hirdetés
2010-11-22 , Írta: Alan Cathcart, Képek: Kevin Wing
Bookmark and Share

hirdetés

Az elektromos motorkerékpár praktikus, környezetbarát, gazdaságos – és végtelenül unalmas. Legalábbis eddig az volt. A kaliforniai Mission Motors újdonsága először a Man-szigeti TT elektromos futamán bizonyított, majd Bonneville-ben 241,5 km/órával új sebességi világrekordot állított fel – ilyen előzmények után nem csoda, hogy az én érdeklődésemet is felkeltette az első villany bike, amelynek kábeleiben ott kering a sportmotorok szelleme.

Így utólag már bevallhatom: a kötelező szakmai érdeklődésen túl valójában nem vágytam különösebben arra, hogy kipróbáljam a kaliforniai csodabogarat. Nem sokkal korábban ugyanis (jobb kifejezés híján) volt szerencsém kipróbálni a TTXGP-győztes Agni-Suzukit, amelyben Gixxer-blokk helyett egy indiai gyártású elektromotor dolgozott, és bár a gép gyors volt, bizonytalan vezethetősége és az erőforrás teljesen elbaltázott vezérlése megfosztott attól az élménytől, amit egyébként elvártam volna a Man-szigeti villamos futam győztesétől.

Motorok Mission One e-Superbike

Aztán persze mégis Kaliforniában találtam magam, és micsoda csavarokat hoz az élet: ha a Mission One-nal megtett első kilométerek után azt mondják, igazából ez a motor nyerte meg a TT-t, habozás nélkül elhittem volna. Már az ergonómia is hamisítatlanul versenyszerzetet idéz: pipiskedve szállok nyeregbe, a 43 mm-es Öhlins villa felett mélyen előre nyúlva érem el a kormányt. Az indítási procedúra sem utca-konform, legalábbis ma még nem az: megkeresem a jobb oldalburkolat mögé rejtett biztonsági kapcsolót, megnyomom a műszerfalra szerelt E-Stop vészleállítót, majd a motor és a vezérlő egység hűtőit vezérlő kapcsolók mellett ráadom a gyújtást, és a Mission One (a cégnév egyébként egyszerre utal arra, hogy az itt dolgozó, tucatnyi elhivatott elektronikai guru egyfajta küldetést teljesít munkájával, illetve hogy a fejlesztő központnak San Francisco azonos nevű, legnaposabb városnegyede ad otthont) gurulásra kész. Szó szerint: a motor közvetlen áttételen át hajtja a hátsó kereket, a sebességváltó hiánya miatt pedig álló helyzetben a motor rögzítése sem megoldott – márpedig ha valahol, San Francisco meredek utcáin ez igazán kellemetlen lehet.

Motorok Mission One e-Superbike

Már dolgozunk a problémán, nevet Edward West elnök, aki egy egyetemi szolárautó-projekt kapcsán ismerte meg későbbi cégtársát, az elektromos sportmotor ötletét dédelgető ős-biker Forrest North-ot. Utóbbi később a Tesla villanyautó-projektjében vett részt, ahol a modern akkumulátor-technológiákat látva felismerte, eljött az ő idejük. 2007-ben megépítették első prototípusukat, ami befektetőket és újabb, elkötelezett munkatársakat hozott, a csapat 2009 telén vette fel ma is használt nevét, és benevezett az elektromos motorkerékpárok számára kiírt TTXGP nemzetközi közúti versenyszériába – a többit pedig már ismerjük…

Motorok Mission One e-Superbike
Az első kísérlet - A 2007 augusztusában elkészült prototípus alapját egy Ducati 900SS adta. Hogy miért pont ezt választották? A térhálós csőváz belsejében gond nélkül elfértek az akkumulátorok és a hajtás, de legalább olyan fontos volt a legendás név üzenete: a Mission Motors vérbeli sportmotort épít, amelyet történetesen elektromos áram hajt

Motorok Mission One e-SuperbikeRendben, szóval a későbbiekben nem csak a motorvezérlésbe integrált kipörgés- és ágaskodás-gátló, valamint választható teljesítmény-programok, hanem parkolófék is kerül majd a gépre – jelenleg azonban egy másik nehézséget kell megoldanom. Ha ugyanis nem kezelem kellő alázattal az elektronikus gázkart, a 350 voltos, háromfázisú motor pillanatok alatt felkeni a Michelin Power One abroncsot az aszfaltra. Burnout egy elektromos motoron? Kezd izgalmassá válni a dolog! A lítium-ion akkumulátorokból táplálkozó erőforrás maximális 6500/perc fordulatszámán éri el 136 lóerős csúcsteljesítményét – a futurisztikus sportgép tehát nem is annyira a superbike-ok, mint a 600-as supersport motorok mezőnyében játszik, csak épp másfélszer olyan nehéz. Csakhogy egy motor élvezhetősége soha nem a teljesítményen, hanem a nyomatékleadáson múlik, márpedig a Mission One combos 156 Newtonmétert tud, mégpedig a teljes fordulatszám-tartományban! Nem létezik belső égésű motorral szerelt, utcai kétkerekű, ami álló helyzetből képes volna legyorsulni ezt a néma szörnyet.

Ne feledjük azonban, hogy alkotói szándéka szerint nem dragbike, és nem is wheelie machine, hanem életképes közúti sportmotor lenne a svájci származású Yves Behar által felöltöztetett szerkezet. A 239 kilós menetkész tömeg fényében különösen nagy bravúr a gondosan behangolt futómű-geometria (ami igazából nem is csoda, hiszen a legendás Yamaha GTS függőcsapszeges első felfüggesztését megalkotó James Parker is a csapat tagja), az 53/47 százalékos súlyelosztás optimálisnak mondható, ráadásul – mivel nincs üzemanyag, ami elfogyna – menet közben sem változik. A hatdugattyús első fékek kiválóan végzik a dolgukat, és bár a szó szoros értelmében vett motorfékről nem beszélhetünk, a regeneratív fékrendszer (ami a mozgási energiát lassítás során nem hővé, hanem villamos árammá alakítja át, ezzel is javítva a hatótávolságot) bőségesen pótolja ezt a funkciót.

Talán túlságosan is: az első körben képtelen voltam finoman adagolni a teljesítményt, a legkisebb gázelvételre heves lassítással reagált a motor. Így aztán az óceánpartig vezető kirándulásom korántsem volt gondtalan, a váltott kanyarokon minduntalan bakkecskeként ugrált át az éjfekete teremtmény. Ebédszünetben aztán, miközben rátöltöttünk az akkumulátorokra (kilencven perc alatt mintegy ötven kilométerre elegendő áramot vett fel a rendszer, a maximális, legfeljebb 145 kilométeres hatótáv eléréséhez két óra töltés szükséges), Seth Laforge szoftvermérnök, aki saját Ducati 916-osán követett, átprogramozza a regeneratív rendszert, és innentől sokkal harmonikusabban viselkedik a motor. Ha a fiúk beépítenek egy programkapcsolót a sorozatgyártású példányokba, azzal megoldódik a helyzet: a tulajdonosok maguk dönthetnék el, hogy adott pillanatban a kezelhetőség, vagy a műszerfal talán legfontosabb kijelzőjéről leolvasható hatótávolság a fontosabb.

Motorok Mission One e-Superbike

Addig persze még kilenc hónapja van a srácoknak, az ötven darabos bevezető szériát 2011 májusában tervezik átadni a szerencsés vásárlóknak. Szerencsés, és igen tehetős: a Mission One első, sorszámozott példányainak nettó árát 68 995 dollárra (azaz nagyjából 15,5 millió forintra) lőtte be a cég, ami még az USA-ban elérhető tízszázalékos környezetvédelmi kedvezmény után sem kifejezetten olcsó. Persze, hogy nem – a kérdés nem is ez, hanem hogy a Mission tényleg többet tud-e nyújtani, mint napjaink elektromos motorkerékpárjai, illetve benzinmotoros sportmotorjai.

Motorok Mission One e-Superbike
Motor: háromfázisú, 350 V-os, szénkefe nélküli váltóáramú villanymotor vízhűtéses motorvezérlővel;
max. teljesítmény: 136 LE; max. nyomaték: 156 Nm;
végsebesség: 260 km/h; hatótávolásg: 130-240 km; össztömeg 239 kg

Egy nagyon is praktikus szempontból mindenképpen felülmúlja az eddig megismert villamos járgányokat: halk, idegesítő zümmögés helyett merőben szokatlan, de nagyon is férfias zajok kísérik működését. Az elektromotor, a primer gyorsítófokozat, és a lánchajtás surrogásának egyvelege hitelesen tolmácsolja a 260 km/óra végsebességre képes Mission One lenyűgöző képességeit – nem mellékesen városi forgalomban, ahol valóságos áldás a kuplung hiánya, ez a visszafogott, haragos hanghatás jóval biztonságosabbá is teszi a motort a gyalogosokra komoly veszélyt jelentő, néma e-robogóknál. Ennél is lényegesebb, sőt, túlzás nélkül forradalmi azonban, hogy megváltoztathatja az emberekben az elektromos hajtású közlekedésről kialakult képet: immár anélkül is lehetünk környezettudatosak, hogy feláldoznánk érte a motorozás élményét. És ettől a ponttól fogva már engem is őszintén érdekel a dolog. 

Címkék:  mission , mission one , elektromos motor


2010-11-25 15:39:06

Rendben lesz ez nagyon. Csak majd valami lopótöka hangzást kell beleépíteni és akkor mindig más hangot lehetne feltelepíteni a szoftverre. Egyik héten V2 másik héten sornégy, de valóban ász, nekem most tetszenek

2010-11-25 09:10:55

Ok, Százhalombattát lehet bezárni, Paksot meg bővíteni...

2010-11-24 21:50:39

Nono! Csak ne tessék fikázni a dízel technikát. Tudtommal az egyik kedvenced az MT-01. No az egy nyomatéksport modell katalógus szerint. A dízel is pont a nyomatékban jó. Iszonyatosat tol...fejed leszakad. Olyannyira, hogy Type-R-es kollegának nem volt őszinte a mosolya a dobogókői parkolóban...de az már autós fórumra tartozna.

2010-11-24 20:22:09

Ez a villany motorozás olyan mint egy diesel sport autó... Megvan benne de mégsem.

2010-11-24 08:45:55

Javaslom keresd a "Megyében".

2010-11-23 20:34:46

Akkor keresek másik hobbit....

2010-11-23 08:38:17

Nagyon úgy néz ki, hogy ebből a villany motorosdiból előbb utóbb lesz valami.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár