hirdetés
2008-09-11 , Írta: Smidt Éva, Képek: Mike Tamás
Bookmark and Share

hirdetés

„Mi harminc? Mi mennyi?” – folytatódik az ismert kabarétréfa. A motorozás költségeit számolgatva azonban nem támad felhőtlen jókedvünk.



Három országot ragadtunk ki az Európai Unió területéről, közvetlen szomszédunkat, Ausztriát, a kicsit távolabb fekvő Németországot – mint az Unióból származó használt motorok legvalószínűbb származási helyét -, valamint a kontinens szélén lévő Franciaországot, hogy megvizsgáljuk, nálunk, vagy ezekben az országokban egyszerűbb fenntartani egy motort.

Természetesen a rengeteg variáció miatt most nem térünk ki a motorkerékpár árakra, a beszerzés módszereivel pedig már korábban foglalkoztunk. A műszaki vizsga érvényességében a közös szabályozás miatt nincs eltérés, az első vizsga három évig érvényes, a következő két év után esedékes, ezt követően pedig évente kell vizsgára járni. Németországban a műszaki vizsga három vizsgálatot tartalmaz, magát a műszakit (32,5 €), a kipufogó zajszintjének ellenőrzését (19,4 €), valamint a fékek vizsgálatát (5 €). Ez a díj (kb. 14-15 000 forint) a magyarországi, 2350 forinthoz képest igen borsos. A kipufogó vizsgálata egyébként a rendkívül szigorú környezetvédelmi normák miatt szükséges, és ettől a magyar motorosok egyelőre megmenekültek. Ha a kipufogó szigorú ellenőrzése nem, de az időszakos rendszám kiváltásának lehetősége mindenképp irigylésre méltó lehetőség, leginkább a helyi adók és a biztosítás miatt. Ausztriában 20 € a műszaki vizsga, ám a legkönnyebb helyzetben a francia motorosok vannak, ahol meglepő módon nincs műszaki vizsga a motorokra. A tájékoztatót tartalmazó portál azonban felhívja a figyelmet arra, hogy a törvény harmonizációja éppen folyamatban van. Egyébként sajnos rajtunk kívül az ügyintézés mindhárom országban viszonylag egyszerű, internetes ügyintézési rendszerükkel azonban a franciák járnak az élen.

Az elsőbbség biztosítási ügyekben is az övék, bár kétes a dicsőség, ugyanis a díjkalkuláció annyira bonyolult, hogy alig tudtunk e cikkhez is használató eredményt kicsikarni belőle. A díj meghatározásához – ahogy nálunk és máshol is -, figyelembe veszik a vezető életkorát, nemét, lakhelyének földrajzi elhelyezkedését, és azt, hogy mikor szerezte jogosítványát. Ezen felül meg kell adni, hogy a motort zárt helyen, vagy csillaggarázsban tartja-e a motoros, hogy hány százalékban közlekedik fő-, illetve mellékutakon, hogy földúton használja-e a motort, és hogy magán használatú-e a gép, vagy munkaeszköz. Ahogy egy kint élő ismerősöm ironikusan fogalmazott, még arra is rákérdeznek, hogy a motoros verekedős volt-e az oviban, és a díjkalkulációt elnézve ez aligha túlzás. Természetesen a biztosítás kiszámításánál számít a motor jellege, teljesítménye és életkora is. Franciaországban ezek alapján a kötelező biztosítás éves díja 400 és 1000 euró, a casco pedig 500 és 1500 euró között változik. Németországban hasonlóak a díjak, a kötelező biztosítás esetében körülbelül 300-500 euró között kalkuláltunk, a casco pedig hasonlóan borsos, 500 és 2000 euró között váltakozik, mindkét biztosítási forma kiszámítása hasonló kérdések megválaszolásával jár, mint Franciaországban. Osztrák szomszédaink hasonló kategóriájú motorért körülbelül 150-400, a casco-ért pedig 5-700 euró közötti összeget fizetnek évente. Érdekesség, hogy Ausztriában, a kötelező biztosítás esetében három-, hat-, illetve tízmillió eurós biztosítási összeghatár választható, az esetlegesen efelett keletkező kárt pedig a biztosítottnak saját zsebéből kell állnia. Franciaországban szintén választható a kötelező alapbiztosításon néhány különböző módozat.

Természetesen ezek a kalkulációk nem pontos összegek, hanem körülbelüli, behatároló díjak, alap (A0) besorolású biztosítás esetén érvényesek. A magyarországi biztosítási kalkuláció a fentieknél jóval egyszerűbb, pár kérdés megválaszolása után már lehet tudni az összeget, melyet természetesen a biztosító az ajánlatban véglegesít, vagy emel a kockázatok arányában, illetve a kedvezményeknek megfelelően csökkent. Kedvezményhez lehet jutni például akkor, ha a szerződőnek már van az adott biztosítónál szerződése. Nálunk a kötelező biztosítás éves díja 25-50 000 forint között változik, így esetenként még mindig alacsonyabb, mint a szomszédos Ausztriában. A casco más tészta, ennek itthon is megkérik az árát, éves szinten, hatvanezertől, akár negyedmillió forintig is köthető szerződés, az adott paramétereken felül figyelembe véve az önrészt, illetve a biztosító által vállalt kockázatot. Nem ejtettünk még szót a helyi adókról, vagyis a súlyadóról. Ennek mértéke egyedül Franciaországban nem ismert, Németországban 1,84 eurót kell fizetni 25 köbcentinként, Ausztriában 26,4 euró 100 köbcentinként, és a vizsgált országok közül csak nálunk kell a motor saját tömege után fizetni, mértéke pedig minden megkezdett 100 kilogramm után 1200 forint.

A műszaki vizsga díjával viszonylag ritkán találkozunk, a biztosítás miatt is akkor szívjuk a fogunkat, amikor havonta a csekkekkel sorban állunk a postán. Ám az üzemeltetési költségekkel körülbelül 150-200 kilométereként szembesülünk, amikor megállunk egy benzinkúton. (A karbantartási költségeket most nem részletezzük, bár minden bizonnyal ez is megérne egy kis számolgatást a bérek és a szerelők óradíjának, valamint az anyagköltségek összehasonlításában.) A benzinárak Európában viszonylag kis összeghatáron belül mozognak, ez körülbelül 0,80 és 1,1 euró körüli összeg, attól függően, hogy autópályán, vagy településen tankolunk, illetve hogy melyik olajtársaság kútját választjuk. Magyarországon az adótartalom igen magas az üzemanyagban, emellett a nyári időszakban a turizmus vásárlóerejét kihasználva, legalább 15 forintos emelésre számíthatunk. Az árak ilyen mértékű változása szintén nálunk a megszokott. Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk a talán leginkább alkalomszerűen kalkulálható költséget, az autópálya-díjat. Németországban természetesen ilyenről nem beszélhetünk, hiszen a háború előtti birodalmi úthálózatot jószerivel csak tovább kellett fejleszteni.

Franciaországban nem egységes az útdíj, és az autópályák kezelése sem egyetlen kézben van. Bár vannak saját kártyás rendszerek, tájegységtől és üzemeltetőtől függően, megközelítőleg 5 eurót kell fizetni 100 kilométerenként az úthasználatért. Motoros kedvezmény van, de ez is az üzemeltetőtől függ.  Meg kell jegyeznünk, hogy Németországhoz hasonlóan Franciaországban is igen bonyolult az úthálózat, rengeteg, ingyen használható autóúttal. Ausztriában, hazánkéhoz hasonlatos matricás rendszer működik, melyben a tíznapos motoros matrica 4,30, a havi 10,90, az éves pedig 29 euróba kerül. Magyarországon a motorkerékpárt – teljesen igazságtalanul - egy kategóriába sorolják a személyautókkal, illetve a 3,5 tonnás tömeget meg nem haladó járművekkel. Így a négynapos matrica az általunk szóbajöhető, májustól októberig tartó időszakban 1460 forint, a 31 napos 3900, az éves pedig 35 000 forint, utóbbit nyilvánvaló okokból valószínűleg senki sem használja. Egyébként időről-időre megtudakoljuk az autópályákat üzemeltető társaságoktól, hogy tervezik-e motoros, vagyis olcsóbb matrica bevezetését. A válaszukat valószínűleg nem kell papírra vetnünk, hiszen nyilvánvaló.

A fentiekből látható tehát, hogy ha csak az árakat nézzük, az úthasználattól eltekintve tulajdonképpen nálunk még mindig olcsóbb egy motor fenntartása, mint Ausztriában, Németországban, vagy Franciaországban, így a korábban mindig áhított nyugati kánaán már nem is olyan vonzó. Ám, ha a költségek mellett a béreket is összehasonlítjuk – melyet mindenki megtehet az internet adta szabadságnak köszönhetően -, már nem tűnik olyan jónak a helyzet. Ekkor ugyanis arra a következtetésre jutunk, hogy nálunk a motorozásért sok egyébről kell lemondani.



2009-12-01 11:23:24

Szerintem nem csak a "motorozás" drága, vagy olcsóságáról beszélhetünk, hanem a motorozás elsősorban (nagyobb motorokról beszélek!) hobbi. A pénzecske meg elsősorban a megélhetésre kell. . . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár