hirdetés
2009-09-14 , Írta: Mező János, Képek: Milagro
Bookmark and Share

hirdetés

A Stelvio hengerfejein a messziről árulkodó Quattrovalvole felirat hirdeti, hogy a Moto Guzzi a 2006-ban először bemutatott, négyszelepes hengerfejjel ellátott erőforrást alkalmazta a Stelviónál is.

Akkor a mandellóiak kihangsúlyozták: egy teljesen új erőforrásról van szó, amelyben 563 újratervezett alkatrész található, ezek együttesen egy 75%-ban új blokkot jelentenek. Nos, örömmel jelenthetjük, hogy 2009-re további finomításokon esett át a Quattrovalvole. Módosítottak a vezérműtengely bütyökprofilján, az airboxon és a kipufogórendszeren. Az eredmény egy, az alsó és a középső fordulatszám-tartományban nyomatékosabb, tehát a hétköznapokban még használhatóbb modell lett. Számszerűen: forgatónyomatéka 108 Nm-ről (6400-en) 113 Nm-re (5800-on) nőtt. Mindezek mellett a két független olajkörrel és az alkalmazott olajfúvókákkal javult az erőforrás hűtése. Könnyebben kapcsolhatók a sebességi fokozatok és a kuplungnak kisebb lett az ellenállása.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009

Némi előítélettel közeledtem a termetes „Maxi enduróhoz” – ahogy a Moto Guzzi nevezi a kategóriát. Valahogy az az ostoba előítélet alakult ki bennem, hogy a nagyságuk csak marketingcélokat szolgál. Igaz, jól mutat a parkolóban, meg a garázsban, ha jönnek a haverok, meg jól mutat mindenhol, ahol nem kell birkózni vele. De ha kell – és ehhez elég, ha csak eldől –, akkor büntet a súlya. Óhatatlanul az jutott eszembe róla, hogy na, még egy gigantoszaurusz. Nagy, buta és félelmetes. Aztán, amikor közelebbről is megszemléltem, a legnagyobb meglepetésemre továbbra is ugyanaz maradt a véleményem. Ráadásul nehezen tudtam megbarátkozni a fényszóróival. Olyanok, mint két nagy, gülü szem.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009
Moto Guzzi 1200 NTX Stelvio
De érdekesek is ezek az olaszok! Már nem az első dolog tőlük, amely először rondának tűnik, majd mégis megtetszik. Gondoljanak csak Eros Ramazottira. Eros Ramazotti Buga Jóskához hasonlóan nem szép ember, talán még csak nem is gavallér, de ahogy mondani szokták, van benne valami. Valami, amitől egyszer csak szimpatikus lesz, sőt egyesek számára (ezek a nők) még vonzónak is található. Akárcsak a Stelvio.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009
A Stelvio szokatlan megoldásainak egyike a két LED-es hátsó lámpa. Ha világít, akkor már egész jól mutat
A szokatlan részletek mellett pár eleme, megoldása már az első pillantásra megtetszett. Ilyen például a vonalvezetése, azon belül is leginkább az ülés-tank karcsúra szabott átmenete, amely azt ígéri, hogy kényelmes lesz az üléspozíciója. És így is van! Szőrös combjaink erotikus meghittséggel simulnak a tank oldalára, amelynek kiképzése megvéd minket a széltől, tán még az esőtől is. Ráadásul emiatt – mármint azért, mert a karcsúra szabott átmenettől nem kell terpesztenünk – még a 820 mm-es ülésmagasság sem borzalmas, hiszen az átlagos termetűek talpa is biztonságosan leér róla a jó sárga földig. Az ülésmagasság ráadásul változtatható (820–840 mm) csakúgy, mint a szélvédő magassága. Ez utóbbi beállítása tíz másodpercet vesz igénybe, szerszámot nem.

AMITŐL JOBB LESZ

A Moto Guzzi Stelvio alapfelszereltsége máshol extra kiegészítőknek számít: markolatvédő, kartervédő, bukócső, kiegészítő fényszórók, oldaldobozok. A kiegészítők közé tartozik a kardánvédő, a topcase, a tanktáska, a navigációs rendszer és az utólagosan beszerelhető markolatfűtés. A Shiver GT-vel és a Mana GT-vel már szűkmarkúbban bántak. Bár a Shiverhez kapható karbon sárvédő, állítható rendszámtáblatartó, bukógombák, fék- és kuplungtartályvédő burkolat, 43/44 fogas hátsó lánckerekek, a Manához pedig városi és túra topcase, top case-re szerelhető utas háttámla, középállvány, erősített hátsó sárvédő, motortakaró, a gyárból mindezek nélkül jön ki.

Aztán meg ott van az a széles, kónuszos kormány, amelyet megragadva úgy érezzük, mintha Toldi Miklóssá váltunk volna, róla pedig köztudott, hogy a szarvánál fogva kényszerített megadásra egy feldühödött bikát. Na már most, ez a hasonlat nem is olyan meredek, hiszen valóban remekül irányítható szarvánál fogva a Stelvio. Maga a kormány szálba csiszolt alumíniumszínű, ami azért jó, mert sokkal jobban néz ki, mintha mondjuk ronda krómozott vagy kevésbé ronda, bármilyen más színű lenne. Szóval az ember egyszer csak azt veszi észre, hogy megtetszik neki a Stelvio.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009
A fejidom két oldalán tárolórekeszt alakítottak ki. A jobb oldali zárható is
Igazán akkor kezdi el megszeretni, amikor ment már vele egy keveset. Vagy rengeteget, ami tökéletesen egyre megy, hiszen hosszú távon pontosan olyan kényelmes, mintha csak a sarokra ugrottunk volna le vele. Úgy érzi vezetője, mintha a jól eltalált üléspozíciónak köszönhetően egy álló hétig is kibírná ülésében. Mindemellett kezelőszervei könnyen járnak, a váltó nagyobbacska utakon működik, de pontosan és könnyen kapcsolható, a hidraulikus kuplung könnyen behúzható, jól érezhetően zár, a gázt pedig példásan kulturáltan, lágyan veszi az 1200-as benzinoszaurusz. Sőt, mi több, olyan példásan lágyan, hogy az már az unalmasság árnyát vetíti az erőforrásra. Valójában ez az egyetlen komolyabb kritika az NTX-szel szemben, ez a túlságosan lágy gázreakció és az, hogy meglehetősen nehézkesen pörög fel. Persze azt sem árt tudomásul vennünk, hogy a bemutatóra 2000 m tengerszint feletti magasságban került sor, és a ritka levegő bizonyosan elvesz valamennyit abból a 100 lovas ménesből.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009
Az alumíniumból készült masszív kartervédő alaptartozék
Futóműve nem túl feszes – hiszen könnyű terepre is ajánlja a gyár –, még éppen nem lengedezően lágy, jól megbirkózott a Dolomitok szerpentinjeinek esetenként nem túlságosan sima felületével. Az 50 mm-es belsőcső-átmérővel rendelkező Marzocchi villa előfeszítése és nyomófokozati csillapítása állítható. A Sachs központi rugóstag előfeszítése oldalra kivezetett tekerőgombbal szabályozható, ezenkívül a húzófokozati csillapítást is maga állíthatja be a vezető. A 170/155 mm-es rugóutak azonban elmaradnak a konkurens típusokétól. A futóműve tehát kellemesre hangolt, mint szinte minden egyéb ezen a motoron. A radiálisan rögzített féknyergek hatása nem agresszív, nyomáspontja jól érezhető, jól adagolható.

Motorok Moto Guzzi Stelvio NTX 2009
A Stelviot radiális féknyergek lassítják
Egy túramotornál kiemelkedően fontos dolog a pakolhatóság. A Stelvio kifejezetten szépen tervezett oldaltáskarendszerrel szerelhető fel, mely topcase-zel is kiegészíthető. Az oldaltáskák felfogatása egyszerű, de nem tűnik túlságosan megbízhatónak. Az egyik francia újságíró motorja feldőlt, és az egyik oldaltáska már ettől leesett, és amikor túl közel álltam meg egy másik kollégához, annak is könnyedén lesodorta oldaltáskáját.

A Stelvio egy nagyon kényelmesre hangolt túragép, amellyel legalább a földutak világába is bepillanthatunk. Nem egy adrenalinbomba, de a gyár sem az extrémtúrázókat jelölte meg célcsoportként. Egyes dizájnelemeit szokni kell, formavilága fantáziáról tanúskodik, az anyagminőség és kidolgozás jónak tűnik. Csalódást egyedül a teljesítménye jelenthet – már ha valaki igényli azt a száz lóerőt, amiből jó párat nem fog érezni, legalábbis nagyobb magasságban.

Címkék:  moto guzzi , stelvio , ntx , teszt , 2009


2009-11-30 10:43:18

Álmaim motorja!

2009-11-28 19:32:48

Látom, nem csak szerintem fölösleges egy 1200-es túraenduró...túl nehéz, túl nagy...illetve nem fölösleges, de oda, ahova eredetileg ezt a műfajt szánták, na oda nem igazán való, vagy csak egy profi, bika lovassal. Nekem megteszi egy Tenere!!!

2009-11-26 10:15:48

Szép nagy túramotor, érdekes külsővel. Nálam akkor is a Transalp nyert, ez van.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX

údaje

Hengerűrtartalom: 1151 cm3

Max. teljesítmény: 105 LE (77 KW) 7250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 113 Nm 5800/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 282 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80R 19

Gumi hátul: 150/70R 17

Tengelytáv: 1535 mm

Végsebeség: 215 km/h

Moto Guzzi
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár