hirdetés
2008-11-21 , Írta: Alan Cathcart, Képek: Kyoichi Nakamura
Bookmark and Share

hirdetés

A Benelli TreK Amazonas és a Moto Guzzi Stelvio mellett a Moto Morini Granpasso személyében még egy olasz motor igyekszik ledönteni trónjáról a túraendurók királyát, a BMW GS-t.



    A szépség tudvalevőleg ízlés dolga, ugyanakkor széleskörű az egyetértés abban, hogy a mai túraendurók inkább fanyar módon sármosak. Az új Moto Morini Granpasso, amelynek gyártása a közelmúltban kezdődött, tökéletesen beleillik a sorba. Azt, hogy emellett hogyan teljesít, egy sorozatgyártás előtti modellen próbálhattuk ki.

    Azért, hogy a motor teljesítmény- és nyomatékgörbéje egyenesebb és teltebb legyen, mint az utcai Corsaro 1200 változaté, a markáns 87 fokos V-motort – mint ahogy már az Avio és a 91/2 számára is – átalakították. A legjelentősebb változtatás az új vezérműtengelyek, a kisebb löket és a kisebb szelepek. Az ehhez hangolt gyújtástérképpel a 118 lóerős teljesítmény és a 104 Nm-es nyomaték 15 százalékkal marad el a Corsaro hasonló értékeitől. Állítólag ugyanakkor 20 százalékkal kevesebbet is fogyaszt, ami a 27 literes tankkal együtt kereken 400 kilométeres hatótávolságot jelentene. A Granpasso viszont mindezzel együtt sem nevezhető igazán takarékosnak.

    Ennyit az elméletről. A gyakorlatban az olasz modell olyan kiváló minőségű alkatrészekkel büszkélkedhet, mint a radiális főfékhengeren és a kuplungpumpán megtalálható állítható karok, valamint az acél fékcsövek. A szélvédő négy fokozatban állítható, a supermotókban már bevált Excel-felnikre gyárilag Metzeler-Tourance abroncsok kerültek. A kipufogó teljes egészében rozsdamentes acélból készült, az Öhlins rugós tag minden paraméterében állítható – a fordított Marzocchi villával ellentétben. Emiatt az elöl igen feszes beállításon nem igazán tudunk változtatni.


    A magas üléspozíciótól eltekintve az ergonómia nem ad okot panaszra, ráadásul a Morini-kiegészítők katalógusából 3 centiméterrel alacsonyabb ülést is rendelhetünk. A széles, kónuszos kormány jól kézre áll, és elősegíti az egyenes, mégis aktív testtartást. A fék hangolása szelídre sikerült, emiatt viszont terepre tett kiruccanásokkor jobban érezhető. A meglehetősen keskeny abroncsoknak köszönhetően a Morinit könnyedén lehet döntögetni egyik ívről a másikra.
A V2-es erőforrás lágyan, mégis erősen reagál a gázadásra. Az első két sebességfokozatban teljes gázt adva az első kerék egy csapásra elemelkedik a talajtól. 2500/min-től már egyáltalán nem akadozik, 3000/min fölött a nyomaték már végig 90 Nm fölött marad. Így magas sebességfokozatban is kihasználható az ereje, akkor is, ha egyébként váltani is könnyen és pontosan lehet vele.



Összegzés:
Valószínűsíthető, hogy a bajoroknak át kell engedniük néhány vásárlójukat az olaszoknak. A Granpassót július közepe óta lehet megtalálni a kereskedésekben.

Előnyök:
  • A tank térfogata 27 liter
  • A rugós tag teljes mértékben állítható

Hátrányok:
  • 2 990 000 Ft-os ára igen magas
  • A műszerfal túlzsúfolt és nehezen leolvasható
  • A fordított villa nem állítható





2010-05-07 22:56:08

Nagyon szép. Nem is láttam még ezt a típust! De egy kardán azért felrakná a pontot az i-re!!!

2009-12-01 10:12:41

Nem jön mindennap szembe az utcán, az tuti. Az ülése nagyon kényelmes lehet! Szinte "bele" kell ülni a motorba.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Morini 1200 Granpasso

údaje

Hengerűrtartalom: 1187 cm3

Max. teljesítmény: 118 LE (87 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 104 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 298 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 255 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 ZR 19

Gumi hátul: 150/70 ZR 17

Tengelytáv: 1505 mm

Végsebeség: 224 km/h

Moto Morini
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár