengerlő legyen a fellépése.
A váz elvileg régi ismerős, már a 910-es és a 750-es négyhengeres is ezzel készült. Az elülső motorágyazási pontoknál lévő, excenteres betétekkel ellátott hosszú furatoknak köszönhetően az 1078 köbcentis masina is gond nélkül rögzíthető benne. Ez a szerkezet az F4 1078 szupersport-modellből származik, de az F4 1000 R hengerfejének – a kisebb szelepeknek és a hozzájuk való vezérműtengelyeknek – köszönhetően kisebb, „mindössze” 151 lóerő a teljesítménye.

MV Agusta Brutale 1078 RR

Ahogy azt a Brutalétól megszokhattuk, az ülőhelyzet rendkívül „kompakt”, ami azt jelenti, hogy a nagyon magasra helyezett lábtartók miatt rendkívüli mértékben be kell hajlítania a térdeit a kevés mozgásszabadságot kínáló, vékony párnázatú ülésen kuporgó pilótának. Ennek, valamint a kis tengelytávnak és a tekintélyes ülésmagasságnak a hatására úgy érezheti, mintha ágyúgolyón lovagolna.

Az önindító gombjának megnyomására teljes készültségbe helyezi magát a négyhengeres. Hallani, ahogy darál, zúg és zakatol a maga állatias, elementáris és archaikus módján. Egy kicsit a hetvenes évek legendás MV-jeire emlékeztet a hangja, azoknál még rengeteg hangoskodó fogaskerék működött közre a vezérműtengelyek hajtásában.

Az említett felmenők azonban megközelítőleg sem voltak olyan dinamikusak, mint a Brutale. Lélegzetállító, mit művel a négyhengeres, amikor kinyitnak a fojtószelepei. Vad morgás kíséretében, mindent elsöprő lendülettel lövi ki előre a motort. Mindegy, milyen sebességben van éppen a váltó, a gázkar elfordulására lavinaszerűen zúdul rá a nyomaték a hátsó kerékre. Egyébként kis fordulaton sincs híján erőnek a blokk, már nem sokkal 2500 után 100 Nm-t mozgósít, hogy aztán ezt kb. 5000-ig megtartva végül kiadja magából a 121 Nm-es csúcsértéket.

A telt nyomatékgörbe párját ritkító robbanékonysághoz és rugalmassághoz segíti hozzá a Brutalét. Egyedülállóan jól gyorsul 60 és 140 km/h között: könnyedén lepipálja a Yamaha R1-et, és se a Suzuki Hayabusha, se a Triumph Rocket III nem tud labdába rúgni mellette. Egyedül a Honda Fireblade veheti fel vele a versenyt, de az is csak nagyobb teljesítménye miatt és nagyobb sebességnél. Olyan nyomatékos a négyhengeres, hogy szinte teljesen felesleges 6000 fölé pörgetni. Emiatt aztán folyamatosan megkérdőjelezi az öt számjegyű régióba való kihúzatás értelmét. Egyáltalán nem kunszt kettesben egykerekezni a Brutaléval, még 6000-nél is könnyen rávehető a mutatványra. Teljesen másodlagossá válik a csúcsteljesítmény, ugyanis pont az ideális fordulatszám-tartományban erős a motor. Akkor sincs gond, ha hatodik sebességfokozatban, 1800 ford./percnél kell városi sebességgel poroszkálnia.

Nagyon szórakoztató az egész, ugyanakkor egy kicsit fárasztó is, mivel állandóan koncentrálnia kell az embernek. És még távol van a tökéletestől. Nem az érezhető vibráció vagy a nehezen járó gáz-, kuplungkar és váltópedál, hanem a motor heves gázadási reakciója miatt. A félreértéseket elkerülendő: sokat javult a 910-eshez képest, a 750-es ős-Brutaléról nem is beszélve, mégis megmaradt az a jelenség, hogy a fojtószelepek első nyitásakor pici hatásszünet következik, majd kíméletlen vadsággal tör felszínre a teljesítmény.

Másban is megnyilvánulnak a szívócsövenként egy befecskendező fúvókás és egy fojtószelepes, ezért viszonylag egyszerű felépítésű gázrendszer fizikai korlátai. ti. nem reagál azonnal a soros négyhengeres a fojtószelepek hirtelen zárására, és előfordul, hogy motorfék-üzemmódban nagyokat durran a kipufogó, néha pedig váratlanul lefullad a motor.

MV Agusta Brutale 1078 RR
Az MV Agusta legnagyobb blokkja

Főleg városi forgalomban, a kocsisorok között cikázva kell óvatosan bánni a gázkarral. Országúton viszont, távol a zsúfolt urbánus környezettől, amikor lecsatolják róla a pórázt, csodálatos robbanékonysággal és lehengerlő viselkedéssel hívja fel magára a figyelmet az 1078 köbcentiméteres erőforrás. Jó erősen kell kapaszkodnia a pilótának ahhoz, hogy ne essen le a motorról a kigyorsítások alkalmával.


Nehézkesen kezelhető, de jól átlátható fordulatszám

Azért is nagyon élvezetes országúton vezetni a Brutalét, mert nemcsak az egyenesekben, hanem a kanyarokban is brillírozik. Kezdjük mindjárt a lassítással: olyan finoman adagolhatók, és olyan könyörtelen következetességgel emésztik fel a mozgási energiát az első kerékre szerelt Brembo Monobloc nyergek és óriási átmérőjű tárcsák, hogy bármelyik sportpilóta megnyalná mind a tíz ujját. Ennek ellenére sosem hajlik el az első felfüggesztés intenzív fékezéskor. Most először készül Brutale ilyen hatalmas Marzocchi-teleszkópvillával. Aszimmetrikus felépítésű darabról van szó, ami azt jelenti, hogy a bal szárába van beépítve a nyomó és a jobb szárába a húzófokozat, és 50 mm-es külsőcső-átmérője dacára nagyon érzékletes reakció jellemzi. Mindemellett rendkívül pontos visszajelzéssel szolgál a gumi tapadását illetően.

MV Agusta Brutale 1078 RR

A futómű beállítása feszes, de nem kényelmetlen. A rugózó elemek minden lágyságot mellőző, objektív jelentést adnak az út állapotáról, ami távolról sem jelenti azt, hogy felületesen tapogatnák le az útegyenetlenségeket. Ez persze csak akkor igaz, ha teljesen rá van adva a Sachs-rugóstag nagysebességű nyomófokozati csillapítása. A sportos közvetlenséghez szokott pilóták igényeit tökéletesen kielégíti a futómű.

MV Agusta Brutale 1078 RR

Semmi kétség, nagyon jól összehangolta az MV Agusta az első és a hátsó rugózó elem működését. Ennek is köszönhető, hogy jóindulatúan, magabiztosan és stabilan veszi a Brutale a gyors, nyújtott íveket. Ezzel együtt pontosan, és hengerűrtartalmához képest meglepő könnyedséggel teljesíti a váltott kanyarokat. Egy szóval: pokolian élvezetes motorozást garantál.

Összegzés:
Egy hátránya is a kis tengelytávnak, a vaskos teleszkópvillának, az óriási villahidaknak és a merev váznak: fokozottan sportos használat esetén vagy hepehupás aszfalton való haladáskor a kormány csapkodásával jelzi a Brutale, hogy nincs kormánycsillapítója, amit pedig joggal elvárható lenne a büszke vételár fejében. Ugyanakkor igaz az is, hogy nem kérnek többet a 1078 RR-ért, mint amennyibe a 910 R kerül, és ez is valami.

Címkék:  mv agusta , brutale , menetpróba


2010-03-21 15:07:37

Érdekes teszt... Talán észrevehettétek volna, hogy már a legelső Brutale-nak is 50-es Marzocchi-jai voltak, csak nem ez az asszimetrikus cucc.
Amit a véletlen leállásokról meg rángatásról írtatok, az nem a fizikai korlátja az primitív rendszernek, hanem nincs beállítva a gép. Be kell állítani, csak ugye alig ért hozzá valaki MO-n.
Kormánylengéscsillapító? Meg kellene tanulni vezetni, nem a kormányba kapaszkodni, és akkor eszébe sincs rángatni... Tudod: Twist of the wrist...
Azért valamivel egyetértek: tényleg pokolian élvezetes, de nem amatőröknek.

2009-11-26 11:59:21

Nem egy klasszikus "családbarát" jármű, de amire való, abban jó.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

MV Agusta Brutale 1078 RR

údaje

Hengerűrtartalom: 1078 cm3

Max. teljesítmény: 154 LE (113 KW) 10700/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 8100/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 210 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1410 mm

Hossz: 2020 mm

Végsebeség: 258 km/h

MV Agusta
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár